מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 21, 2018 9:08 pm

רעואל המדייני כתב:לפיכך ננסה לשוב לדיון התורני שהתנהל למעלה, בינות לדברי הפולמוס:

ובלשוננו כיום: לספר יש 'פתיחה' ויש 'מבוא', 'פתיחה' מסבירה באופן כללי את הרקע לספר, ו'מבוא' מפרט את שורשי הספר ויסודותיו.
אף לדרכו של הרב 'פרי יהושע' ניתן לכנות את פרק א ופרק ב 'פתיחה' ו'מבוא'.


לכאורה לדבריכם היה אפשר להסתפק בהמשך סימן ב (סימן ג): א. וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ יְקוָק לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֵת כָּל מִלְחֲמוֹת כְּנָעַן. ב רַק לְמַעַן דַּעַת דֹּרוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה רַק אֲשֶׁר לְפָנִים לֹא יְדָעוּם. ג חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וְכָל הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי יֹשֵׁב הַר הַלְּבָנוֹן מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת. ד וַיִּהְיוּ לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל לָדַעַת הֲיִשְׁמְעוּ אֶת מִצְו‍ֹת יְקוָק אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבוֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה. ה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יָשְׁבוּ בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי. ו וַיִּקְחוּ אֶת בְּנוֹתֵיהֶם לָהֶם לְנָשִׁים וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם נָתְנוּ לִבְנֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם.

ובאמת יש לעיין מה ההבדל בחילוק מפת השארית של אי הכיבוש המוארת בסוף סימן א', מהמתוארת בריש סימן ג, ורק המשמעות היא ששם מדובר מפאת מה שהשבטים השאירו כל אחד בנחלתו, וכאן מפאת מה שה' השאיר לנסות בהם את ישראל. ולכן שם מדובר על שאריות גויים, וכאן על עממים שלמים.
עכ"פ בין כה וכה הם גרמו להחטיא את ישראל ולכאורה הדרה קושיא לדוכתיה

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי אבק פורח » ד' נובמבר 21, 2018 10:48 pm

ההצעה שלך לא מסבירה למה לא התקיימה ההבטחה להכרית את כולם. אי אפשר לדלג על ויעל מלאך ה' וגו' ובהכרח לכתוב לפני כן שכל ישראל כל אחד בחלקו לא עשו את המצווה עליהם.
וזו גם התשובה לשאלתך מה ההבדל. זה החטא וזה עונשו.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' נובמבר 22, 2018 2:09 pm

הלא כתוב גם בקפיטל ג שהניח ה' את אומות אלו לנסות בהם את ישראל, וגם ללמדם מלחמה, את אשר לא ידעו את מלחמות כנען.

אבל דווקא מה שנא' מלאך ה' בסוף קפיטל א (ולפי החלוקה תחילת קפיטל ב) מחזק את הנחתי, שעיקרו של פתיחה א, היא האידיאל, שלא התממש, בהיות עם ישראל נזקק רק למלאך ה', ולא לדמות שופט בשר ודם, גדול ככל שיהיה.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי עושה חיל » ג' נובמבר 27, 2018 12:29 am

הודעה מאת מערכת 'פשטות המתחדשים':
ייש"כ למגיבים ולמצטרפים הרבים [כאן ובדוא"ל].

החלה העבודה על הגליון השלישי של כתב העת, והננו בקריאה לציבור הקדוש לשלוח מאמרים לפרסום.

ניתן לשלוח:

מאמרים מלאים על אחת מפרשיות: וישב, מקץ, ויגש, ויחי - או על נושא כללי בכמה מהן
700-1300 מילה

ביאורים קצרים על הפרשיות דלעיל
150-350 מילה

מאמר ניתוח על שיטתו של אחד מהראשונים בביאור המקראות:
1000-1500 מילה

מאמרים מלאים על ספר שופטים:
700-1300 מילה

יתקבלו מאמרים עד יום חמישי לסדר מקץ.

[המעוניין להצטרף לרשימת התפוצה של כתב העת, ישלח נא את התיבות 'צרף אותי'.]

כל אלה נא לשלוח לתיבת המייל של מערכת פשטות: pshatot@gmail.com

בברכה

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי עושה חיל » ו' נובמבר 30, 2018 12:09 am

מתוך דבר מערכת שבגיליון השני:
כתב העת פשטות המתחדשים הוקם למען תת במה מכובדת לעיסוק בעיון המקרא על דרך הפשט. כתב העת איננו פורץ לו דרך ואף אינו דבק בדרך מסוימת בלימוד הפשט. לפיכך מוזמנים בני התורה איש איש מבית מדרשו, לשלוח מחידושיהם ומהארותיהם בתחום יקר זה.
יש להבהיר, ובזה מענה לחלק מן המבקרים, שאופיו של כתב העת הוא תורני. ניתן לבדל את גישתנו כלומדי התורה מגישתם של חוקריה בשתי הבחנות עיקריות. ראשית, היחס שלנו לתורה הוא ביראת כבוד ובהכנעה. שנית, תכלית מגמתינו העיונית היא ההבנה מה ביקשה התורה ללמדנו. איננו חוקרים את דברי התורה מתוך סקרנות אקדמית, אלא מתוך מחויבות ובקשת דבר השם. מטרתינו היא להבין את דבר השם שבמקרא, להגדיל תורה ולהאדירה.
מתוך מגמה זו פתוח כתב העת גם למאמרים ממומחים בתחומי עזר להבנת הכתוב. הלא הם חכמות הארכאולוגיה, הדקדוק והבלשנות. וכמפורסם בשם הגר"א כי "כפי מה שיחסר לאדם ידיעות משארי החכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה, כי התורה והחכמה נצמדים יחד" (ר' ברוך שיק משקלוב בשם הגר"א).

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי אבק פורח » ו' נובמבר 30, 2018 9:10 am

פרי יהושע כתב:הלא כתוב גם בקפיטל ג שהניח ה' את אומות אלו לנסות בהם את ישראל, וגם ללמדם מלחמה, את אשר לא ידעו את מלחמות כנען.

אבל דווקא מה שנא' מלאך ה' בסוף קפיטל א (ולפי החלוקה תחילת קפיטל ב) מחזק את הנחתי, שעיקרו של פתיחה א, היא האידיאל, שלא התממש, בהיות עם ישראל נזקק רק למלאך ה', ולא לדמות שופט בשר ודם, גדול ככל שיהיה.
אתה מפרש מלאך ה', מלאך ממש? לא ראיתי מישהו מהמפרשים שאומר כך (הרלב"ג אומר שלא יתכן שזה מלאך ממש כי לא יתכן שמלאך ידבר לרבים). אין לי בעיה שתפרש אחרת מכל המפרשים, אבל אין בזה חיזוק לדבריך אם זה רק לשיטתך היחידאית.
[לגבי השורה הראשונה של תגובתך, לא הבנתי מה היא באה לומר.]

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' נובמבר 30, 2018 10:16 am

אבק פורח כתב:
פרי יהושע כתב:הלא כתוב גם בקפיטל ג שהניח ה' את אומות אלו לנסות בהם את ישראל, וגם ללמדם מלחמה, את אשר לא ידעו את מלחמות כנען.

אבל דווקא מה שנא' מלאך ה' בסוף קפיטל א (ולפי החלוקה תחילת קפיטל ב) מחזק את הנחתי, שעיקרו של פתיחה א, היא האידיאל, שלא התממש, בהיות עם ישראל נזקק רק למלאך ה', ולא לדמות שופט בשר ודם, גדול ככל שיהיה.
אתה מפרש מלאך ה', מלאך ממש? לא ראיתי מישהו מהמפרשים שאומר כך (הרלב"ג אומר שלא יתכן שזה מלאך ממש כי לא יתכן שמלאך ידבר לרבים). אין לי בעיה שתפרש אחרת מכל המפרשים, אבל אין בזה חיזוק לדבריך אם זה רק לשיטתך היחידאית.
[לגבי השורה הראשונה של תגובתך, לא הבנתי מה היא באה לומר.]

זה לא משנה העיקר שהוגדר כמלאך ה' ולא שופט שמתערב בפועל והבן.
באשר למ שכתבתי בתחילה, הסברתי שאת התועלת מסוף קפיטל א' במה שלא הורישו, יש גם מתחילת קפיטל ג
עכ"פ איני חולק שהעניין בסוף קפיטל א משמעותי לעניין, וכמו שבארתי, זה מתחיל ברצוי וגומר במצוי, ובשדה בוכים
מקווה שהבהרתי
ובתקווה שהובנתי.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי יותם » ג' דצמבר 04, 2018 6:03 pm

עושה חיל כתב:מוגש בזאת לאוהבי התורה גיליון שני של כתב העת החדש למקרא 'פשטות המתחדשים':
פשטות המתחדשים גיליון שני.pdf

כדי להצטרף לרשימת התפוצה של 'פשטות' שלחו את המילים 'צרף אותי' לדוא"ל: pshatot@gmail.com



במאמרו של הרב מרדכי פראנק על משפחת אברהם ומשפחת נחור (עמ' 16), הראה כי למשפחת נחור יש חשיבות מיוחדת, לפי יושר מעשיה שהייתה קרובה לבית אברהם ורוחו.

והנה מצינו את שם הוי"ה שגור בפי משפחת נחור:

וַיֹּאמֶר בּוֹא בְּרוּךְ הוי"ה לָמָּה תַעֲמֹד בַּחוּץ וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים:(בראשית כד, לא)

וַיַּעַן לָבָן וּבְתוּאֵל וַיֹּאמְרוּ מהוי"ה יָצָא הַדָּבָר לֹא נוּכַל דַּבֵּר אֵלֶיךָ רַע אוֹ טוֹב: הִנֵּה רִבְקָה לְפָנֶיךָ קַח וָלֵךְ וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר הוי"ה:(שם, נ-נא)


ויש להבין אם זה מצד שעבדוהו, לכה"פ יחד עם ע"ז, או שדיברו עם עבד אברהם לפי אמונתו, או שהיו חוששים לכל אל שהוא. אשמח לכל מי שיש לו ביאור בזה, ובמפרשים שראיתי לא נגעו בזה.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב עת למקרא - "פשטות המתחדשים" גיליון שני

הודעהעל ידי יותם » ש' דצמבר 08, 2018 10:51 pm

הראני ידיד שבאוצר מפרשי התורה הביאו מרבי אברהם בן הרמב"ם שכתב שהיו עובדים להשי"ת, אלא שעבדו גם לכוכבים ולגלגלים כאמצעים. ובדומה הביאו מר"י החסיד שהאמינו בהשם ועבדו ע"ז לידע העתידות.
וברוך שכיוונתי.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים