משלי שועלים כתב:מה ההבדל בין 'קבלת עול מלכות שמים' (פרשה ראשונה בק"ש) לקבלת 'עול מצוות' (פרשה שניה)- הרי ב'עול מלכות' מקבל עליו לקיים ככל אשר יצווה והיינו עול מצוות?
משלי שועלים כתב:מה ההבדל בין 'קבלת עול מלכות שמים' (פרשה ראשונה בק"ש) לקבלת 'עול מצוות' (פרשה שניה)- הרי ב'עול מלכות' מקבל עליו לקיים ככל אשר יצווה והיינו עול מצוות?
משל למלך בשר ודם שנכנס למדינה, אמרו לו עבדיו: 'גזור עליהם גזרות'. אמר להם: 'כשיקבלו את מלכותי - אגזור עליהם, שאם מלכותי לא יקבלו - גזרותי לא יקבלו'.
כך אמר המקום לישראל: "אנכי ה' א-לקיך . . לא יהיה לך", אני הוא שקבלתם מלכותי במצרים? אמרו לו: כן.
וכשם שקבלתם מלכותי, קבלו גזרותי - "לא יהיה לך א-לקים אחרים על פני".
רבי שמעון בן יוחאי אומר:
הוא שנאמר להלן,
"אני ה' א-לקיכם", שקבלתם מלכותי בסיני? אמרו לו: הן והן.
קבלתם מלכותי, קבלו גזרותי - "כמעשה ארץ מצרים" וגו'.
הוא שנאמר כאן,
"אנכי ה' א-לקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים", וקבלתם מלכותי?
והן קבלתם מלכותי באהבה, קבלו גזרותי.
אנכי ה' א-להיך: זה הדיבור ראשון, אנכי מצוה עליך שאהיה אדון שלך, ודיין שלך. כלומר שתחזיקני לאדון ולדיין לך. ועתה נותן טעם לדבר, מפני זאת רוצה אני להיות אדון שלך ודיין שלך. אשר הוצאתיך מארץ מצרים: ומוטב ונאה לך לעבוד אותי, מלעבוד אותם עבדים. והיה יכול לומר הקדוש ברוך הוא: "אשר עשיתיך" ו"אשר בראתיך". וכחלב התכתיך, וכגבינה הקפאתיך, ועצמות וגידים הסככתיך, עור ובשר הלבשתיך, חיים וחסד עשיתי עמך, ועל שדי אמך הבטחתיך, ובידי מות וחיים לשלם גמול לשונאי ולאוהבי. ואני זן ומפרנס אותך, ולאין סוף וחקר לומר הדין שיש להקב"ה עלינו לשמור מצוותיו, ולעובדו בלבב שלם, ובנפש חפיצה. אך אם היה אומר כן היה יכולים להשיב, וכן עשית לכל הבריות, ולכל האומות, ואם כן למה תטיל עלינו עול תורתך יותר משאר האומות. ולכך לא שם לפניהם רק אשר עשה להם [במצרים], והחיבה שהראה להם יותר מכל האומות אשר [אהבם] לקחת לו גוי מקרב גוי, במסות באותות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה, שלא עשה לשום אומה אחרת. וזה "אשר הוצאתיך", ולכן יש לו דין על ישראל שיקבלו יחודו וא-לוהותו מכל אומה.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים