מי קודם לחתום על שטר
גדול בשנים או כהן
ההוא שטרא דהוה חתים עליה רבא ורב אחא בר אדא, אתא לקמיה דרבא, אמר ליה: דין חתימות ידא דידי היא, מיהו קמיה דרב אחא בר אדא לא חתימי לי מעולם! כפתיה ואודי. א"ל: בשלמא דידי זייפת, אלא דרב אחא בר אדא דרתית ידיה, היכי עבדת? אמר: אנחי ידאי אמצרא, ואמרי לה: קם אזרנוקא וכתב.
תם מה הוא אומר כתב:מי אמר שיש בזה קדימה?
הרי שטר בלי שני עדים - הוא לא כלום.
ממילא י"ל להיפך, שהכהן יחתום אחרון, שהוא יקיים את השטר.
מעיין כתב:הראבי"ה במשפטי הכתובה הביא מגמ' זו בב"ב לראי' שאין לחתום לפני הגדול
וכן הוא בגיטין רווחא שבק למאן דקשיש מיניה
וביד רמ"ה שם בב"ב משמע קצת דוקא בזקן ביותר
שבענו מטובך כתב:לצד שרבא היה כהן, ושרב אחא בר אדא רתתו ידיו מחמת זקנה, ניתן להביא ראיה מב"ב קסז ע"א:ההוא שטרא דהוה חתים עליה רבא ורב אחא בר אדא, אתא לקמיה דרבא, אמר ליה: דין חתימות ידא דידי היא, מיהו קמיה דרב אחא בר אדא לא חתימי לי מעולם! כפתיה ואודי. א"ל: בשלמא דידי זייפת, אלא דרב אחא בר אדא דרתית ידיה, היכי עבדת? אמר: אנחי ידאי אמצרא, ואמרי לה: קם אזרנוקא וכתב.
וגם אין ראוי לקטן לחתום לפני מי שגדול ממנו כדאמרי' האי שטרא דהוה חתים רבא ורב אחא בר אדא אתא לקמיה דרבא אמר אין חתימת ידי
הוא מיהו קמיה דרב אחא בר אדא לא חתימי מעולם כפתיה ואודי
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים