מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי סליחות » ב' מרץ 04, 2019 7:32 am

המילה סיכוי היא מלה חדשה של העברית החדשה.
שאלתי היא איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי בריושמא » ב' מרץ 04, 2019 8:20 am

אי"ה, בע"ה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מרץ 04, 2019 8:21 am

אפשרות

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 04, 2019 8:22 am

כמדומני שקדמונינו כתבו "אפשריות" או "עלוליות".
אולי "יכולת".

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 04, 2019 8:34 am

אבל המילה סיכוי איננה מהעברית החדשה.
ראה יומא עב,א, עירובין כא,ב, סוכה מה,ב, ב"מ לג,ב.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 04, 2019 9:14 am

אפשר לומר היתכנות, עם כי הרב עזריאל צודק כמובן

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי סליחות » א' מרץ 10, 2019 11:01 am

עזריאל ברגר כתב:אבל המילה סיכוי איננה מהעברית החדשה.
ראה יומא עב,א, עירובין כא,ב, סוכה מה,ב, ב"מ לג,ב.

האם הכוונה שם למשמעות ימינו? (סיכוי במובן של הסתברות?) ולא למשמעות של הכל סכין ביופיה.
לפי המילונים המשמעות הנפוצה זו משמעות של העברית החדשה ומה שיש בגמ' זו משמעות שונה לגמרי.
כוונתי לדוגמה למשפט כגון "הסיכוי שיקרה כך וכך קטן מאוד".

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 10, 2019 11:13 am

מה כותבים חכמינו, כגון הערוך?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי סליחות » א' מרץ 10, 2019 11:36 am

לע"ע לא מצאתי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי כדכד » א' מרץ 10, 2019 11:39 am

הפלפול הזה אינו מובן לי
לשון הגמרא "אבד סברם ובטל סיכויין? הלא כן?
סברם הוא לשון סבר או שׂבר כמו "שברתי לישועתך ואבד סברם משמע שאבדה תקוותם ואם כן "בטל סיכויין, הוא מאותו ענין של סיכוי תקוה ואחרית ומה ענין "הכל סכין ביפיה" לכאן?

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי גביר » א' מרץ 10, 2019 2:03 pm

מתוך רשימה של הלשונאי ר' יעקב עציון - "המילה "סיכוי", הגזורה מן השורש סכ"א שפירושו בארמית רָאָה, צָפָה. סיכוי הוא בעצם ציפייה, תקווה – ובעברית החדשה הוא השתגר כתחליף למילה chance". [לפי - https://musaf-shabbat.com/2013/06/28/%D ... %95%D7%9F/]

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 06, 2020 7:05 am

עזריאל ברגר כתב:מה כותבים חכמינו, כגון הערוך?
לא זכיתי להבין הצורך בהבאת לחמו ממרחק, בשעה שלכאורה מפורשים הדברים ברש"י שעל-אתר (יומא עב, סע"א): "ובטל סכויין. מה שאנו סוכין וצופין להן".


אמנם, ה'ערוך' חברו בענין ראי' (ועד"ז כ' רש"י בסוכה מה, ב). אך לכאו' אינו חולק על המשמעות הנ"ל, רק ביאר הקשרו לשרש 'סך'.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך אפשר לומר "סיכוי" בלשה"ק מבלי להשתמש בעברית החדשה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 06, 2020 4:37 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:מה כותבים חכמינו, כגון הערוך?
לא זכיתי להבין הצורך בהבאת לחמו ממרחק, בשעה שלכאורה מפורשים הדברים ברש"י שעל-אתר (יומא עב, סע"א): "ובטל סכויין. מה שאנו סוכין וצופין להן".


אמנם, ה'ערוך' חברו בענין ראי' (ועד"ז כ' רש"י בסוכה מה, ב). אך לכאו' אינו חולק על המשמעות הנ"ל, רק ביאר הקשרו לשרש 'סך'.

הערוך הוא מקור בפ"ע, ולא תמיד הוא מפרש כמו רש"י.
ואמנם יש חשיבות לראות את פירש"י, אך חשוב לפענ"ד גם להביא את הערוך בכל ענין כזה.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים