רעואל המדייני כתב:לפיכך ננסה לשוב לדיון התורני שהתנהל למעלה, בינות לדברי הפולמוס:
ובלשוננו כיום: לספר יש 'פתיחה' ויש 'מבוא', 'פתיחה' מסבירה באופן כללי את הרקע לספר, ו'מבוא' מפרט את שורשי הספר ויסודותיו.
אף לדרכו של הרב 'פרי יהושע' ניתן לכנות את פרק א ופרק ב 'פתיחה' ו'מבוא'.
לכאורה לדבריכם היה אפשר להסתפק בהמשך סימן ב (סימן ג): א. וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ יְקוָק לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֵת כָּל מִלְחֲמוֹת כְּנָעַן. ב רַק לְמַעַן דַּעַת דֹּרוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה רַק אֲשֶׁר לְפָנִים לֹא יְדָעוּם. ג חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וְכָל הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי יֹשֵׁב הַר הַלְּבָנוֹן מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת. ד וַיִּהְיוּ לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל לָדַעַת הֲיִשְׁמְעוּ אֶת מִצְוֹת יְקוָק אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבוֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה. ה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יָשְׁבוּ בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי. ו וַיִּקְחוּ אֶת בְּנוֹתֵיהֶם לָהֶם לְנָשִׁים וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם נָתְנוּ לִבְנֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם.
ובאמת יש לעיין מה ההבדל בחילוק מפת השארית של אי הכיבוש המוארת בסוף סימן א', מהמתוארת בריש סימן ג, ורק המשמעות היא ששם מדובר מפאת מה שהשבטים השאירו כל אחד בנחלתו, וכאן מפאת מה שה' השאיר לנסות בהם את ישראל. ולכן שם מדובר על שאריות גויים, וכאן על עממים שלמים.
עכ"פ בין כה וכה הם גרמו להחטיא את ישראל ולכאורה הדרה קושיא לדוכתיה