מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשתו כגופו במשלוח מנות ומתנות לאביונים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

אשתו כגופו במשלוח מנות ומתנות לאביונים

הודעהעל ידי חלמישצור » א' מרץ 10, 2019 8:29 pm

מצאתי בערוך השולחן, שמחד כתב ביחס למתנות לאביונים (תרצד, ב):
ויראה לי דאיש ואשתו שניהם יוצאים בשני מתנות דכגוף אחד הם.

ומאידך כתב ביחס למשלוח מנות (תרצה, יח):
ואפילו יש לה בעל אינה נפטרת בשל בעל דזהו מצוה דרמי עליה [עמג"א סקי"ד ונשי דידן נזהרות ושולחין מנות].

מהו יסוד החילוק בין שתי המצוות? היכן נמצא מי שעסק בעניין זה?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשתו כגופו במשלוח מנות ומתנות לאביונים

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 10, 2019 10:04 pm

לכאורה פשוט, שהמצוה דמשלוח מנות היא דוקא איש לרעהו ואשה לרעותה, ולכן זה שבעלה שלח לחברו אינו עוזר לאשה. משא"כ מתנות לאביונים שאפשר לתת איש לאשה או אישה לאיש, כמובן, וממילא זה שבעלה נתן לאביון זה מספיק גם עבורה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: אשתו כגופו במשלוח מנות ומתנות לאביונים

הודעהעל ידי חלמישצור » א' מרץ 10, 2019 10:37 pm

הרב דרומי, כת"ר עורך כאן חלוקה תשתיתית, עוד ביסוד החיוב אצל חז"ל, בין שתי המצוות; ויסוד החילוק הסברה שחז"ל מחייבים את האישה במצווה, רק אם אי-אפשר שהבעל יקיים אותה בשביל האישה. ובכן מה המקור לחילוק זה, גם ברמה של עצם הסברה כטיעון יסודי בדיני החיובים וגם בתוך הלכות פורים.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: אשתו כגופו במשלוח מנות ומתנות לאביונים

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' מרץ 11, 2019 2:02 am

יתכן לחלק, דבמשלוח מנות לצד שזהו משום שיהא למקבל צורכי סעודת היום, אם כן נמצא שהמצוה הינה בתוצאה שהשני הורווח לו במשתה.
ואם כן י"ל, דסברת אשתו כגופו לא תעזור על דברים שאין דינם בפעולה אלא בתוצאה כמו משלוח מנות, ולכך צריכה אף היא לשלוח משלוח מנות.
[ואולם בנוגע למתנות לאביונים, דדנו הפוסקים מה גדר מצוה זו האם היא כמצות צדקה דכל השנה, או חיוב חדש [וראה חישוקי חמד פ"ק דמגילה] אם כן ניתן לומר שמתנות לאביונים דינם בפעולת הנתינה, וכיון דאשתו כגופו, אם כן יוצאת היא בנתינה שלו. בשונה ממשלוח מנות שעיקר עניינה בתוצאה וכפי שנתבאר, אם כן בזה לא מועילה הסברא של אשתו כגופו] ויל"ע בזה.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: אשתו כגופו במשלוח מנות ומתנות לאביונים

הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' מרץ 11, 2019 6:11 am

ההוא דאמר כתב:יתכן לחלק, דבמשלוח מנות לצד שזהו משום שיהא למקבל צורכי סעודת היום, אם כן נמצא שהמצוה הינה בתוצאה שהשני הורווח לו במשתה.

אם ככה אזי תהיה לנו עוד נפק"מ בשאלה מהו טעם משלוח מנות בין מנות הלוי לתרוה"ד, וע"ע viewtopic.php?f=26&t=38983 באשכול המיוחד לזה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשתו כגופו במשלוח מנות ומתנות לאביונים

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 27, 2019 5:31 pm

אולי זה מה שהתכוון הרב דרומי.
לענין אשתו כגופו אין סיבה לחלק בין משלו"מ למתל"א אך אולי ההבדל שהגדר של משלוח איש לרעהו הוא גדר עצמי ובעל אינו יכול להיות רעהו עבור אשתו מה שאין כן במתנות

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: אשתו כגופו במשלוח מנות ומתנות לאביונים

הודעהעל ידי מאת הלוי » א' פברואר 18, 2024 12:32 am

חלמישצור כתב:מצאתי בערוך השולחן, שמחד כתב ביחס למתנות לאביונים (תרצד, ב):
ויראה לי דאיש ואשתו שניהם יוצאים בשני מתנות דכגוף אחד הם.

ומאידך כתב ביחס למשלוח מנות (תרצה, יח):
ואפילו יש לה בעל אינה נפטרת בשל בעל דזהו מצוה דרמי עליה [עמג"א סקי"ד ונשי דידן נזהרות ושולחין מנות].

מהו יסוד החילוק בין שתי המצוות? היכן נמצא מי שעסק בעניין זה?


מלשון הערוך השולחן נראה דכתב כן הן לגבי משלוח מנות והן לגבי מתנות לאביונים וסתר עצמו במה שכ' לעיל תרצד, ב.
וז"ל המדויק של הערוך השולחן (תרצה, יח): "וכל הנשים חייבות בשילוח מנות ובמתנות לאביונים ואפילו יש לה בעל אינה נפטרת בשל בעל דזהו מצוה דרמי עליה [עמג"א סקי"ד ונשי דידן נזהרות ושולחין מנות]"


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים