דרומי כתב:גא"מ.
העובדה שלגוי מותר לאכול ולזלול כרצונו והוא לא נענש כלל ואילו יהודי שאכל בטעות כזית חלב צריך להביא קרבן - היא בבחינת 'עולם עקום' (ח"ו)?
קו ירוק כתב:כאשר שאלו על נאצים.. לכאורה היות והם בני מיתה כלפי כל ישראל שידו היתה יכולה להרגם, ממונם הפקר
ישנו כתב:יש"כ על המחמאה.
אם אני מבין אותך אתה מתכוון לומר שלשלטון יהודי אין לגיטימיות, ולכן כל הממון הציבורי שלו הוא הפקר, ומותר לגנוב ממנו (אשרי המאמין), ולשלטון גוי יש לגיטימיות, וממילא הממון הוא בשלטון הציבור ואסור לגנוב ממנו.
אחרי שכבר נכנסים לסברות כאלו, אתה לא חושב שיש לגיטימיות לנקמה בעם שרצח אותנו? ושמותר לקחת להם את כספם כנקמה? זאת מלבד הדבר הפרקטי שהרבה מנכסי המדינה שייכים לנו כפשוטו ממש, שהם נכסי יהודים גזולים.
וברור שהנושא כאן הוא סברות של צדק ולא היתר הלכתי בגדר בעלות הגרמנים על הממון, והאם אפשר לקנות אותם בקנין שמועיל בישראל ולא מועיל בעכו"ם, ולכן מי שיש לו קצת חוש צדק מבין שזה עולם עקום.
מקדש מלך כתב:קו ירוק כתב:כאשר שאלו על נאצים.. לכאורה היות והם בני מיתה כלפי כל ישראל שידו היתה יכולה להרגם, ממונם הפקר
אתה פוסק להלכה שכל בני מדינת גרמניה דהיום הם בגדר נאצים?
מקדש מלך כתב:ישנו כתב:יש"כ על המחמאה.
אם אני מבין אותך אתה מתכוון לומר שלשלטון יהודי אין לגיטימיות, ולכן כל הממון הציבורי שלו הוא הפקר, ומותר לגנוב ממנו (אשרי המאמין), ולשלטון גוי יש לגיטימיות, וממילא הממון הוא בשלטון הציבור ואסור לגנוב ממנו.
אחרי שכבר נכנסים לסברות כאלו, אתה לא חושב שיש לגיטימיות לנקמה בעם שרצח אותנו? ושמותר לקחת להם את כספם כנקמה? זאת מלבד הדבר הפרקטי שהרבה מנכסי המדינה שייכים לנו כפשוטו ממש, שהם נכסי יהודים גזולים.
וברור שהנושא כאן הוא סברות של צדק ולא היתר הלכתי בגדר בעלות הגרמנים על הממון, והאם אפשר לקנות אותם בקנין שמועיל בישראל ולא מועיל בעכו"ם, ולכן מי שיש לו קצת חוש צדק מבין שזה עולם עקום.
אני לא אומר שום דבר. יש פוסקי הלכה שהתירו ויש על זה מאמרים ארוכים. ואם אתה לא מכיר אותם, תלמד ותחכים. יש לך מה להתקדם.
ואם יש פוסקים כאלו גם לגבי הגרמנים. הוציאם אלינו ונדע גם אנחנו אותם.
מקדש מלך כתב:המדובר הוא על השלטון הגרמני המכה על חטא, 7 שנים אחרי השואה. כשהוא מורכב מעם של גברים נשים וטף, מתוכם מתנגדי הנאצים בכל זמן. ומיעוט זעיר שהשתתף בפועל ברצח יהודים.
בכל מקרה. אבקש ממי שיודע התייחסות הלכתית של פוסק הלכה בנושא, להעלות אותה לטובת חו"ר הפורום.
ישנו כתב:מקדש מלך כתב:המדובר הוא על השלטון הגרמני המכה על חטא, 7 שנים אחרי השואה. כשהוא מורכב מעם של גברים נשים וטף, מתוכם מתנגדי הנאצים בכל זמן. ומיעוט זעיר שהשתתף בפועל ברצח יהודים.
בכל מקרה. אבקש ממי שיודע התייחסות הלכתית של פוסק הלכה בנושא, להעלות אותה לטובת חו"ר הפורום.
מורכב מעם שרובו ככולו היה שותף לרצח יהודים, באהדה פסיבית, או במעשה ממש, ומיעוטם ממש התנגד לשלטון הנאצי.
מקדש מלך כתב:איזו סברא מתאימה גם לשלטון גוי ?
אני מכיר סברא שאין דינא דמלכותא בא"י, וכן שאין לגיטימיות ליהודי שחוקק חוקים נגד התורה.
זה לא מתאים לגבי גוי.
בכל מקרה, אני כותב דברים ששמעתי מפי דיין חשוב וידוע.
מקדש מלך כתב:אני לא רוצה להיכנס לפרטים וגם לא מספיק בקי.
אני גם רוצה להדגיש שהדעה שמותר לגנוב מהמדינה אינה דעה שלי, ובכלל לא הבעתי את דעתי האישית בנושא.
בסך הכל עשיתי 'צילום מסך' על מעט הידע שיש לי בעניין, ומה ששמעתי מדיינים, ולפי זה יש דעות המתירות לגנוב משלטונות היהודים כאן, ואיני מכיר דעה דומה לגבי גוים.
כלומר דיברתי באופן כללי, שלכאורה מבחינה הלכתית טהורה גניבה מגוים חמורה יותר. בלי להתייחס למקרה ספציפי.
מאוד מעניין אותי להשלים את המידע שלי, ואשמח למי שיודע משהו נוסף.
מקדש מלך כתב:ישנו כתב:מקדש מלך כתב:המדובר הוא על השלטון הגרמני המכה על חטא, 7 שנים אחרי השואה. כשהוא מורכב מעם של גברים נשים וטף, מתוכם מתנגדי הנאצים בכל זמן. ומיעוט זעיר שהשתתף בפועל ברצח יהודים.
בכל מקרה. אבקש ממי שיודע התייחסות הלכתית של פוסק הלכה בנושא, להעלות אותה לטובת חו"ר הפורום.
מורכב מעם שרובו ככולו היה שותף לרצח יהודים, באהדה פסיבית, או במעשה ממש, ומיעוטם ממש התנגד לשלטון הנאצי.
והשאלה היא האם האהדה הזו מחייבת אותם מיתה, לאחר שכיום הם מכים על חטא, וניתן לקבוע שממונם הפקר.
אישצפת כתב:ימחלו לי החברים. אבל מדוע להסתמך על דיינים מסויימים (שחבל ששמם לא פורט) לעומת גדולי הדור הפוסקים שבית ישראל נשען עליהם שהשיבו בשלילה (דוגמת מרן הגריש"א ומרן הגר"ע יוסף זצ"ל).
אם אותם דיינים הם הפוסקים שלכם לאורך כל הדרך בבחינת 'עשה לך רב' ניחא, אבל להסתמך על רבנים שמתירים בגלל שנח לי כעת פסק זה, לא נראית לי הקטן 'דרך ישרה'.
אני מנסה לחשוב מה היה קורה להיפך אם הגדולים היו מתירים ואיזה דיינים היו אוסרים, באיזה הינף יד היו מתייחסים לאוסרים.
וכעת מבלי להכנס לפרטי ההלכה אם מותר לשקר או אסור לשקר כדי להוציא כסף מגוף זה או אחר. יש כלל ברור בדוק ומנוסה לכל אדם מאמין, והוא: כסף שמגיע לך אף אחד לא יקח ממך, אבל מה שלא מגיע לך וקבלת, לא ישאר אצלך, ופעמים גם יחסר ממה שמגיע לך. ואני מכיר מקרוב אנשים שהוציאו כסף מגופים ממשלתיים/ חברות ביטוח וכו' ולבסוף מאיזו סיבה נחסר כל מה שהרויחו בריבית דריבית. ודי בזה.
מקדש מלך כתב:א. לפי האיבעית אימא הראשון כת"ר פוסק להלכה שגזל הגוי מותר כיום. שהרי הבעיה הזו קיימת בכל הגוים. ונגד הפוסקים.
ב. לפי האיבעית אימא השני, יוצא שכל אומה שהיינו רוצים לילחם בה (נגד מי לא בעצם?) אין בה דין גזל, וגם זה כנ"ל (ופשוט שההיתר של מלחמה קיים כשבאמת יש מלחמה, ולא כשהיינו רוצים לעשות כך אם היה כח בידינו).
הרואה כתב:עקביה כתב:חיימשה כתב:את המודל הזה יצרה התורה !
כך בדיוק גדלו בני הכהנים והלוויים עד חורבן הבית.
ומסתמא בני ריש גלותא וכו' אחר החורבן.
איזו תורה?
וכל שכן אלו שאינם כהנים, ואינם מזרע דוד, ואינם עולים על בני דודם שוויתר על האדמורות כדי למנוע מחלוקת עם אביהם השתלטן, וכ"ש שאינם עולים על בנו של אברך טהור לב ומתמיד בפינה במיר, וכ"ש שאינם עולים על ממזר תלמיד חכם.
הרואה כתב:אתה באמת חושב שבן אדמו"ר ממוצע הוא כמו שתיארת?
אני מתאר לעצמי שיש גם כאלו, אבל המעלה שלהם זה כלל לא שהם משושלת פלונית, אלא שהם תלמידי חכמים. ובדיוק כמותם יש גם (נניח שיחידים, אבל יש) במקומות אחרים.
ואני (ובוודאי אתה) מכיר אישית כמה דוגמאות הפוכות של אדמו"רים מושחתים.
דרומי כתב:סיפורים כגון דא יש להעביר למדור 'ראה ויספרה'...
הרואה כתב:אתה באמת חושב שבן אדמו"ר ממוצע הוא כמו שתיארת?
אני מתאר לעצמי שיש גם כאלו, אבל המעלה שלהם זה כלל לא שהם משושלת פלונית, אלא שהם תלמידי חכמים. ובדיוק כמותם יש גם (נניח שיחידים, אבל יש) במקומות אחרים.
ואני (ובוודאי אתה) מכיר אישית כמה דוגמאות הפוכות של אדמו"רים מושחתים.
דרומי כתב:התכוונתי לומר שהדיון כאן גלש משאלה של דיעות והשקפות לסיפורים בעלמא שלכאורה אינם משקפים מאומה (לפי הבנתי הדלה), ובוודאי כל עוד לא ניתן שם מלא וכתובת...
ובקיצור, דוגמא אחת או שנים אינה מלמדת כלום על שום דבר (אין בכוונתי להביע דיעה על עצם הדיון כלל).
הפצת המעיינות כתב:האם אתה מוכן להגיד מי הם האדמורי"ם שאתה "מחזיק" מהם?
או שאתה "מחזיק" מכולם?
קאצק כתב:הפצת המעיינות כתב:האם אתה מוכן להגיד מי הם האדמורי"ם שאתה "מחזיק" מהם?
או שאתה "מחזיק" מכולם?
אני לא נותן אימון באף ילוד אשה, באם לא הוכח שהוא דובר אמת, בניגוד לאדמורי"ם שאני נותן להם אימון מלא עד שלא הוכח ההפיך.
ועכשיו תענה אם לא קשה לך מה ההגדרה שלך ''למושחתים' .
קאצק כתב:הפצת המעיינות כתב:האם אתה מוכן להגיד מי הם האדמורי"ם שאתה "מחזיק" מהם?
או שאתה "מחזיק" מכולם?
אני לא נותן אימון באף ילוד אשה, באם לא הוכח שהוא דובר אמת, בניגוד לאדמורי"ם שאני נותן להם אימון מלא עד שלא הוכח ההפיך.
ועכשיו תענה אם לא קשה לך מה ההגדרה שלך ''למושחתים' .
שמחו כתב:קאצק כתב:הפצת המעיינות כתב:האם אתה מוכן להגיד מי הם האדמורי"ם שאתה "מחזיק" מהם?
או שאתה "מחזיק" מכולם?
אני לא נותן אימון באף ילוד אשה, באם לא הוכח שהוא דובר אמת, בניגוד לאדמורי"ם שאני נותן להם אימון מלא עד שלא הוכח ההפיך.
ועכשיו תענה אם לא קשה לך מה ההגדרה שלך ''למושחתים' .
אדמו"ר שתובע את אביו בערכאות על נכסי החסידות, טעון בדיקה אחריו....
הסכסוכים בחצרות האדמורי"ם עד כדי שאח אינו מדברי אחיו, בהרבה מקרים נובעים מחולשות אנושיות [תפסתי לשון עדינה].
חיימשה כתב:דרומי כתב:התכוונתי לומר שהדיון כאן גלש משאלה של דיעות והשקפות לסיפורים בעלמא שלכאורה אינם משקפים מאומה (לפי הבנתי הדלה), ובוודאי כל עוד לא ניתן שם מלא וכתובת...
ובקיצור, דוגמא אחת או שנים אינה מלמדת כלום על שום דבר (אין בכוונתי להביע דיעה על עצם הדיון כלל).
מלמדת ומלמדת.
גם הסיפור עם העסקן במקווה הוא סיפור בעלמא ללא שם וכתובת.
הזלזול שלנו בכל ההנהגה הזו היא מנקודת ראותנו שמניחה, לפי דרגתנו הפשוטה, שמדובר באנשים פשוטים שהדבר היחידי שמבדל אותם מהשאר, הוא החיצוניות.
אם מתברר, גם אם במקרה, שיש כיסוי לזה שמושגי יסוד שלהם הם ברמה אחרת לגמרי, נקודת המוצא של הדיון היא שונה לגמרי.
אני מכיר מאות בנשקי''ם, רבים מהם בני עליה מובהקים, ואחרים שנולדו כך לדאבונם הם.
אך זו פעם ראשונה שנתוודעתי לרובד פנימי, הרבה מעבר להשגתי הדלה.
ודי ברור לי שאף אחד לא יצמח כך מתוך הנהגת 'נאר תיירה''.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים