הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ינואר 13, 2019 1:15 pm
בתורת משה (חמש כרכים) להחת"ס יש ביאור בזה, וכעין זה כתב ג"כ בתשובות (ח"ו סי׳ ל"ה). בנוי על הפיוט הנ"ל, שבאו עדים להעיד על הלבנה, משום שהם היו במצרים והראיה צריך להיות בארץ ישראל, עיי"ש.
לי הקטן נראה לבאר באופן אחר, ולא ראיתיהו בנדפס. אם אחד מחו"ר הפורום יודעים מי קדמני, אשמח.
ראיית הלבנה אינה אלא כפי המולד האמיתי. כהיום אנו מודדים כפי המולד האמצעי שאיננה בדקדוק. ביאור הדבר הוא שהלבנה עקלקלות גדולות יש בדרכה ואינה הולכת בישירות צמוד להארץ אלא בעיגולים. והיינו, שהלבנה מסתובבת על גלגל קטן, והגלגל ההיא מסתובבת סביב הארץ. המולד האמצעי היא המולד של קוטב גלגל הקטן הזה, כאשר היא עוברת בין השמש להארץ, קוראים לה המולד. אמנם, הואיל ואין שום דבר אמיתי במקום ההוא, אין מה לראות, עד שהלבנה עצמה בקצה הגלגל, תעבור דרך המקום הזה.
מסברא חיצונה היינו אומרים שעיקר המולד צריך להיות עפ"י המולד האמצעי ולא המולד האמיתי. למה? משום שתכלית מנין החדשים היא להציב מעגל אחיד להשנה לדעת שמעתה הותחל מעגל חדש. לזה היינו צריכים ללכת אחרי מרכז הגלגל, אשר היא היא ההולכת ומושכת את הלבנה ביחד אתה.
ע"כ נתקשה משה בצורת הלבנה, שהלבנה אינה נראית בעת המולד האמצעי, אשר מסברא היא היא המולד העיקרי. ע"כ הראהו הקב"ה הלבנה בחידושה, להודיע שעיקר המולד היא כפי ראייתה.