מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 30, 2017 9:45 pm

ואלו הן משום שבות לא עולין באילן ולא רוכבין על גבי בהמה ולא שטין על פני המים וכו'

האם באיסורי שבות האלו, ודכוותייהו, יש איסור של אמירה לנכרי? (הרי מותר להגיד לנכרי היושב על אילן, לקטוף ממנו פרי לצורכו, אז האם ייאסר להגיד לו לעלות באילן מחשש שמא יקטוף לצורך עצמו? אתמהה), האם יש בזה משום שביתת בהמתו? ולאידך גיסא, האם יש בזה היתרים של 'מחשבת' כמו מתעסק או כלאחר יד?

אשמח למקורות וסברות.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' אוגוסט 30, 2017 11:31 pm

שו"ע או"ח סי' שז ס"ה

(ה) דבר שאינו מלאכה ואינו אסור לעשותו בשבת אלא משום שבות מותר לישראל לומר לא"י לעשותו בשבת והוא שיהיה שם מקצת חולי או יהיה צריך לדבר צורך הרבה או מפני מצוה כיצד אומר ישראל לא"י בשבת לעלות באילן להביא שופר לתקוע תקיעת מצוה או להביא מים דרך חצר שלא עירבו לרחוץ בו המצטער ויש אוסרין: הגה ולקמן סי' תקפ"ז פסק להתיר וע"ל סי' רע"ו דיש מקילין אפילו במלאכה דאורייתא וע"ש ס"ג:

ובענין שביתת בהמתו ראה ב"י סי' שה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 31, 2017 9:59 am

עושה חדשות כתב:ואלו הן משום שבות לא עולין באילן ולא רוכבין על גבי בהמה ולא שטין על פני המים וכו'

האם באיסורי שבות האלו, ודכוותייהו, יש איסור של אמירה לנכרי? [size=85](הרי מותר להגיד לנכרי היושב על אילן, לקטוף ממנו פרי לצורכו, אז האם ייאסר להגיד לו לעלות באילן מחשש שמא יקטוף לצורך עצמו? אתמהה),

אולי החשש שאם יאמר לו לעלות גם יאמר לו לקטוף או שכיוון שגזרו עןל העלייה באילן זה הפך להיות איסור. עכ"פ מההלכה שהביא ברקים רב מוכח שהתירו לצורך מצוה אך לא התירו סתם כך ומשמע שאסור
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' ינואר 13, 2019 10:51 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 13, 2019 12:42 am

האם באותה מידה יש לאסור בשבת אמירה לנכרי לקרות לאור הנר, שמא יטה?

או שבאמת יש חילוקים בין ה'שבותים'. (הא קמן שכ' השבה"ל שבוודאי לא תיבטל מצות והגדת לבנך משום ספק שמא יטה, ואילו על עליה באילן להביא שופר הרי לא אמרו כך).

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי סעדיה » א' ינואר 13, 2019 9:53 am

עושה חדשות כתב:האם באותה מידה יש לאסור בשבת אמירה לנכרי לקרות לאור הנר, שמא יטה?

או שבאמת יש חילוקים בין ה'שבותים'.

הרי באופן שיש שומר או באדם חשוב או בליל יו"כ מותר.

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 14, 2019 12:14 am

נכון. ומה באמת הכלל, איזה איסורים דרבנן הותרו לאדם חשוב מחמת שאין חשש, ולעומתם נאסרו איסורים אחרים באופן גורף עד שאסור לומר לנכרי לעלות באילן וכד'. ואולי אין בזה כלל, אלא כל מקום כפי מה שאמרו. אבל הרי מצינו איסורים דרבנן שבגמרא לא נזכר בהם מקרים יוצאים מן הכלל, ובאו הראשונים והפוסקים והתירו ע"י שומר וכד', והם עצמם לא אמרו כן בכל האיסורים, ובהכרח שיש כאן איזה כלל לומר בו זיל בתר טעמא, למה מהני שומר על אכילה לפני מעריב ול"מ שומר על עליה באילן בשבת, וכן הלאה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 14, 2019 12:22 am

אגב, אסטה מעט מעניין האשכול. בעניין המבואר באו"ח סימן ערה שמותר לקרוא הגדה לאור הנר דיבוא חיוב עשה וידחה גזירת חכמים (וכפי שהביאו בהודעות הקודמות), והוקשה לי שהרי מדאורייתא אין צריך אריכות כמו שהוא בהגדה, אלא דכל המרבה הרי זה משובח, ואם כן הוא עשה קיומית, ומאי שנא מלימוד התורה שמקיים עשה בכל מלה ואף על פי כן לא הותר לקרוא לאור הנר?

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 03, 2019 1:25 am

באיסורי שהייה וחזרה שמא יחתה, מצינו איסור מעשה שבת על התוצאה שנעשתה באיסור.
האם באיסורי שבות כמו רכיבה ע"ג בהמה ופולין לאור הנר, גם מצינו כך?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' נובמבר 03, 2019 4:08 pm

ועוד יש להעיר בדומה לו, על מדליק נר שבת בפתילות ושמנים אסורים, שאסרו רק מטעם שמא יטה הנר, ולאליה רבה יתכן שמותר בדיעבד (עיין בזה או"ח סימן רסד), ומאי טעמא לא אסרו מטעם מעשה שבת (ואף שהמעשה נעשה בערב שבת, הא דמי לשהיה לכאורה)?

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירה לנכרי לעלות באילן, וכיו"ב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 04, 2019 3:25 am

עושה חדשות כתב:ואלו הן משום שבות לא עולין באילן ולא רוכבין על גבי בהמה ולא שטין על פני המים וכו'

האם באיסורי שבות האלו, ודכוותייהו, יש איסור של אמירה לנכרי? (הרי מותר להגיד לנכרי היושב על אילן, לקטוף ממנו פרי לצורכו, אז האם ייאסר להגיד לו לעלות באילן מחשש שמא יקטוף לצורך עצמו? אתמהה), האם יש בזה משום שביתת בהמתו? ולאידך גיסא, האם יש בזה היתרים של 'מחשבת' כמו מתעסק או כלאחר יד?

אשמח למקורות וסברות.


לגבי איסור השמעת קול מצינו דין שביתת בהמתו, ופוקקין לה זוג שבצוארה. ויל"פ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 162 אורחים