בברכה המשולשת כתב:אמרו לי יודעי דבר (וכך כתוב בכו"כ ספרים חשובים וקדושים) שלימוד עומק עניין התפילה על-פי הכוונות מועיל מאוד לזה
נוטר הכרמים כתב:בברכה המשולשת כתב:אמרו לי יודעי דבר (וכך כתוב בכו"כ ספרים חשובים וקדושים) שלימוד עומק עניין התפילה על-פי הכוונות מועיל מאוד לזה
ולי הקטן אמרו אנשים פשוטים וגם כמה מגדולי הדור, ואף מבשרי אחזה, שהתבוננות ועיון במילות התפילה על פי דרך הפשט וההבנה, שלא יהיה כ'צפצוף הזרזיר' (ל' הכוזרי), בתוספת הפעלת כוחות הנפש, כח הציור וכח ההתפעלות (הרגש) מועילים מאוד מאוד.
יש לנסות צעד אחר צעד, ולקבל בזה טעם, ורואים נפלאות.
יושב ירושלים כתב:להתבונן קודם התפילה מה הם הדברים שהוא מרגיש צורך להתפלל עליהם, ו...
כדכד כתב:יושב ירושלים כתב:להתבונן קודם התפילה מה הם הדברים שהוא מרגיש צורך להתפלל עליהם, ו...
הוא לא מרגיש צורך להתפלל על דברים. הוא מרגיש שהוא צריך להתפלל כי הגיע זמן התפלה. איך אפשר ליצור חשק כדי שילך לתפלה לא על בסיס החשק הקיים להתפלל
יושב ירושלים כתב:כדכד כתב:יושב ירושלים כתב:להתבונן קודם התפילה מה הם הדברים שהוא מרגיש צורך להתפלל עליהם, ו...
הוא לא מרגיש צורך להתפלל על דברים. הוא מרגיש שהוא צריך להתפלל כי הגיע זמן התפלה. איך אפשר ליצור חשק כדי שילך לתפלה לא על בסיס החשק הקיים להתפלל
מה?! הכל טוב לו? אין לו שום בעיות לא בפרנסה לא בריאות לא חינוך ילדים? לא מפריע לו שרוב עם ישראל לא מכיר את הקב"ה? לא מפריע לו שהוא עדיין לא יודע את כל התורה? לא מפריע לו שאין נבואה? לא מפריע לו שאין שלום בין כל יראי ה'? או שהוא לא מאמין שהתפילה תעזור לו?
בברכה המשולשת כתב:יושב ירושלים כתב:כדכד כתב:יושב ירושלים כתב:להתבונן קודם התפילה מה הם הדברים שהוא מרגיש צורך להתפלל עליהם, ו...
הוא לא מרגיש צורך להתפלל על דברים. הוא מרגיש שהוא צריך להתפלל כי הגיע זמן התפלה. איך אפשר ליצור חשק כדי שילך לתפלה לא על בסיס החשק הקיים להתפלל
מה?! הכל טוב לו? אין לו שום בעיות לא בפרנסה לא בריאות לא חינוך ילדים? לא מפריע לו שרוב עם ישראל לא מכיר את הקב"ה? לא מפריע לו שהוא עדיין לא יודע את כל התורה? לא מפריע לו שאין נבואה? לא מפריע לו שאין שלום בין כל יראי ה'? או שהוא לא מאמין שהתפילה תעזור לו?
אני הבנתי שהרב פותח האשכול שליט"א התכוון לתפילת שחרית/מנחה/ערבית.
בתפילות אלו אין אנו מבקשים על עצמנו אלא רק על קידוש שמו יתברך בעולם ע"י שתהיה נשלמת כנסת ישראל למטה ויתמלא שיעור הקומה למעלה וכו' עד רום המעלות.
ממילא שייך לכוון שעמ"י יכיר את השי"ת, ושתחזור הנבואה ושיחהיה שלום בין יראי ה', אך לא שאר הדברים
שהוא לא יודע את כל התורה - לזה עדיף ללמוד מאשר להתפלל. לשאר הדברים יש גם פתרונות מעשיים אחרים.יושב ירושלים כתב:כדכד כתב:יושב ירושלים כתב:להתבונן קודם התפילה מה הם הדברים שהוא מרגיש צורך להתפלל עליהם, ו...
הוא לא מרגיש צורך להתפלל על דברים. הוא מרגיש שהוא צריך להתפלל כי הגיע זמן התפלה. איך אפשר ליצור חשק כדי שילך לתפלה לא על בסיס החשק הקיים להתפלל
מה?! הכל טוב לו? אין לו שום בעיות לא בפרנסה לא בריאות לא חינוך ילדים? לא מפריע לו שרוב עם ישראל לא מכיר את הקב"ה? לא מפריע לו שהוא עדיין לא יודע את כל התורה? לא מפריע לו שאין נבואה? לא מפריע לו שאין שלום בין כל יראי ה'? או שהוא לא מאמין שהתפילה תעזור לו?
כדכד כתב:שהוא לא יודע את כל התורה - לזה עדיף ללמוד מאשר להתפלל.
מה יעשה אדם ויחכם? אמר להן: ירבה בישיבה, וימעט בסחורה. אמרו: הרבה עשו כן ולא הועיל להם! אלא: יבקשו רחמים ממי שהחכמה שלו, שנאמר כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה. תני ר' חייא: משל למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו, ומשגר לאוהביו ממה שלפניו. מאי קמ"ל? דהא בלא הא לא סגיא.
כדכד כתב:לשאר הדברים יש גם פתרונות מעשיים אחרים.
כדכד כתב:תודה לכולם
אבקש לחדד ששאלתי היתה כיצד לגשת לתפלה מתוך חשק ולא כיצד לכוון בתפלה וכדומה. אמנם יתכן שכוונת הרבנים פה היא שככל שמבינים יותר את התפלה עצמה יש יותר חשק ללכת אליה אבל במציאות זה לא בדיוק כך
ודע כי כל מעשה העבודות הללו, כקריאת התורה והתפלה ועשיית שאר המצוות, אין תכליתן אלא שתוכשר בהתעסקות במצוותיו יתעלה מלעסוק בענייני העולם, כאלו התעסקת בו יתעלה לא בזולתו.
ולכן אם אתה מתפלל בנענוע שפתיך ופניך אל הקיר ומחשב בממכרך ומקחך, וקורא את התורה בלשונך, ולבך בבניין ביתך מבלי להתבונן במה שאתה קורא, וכן כל זמן שאתה עושה מצווה אתה עושה אותה באבריך, כמי שחופר גומה בקרקע או חוטב עצים מן היער, מבלי להתבונן בעניין אותו המעשה ולא ממי בא ולא מה תכליתו, אל תחשוב שהגעת אל תכלית, אלא תהיה אז קרוב למי שנאמר בהם 'קרוב אתה בפיהם ורחוק מכליותיהם'.
ומכאן אחל להנחותך על אופן ההכשרה כדי שתשיג את התכלית הגדולה הזו. וראשית מה שאתה צריך להרגיל את עצמך בו, הוא שתפנה מחשבתך מכל דבר בזמן שאתה קורא קריאת שמע ומתפלל, ואל תסתפק בכוונה בקריאת שמע בפסוק ראשון ובתפלה בברכה ראשונה.
וכאשר יצלח בידך הדבר ויתחזק במשך שנים, הנהג עצמך אחרי כן שתהא כל זמן שקראת בתורה או שמעת אותה, לא תחדל בכל ישותך ובכל מחשבתך מלהתרכז בהבנת מה שאתה שומע או קורא.
וכאשר יעלה בידך זה במשך זמן, תרגיל את עצמך שתהא מחשבתך תמיד שלמה בכל מה שאתה קורא משאר דברי הנביאים, ואפילו בכל הברכות, תתכוון בו. להבין מה שאתה מבטא ולהתבונן בעניינו.
וכאשר יושגו לך בשלמות עבודות הללו, ותהיה מחשבתך בהן בעת עשייתן נקייה מלחשוב בשום דבר מענייני העולם, הרגל את עצמך אחרי כן להעסיק את מחשבתך בצרכיך או במותרות כלכלתך, ובכלל תעשה מחשבתך במילי דעלמא בעת אכילתך או שתייתך או בעת היותך במרחץ או בעת שיחתך עם קרוביך או בניך הקטנים או בעת שיחתך עם המוני בני אדם.
והנה אלה זמנים מרובים רחבים, המצאתי לך אותם, תחשוב בהם בכל מה שאתה צריך לו בענייני הרכוש והנהגת הבית וההטבות הגופניות. אבל בעתות המעשים התורתיים אל תעסיק את המחשבה אלא במה שאתה עושהו כמו שביארנו. אבל בעת בדידותך לבדך בלי אף אחד, ובעת התעוררך על מיטתך, היזהר והישמר מלהפנות המחשבה באותם העיתים היקרים בשום דבר אחר פרט לאותה העבודה השכלית, והיא ההתקרבות לפני ה' וההמצאות לפניו על הדרך האמיתית אשר הודעתיך, לא על דרך ההתפעלויות הדמיוניות.
והנה התכלית הזו לדעתי יכול להשיגה מי שאילף את עצמו לה מבעלי המדע כפי סדר זה של הכשרה.
יושב ירושלים כתב:כדכד כתב:שהוא לא יודע את כל התורה - לזה עדיף ללמוד מאשר להתפלל.
אמרו חכמים [נדה ע:]:מה יעשה אדם ויחכם? אמר להן: ירבה בישיבה, וימעט בסחורה. אמרו: הרבה עשו כן ולא הועיל להם! אלא: יבקשו רחמים ממי שהחכמה שלו, שנאמר כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה. תני ר' חייא: משל למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו, ומשגר לאוהביו ממה שלפניו. מאי קמ"ל? דהא בלא הא לא סגיא.כדכד כתב:לשאר הדברים יש גם פתרונות מעשיים אחרים.
אשמח מאוד לשמוע איך מקרבים את הנבואה/איך שמים שלום בין כל יראי ה'/איך מקרבים את כל ישראל לאביהם שבשמים?
יושב ירושלים כתב:אני בכלל לא מספיק מבין אותך, 'תפילה' זה בקשת צרכים, אז כדי לעורר את החשק להתפלל פשוט צריך לדעת שיש לך צרכים והתפילה עוזרת לקבל אותם, זה לא פשוט?
אבק פורח כתב:את העצה של הרמח"ל ניסית?
פעולות החיצוניות מעוררות את הפנימיות.
מס"י סוף פרק ז'דרופתקי דאורייתא כתב:אבק פורח כתב:את העצה של הרמח"ל ניסית?
פעולות החיצוניות מעוררות את הפנימיות.
היכן הרמח"ל?
כדכד כתב:יושב ירושלים כתב:אני בכלל לא מספיק מבין אותך, 'תפילה' זה בקשת צרכים, אז כדי לעורר את החשק להתפלל פשוט צריך לדעת שיש לך צרכים והתפילה עוזרת לקבל אותם, זה לא פשוט?
לפי מה שלמדתי, התפלה אינה בקשת צרכים אלא עמידה לפני המלך.
התפלה אינה עוזרת לקבל את מה שצריך אלא התפלה היא העמידה הנכונה לפני המלך כך שאפשר גם לבטא ולבקש בקשות.
אף אחד לא הבטיח שאם אתפלל על צורך מסויים אקבל אותו יותר מאשר אם לא אתפלל עליו
התפלה נועדה להביא את עמידתנו ותלותנו בממ"ה הקב"ה
מי שמשתמש בתפלה כדי לבקש בקשות והוא מתפלא אחרי כן אם לא מתמלאות הבקשות הרי זה בכלל עיון תפלה שנאמרה עליו ביקורת בחז"ל.
מסמר שיער! קרוב אני לומר שהחושב כך לא יצא יד"ח תפילה מימיו.כדכד כתב:לפי מה שלמדתי, התפלה אינה בקשת צרכים
דרומי כתב:פשוט שמבקשים דברים במטרה שזה יועיל!
איך בכלל אפשר לחשוב שמבקשים סתם כך?
אבק פורח כתב:מסמר שיער! קרוב אני לומר שהחושב כך לא יצא יד"ח תפילה מימיו.כדכד כתב:לפי מה שלמדתי, התפלה אינה בקשת צרכים
ר"א אומר העושה תפילתו קבע אין תפילתו תחנונים.
כדכד כתב:אבק פורח כתב:מסמר שיער! קרוב אני לומר שהחושב כך לא יצא יד"ח תפילה מימיו.כדכד כתב:לפי מה שלמדתי, התפלה אינה בקשת צרכים
ר"א אומר העושה תפילתו קבע אין תפילתו תחנונים.
כנראה בגלל שהוא חושב כך אין לו חשק להתפלל...
לגופו של ענין צודק כת"ר ולא הבהרתי את עצמי מספיק.
כוונתי שמהותה ומרכזיותה של התפלה אינה בקשת צרכים אלא עמידה לפני המלך שמתוכה יש גם בקשת צרכים כמבואר בהרבה מקומות בחז"ל
אבק פורח כתב:מס"י סוף פרק ז'דרופתקי דאורייתא כתב:אבק פורח כתב:את העצה של הרמח"ל ניסית?
פעולות החיצוניות מעוררות את הפנימיות.
היכן הרמח"ל?
ואיני מבין עצה זו, איך פעולה חיצונית בתפלה תעורר? להתנענע ולהתפלל בקו"ר, כאשר לבו בל עמו?
[כמדומני שיש בכיו"ב בספר לקט יושר]
פותח האשכול לא שאל על כוונה בתפילה אלא על חשק בהליכה ובגישה אליה. לפי עצת הרמח"ל אם ירוץ בדרכו לבית הכנסת וכדו' יועיל לו לעורר את ליבו (ויש לשער שיועיל גם לכוונה).דרופתקי דאורייתא כתב:שאלתי לעילואיני מבין עצה זו, איך פעולה חיצונית בתפלה תעורר? להתנענע ולהתפלל בקו"ר, כאשר לבו בל עמו?
[כמדומני שיש בכיו"ב בספר לקט יושר]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים