הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוגוסט 13, 2014 9:46 am
ולמדנו בדברי ספר העיקרים, שבני ישמעאל ובני עשו נחשבים עיקר הע' אומות כי הם המחזיקים בדתות האיסלאם והנצרות, כי הרי הנצרות עיקר מקומה והשפעתה מרומי שבארץ אדום, וראה באבן עזרא ריש פר' וזאת הברכה, וז"ל, וחסרי אמונה אמרו, כי טעם משעיר - על דת אדום, ופארן - על דת ישמעאל.
ומצינו דברים נפלאים בזה ברבינו בחיי פר' כי תבוא (ל, ז), וז"ל, על אויביך ועל שונאיך. "אויביך" ישמעאל, "שונאיך", עשו. וכן מיכה התנבא עליהן לעתיד ואמר: "תרום ידך על צריך וכל אויביך יכרתו" (מיכה ה, ח), והן שתי האומות שאנחנו משועבדים תחתיהם ומפוזרים ביניהם. ועל כן הביאו רז"ל משל מתרי אווזי, והוא שאמרו: (בבא בתרא עג ב)... ושתי האומות האלה קראן שלמה "שתי בנות", והזכיר שהן מזומנות לגיהנם, הוא שאמר: "לעלוקה שתי בנות הב הב" (משלי ל, טו), כי המשיל גיהנם שהוא מקום הדין והמשפט לנפשות הרשעים לעלוקה שמוציאה הדם. ועליהם אמר ישעיה ע"ה: "המתקדשים והמטהרים אל הגנות" (ישעי' סו, יז). "המתקדשים" אלו בני אדום שדרכן לנענע אצבעותיהן לכאן ולכאן, "והמטהרים" אלו בני ישמעאל שדרכן לרחוץ ידיהם ורגליהם ולא לבם שהוא העקר. "אחר אחת בתוך" (שם), ירמוז לשתי וערב של אדום שהם מתקדשים בו, או יאמר: אחר אחת בתוך, על יום אידם הקבוע להם, אלו ביום ששי קודם השבת ואלו אחר השבת ומניחים אותנו בתוך. "אוכלי בשר החזיר" (שם), אלו בני אדום, השקץ והעכבר (שם), אלו בני ישמעאל. "יחדו יסופו נאם ה'".
ור' יצחק ב"ר יהודה אברבנאל בספר משמיע ישועה (מבשר טוב השלישי - נבואה ז), כתב וז"ל, האמנם שרש הטענה הזאת, ויסוד הבנה זאת הנבואה ונבואות אחרות שבאו בדברי הנביאים הוא, היות רומי וכל עמי איטליאה וכלל הנוצרים בני אדום, והדבר הזה שגור בדברי חכמים ז"ל ומוסכם מהם בתלמוד ובמדרשות כולם מבלי מערער וחולק עליו, עד שאמרו שהרומיים באים מאלוף מגדיאל שהיה מאלופי עשו הוא אדום, וכן דרשו על הברכה שברך יצחק את עשו הנה משמני הארץ יהיה מושבך (בראשית כז, לט) זו איטליא של יוון, ובפ"ק דמגילה (ו:) אמר עולא איטליא של יוון זו כרך גדול שברומי, ובפרק אלו הן הגולין (מכות יב.) דרשו כי זבח לה' בבצרה וטבח גדול בארץ אדום (ישעיה לד, ו) על רומי, אמר ריש לקיש שלשה טעויות עתיד שרה של רומי לטעות וכו', וכן דרשו בילמדנו אותה פרשה כולה על רומי, ופירשו ונהפכו נחליה לזפת זו טיברוש וטארסינוס שנתונין על שפת רומי כמו שכתבתי למעלה, ובויקרא רבה דרשו ונטה עליה קו תהו ואבני בהו (שם לד, יא) על הכרך הגדול שברומי, ובפרקי רבי אליעזר דרשו מי זה בא מאדום (שם סג, א) ושאר הפסוקים שבאותה פרשה על רומי, וכאלה רבים בדבריהם לאין מספר, לפי שהיה מקובל וברור אצלם שרומי וכל ארץ איטליא נתישבה מבני אדום. וגם מפרשי כתבי הקדש אשר לנוצרים כך קבלו אותו, וכמו שכתב ניקולאב המפרש הגדול שלהם בענין מגדיאל אלוף אדום שיצאו ממנו הרומיים.
ועוד כתב שם נבואה ד', וז"ל, אבל אמתת הנבואה הזאת היא עתידה לימות המשיח. וענינה שבאחרית הגלות יתעוררו מלחמות עצומות בין אדום וישמעאל ויעשו מלכי הנוצרים חורבן עצום במצרים והריגה רבה מאד, ועל זה יבאו האשורים וכל בני המזרח לנקום נקמתם ויעשו הריגה מופלגת בבני אדום ובני אדום בהם גם כן. ויש על זה עדים ברורים בנבואות, עכ"ל.
ובאמת כל ספר משמיע ישועה מבוסס על הנחה זו ש'אדום' מתייחס לאמונת הנצרות, וכן האריך בזה האברבנאל בספרו ישועות משיחו.
ויצויין כאן עוד שישנה גירסא בדברי הרמב"ם פ"ט מע"ז ה"ד: אדומים עובדי ע"ז הם ויום ראשון הוא יום אידם.