מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

חיפושי מקורות וכדומה
שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: משל הגר"ח על עכברים

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' פברואר 22, 2019 10:10 pm

הפשוט בפשטותו כתב:[לא שהבנתי את משמעות השם 'בקרו טלה', אבל מניח אני שמדובר ביחודים גדולים...]

כמה נאה השם שבחר לו הרב בקרו טלה. מליצה נאה על פי מאמר רשב"י בחגיגה ט ע"ב: "אין אומר: בקרו גמל, בקרו חזיר. אלא: בקרו טלה".
הרב 'בקרו טלה' מבקר את הטלה הכשר בלבד (פורום אוצה"ח) ולא את הגמלים והחזירים.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' פברואר 23, 2019 11:20 pm

מה הפירוש של המילה "חטא"? מלשון חובה? מלשון חסרון? ייש"כ למסייעים.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ש' פברואר 23, 2019 11:22 pm

ראה בתחילת ספר מלכים: "והייתי אני ובני שלמה חטאים", ובמפרשים.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' פברואר 24, 2019 12:30 am

בקרבן עיקר המעלה היא שיראה את עצמו כאילו הוא הקרבן, המקור לזה?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' פברואר 24, 2019 12:40 am

זוהר בויקרא על התחלפות אסתר בשידה
ורבינו בחיי שמדבר על הענין הנ"ל

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' פברואר 24, 2019 12:42 am

קדושת לוי שאחשורוש ראה בחלומו שרוצים להרוג את בעלה של אסתר והכוונה באמת היתה למרדכי לכן היה החלום אמת
תודה מראש!!!

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דמשק » א' פברואר 24, 2019 1:00 am

שייף נפיק כתב:קדושת לוי שאחשורוש ראה בחלומו שרוצים להרוג את בעלה של אסתר והכוונה באמת היתה למרדכי לכן היה החלום אמת

בפורים כמובן. (מה השאלה?)

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' פברואר 24, 2019 4:50 pm

במס' ב"ב קנז ע"ב מובא "אמר רבינא: מהדורא קמא דרב אשי אמר לן: ראשון קנה. מהדורא בתרא דרב אשי אמר לן: יחלוקו".
מי מרבותינו הגאונים או הראשונים פירשו את ענין מהדו"ק ומהדו"ב דרב אשי - שהוא ערך וסידר את התלמוד פעמיים?
[לדברי רב האי גאון ורב חננאל, אין ענינו לעריכת התלמוד, אלא שרב אשי לימד בישיבתו פעמיים את כל סדרי המשנה, כמובן עם השמועות שקיבל מרבותיו האמוראים.]

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' פברואר 24, 2019 5:58 pm

שבענו מטובך כתב:במס' ב"ב קנז ע"ב מובא "אמר רבינא: מהדורא קמא דרב אשי אמר לן: ראשון קנה. מהדורא בתרא דרב אשי אמר לן: יחלוקו".
מי מרבותינו הגאונים או הראשונים פירשו את ענין מהדו"ק ומהדו"ב דרב אשי - שהוא ערך וסידר את התלמוד פעמיים?
[לדברי רב האי גאון ורב חננאל, אין ענינו לעריכת התלמוד, אלא שרב אשי לימד בישיבתו פעמיים את כל סדרי המשנה, כמובן עם השמועות שקיבל מרבותיו האמוראים.]

חפש נא בפורום "מהדורא קמא דרב אשי"

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' פברואר 24, 2019 7:16 pm

שברי לוחות כתב:חפש נא בפורום "מהדורא קמא דרב אשי"

ייש"כ.
עשיתי כדבריך ומצאתי את זה. אבל לא ראיתי שם התיחסות ישירה לשאלה ששאלתי.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' פברואר 24, 2019 7:19 pm

שבענו מטובך כתב:
שברי לוחות כתב:חפש נא בפורום "מהדורא קמא דרב אשי"

ייש"כ.
עשיתי כדבריך ומצאתי את זה. אבל לא ראיתי שם התיחסות ישירה לשאלה ששאלתי.

יש גם את זה viewtopic.php?f=7&t=10675&p=102481&hilit=%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90+%D7%93%D7%A8%D7%91+%D7%90%D7%A9%D7%99#p102481
ועוד...

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' פברואר 24, 2019 7:25 pm


ייש"כ גדול.
מצאתי כתוב שם:
הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי, שמתייחס בספרו "דורות הראשונים" לשאלת יצירת התלמוד, חולק על הנחה זו מכל וכל, וטוען שהיא חסרת בסיס. לדבריו, הרעיון של כתיבת הש"ס בשתי מהדורות לא עלה על דעת אף קדמון ואיש מן הראשונים אינו מפרש כך את עניין המהדורות של רב אשי.

האם זה אמת שאין קדמון שמפרש כך את ענין המהדורות של רב אשי?

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' פברואר 24, 2019 7:29 pm

בעצם, מה הם המקורות הראשונים לכך, שרב אשי ערך / סידר את התלמוד הבבלי, ושוב השלימוהו האמוראים שאחריו?
ידועים לי דברי הרמב"ם שכותב כך.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

האותיות של מצות שמירת שבת לא פרחו מהלוחות

הודעהעל ידי אישצפת » א' פברואר 24, 2019 8:13 pm

בספר לקוטי יהודה נכתב בשם האמרי אמת שמצות שמירת שבת הכתובה בלוחות אותיותיה לא פרחו בשבירת הלוחות.
קרוב לזה מובא בקובץ תכלת מרדכי שנת תרח"ץ שהאדמו"ר מנדבורנא אמר כן לאמרי אמת בשם מדרש ישן (כמדומה שאמר שמדרש זה בכת"י וטרם נדפס).
האם יש מקבילה לכך בספרי המדרשים שנדפסו מאז ועד עתה או על כל פנים איזכור באחד מרבותינו הראשונים או מהאחרונים שקדמו לבעל אמרי אמת?


תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' פברואר 24, 2019 8:46 pm

בספר פלא יועץ ערך קרבנות כתוב:

ועוד אמרו בענין הקרבנות, דברית כרותה, דאנון מלאכין דמדכרין חובה לאבאשא לה לא יכלין למעבד לה אלא טיבו, וכלהו ידכרון לה לטב. ובעדנא דיארע מותנא בבני נשא קימא אתגזר וכרוזא אעבר על כל חילא דשמיא, דאי יעלון בנוהי בארעא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ויימרון ברעות נפשא ולבא ענינא דקטרת בסמין, דיבטל מותנא מניהו. עין רואה גדל תועלת למוד הקרבנות וסדר פטום הקטרת


הידוע היכן מקור הדברים?

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אספקלריא » א' פברואר 24, 2019 9:21 pm

תם מה הוא אומר כתב:בספר פלא יועץ ערך קרבנות כתוב:
ועוד אמרו בענין הקרבנות, דברית כרותה, דאנון מלאכין דמדכרין חובה לאבאשא לה לא יכלין למעבד לה אלא טיבו, וכלהו ידכרון לה לטב. ובעדנא דיארע מותנא בבני נשא קימא אתגזר וכרוזא אעבר על כל חילא דשמיא, דאי יעלון בנוהי בארעא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ויימרון ברעות נפשא ולבא ענינא דקטרת בסמין, דיבטל מותנא מניהו. עין רואה גדל תועלת למוד הקרבנות וסדר פטום הקטרת

הידוע היכן מקור הדברים?

זוה"ק וירא ק' ע"א (מדרש הנעלם).

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' פברואר 24, 2019 9:34 pm

אספקלריא כתב:
תם מה הוא אומר כתב:בספר פלא יועץ ערך קרבנות כתוב:
ועוד אמרו בענין הקרבנות, דברית כרותה, דאנון מלאכין דמדכרין חובה לאבאשא לה לא יכלין למעבד לה אלא טיבו, וכלהו ידכרון לה לטב. ובעדנא דיארע מותנא בבני נשא קימא אתגזר וכרוזא אעבר על כל חילא דשמיא, דאי יעלון בנוהי בארעא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ויימרון ברעות נפשא ולבא ענינא דקטרת בסמין, דיבטל מותנא מניהו. עין רואה גדל תועלת למוד הקרבנות וסדר פטום הקטרת

הידוע היכן מקור הדברים?

זוה"ק וירא ק' ע"א (מדרש הנעלם).

תודה רבה!

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' פברואר 24, 2019 9:38 pm

עוד כתוב שם בפלא יועץ בהתחלה
ידוע כמה מאמרי רבותינו ז"ל שאמרו (??) שקריאת הקרבנות חשוב מאד לפני המקום ומעלה עליהם כאלו נבנה מקדש בימיהם, וכאלו הקריבו כל הקרבנות


במהדורות החדשות ציינו לויק"ר פ"ג, ולפו"ר לא מצאתי, וצ"ב.

הוד_והדר
הודעות: 2388
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' פברואר 24, 2019 9:43 pm

הוד_והדר כתב:בעזר הוי"ה יתב"ש אנו מכינים לדפוס מהדורא חדשה של הגדה מדרש בחדוש עם קרוב למאה הוספות חדשות מכת"י, נשאר כמה דברים ספורים שלא מצאתי להם מקור. אם יש ביד מי אחד מחברנו פתרון, אשמח מאוד לשמוע. חלק מהדברים יש לנו ציונים, אבל אינם בטוחים אם זה הציון הכי טוב. נא לציין רק ציונים מוקדמים, המחבר נפטר בשנת תי"ט.

א. היו המצרים דוחקים את ישראל למהר מלאכתם, כמו שנאמר (שמות ה, יג): 'והנוגשים אצים לאמר כלו מעשיכם דבר יום ביומו'. והיו דומים להם כדובים ואריות (ראה ש"ך עה"ת פרשת וארא), ומצווים להם כמה מלאכות בפעם אחת.

ב. ולזה אמר פרעה: 'לא ידעתי את ה'' (שמות ה, ב), ואמר (יחזקאל כט, ג): 'לי יאורי ואני עשיתני', שכל הדברים האלה הושמו בפיו מהכח השולט עליו.

ג. נלחם להם. 'להם' - לאותם שבאו ללחום בארץ מצרים, כי הוא יתברך בסיועם. וזה, כי כשראו האומות אשר סביבות מצרים היות המצרים נרדפים מהמערכות, נאספו ובאו לבוז את העיר.

ד. והים הזה [דהיינו יום סוף] הוא המכוון ל'ים כנרת', והוא נקרא 'ים סוף', כי שם כל דבר נאסף ונאבד.

ה. לסוף גזר פרעה שלא יניחום [לישראל] לשתות [מים, בעת אשר עבד עליהם בפרך].

ו. ובמכה הזאת [דהיינו כינים] לא יכלו החרטומים לשלוט, כי השפעתם באה משם.

ז.אחר כך הכה דעתם במכת הברד, אשר היה כלול מאש ומים, כמו הדעת בקדושה הכולל חסדים וגבורות, וכן בדעת קלוש של הקלפה יש דין וחסד, והכניעוֹ בברד, דכתיב ביה (שמות ט, כד): 'ואש מתלקחת בתוך הברד'.

ח. אחר כך עלה לבינתו, והכניעה במכת הארבה, כי מבינה בא ריבוי כל הדברים.

ט. וביצת אווז היא קשה להתבשל יותר מכלן.

י. ולהבין למה קרא לאלקיהם 'עצבים'. צריך לדעת, שהעבודה זרה שהיו עושים בימים ההם, בטורח גדול עושים אותם, לפי שהיו צריכים לכוין השעה והרגע להתך המתכת, וכן כל אבר ואבר היה צריך שעה מיוחדת כדי להמשיך על הצורה כח הכוכב או המחבל ההוא. ולפעמים כשהצורה היתה כמעט נשלמת, בפועל אחרון היו טועים מרגע לרגע, וכל הפעולה היתה בטלה, והיו צריכים להתחילה מחדש. ולכן קורא להם 'עצבים', שהוא לשון 'עצבות', וכשהפועל היה יוצא בחפץ הפועל, עם היותו מכסף וזהב, היה מדבר, וכשהיו שואלין לו איזה דבר, משיב להם במשל וחידות שלא היו מבינים כוונתו כמעט עד לאחר המאורע, וכן כתב הרמב"ן.

יא. ומשנולד משה הכבידו העבודה עליהם, כי בטלו גזרת 'כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו'. - מצאתי בפרד"א פמ"ח.

יב. והיה זה צער מתחולל למצרים, כי שמו בטחונם בו, כי אין מלכות נוצחת אלא מכח שרו של עשו הוא ס"מ הרשע זה.

יג. קל וחומר מחנותו של בשם (ראה מדרש משלי פי"ג, טז), ומעיר שעובר בה הקיסר, שמטיב למלון אשר לן שם.

יד. ובמה הראו חמוצם, במה שגרשום ממצרים, והיה להם לצאת עמם כמו שעשו הערב רב, שעם היות כי עשו הרע בעיני ה' בעשיית העגל, אין לומר שמוטב היה להם אילו לא יצאו, כי עדיין זכות נשמר להם על כי נכללו בקדושה.

טו. גבעות כבני צאן. דרך הטלאים לדלג ולרוץ מעט, ואחר כך לחזור אצל אמם. כך היו ההרים והגבעות שמחים כשנכנסו ישראל בארץ כנען.

טז. הקושי שהוצרך אל קריעת ים סוף אינו בקיעת המים, כי הנה אליהו זכור לטוב בקע הנהר באדרתו (מלכים ב ב, ט), וכן חסידים רבים תנאים ואמוראים עשו כיוצא בו (ראה יהושע, פרק ג. חולין ז, א). אבל היה דחיית הקלפה אל נוקבא דתהומא רבא.


בקשה חוזרת, תודה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' פברואר 24, 2019 9:57 pm

מה המקור לזה שאדם שנזהר 40 יום מדברים בטלים יזכה לזוה"ק?
והאם ידוע לאי מי מקור למעשה (עם מי מגדול"י??) שבא אליו אחד שעשה זאת ולא זכה לרוה"ק.. וא"ל שהדברים בטלים שלו זה התפלה שלו, כי הוא מתפלל בלי הבנה..
תודה מראש למסייעים.

רצון
הודעות: 28
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2018 11:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי רצון » א' פברואר 24, 2019 11:04 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:מה המקור לזה שאדם שנזהר 40 יום מדברים בטלים יזכה לזוה"ק?
והאם ידוע לאי מי מקור למעשה (עם מי מגדול"י??) שבא אליו אחד שעשה זאת ולא זכה לרוה"ק.. וא"ל שהדברים בטלים שלו זה התפלה שלו, כי הוא מתפלל בלי הבנה..
תודה מראש למסייעים.


המעשה הובא בכמה ספרים, ולדוגמא ראה בספר דברי ישראל (טויב) ב' ויקרא עמ' רפז, ושם גם מובא מפע"ח [שער הנהגת הלימוד פ"א] שהנזהר מלדבר 40 יום דברים בטלים יזכה לרוה"ק, וראה גם בשער רוח הקודש דף יא:הר"ש אוזידא ז"ל. א"ל ששמע ממורי זלה"ה. שמי שישב מ' יום רצופים בלתי דבור של חול. ישיג חכמה והשגה.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' פברואר 25, 2019 1:56 am

תם מה הוא אומר כתב:עוד כתוב שם בפלא יועץ בהתחלה
ידוע כמה מאמרי רבותינו ז"ל שאמרו (??) שקריאת הקרבנות חשוב מאד לפני המקום ומעלה עליהם כאלו נבנה מקדש בימיהם, וכאלו הקריבו כל הקרבנות

במהדורות החדשות ציינו לויק"ר פ"ג, ולפו"ר לא מצאתי, וצ"ב.

כמדומה שבמהדורת "תושיה" ציינו לויק"ר פ' ז' סי' ג', וצריך לעיין שם.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

בירור מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' פברואר 25, 2019 3:53 am

בעל הבן יהוידע (מגילה יא, א) נקט, כי אחשורוש מלך על יבשת אסיה לבדה, ולא על יבשת אמריקה שלא התגלתה באותה העת. ומה שכתוב בגמ' שמלך אחשורוש בכיפה, היינו שמלך על יבשת אסיה עליה דרים רוב אנשי העולם.

דרוש לי בדחיפות מידע, האם כותב זאת הבא"ח בספרו בן יהוידע [מגילה, שם] או בספר אחר מספריו.
נא בדחיפות.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: בירור דחוף מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' פברואר 25, 2019 3:59 am

בבן יהוידע שם

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: בירור דחוף מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 25, 2019 4:03 am

בן יהוידע מגילה יא ע"א:

ודאי לא הגיעה מלכות אחשורוש באירופא ואפריקא וג'ינא וכש"כ שלא הגיעה לארץ אמריכאן שלא נגלית עדיין"

ועיין מש"כ הגאון החיד"א ז"ל בספרו לב דוד פרק כ"ט, ובספרו נחל אשכול אסתר, ט.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: בירור דחוף מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' פברואר 25, 2019 4:10 am

יישר כח שהנחתם דעתי,
תבוא עליכם ברכת טוב.


ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' פברואר 25, 2019 6:01 am

היכן המקור לאיסור נישואין אחות עם אח הבעל אף לאחר מותו (בשונה מנישואי בעל עם אחות אשתו לאחר שנפטרה)?

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 25, 2019 12:32 pm

ארזי הלבנון כתב:היכן המקור לאיסור נישואין אחות עם אח הבעל אף לאחר מותו (בשונה מנישואי בעל עם אחות אשתו לאחר שנפטרה)?

כל מסכת יבמות מלאה בזה...

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' פברואר 25, 2019 12:42 pm

עזריאל ברגר כתב:
ארזי הלבנון כתב:היכן המקור לאיסור נישואין אחות עם אח הבעל אף לאחר מותו (בשונה מנישואי בעל עם אחות אשתו לאחר שנפטרה)?

כל מסכת יבמות מלאה בזה...

כן, כהנחות כאלה ואחרות שהן ודאי הלכתיות, אך אני צריך מקור בש"ס (גם רמב"ם יכול להיות טוב) שההנחה הזו כתובה בה בצורה קצרה ופסוקה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 25, 2019 12:47 pm

ארזי הלבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ארזי הלבנון כתב:היכן המקור לאיסור נישואין אחות עם אח הבעל אף לאחר מותו (בשונה מנישואי בעל עם אחות אשתו לאחר שנפטרה)?

כל מסכת יבמות מלאה בזה...

כן, כהנחות כאלה ואחרות שהן ודאי הלכתיות, אך אני צריך מקור בש"ס (גם רמב"ם יכול להיות טוב) שההנחה הזו כתובה בה בצורה קצרה ופסוקה.

רמבם איסורי ביאה ב,א.

משה דוויק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי משה דוויק » ב' פברואר 25, 2019 1:38 pm

הגרי"ח סופר באחד מספריו מדבר על הבן יהוידע הזה,
דומני בספר טוב להודות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 25, 2019 1:40 pm

שבענו מטובך כתב:
שברי לוחות כתב:יש גם את זה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 99#p102481

ייש"כ גדול.
מצאתי כתוב שם:
הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי, שמתייחס בספרו "דורות הראשונים" לשאלת יצירת התלמוד, חולק על הנחה זו מכל וכל, וטוען שהיא חסרת בסיס. לדבריו, הרעיון של כתיבת הש"ס בשתי מהדורות לא עלה על דעת אף קדמון ואיש מן הראשונים אינו מפרש כך את עניין המהדורות של רב אשי.

האם זה אמת שאין קדמון שמפרש כך את ענין המהדורות של רב אשי?


יעוןיין מש"כ על זה רשז"ה בהרחבה בספרו

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: בירור מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' פברואר 25, 2019 3:25 pm

ישראליק כתב:בן יהוידע מגילה יא ע"א:
ודאי לא הגיעה מלכות אחשורוש באירופא ואפריקא וג'ינא וכש"כ שלא הגיעה לארץ אמריכאן שלא נגלית עדיין"
ועיין מש"כ הגאון החיד"א ז"ל בספרו לב דוד פרק כ"ט, ובספרו נחל אשכול אסתר, ט.

ועיין עוד מש"כ מרן החיד"א בדברים אחדים דרוש ג' (עמ' לג), ד"ה וזה כונת, והוא מביא כמקור לענין זה דרשות מהרימ"ט [= צפנת פענח].

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: בירור מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 25, 2019 4:49 pm

פרנצויז כתב:
ישראליק כתב:בן יהוידע מגילה יא ע"א:
ודאי לא הגיעה מלכות אחשורוש באירופא ואפריקא וג'ינא וכש"כ שלא הגיעה לארץ אמריכאן שלא נגלית עדיין"
ועיין מש"כ הגאון החיד"א ז"ל בספרו לב דוד פרק כ"ט, ובספרו נחל אשכול אסתר, ט.

ועיין עוד מש"כ מרן החיד"א בדברים אחדים דרוש ג' (עמ' לג), ד"ה וזה כונת, והוא מביא כמקור לענין זה דרשות מהרימ"ט [= צפנת פענח].


יישר כח!

אור החכמה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אור החכמה » ב' פברואר 25, 2019 5:35 pm

דברי הגריח סופר שליט"א בטוב להודות ח"א סימן י"ב
11.GIF
11.GIF (71.69 KiB) נצפה 8142 פעמים
22.GIF
22.GIF (73.85 KiB) נצפה 8142 פעמים

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

היכן דברי בעל ה'שבט הלוי' אלו?

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ב' פברואר 25, 2019 8:25 pm

בס' נטעי גבריאל על הכנסת ס"ת, בפי"ח ס"כ, נכתב כך (ההדגשה שלי):

מי שירש ס"ת שהי' מוטעה מאד ונתן הרבה מעות לתקנו ורצה להחזירו לבית הכנסת, יש לעשות סדר משירות ופסוקים הנהוג לומר בנותן ס"ת מחדש. אבל אין להוליכה לביהמ"ד ע"י תופים ובמחולות.


ועל משפט האחרון דלעיל, כותב בהערה שם (אות לא):
כן הורה הגר"ש וואזנער שליט"א שיאמרו המזמורים הנוהגים לומר בעת הכנסת ס"ת להיכל, ולעשות סעודה לגמרה של תורה. אבל אין להוליכה בחוץ בתופים ובמחולות, מפני גניבת דעת הבריות שיחשבו שמוליכים ס"ת חדש ממש, וגם הסעודה יצמצמו מעט, עכ"ד.


ומחיפוש מהיר באוצר (ובפרט בספרי הגרש"וו זצ"ל וכן בקבצי מבית לוי ועוד) - לפו"ר לא מצאתי זכר לדבריו אלו של הגר"ש בספריו או ספרים המצטטים ממנו. ייתכן מאד שענין זה הורה הגאון לבעל המחבר נטע"ג בעל-פה או בכתב, או לאחרים בעל-פה, וע"כ אין מצויין לפרק או עמוד בספר (ואולי הוא בספרים החדשים מהנהגות והלכות הגר"ש, שטרם מצאו מקומם באוצר).
ושוב, אולי האשמה דוקא בי, והחיפוש לא נערכה כל צרכו.

אודה גם אשמח למי שבידו לציין לדברים אלו - נדפסים (ואדרבה, באם באו גם בתוס' ביאור), אם עלי האוצר ואם בכלל. כן אשמח לעוד סימוכין לדיעה זו (בנידון זהה או בדומה לו) ביתר ספרות הפוסקים והאחרונים וכו'.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: בירור מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' פברואר 25, 2019 9:15 pm

פרנצויז כתב:ועיין עוד מש"כ מרן החיד"א בדברים אחדים דרוש ג' (עמ' לג), ד"ה וזה כונת, והוא מביא כמקור לענין זה דרשות מהרימ"ט [= צפנת פענח].

וראה עוד
viewtopic.php?f=26&t=38949&p=527038#p527038

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: הגר"ע יוסף הורה לבניו להגיה בסידורים

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' פברואר 25, 2019 10:07 pm

משה דוויק כתב:לא מזמן אמר בשיעורו שזה היה עונש ללכת למוסיאוף ולמחוק.


תודה רבה, אשמח אם תוכל לעזור במקור מדוייק.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים