מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקנאת הטלית - הפסק?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

הקנאת הטלית - הפסק?

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אוקטובר 23, 2018 8:21 am

שאלוני:
אדם ביקש מחבירו באמצע התפילה את טליתו בכדי שיוכל לעלות לתורה, והוסיף שהמשאיל יקנה לו אותה כדי שיוכל לברך עליה. לאחר שהמשאיל קיבלה בחזרה, הסתפק האם הוא צריך לחזור ולברך על הטלית, שהרי כשהקנה אותה לחבירו פקע ממנו החיוב של מצות ציצית בטלית זו.
מה דעת החכמים? האם יש מקור לנידון?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הקנאת הטלית - הפסק?

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוקטובר 23, 2018 11:09 am

אם אדם ישב בסוכה ויד גשם והיה לו גג נפתח והוא פתח אותו ואחרי שוך הגשם הוריד את הגג ונפסק שאין זה תולמ"ה - האם צריך לברך שוב לישב בסוכה (כאשר ההפסקה לא היתה ארוכה)? דומני שזה יכול להיות דומה לשאלה הזו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקנאת הטלית - הפסק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 23, 2018 11:37 am

א. ראה בארה"ח סו"ס ח' שנסתפק בהפקיר טליתו וחזר וזכה, וספיקו הוא משום שנשאר לבוש בה (כישן בלילה אליבא דהרמב"ם), משא"כ בנד"ד.
ב. במ"ב כתב שיכול לברך גם על טלית שאולה כדין נשים המברכות על מ"ע שהז"ג. ומוכח שגם כשאינה שלו חשיב מעשה מצוה קיומית, וא"כ י"ל דאי"ז הפסק.
ג. מכיון שמוכרח חבירו להחזיר לו דהוי מתנה ע"מ להחזיר אולי לא גרע משאולה דחייבת מדרבנן משום שנראית כשלו, דבנד"ד גם בשעה שאינה שלו לא פקע כוחו לגמרי, ובמציאות בהכרח תחזור אליו. וי"ל.
ד. מספיק שיקנה לו כשותף, ואז שניהם חייבים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הקנאת הטלית - הפסק?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 23, 2018 8:47 pm

מה שנכון נכון כתב:א. ראה בארה"ח סו"ס ח' שנסתפק בהפקיר טליתו וחזר וזכה, וספיקו הוא משום שנשאר לבוש בה (כישן בלילה אליבא דהרמב"ם), משא"כ בנד"ד.
ב. במ"ב כתב שיכול לברך גם על טלית שאולה כדין נשים המברכות על מ"ע שהז"ג. ומוכח שגם כשאינה שלו חשיב מעשה מצוה קיומית, וא"כ י"ל דאי"ז הפסק.
ג. מכיון שמוכרח חבירו להחזיר לו דהוי מתנה ע"מ להחזיר אולי לא גרע משאולה דחייבת מדרבנן משום שנראית כשלו, דבנד"ד גם בשעה שאינה שלו לא פקע כוחו לגמרי, ובמציאות בהכרח תחזור אליו. וי"ל.
ד. מספיק שיקנה לו כשותף, ואז שניהם חייבים.

ב זה רק לאשכנזים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקנאת הטלית - הפסק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 23, 2018 10:19 pm

עזריאל ברגר כתב:ב זה רק לאשכנזים.

לא קשור. גם הסוברים שאינן יכולות לומר 'וצונו' מפני שאינן חייבות (או שא"א לומר ברכה כשאין חייבים בה) אינם חולקים על כך שזה מעשה מצוה קיומי. [מרן לא פסק כרש"י דהוי ב"ת].
בלא"ה למרן כל הנדון בשאלה לא מתחיל, כי כל פושט טליתו צריך לברך שוב, אפי' חזר ולבשה מיד. (אלא שבזה הפוסקים הספרדים חששו מסב"ל לרמ"א).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הקנאת הטלית - הפסק?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוקטובר 24, 2018 5:29 pm

הליכות שלמה פרק ג, דבר הלכה יב:
הפושט טליתו כדי למוסרה לחברו, ומקנה לו אותה כדי שיוכל הלה לברך עליה – אינו צריך לברך כשחוזר ומתעטף בה אם לא הסיח דעתו; ואע"פ שהיתה קנויה לאחר בינתיים, מ"מ לענין זה לא הוי כדבר חדש (כתבי תלמידים. וראה ספר עמק ברכה דיני ציצית יא).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הקנאת הטלית - הפסק?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' נובמבר 09, 2018 10:06 am

ובספר 'ציצית' להרב צבי כהן (הלכה פסוקה עז): מי שפשט את טליתו ונתנה לחבירו לעלות בה לתורה, אם נתנה לו במתנה על מנת להחזיר כדי לקיים בה מצות ציצית ולהחזירה – נחלקו האחרונים אם יחזור ויברך. עיי"ש מילי בטעמי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים