מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' אוקטובר 11, 2018 11:31 pm

ידוע רש"י פ' נח (בראשית ו' ט') שכותב: "יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ... ויש שדורשים אותו לגנאי ...", ויש על זה ווארט מפורסם [דרך אגב, מה מקורו?] שרש"י מכנה "רבותינו" את הדורשים לשבח, ולא את הדורשים לגנאי, כי מי שדורש לגנאי אינו ראוי לתואר "רבותינו" וכו', ומרוב פירסום הווארט הזה, יש אנשים שמשוכנעים שזה הפשט האמיתי.
הבעיה היא ששתי הדעות הנזכרות בדברי רש"י, הם מחלוקת רבי יוחנן וריש לקיש בסנהדרין קח., והדורש לגנאי הוא רבי יוחנן שאומר: בדורותיו ולא בדורות אחרים. וכן במדרש בראשית רבה פ' ל' סי' ט' הוא מחלוקת רבי יהודה ורבי נחמיה. וכן במדרש תנחומא נח סי' ה'.
וממילא כל הווארט אינו נכון.
נערך לאחרונה על ידי פרנצויז ב ו' אוקטובר 12, 2018 2:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי זסבה » ה' אוקטובר 11, 2018 11:54 pm

עיין ספר הקדוש דברי ישראל (לובלין תרס"ד) ד"ה נח איש צדיק - אז תבין כי נכון מאד, כי רק אין נכון לו.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' אוקטובר 12, 2018 12:07 am

האם הכוונה לס' דברי ישראל (לרבי ישראל ב"ר שמואל אליהו טאוב), חלק ב'? אולי תעלה כאן את צילום הקטע ונבין את כוונתך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוקטובר 12, 2018 12:27 am

הכוונה לספר הנ"ל. ניתן לקרוא במקוון.

רש"י להלן כב, א
אחר הדברים האלה - יש מרבותינו אומרים אחר דבריו של שטן, שהיה מקטרג ואומר מכל סעודה שעשה אברהם לא הקריב לפניך פר אחד או איל אחד, אמר לו כלום עשה אלא בשביל בנו, אילו הייתי אומר לו זבח אותו לפני לא היה מעכב. ויש אומרים אחר דבריו של ישמעאל שהיה מתפאר על יצחק שמל בן שלש עשרה שנה ולא מיחה, אמר לו יצחק באבר אחד אתה מיראני, אילו אמר לי הקדוש ברוך הוא זבח עצמך לפני לא הייתי מעכב.
רש"י שמות יג, יא
והיה כי יבאך - יש מרבותינו שלמדו מכאן שלא קדשו בכורות הנולדים במדבר, והאומר שקדשו מפרש ביאה זו לומר אם תקיימוהו במדבר תזכו ליכנס לארץ ותקיימוהו שם.

אבל אין משיבין על וכו'.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' אוקטובר 12, 2018 12:35 am

מה שנכון נכון כתב:הכוונה לספר הנ"ל. ניתן לקרוא במקוון.

במהדורה החדשה הנמצאת באוצר, הקטע הזה הוא אחרי 40 עמ' ראשונים, ואין גישה אליו במקוון.
אודה למי שיעלה את דבריו.
ויש"כ על הציטוטים המענינים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוקטובר 12, 2018 12:43 am

דברי.PDF
(528.01 KiB) הורד 407 פעמים

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' אוקטובר 12, 2018 1:01 am

מה שנכון נכון כתב:
דברי.PDF

תודה רבה.

אומר אני
הודעות: 57
הצטרף: ו' ספטמבר 14, 2018 11:04 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי אומר אני » ו' אוקטובר 12, 2018 1:31 am

עיין בספר פרדס יוסף האיך שהוא מסביר את הוארט הזה , והבן.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' אוקטובר 12, 2018 1:57 am

אומר אני כתב:עיין בספר פרדס יוסף האיך שהוא מסביר את הוארט הזה , והבן.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =65&hilite
ראה שם ד"ה עוד אמרתי.
יש להעיר שהפרדס יוסף מדגיש שהוא "ע"פ צחות". [=ואינו ע"פ פשט].

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוקטובר 12, 2018 9:47 am

הכל מודים כי אילו היה נח בדור של צדיקים היה צדיק יותר, והכל מודים כי אילו היה בדורו של אברהם בדרגתו הנָכחית לא היה נחשב לכלום, לא נחלקו אלא איזה פן משני הפנים בא הכתוב להטעים בהוספת המלה 'בְּדֹרֹתָיו', מר סבר להוסיף ולהרבות שבחו של צדיק בא הכתוב, ומר סבר להגביל ולצמצם שבחו בא הכתוב.
והענין בזה, כי גלוי וידוע לפי כסא כבודו, כי בפרשת 'ויחל נח איש האדמה' עתיד כל העם לְהֵהוֹם עליו לאמר: הזה איש צדיק?! לפיכך אמר הכתוב: טרם יקראו ואני אענה – אכן, דור דור וצדיקיו.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוקטובר 12, 2018 2:35 pm

אני הקטן לא הבנתי מה שרש"י כותב שאילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב "לכלום". עד כדי כך???

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי פרנצויז » א' אוקטובר 14, 2018 9:48 pm

הווארט הזה נזכר גם (קצת בשינוי) בס' "על התורה", מאת מרדכי הכהן, וכנראה משום כך התפרסם מאוד בחוגי הפשרנים.
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?10165&pageid=P0013L

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: יש מרבותינו דורשים אותו לשבח ויש שדורשים אותו לגנאי

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 12, 2023 5:42 pm

פרשת ויקהל - לא תבערו אש כו׳

עיין רש''י לא תבערו אש. יש מרבותינו אומרים הבערה ללאו יצאת, ויש אומרים לחלק יצאת

האם יש לפרש גם כאן ש״רבותינו״ מקילין ו״יש״ מחמירים ודו״ק


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים