מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור הגר"א

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן ישיבה
הודעות: 29
הצטרף: ג' מאי 03, 2011 12:10 am

ביאור הגר"א

הודעהעל ידי בן ישיבה » ו' אוגוסט 12, 2011 12:38 pm

בהקדמת בני הגר"א להגהות אביהם לשו"ע כתבו בענין הגהות אביהם, וז"ל, וזקנינו הרב הגאון מהר"ם שחיבר באר הגולה גילה מקור הדינים וכל הדעות דלה לנו מחיבורו הגדול של מרן הב"י (כמבואר בהקדמת באה"ג) ומר אבא הגאון זצלל"ה בחיבורו זה הראה את מקורן כל תיבה ותיבה היא גמרא מפורשת בבלי או ירושלמי או רש"י או תוס' מה שלא שיערו מרן ב"י וכל קדמונינו זולת פלפולים עמוקים ומתוקים, ותחי רוח דבריהם, ונראה פנים חדשות כאלו כל הדעות וכו'.
ויש להבין האיך אפשר לציין מקור לשו"ע שהוא עצמו לא שערו ?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11639
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ביאור הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 12, 2011 12:42 pm

חיבור השו"ע אינו דינים מחודשים של מרן הב"י, אלא הכרעות בשיטת הראשונים בפירושי התלמוד וכו'. וכוונתם איפוא למציאת מקורות לראשונים (ולעיתים גם לדחז"ל מן המקראות), דברים שלדעתם יתכן שלא שיערם מרן הב"י.

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: ביאור הגר"א

הודעהעל ידי בור הגולה » ו' אוגוסט 12, 2011 3:59 pm

כיון דאתי לידן, אכתוב הערה.
ידוע שהגר"ח מוואלאזין אמר שהגר"א כתב את הש"ע כסיכום השיטות ולא כפסק הלכה (מובא בעליות אליהו אאל"ט), ואילו החזו"א סבר שכל מה שנכתב בביאורו כהכרעת הדין הרי הוא דעתו להלכה למעשה. וכך משמע לכאורה שהרי הגר"א כותב הרבה פעמים בלשון "אבל העיקר" וכיו'.

והנה בהל' יוה"כ כותב הגר"א להכריע לומר קידוש לבנה לפני יוה"כ כדי להרבות זכויות ליום הדין, ולא להמתין למוצאי יוה"כ כדי להיות מבושם. ולטעם זה לפני ת"ב אין לומר קידוש לבנה, כיון שאיננו מבושמין, וכך אכן משמע מדברי הגר"א בהל' ת"ב שמסכים לדברי הרמ"א לא לומר לפני ת"ב.
אולם במעשה רב כתוב לא להמתין, אלא לומר מיד בין לפני יוה"כ ובין לפני ת"ב, וכנראה הטעם שאינו חושש לטעם של מבושם, ודלא כדבריו בש"ע. ומכאן ראיה לכאורה לדברי הגר"ח - אם נקבל את דברי המע"ר כמהימנים.

אגב, ספר "פסקי הגר"א" נתחבר כולו ע"פ ביאור הגר"א - עם הסכמות חשובות, אבל לדברי הגר"ח אין לסמוך עליו.

נוטר הכרמים
הודעות: 5920
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ביאור הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוגוסט 12, 2011 4:02 pm

בור הגולה כתב:והנה בהל' יוה"כ כותב הגר"א להכריע לומר קידוש לבנה לפני יוה"כ כדי להרבות זכויות ליום הדין, ולא להמתין למוצאי יוה"כ כדי להיות מבושם. ולטעם זה לפני ת"ב אין לומר קידוש לבנה, כיון שאיננו מבושמין, וכך אכן משמע מדברי הגר"א בהל' ת"ב שמסכים לדברי הרמ"א לא לומר לפני ת"ב.
אולם במעשה רב כתוב לא להמתין, אלא לומר מיד בין לפני יוה"כ ובין לפני ת"ב, וכנראה הטעם שאינו חושש לטעם של מבושם, ודלא כדבריו בש"ע. ומכאן ראיה לכאורה לדברי הגר"ח - אם נקבל את דברי המע"ר כמהימנים.


viewtopic.php?f=17&t=5803&p=49550&hilit=%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9+%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%94+%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%97#p49354

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: ביאור הגר"א

הודעהעל ידי בור הגולה » ו' אוגוסט 12, 2011 4:03 pm

נוטר הכרמים כתב:
בור הגולה כתב:והנה בהל' יוה"כ כותב הגר"א להכריע לומר קידוש לבנה לפני יוה"כ כדי להרבות זכויות ליום הדין, ולא להמתין למוצאי יוה"כ כדי להיות מבושם. ולטעם זה לפני ת"ב אין לומר קידוש לבנה, כיון שאיננו מבושמין, וכך אכן משמע מדברי הגר"א בהל' ת"ב שמסכים לדברי הרמ"א לא לומר לפני ת"ב.
אולם במעשה רב כתוב לא להמתין, אלא לומר מיד בין לפני יוה"כ ובין לפני ת"ב, וכנראה הטעם שאינו חושש לטעם של מבושם, ודלא כדבריו בש"ע. ומכאן ראיה לכאורה לדברי הגר"ח - אם נקבל את דברי המע"ר כמהימנים.


viewtopic.php?f=17&t=5803&p=49550&hilit=%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9+%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%94+%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%97#p49354

תודה. לא ראיתי אשכול ההוא, ואתו הס"ר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים