תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הצעיר באלפי
הודעות: 434
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוקטובר 10, 2018 5:28 am

לאחרונה יש בעיה בחו"ל (הן באירופה והן בארה"ב) בשמחות אצל אנשים חרדים, שפועל נכרי שעובד אצל בעל הקייטרינג לוקח תמונות מהשולחנות הערוכים בשב"ק, וכמובן מוסרו להבעל הבית שלו במוצ"ש, ואז הוא עושה פירסומות מתמונות אלו, ובפרט כהיום ע"י מדי"ה חברתית (social media).
והשאלה הוא האם יש לבעל הבית חובת מחאה ?
והאם יכול להנות מהתמונה ?
והאם מישהו אחר יכול להנות מהתמונה ? (כגון מי שהכלים הם שלו- דהיינו שהקייטרינג שכר כלים מחברה אחרת, ולכן לחברה זו יש ענין לפרסם התמונה בכדי להראות כליו)

דרומי
הודעות: 3730
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 10, 2018 10:20 am

התופעה של זלזול באיסור מלאכה ע"י גוי בשבת לא חדשה היא בארץ, ובדברי הפוסקים רואים שהם מתריעים עליה פה ושם על כך שמקילים בזה שלא לצורך.

כדכד
הודעות: 2695
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 10, 2018 6:18 pm

מי אמר שתמונה נחשבת הנאה? מראה אין בו משום מעילה

החתן סופר
הודעות: 197
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי החתן סופר » ד' אוקטובר 10, 2018 7:02 pm

כדכד כתב:מי אמר שתמונה נחשבת הנאה? מראה אין בו משום מעילה


עיין ארחות שבת פכ"ה סס"ו

הצעיר באלפי
הודעות: 434
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוקטובר 10, 2018 8:02 pm

החתן סופר כתב:
כדכד כתב:מי אמר שתמונה נחשבת הנאה? מראה אין בו משום מעילה


עיין ארחות שבת פכ"ה סס"ו


שם באורח"ש דם בעשה זאת ישראל מומר רח"ל, השאלה הוא האם הדין שונה בעשהו נכרי לצורך ישראל או לא ?

החתן סופר
הודעות: 197
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי החתן סופר » ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm

הצעיר באלפי כתב:
החתן סופר כתב:
כדכד כתב:מי אמר שתמונה נחשבת הנאה? מראה אין בו משום מעילה


עיין ארחות שבת פכ"ה סס"ו


שם באורח"ש דם בעשה זאת ישראל מומר רח"ל, השאלה הוא האם הדין שונה בעשהו נכרי לצורך ישראל או לא ?


הגבתי לשאלה מי אמר שיש הנאה מתמונה דהויא מראה, לא לעצם הדיון כאן

אליהו עזריאל
הודעות: 49
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ד' אוקטובר 10, 2018 10:11 pm

דברי הארחות שבת מחודשים מאד ואין לו סמך מפוסקים מפורשים כזכור לי, יש לי מאמר שאני באמצע לכתוב בעניין שלכאורה מבואר שמותר מקווה לעלות בהזדמנות
ורק נקודה למחשבה הרי מה שיש לי ביד הוא אינו האיסור עצמו אלא תוצאה מהאיסור דהיינו תולדה מאן יאמר שתולדה מאיסור שבת אסור איפה מצינו כדבר הזה????

אבימן
הודעות: 5
הצטרף: ב' אוקטובר 08, 2018 2:09 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי אבימן » ה' אוקטובר 11, 2018 2:37 pm

וודאי שההנאה מהדבר נחשב כהנאה גמורה שהרי לא נהנה מהמראה אלא מהתמונה שצילם (לפרסומת וכו')
אם עושה לצורך בעה"ב צריך למחות בידו כיון שעושה בבית ישראל וכ"ש שעושה כן באופן קבוע יש למחות בידו דהוי כהערמה (שכה, יג)
אם עושה לצורך עצמו (להעלות לרשתות חברתיות וכדו' ולפאר מעשה ידיו) אין צריך למחות
לגבי הנאה מהדבר מותר אחר בכדי שיעשו (ואף ששייך אף בזה שלא תהא מרגילו לעת"ל לא מצאנו שאסרו בזה אחר בכדי שיעשו)

מקדש מלך
הודעות: 382
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 11, 2018 2:51 pm

אבימן כתב:וודאי שההנאה מהדבר נחשב כהנאה גמורה שהרי לא נהנה מהמראה אלא מהתמונה שצילם (לפרסומת וכו')
אם עושה לצורך בעה"ב צריך למחות בידו כיון שעושה בבית ישראל וכ"ש שעושה כן באופן קבוע יש למחות בידו דהוי כהערמה (שכה, יג)
אם עושה לצורך עצמו (להעלות לרשתות חברתיות וכדו' ולפאר מעשה ידיו) אין צריך למחות
לגבי הנאה מהדבר מותר אחר בכדי שיעשו (ואף ששייך אף בזה שלא תהא מרגילו לעת"ל לא מצאנו שאסרו בזה אחר בכדי שיעשו)


בעשה לצורך עצמו יש איסור הנאה בכדי שייעשו?

מענה איש
הודעות: 495
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי מענה איש » ה' אוקטובר 11, 2018 2:59 pm

לא שייך בכדי שיעשו במצב הזה

אבימן
הודעות: 5
הצטרף: ב' אוקטובר 08, 2018 2:09 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי אבימן » ו' אוקטובר 12, 2018 8:39 am

מקדש מלך כתב:
אבימן כתב:וודאי שההנאה מהדבר נחשב כהנאה גמורה שהרי לא נהנה מהמראה אלא מהתמונה שצילם (לפרסומת וכו')
אם עושה לצורך בעה"ב צריך למחות בידו כיון שעושה בבית ישראל וכ"ש שעושה כן באופן קבוע יש למחות בידו דהוי כהערמה (שכה, יג)
אם עושה לצורך עצמו (להעלות לרשתות חברתיות וכדו' ולפאר מעשה ידיו) אין צריך למחות
לגבי הנאה מהדבר מותר אחר בכדי שיעשו (ואף ששייך אף בזה שלא תהא מרגילו לעת"ל לא מצאנו שאסרו בזה אחר בכדי שיעשו)


בעשה לצורך עצמו יש איסור הנאה בכדי שייעשו?


כוונתי בעושה עבור ישראל

אבימן
הודעות: 5
הצטרף: ב' אוקטובר 08, 2018 2:09 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי אבימן » ו' אוקטובר 12, 2018 8:40 am

מענה איש כתב:לא שייך בכדי שיעשו במצב הזה

הרב מענה אולי תפרש דבריך
צילום הוא הדבר האסור שנעשה כאן ושייך בו בכדי שיעשו

חיימשה
הודעות: 952
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי חיימשה » ו' אוקטובר 12, 2018 9:37 am

כ"כ ברור שצילום יש בו איסור בשבת?

עזריאל ברגר
הודעות: 3840
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 13, 2018 8:54 pm

אבימן כתב:
מענה איש כתב:לא שייך בכדי שיעשו במצב הזה

הרב מענה אולי תפרש דבריך
צילום הוא הדבר האסור שנעשה כאן ושייך בו בכדי שיעשו

כבר דנו בפוסקים אם שייך בכדי-שיעשו בצילום תמונה שאי אפשר לצלם אותה אחרי השבת.

אבימן
הודעות: 5
הצטרף: ב' אוקטובר 08, 2018 2:09 pm

Re: תופעה חדשה - הנאה ממלאכת עכו"ם בשבת

הודעהעל ידי אבימן » ש' אוקטובר 13, 2018 9:35 pm

עזריאל ברגר כתב:כבר דנו בפוסקים אם שייך בכדי-שיעשו בצילום תמונה שאי אפשר לצלם אותה אחרי השבת.

כתבתי את דעתי
בנוסף כאן שייך לעשות אחר השבת (לערוך שלחן וכו') אלא שזה מלווה בטירחא מרובה לא מצאנו הגבלה כזו


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 43 אורחים