אורייתא! כתב:מש"כ "נר דלוק ושולחן ערוך" ר"ל ערוך לסעודה ועי' רש"י תחילת פרשת משפטים: אשר תשים לפניהם, כשלחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם":
תולעת ספרים07 כתב:ראה תוס' פסחים ק עמוד ב ד"ה שאין שביאור כל העניין מדוע בזמן הזה מספיק לערוך את השולחן בחדר אחר וכו וכו
עשוי לנחת כתב:...שפריסת מפה היא כמו סילוק השולחן, אך מכח זה שאלתי האם סלטים ושאר צרכי הסעודה, ג"כ אין להביא קודם הקידוש, [ועכ"פ יצטרכו לכסותם אך זו לא ראינו], או דלמא שרק לגבי החלות נאמר דין זה, אך לא לגבי שאר הסעודה. [ואולי מה שמכסים היום את החלות הוא מפני בושתם מהיין, ולעולם לא נקטינן כטעם השאילתות.]
עשוי לנחת כתב:אורייתא! כתב:מש"כ "נר דלוק ושולחן ערוך" ר"ל ערוך לסעודה ועי' רש"י תחילת פרשת משפטים: אשר תשים לפניהם, כשלחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם":תולעת ספרים07 כתב:ראה תוס' פסחים ק עמוד ב ד"ה שאין שביאור כל העניין מדוע בזמן הזה מספיק לערוך את השולחן בחדר אחר וכו וכועשוי לנחת כתב:...שפריסת מפה היא כמו סילוק השולחן, אך מכח זה שאלתי האם סלטים ושאר צרכי הסעודה, ג"כ אין להביא קודם הקידוש, [ועכ"פ יצטרכו לכסותם אך זו לא ראינו], או דלמא שרק לגבי החלות נאמר דין זה, אך לא לגבי שאר הסעודה. [ואולי מה שמכסים היום את החלות הוא מפני בושתם מהיין, ולעולם לא נקטינן כטעם השאילתות.]
אורייתא! כתב:מה רוצה אתה?
עשוי לנחת כתב:אך מכח זה שאלתי האם סלטים ושאר צרכי הסעודה, ג"כ אין להביא קודם הקידוש, [ועכ"פ יצטרכו לכסותם אך זו לא ראינו], או דלמא שרק לגבי החלות נאמר דין זה, אך לא לגבי שאר הסעודה. [ואולי מה שמכסים היום את החלות הוא מפני בושתם מהיין, ולעולם לא נקטינן כטעם השאילתות.]
תולעת ספרים07 כתב:עד כמה שזכור לי העניין של פורסים מפה ומקדש זה בגלל מפני שצריך שצריך לעשות קידוש בשבת על סעודה שהכינו לכבוד השבת ראה היטב בראשונים וברגע שאינו מכין אותו לכבוד השבת אינו יודע בזה ידי חובת קידוש ואין זה נחשב קידוש במקום סעודה....
תולעת ספרים07 כתב:ראה תוס' פסחים ק עמוד ב ד"ה שאין שביאור כל העניין מדוע בזמן הזה מספיק לערוך את השולחן בחדר אחר וכו וכו
תולעת ספרים07 כתב:לא הבנתי בדיוק מה כבודו הפריך אותי. הדבר ברור שכל העניין של לפרוס מפה זה כדי שיהיה נחשב לסעודה שהכינו לכבוד שבת שאם לא כן אין הוא יוצא בזה ידי חובת קידוש - ואין זה נחשב קידוש במקום סעודה.
עשוי לנחת כתב:ושם בתוס' מבואר שיש ענין שיהיה או משום שולחן ערוך, או שבאמת אין ענין אלא שהשולחן גדול וקשה להביאו קודם, והמפה זה כמו סילוק שולחן, אך לא שצריך להביא את השולחן קודם בשביל שיהיה סעודה שהכינו לכבוד השבת.
תולעת ספרים07 כתב:ועתה כבודו שאל מה בנוגע לסלטים. ועל זה אמרתי ליישב שגם אם צריך לכסות את החלות וכו' מפני פורס מפה ומקדש מכל מקום אין זה נוגע לסלטים שהרי אין הסלטים קשורים לקידוש במקום סעודה...
היכן בדיוק זה סותר לדברי התוס' שם...
עשוי לנחת כתב:וכעת אני רואה שיש כאן בעיה בדברי המשנ"ב בהלכות קידוש בסימן רעא, דבסקט"ו הביא דברי השאילתות שמכסה מפה כי היכי דתתראה דאתא הסעודה השתא ליקרא דשבתא וכו', ולפי"ז כל צרכי הסעודה בכלל זה, ואילו בסקמ"א הביא מהטור בשם הירו' שמכסין הפת כדי שלא יראה הפת בשתו שאין מקדשין עליו אלא על היין למרות שבשאר מקומות יש לו דין קדימה. ויש שם עוד טעם בטור שיהיה מכוסה מלמעלה ומלמטה זכר למן, ונפ"מ שגם אם מקדש על החלה צריך לכסותה. ולפי שני טעמים אלו ודאי שא"צ לכסות שאר צרכי הסעודה.
תולעת ספרים07 כתב:המ"ב כותב להדיא כי היכי דתתראה דאתא הסעודה השתא ליקרא דשבתא וכו'
כלומר....
צריך שהסעודה תיעשה לכבוד השבת [בתרגום חופשי]
וכל זה מפני מה שאמרו שם בגמ' פורס מפה ומקדש - כלומר שצריך שהסעודה תיעשה לכבוד השבת ואם לא כן אינו יוצא ידי חובת קידוש....
באם כבודו יש לו הסבר אחר בפורס מפה ומקדש יקום נא ויאמר.....
תולעת ספרים07 כתב:צריך להראות שהסעודה עדיין לא נמצאת, ולאחר הקידוש הוא מורה בהבאת השולחן שעשה זאת משום הקידוש הוא הוא אשר אמרתי
שצריך להראות שסעודה זו עשויה לכבוד השבת ואם ייראה שהסעודה כבר נמצאת יאמרו שהכין כל זה לחול ולא ייצא ידי חובת קידוש במקום סעודה...
והרי זה כמו נרות שבת שצריך להכין נרות לכבוד השבת דווקא ואם יש נרות קודם צריך לכבות ולהדליק שוב הוא הדין בסעודת שבת...
עדיין לא מצאתי כל סתירה לדברי....
תולעת ספרים07 כתב:הדבר ברור שכל העניין של לפרוס מפה זה כדי שיהיה נחשב לסעודה שהכינו לכבוד שבת שאם לא כן אין הוא יוצא בזה ידי חובת קידוש - ואין זה נחשב קידוש במקום סעודה.
תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: ומה עם שבת בבוקר האם גם אז יש עניין לכסות את החלות כי ראיתי בזה כל מיני מנהגים האם תוכל להסביר מה הצד שלא לכסות בשבת בבוקר...
תולעת ספרים07 כתב:מכאן לכאו' ראיה שעיקר הטעם של כיסוי החלות זה מפני פורס מפה ומקדש וכנ"ל, שמעיקר הדין צריך להכניס את האוכל רק לאחר הקידוש להראות שהכינו כל זה לכבוד יום השבת וכפי שהארכתי בזה לעיל... ובשבת בבוקר אין זה שייך שהרי לא יתכן לומר שהכין את הסעודה לאמצע השבוע ולכן אין צריך בזה פורס מפה....
והעולם שחושבין שהעיקר הוא משום המן ועוד כהנה כנראה טועים בזה...
עובדה היא שהמ"ב כלל לא מזכירו בשבת בבוקר
תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: אני בביתי הנהגתי שלא מביאים את החלות בשבת בבוקר עד אחר הקידוש - האם אני עושה נכון - ילמדנו רבינו?
עשוי לנחת כתב:תולעת ספרים07 כתב:מכאן לכאו' ראיה שעיקר הטעם של כיסוי החלות זה מפני פורס מפה ומקדש וכנ"ל, שמעיקר הדין צריך להכניס את האוכל רק לאחר הקידוש להראות שהכינו כל זה לכבוד יום השבת וכפי שהארכתי בזה לעיל... ובשבת בבוקר אין זה שייך שהרי לא יתכן לומר שהכין את הסעודה לאמצע השבוע ולכן אין צריך בזה פורס מפה....
והעולם שחושבין שהעיקר הוא משום המן ועוד כהנה כנראה טועים בזה...
עובדה היא שהמ"ב כלל לא מזכירו בשבת בבוקר
מאיפוא בדיוק זה מבואר, הרי ציינתי מפורש למ"ב ברעא סקמ"א שנוקט כמו כל הטעמים לדינא וכותב במפורש לגבי שבת בבוקר וז"ל "וכן בשחרית צריך ג"כ להיות הפת מכוסה עד אחר הקידוש מטעמים אלו" עכ"ל. ומבואר שהעיקר הוא במפורש גם משום מן. ורק כתבתי שאולי יש כאלו שלדינא לא נקטו כטעם זה, ולכן לא פרסו מפה בשחרית, אך אנו אין לנו אלא דברי המ"ב בפירוש!תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: אני בביתי הנהגתי שלא מביאים את החלות בשבת בבוקר עד אחר הקידוש - האם אני עושה נכון - ילמדנו רבינו?
והא מר הוא דאמר שכדאי שהחלות יהיו בשעת הקידוש?
ועוד, שדוקא בשבת בבוקר שאין בעיה של השאילתות כי היכי דתיתי סעודתא ליקרא דשבתא כמו שהבאתי בשם המרדכי, דוקא אז אתה לא מביא את החלות רק אחרי הקידוש, כלפי לייא, אם כבר אז בלילה יש ענין להביא אחרי הקידוש [לא כ"כ להלכה, אלא מצד השאילתות הנ"ל]???
תולעת ספרים07 כתב:נ.ב: פעם אכלתי בשבת בבוקר אצל אדמו"ר מפורסם והוא עשה קידוש בבית ושאלתיו מדוע הוא עושה שוב קידוש שהרי כבר עשה קידוש בבית הכנסת ואמר לי שמרן הגרי"ז דייק מהרמב"ם שכל עניין הקידוש בשבת בבוקר זה לכבוד הסעודה ולכן לפני הסעודה הוא חייב שוב בקידוש - ועד נכון להיום לא מצאתי את הרמב"ם אם תוכל לעזור לי למה התכוון האדמו"ר זי"ע אודה לך מאוד.
תולעת ספרים07 כתב:עוד אבקש לשאול ראיתי אותו בוצע על הלחם משנה לפני שכל הבני בית נוטלים ידיים ושאלתי אותו לפשר הדבר ואמר לי שלחם משנה זה מדין שליחות וזה מועיל גם לפני שנטלו ידים - ואין זה קשור כלל לברכה שהרי הברכה דרבנן הוא ולחם משנה דאורייתא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 268 אורחים