מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי סליחות » ג' אוקטובר 09, 2018 8:55 pm

איזה הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם כבר לא נוהגים בהם?
אשאיר כמה דוגמאות שעלו בזכרוני, ואם יש לכם יהיה זה מן התועלת להוסיף לרשימה (אשתדל לערוך אותה בהתאם להוספותיכם):

1) אמירת התכבדו מכובדים
2) חליצת כתף
3) כפיית המיטה

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי לענין » ג' אוקטובר 09, 2018 9:03 pm

תקיעת שופר עם כניסת השבת.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 09, 2018 11:59 pm

לענין כתב:תקיעת שופר עם כניסת השבת.

לכאו' בהרבה מקומות נוהגים באזעקה (אם-כי לא ג"פ כ"א ב').

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 10, 2018 1:13 am

[בהל' שמחות כ' הרמב"ם שיש חובת אבלות גם לקרובי האבל (ל"ע) - כגון סבא ודוד כו' - בפניו, ולמעשה אין נוהגים כן]

כל הדין של שושבינות בחתונה והחוב להחזירה כו' אינו נוהג כיום

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' אוקטובר 10, 2018 7:46 pm

כפית המיטה באבל
לא נהוג כהיום

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אוקטובר 10, 2018 7:56 pm

הלכות תשובה.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אוקטובר 10, 2018 7:57 pm

דיני תלמיד חכם ודיני עם הארץ.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' אוקטובר 10, 2018 8:34 pm

חש בראשו יעסוק בתורה...

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 10, 2018 10:21 pm

אינו ברמב"ם.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 10, 2018 10:42 pm

חד ברנש כתב:הלכות תשובה.

?! אולי יואיל כת"ר לבאר כוונתו בזה.

הצעיר באלפי
הודעות: 977
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אוקטובר 11, 2018 3:08 am

אולי כונתו לאימרא הידוע בפשר הדבר שהרמב''ם כתב באריכות הל' תשובה משא''כ המחבר בשו''ע לא (רק כמה דינים בודדים בהל' יום כיפור כדרך אגב)
ואומרים העולם שהטעם כי הרמב''ם כתב גם הלכות שאינם נוגעים בזמן הזה, משא''כ השו''ע

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוקטובר 14, 2018 6:15 pm

קטע מהספר איידי דזוטר מהרה"ד דוד קאהן שיצא לאור ממש בימים אלו ובו רשימה קצרה של הלכות שנשתנו במשך הדורות.
האם יש גם הלכות בשו"ע שלא נוהגים בהם היום?
קבצים מצורפים
הלכות שנשתנו.pdf
(460.61 KiB) הורד 245 פעמים

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי פלוריש » א' אוקטובר 14, 2018 9:04 pm

זאב ערבות כתב:קטע מהספר איידי דזוטר מהרה"ד דוד קאהן שיצא לאור ממש בימים אלו ובו רשימה קצרה של הלכות שנשתנו במשך הדורות.
האם יש גם הלכות בשו"ע שלא נוהגים בהם היום?

יישר כח,
מה כוונתו שם שהרבה מדיני אבלות התבטלו כי רצו לקיים בלע המוות לנצח ומחה ה' אלוהים דמעה מעל כל פנים?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוקטובר 14, 2018 9:05 pm

הלכות תלמוד תורה ומלמדים.

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוקטובר 14, 2018 9:30 pm

יש ברכות שכתובות בשו"ע שישנם רבים שנוהגים שלא לאומרן, ברכת המפיל, אשר יצר אתכם בדין בביה"ק, ברכת הנותן ריח טוב בפירות, ועוד מברכות הראיה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אוקטובר 14, 2018 10:11 pm

תרגום התורה בקריאת התורה בציבור

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי חרסון » ב' אוקטובר 15, 2018 2:50 pm

לקט שכחה ופאה

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' אוקטובר 15, 2018 2:55 pm

שהתה עשר שנים בלא ולד, עיין כאן אשכול ארוך viewtopic.php?p=322160#p322160, וע"ע שה"ש רבה (א, לא) עה"כ "נגילה ונשמחה בך" מעשה ברשב"י.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 15, 2018 2:59 pm

ליקוט עצמות.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוקטובר 15, 2018 3:06 pm

זרוע לחיים וקיבה

שריפת חלה

(לא ממש לא נוהגים, אבל שניהם כמעט ונשתכחו מטעמים שונים)

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוקטובר 15, 2018 3:32 pm

תקיעת חצוצרות (או שופר) בתעניות

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 15, 2018 3:38 pm

בגמ' בברכות כתוב לקבוע מקום ללימודו ולא נפסק בשו"ע.
(או שזה לא מוזכר ברמב"ם ולכן לא שייך לאשכול?)

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 15, 2018 4:45 pm

יאיר כתב:בגמ' בברכות כתוב לקבוע מקום ללימודו ולא נפסק בשו"ע.
(או שזה לא מוזכר ברמב"ם ולכן לא שייך לאשכול?)

בברכות כתוב, לקבוע מקום לתפילתו, אלא שהרי"ף גרס: לתלמודו, והמג"א הביאו באיזה ס"ק. אני כותב מזכרון.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 15, 2018 5:01 pm

חד ברנש כתב:
יאיר כתב:בגמ' בברכות כתוב לקבוע מקום ללימודו ולא נפסק בשו"ע.
(או שזה לא מוזכר ברמב"ם ולכן לא שייך לאשכול?)

בברכות כתוב, לקבוע מקום לתפילתו, אלא שהרי"ף גרס: לתלמודו, והמג"א הביאו באיזה ס"ק. אני כותב מזכרון.

צודק.
ב - ו: "א''ר חלבו אמר רב הונא כל הקובע מקום לתפלתו אלהי אברהם בעזרו"

ב - ז: "וא''ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי כל הקובע מקום לתפלתו [נ"א לתורתו]* אויביו נופלים תחתיו שנאמר {שמואל ב ז-י} ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה"

*כך מובא גם בהערה בדף עצמו.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 15, 2018 5:06 pm

הרמב"ם פסק (הל' דעות פ"א ה"ד) שאדם צריך להיות "שמח כל ימיו", ואולי משום הכי לא הביא כלל דברי חז"ל ש"משנכנס אדר מרבין בשמחה".

וכמדומה שבשו"ע לא הובא לא זה ולא זה, ולכן לא נהגו כך (המג"א הוא הראשון שמביא להלכה את זה שמנכנס אדר כו').

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 15, 2018 5:16 pm

א"כ יש לבסרלבים על מה לסמוך...

בכלל, אפשר לצוות אדם להיות שמח אם אינו שמח? (אולי רק לנסות ע"י פעולות חיצוניות וכדומה)

על כך אמר הגר"א שהמצוה הכי קשה בתורה היא "ושמחת בחגך...והיית אך שמח"

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' אוקטובר 15, 2018 7:18 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' אוקטובר 16, 2018 8:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי חרסון » ג' אוקטובר 16, 2018 7:10 am

יאיר כתב:בכלל, אפשר לצוות אדם להיות שמח אם אינו שמח? (אולי רק לנסות ע"י פעולות חיצוניות וכדומה)



ואיך אפשר לצוות אדם על אהבה אם אינו אוהב, ועל יראה אם אינו ירא?
וידוע בשם המגיד ממעזריטש נ"ע, שהציווי הוא התבוננות בדברים הגורמים ומעוררים את האהבה והיראה.

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי הגיונות » ג' אוקטובר 16, 2018 1:18 pm

דרומי כתב:הרמב"ם פסק (הל' דעות פ"א ה"ד) שאדם צריך להיות "שמח כל ימיו", ואולי משום הכי לא הביא כלל דברי חז"ל ש"משנכנס אדר מרבין בשמחה".

הרי יש את התשובה המפורסמת של החתם סופר בעניין, וכבר הרבו האחרונים בקושיות על דבריו שם (ובזיכרוני מונח שהר' נריה גוטל הקדיש לזה מאמר לפני כמה עשרות שנים).

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 am

דרומי כתב:[בהל' שמחות כ' הרמב"ם שיש חובת אבלות גם לקרובי האבל (ל"ע) - כגון סבא ודוד כו' - בפניו, ולמעשה אין נוהגים כן]

כל הדין של שושבינות בחתונה והחוב להחזירה כו' אינו נוהג כיום

אני לא יודע הנהוג בכל העולם אבל יש כמה מורי הוראה בירושלים שמורים שצריכים למהוג מנהגי אבילות לפני האבלים.

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ד' אוקטובר 17, 2018 1:53 am

מקדש מלך כתב:זרוע לחיים וקיבה

שריפת חלה

(לא ממש לא נוהגים, אבל שניהם כמעט ונשתכחו מטעמים שונים)

מי לא שורף חלה? האם במשחטה לא נותנים זרוע לחיים וקיבה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 17, 2018 9:19 am

רבים לא נהגו לשרוף חלה, והחזון איש נראה לי כותב שכיון שיש בזה טירחה, יש לחוש שיתרשל בשריפתן ויבוא להם לידי תקלה בינתיים.

לגבי זרוע לחיים וקיבה, אכן לא נותנים. אבל הסיבה לזה בגלל שכהיום כמעט תמיד מדובר בבהמות נכרי, וכיון שהוא לוקח את הטריפות פטורים מזרוע לחיים וקיבה על פי מה שכתב אחד מהראשונים, איני זוכר כעת מי. גם כשזה בהמות ישראל, החזון איש כותב לא לתת כיון שהם כהני חזקה, אלא לשום דמים. ויש חולקים, ותכליס' המצווה כמעט ונשתכחה (כי גם כשאין שום תירוץ למה לא לתת, מארגנים איזה נוסח מתוחכם על מנת להימנע מהם, והשמועה טוענת שגם המתרשלים מלסדר את הנוסח לא נותנים). ויש איזה ארגון כהנים בחו"ל שהוציא ספר שלם על מנת לזעוק ככרוכיה שהמצווה נוהגת גם בימינו, אבל לא נראה לי שעשה רושם (בשגם האמת שכל השחיטות שבאורוגאי ופולין וכדומה באמת פטורים מדינא)

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי הגיונות » ד' אוקטובר 17, 2018 11:58 am

מקדש מלך כתב:רבים לא נהגו לשרוף חלה, והחזון איש נראה לי כותב שכיון שיש בזה טירחה, יש לחוש שיתרשל בשריפתן ויבוא להם לידי תקלה בינתיים.

אכן, יש חזו"א כזה בדמאי סי' ט"ו. ובכלל, רבים טוענים שזה דרבנן (כשיטת רש"י, ולא כשיטת הרמב"ם), וכיון שכך, נהגו להקל בזה, כפי שכתב, כמדומני, הרב קוק בשו"ת שלו.

ואגב, ראיתי מי שכתב שאף אם זורק לאשפה, כיון שלרוב, בסופו של דבר האשפה נשרפת, נחשב הדבר כאילו הוא שרפה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 17, 2018 12:11 pm

לא הבנתי, דרבנן זה סיבה לא לנהוג? אם יש היתר מותר גם בדאורייתא, ואם לא אסור גם דרבנן. אולי אתה מחשיב את צדדי הסברות כספק, אולי.
בכל מקרה כדאי לשפר את הנוסח.

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי הגיונות » ד' אוקטובר 17, 2018 12:17 pm

להדיא כתבתי שכיון שזה 'רק' דרבנן, אז נהגו להקל בזה. כלומר, כיון שזה דרבנן אז מפני הטורח וכו' נהגו להקל ולאבד באופנים אחרים (וראה בתשובות הרדב"ז ח"א סי' תשלא)

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 17, 2018 1:09 pm

מקדש מלך כתב:רבים לא נהגו לשרוף חלה, והחזון איש נראה לי כותב שכיון שיש בזה טירחה, יש לחוש שיתרשל בשריפתן ויבוא להם לידי תקלה בינתיים.

לגבי זרוע לחיים וקיבה, אכן לא נותנים. אבל הסיבה לזה בגלל שכהיום כמעט תמיד מדובר בבהמות נכרי, וכיון שהוא לוקח את הטריפות פטורים מזרוע לחיים וקיבה על פי מה שכתב אחד מהראשונים, איני זוכר כעת מי. גם כשזה בהמות ישראל, החזון איש כותב לא לתת כיון שהם כהני חזקה, אלא לשום דמים. ויש חולקים, ותכליס' המצווה כמעט ונשתכחה (כי גם כשאין שום תירוץ למה לא לתת, מארגנים איזה נוסח מתוחכם על מנת להימנע מהם, והשמועה טוענת שגם המתרשלים מלסדר את הנוסח לא נותנים). ויש איזה ארגון כהנים בחו"ל שהוציא ספר שלם על מנת לזעוק ככרוכיה שהמצווה נוהגת גם בימינו, אבל לא נראה לי שעשה רושם (בשגם האמת שכל השחיטות שבאורוגאי ופולין וכדומה באמת פטורים מדינא)


א. לגבי זלו"ק, יעויין שו"ת אבקת רוכל סי' י' (והיא מר"י 'ן צייאת) ויש עוד תשובה על זה באבק"ר (ממהר"י קורקוס, שחלק על תקנת מהרלב"ח בירושלים בזה) וכן בשו"ת הרדב"ז (שתומך בתקנת מהרלב"ח). (ואני הקטן חברתי ספר שלם על ראשית הגז וזלו"ק בחו"ל לפני שנים לא מעטות, אך יש שם גם דברים לא נכונים שכתבתי ויש שם גם שטויות ממש שכתבתי ולכן אינני מפיץ את זה. פעם שלחתי את זה לת"ח שעסק בעניין והוא לא הבין את בקשתי בעניין זה, כי הוא לא דובר עברית כשפת אם, והוא העלה את זה לרבים)
ב. לארגון בחו"ל קוראים איגוד הכהנים והם גם הוציאו ספר מקיף על זה.
ג. אישית קבלתי כבר פעמיים זלו"ק ממש ועוד הרבה פעמים כסף בשווי המתנות.

הולשטיין
הודעות: 107
הצטרף: ה' דצמבר 23, 2010 12:30 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי הולשטיין » ד' אוקטובר 17, 2018 8:29 pm

רמב"ם הלכות אישות פרק יג יא:
גנאי הוא לאשה שתהיה יוצאה תמיד פעם בחוץ פעם ברחובות, ויש לבעל למנוע אשתו מזה ולא יניחנה לצאת אלא כמו פעם אחת בחודש או פעמים בחודש כפי הצורך, שאין יופי לאשה אלא לישב בזוית ביתה שכך כתוב +תהלים מ"ה+ כל כבודה בת מלך פנימה.

רמב"ם הלכות עבודה זרה פרק יב י:
לא תעדה אשה עדי האיש כגון שתשים בראשה מצנפת או כובע או תלבש שריון וכיוצא בו או שתגלח ראשה כאיש,

הקיק
הודעות: 389
הצטרף: ד' אפריל 27, 2011 11:51 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי הקיק » ד' אוקטובר 17, 2018 11:58 pm

מעניין לעניין - הרבה הלכות נכתבו בלשון ציווי או איסור, ולמעשה אלו הן הנהגות טובות בעלמא. אסף אותן אחת אל אחת רבי אליעזר כהן מבאר שבע, והן רצופות בזה. הק' יואל

הקיק
הודעות: 389
הצטרף: ד' אפריל 27, 2011 11:51 pm

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי הקיק » ה' אוקטובר 18, 2018 12:02 am

רצ"ב
קבצים מצורפים
שיח כהן ב כ.pdf
(3.33 MiB) הורד 209 פעמים
שיח כהן ב כ.pdf
(3.33 MiB) הורד 167 פעמים

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: הלכות שנקבעו בגמרא וברמב"ם וכבר לא נוהגים בהם- ליקוט

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ה' אוקטובר 18, 2018 1:05 am

מקדש מלך כתב:רבים לא נהגו לשרוף חלה, והחזון איש נראה לי כותב שכיון שיש בזה טירחה, יש לחוש שיתרשל בשריפתן ויבוא להם לידי תקלה בינתיים.

לגבי זרוע לחיים וקיבה, אכן לא נותנים. אבל הסיבה לזה בגלל שכהיום כמעט תמיד מדובר בבהמות נכרי, וכיון שהוא לוקח את הטריפות פטורים מזרוע לחיים וקיבה על פי מה שכתב אחד מהראשונים, איני זוכר כעת מי. גם כשזה בהמות ישראל, החזון איש כותב לא לתת כיון שהם כהני חזקה, אלא לשום דמים. ויש חולקים, ותכליס' המצווה כמעט ונשתכחה (כי גם כשאין שום תירוץ למה לא לתת, מארגנים איזה נוסח מתוחכם על מנת להימנע מהם, והשמועה טוענת שגם המתרשלים מלסדר את הנוסח לא נותנים). ויש איזה ארגון כהנים בחו"ל שהוציא ספר שלם על מנת לזעוק ככרוכיה שהמצווה נוהגת גם בימינו, אבל לא נראה לי שעשה רושם (בשגם האמת שכל השחיטות שבאורוגאי ופולין וכדומה באמת פטורים מדינא)

כמדומני שהעדה חרדית מקפיד על זה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 190 אורחים