מקדש מלך כתב:הוא לא כותב שום דבר בנושא במפלגת האיסיים.
זה נראה שאת השקפות היהדות הוא מיחס לפרושים, ואילו האיסיים הובאו רק לציון הליכותיהם הנכבדות, שניתן היה להרשים בהם את הרומאים.
זה רק מחזק את ההנחה שלא מדובר בכת נפרדת אלא קבוצה כלשהיא.
בא נניח שאילו יהודי פולני לפני מאתיים שנה היה רוצה לתאר את היהדות עבור הגוים, הוא היה מדבר על 'משכילים' 'חרדים' ו'חסידי קוצק', כשברור שהקבוצה הפיקנטית ביותר היתה השלישית, אך השקפות היהדות היו נכתבות בקבוצה השניה.
וכמו כן יש לשים לב לעובדה שהפרושים מתוארים כמי שמבינים את התורה בצורה הכי טובה, והאיסיים לא מתוארים כחולקים על הפירושים של קבוצת הפרושים, אלא כאנשים בעלי דרכי קדושה מיוחדים.
בקיצור הכל הולך אל מקום אחד (בתוספת שאר הטיעונים שנכתבו לעיל).
קדמוניות היהודים יג, 171-173:
באותו זמן היו בקרב היהודים שלוש כיתות, שנחלקו בדיעותיהן על ענייני בני-האדם, אחת מהן נקראה כת הפרושים, השנית כת הצדוקים, והשלישית כת האיסיים. הפרושים אומרים, שכמה דברים הם מעשה הגזירה, אך לא כולם, וכמה מהם בידינו לעשותם או לא לעשותם. ואילו כת האיסיים מכריזה, שהגזירה היא אדון הכל, ואין (לך) דבר שלא יקרה את בני-האדם לפי גורלם. הצדוקים לעומתם כופרים בגזירה וסבורים שדבר כזה אינו קיים כלל ועיקר, ואין ענייניהם של בני-האדם באים אל קיצם על-פיו, אלא הכל נתון בידינו, באופן שאנו הגורמים לעצמנו את הטובה, וגם את הרעה נקח בשל בערותנו. אולם על העניינים האלה סיפרתי ביתר דיוק בספר השני של חיבורי על היהודים.
קדמוניות היהודים, יח, 11-25 (תיאור של כל ארבע כיתות, ואקצר בהעתקה):
...
13 הם [הפרושים] טוענים שהכול נעשה בידי הגורל, אף אינם שוללים מהאדם את הרצון לשאוף לכל דבר, הואיל וגזרה היא מלפני הא-לוהים, שתהיה ברירה בין גזרת הגורל ובין רצונם של הבריות לנהוג (בדרך) הטוב או הרע. 14 רווחת בהם האמונה, שיש בנשמות כוח אלמוות, ושיש שכר ועונש תחת האדמה לבני-האדם, שעשו בחייהם מעשים טובים או רעים: נשמות אחדות נדונות למאסר-עולם ולאחדות ניתנת האפשרות לשוב לתחייה.
...
16 ואילו לפי תורת הצדוקים נעלמת הנשמה יחד עם הגוף, וכל-עיקר שאיפתם לעולם אינו אלא שמירת חוקים
…
18 ותורתן של האיסיים נוהגת להניח הכל לא-לוהים. הם פוסקים לנשמות חיי-עולם, וסבורים ששכר הצדקות הוא עניין שיש להתאמץ עליו (כדי להשיגו).
...
אז משמע שהפרושים סבורים שהכל צפוי (דהיינו ה' צופה אפילו על מה שקורה בחדרי חדרים כפירוש רוב הראשונים) והרשות נתונה ובטוב העולם נידון. ואילו צדוקים ואיסיים כופרים כל אחד חלק אחר של המשנה.