מיללער כתב:בגמ' מייתי ראיה שיש לאדם לכבד את אביו אף במקום שהבן הוא רבו של אביו מהא דאמר ליה שמואל לר"י שיננא קום מקמי אבוך, והלא ר"י היה רבו של ר' יחזקאל אביו.
ופירש"י שזה שר' יהודה היה רבו של אביו מצינו לעיל לב. בהא דמתני רב יחזקאל לרמי בריה, ובנו ר' יהודה תיקן את אביו באמרו אבא לא תתניה הכי, עיי"ש
האם זו המקור היחיד לזה שר"י היה רבו של אביו? והיינו שמשו"ז גופא נעשה רבו כדאמרי' אפי' אות אחת וכו'
ועוד למה לא הביאו ראיה מזו גופיה דאמר לו שמואל שם שלא יאמר לאביו בלשון הזה שאין זה כיבוד אב, הרי לן שיש לבן לכבד את אביו אפי' במקום שהוא רבו (ואולי מורא שאני וכאן השאלה היתה רק על כבוד והידור כקימה).
אותה אבקש כתב:ועיין במה שכתב בענין הגאון הבקיא רי"ח סופר בספרו זכות יצחק סימן מ"ג.
צופר הנעמתי כתב:מיללער כתב:בגמ' מייתי ראיה שיש לאדם לכבד את אביו אף במקום שהבן הוא רבו של אביו מהא דאמר ליה שמואל לר"י שיננא קום מקמי אבוך, והלא ר"י היה רבו של ר' יחזקאל אביו.
ופירש"י שזה שר' יהודה היה רבו של אביו מצינו לעיל לב. בהא דמתני רב יחזקאל לרמי בריה, ובנו ר' יהודה תיקן את אביו באמרו אבא לא תתניה הכי, עיי"ש
א. האם זו המקור היחיד לזה שר"י היה רבו של אביו? והיינו שמשו"ז גופא נעשה רבו כדאמרי' אפי' אות אחת וכו'
ב. ועוד למה לא הביאו ראיה מזו גופיה דאמר לו שמואל שם שלא יאמר לאביו בלשון הזה שאין זה כיבוד אב, הרי לן שיש לבן לכבד את אביו אפי' במקום שהוא רבו (ואולי מורא שאני וכאן השאלה היתה רק על כבוד והידור כקימה).
לא הבנתי מה הקושיא. רש"י לא אומר שמשם הגמ' ידעה שר"י היה רבו של אביו, הגמ' ידעה את זה כי היא ידעה ולא צריך לחפש לה מקורות - רש"י רק מציין לזה שמצאנו לעיל שהיה רבו של אביו במעשה של לא תתנייה הכי.
אותה אבקש כתב:בלא עיון כעת, האם לא יתכן לפתוח את ראשי התיבות א"ל -אמרו ליה והכוונה על התלמידים
שאמרו כך.
לכאורה לפי"ז גם הלשון מובנת שפיר.
[/]
מיללער כתב:אותה אבקש כתב:ועיין במה שכתב בענין הגאון הבקיא רי"ח סופר בספרו זכות יצחק סימן מ"ג.
אפשר להעתיק?
ואם האשכול עלה - בב"מ תחלת פרק הזהב "מתני ליה רבי לרבי שמעון בריה הזהב קונה את הכסף א"ל רבי שנית לנו בילדותיך הכסף קונה את הזהב ותחזור ותשנה לנו בזקנותיך הזהב קונה את הכסף"
האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?
מיללער כתב: - בב"מ תחלת פרק הזהב "מתני ליה רבי לרבי שמעון בריה הזהב קונה את הכסף א"ל רבי שנית לנו בילדותיך הכסף קונה את הזהב ותחזור ותשנה לנו בזקנותיך הזהב קונה את הכסף"
האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?
מיללער כתב:בגיטין סז. אמר שמואל אמר רבי הלכה כרבי יוסי דאמר מילי לא מימסרן לשליח, אמר לפניו רבי שמעון ברבי מאחר שר"מ וחנינא איש אונו חולקין על רבי יוסי מה ראה רבי לומר הלכה כרבי יוסי, אמר לו שתוק בני שתוק לא ראית את רבי יוסי, אילמלי ראיתו נימוקו עמו.
(אולם יש גורסין שם שהשואל היה רבי ישמעאל ברבי יוסי, אולם הגירסא קשה יותר שא"כ כששאל למה פסק רבי רבי יוסי 'אביו' קראו בשמו 'רבי יוסי' ולא 'אבא', ועוד תשובת רבי שתוק בני שתוק, נראה יותר שהשואל היה בנו ר' שמעון - וכבר העיר הגריעב"ץ שהגהה זו לגרוס ר"י ברבי יוסי נמחק)
מיללער כתב:
האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?
מבני עליה כתב:מיללער כתב:
האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?
ב"ק ע. אמר רבי יוסי כשהלך אבא חלפתא אצל ר' יוחנן בן נורי ללמוד תורה. וראה שם בחי' רעק"א "הכחול".
אוצר החכמה כתב:לבקשת הרב אותה אבקש מצורפים דברי הגרי"ח סופר שליט"א בספרו זכות יצחק ח"ב סימן מ"ג
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים