מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 13, 2019 9:24 am

בסי' תר"צ ס"ג: אם השמיט הסופר באמצעה תיבות אפילו עד חציה וקראם הקורא ע"פ יצא.
תרצ"א ס"ב: ועושין כל פרשיותיה סתומות ואם עשאן פתוחות פסולה.

והק' חכ"א שליט"א, אם כך, מה המחסר תיבות במגילה הרי זה בלבד שכתב את כל היתר ברצף דאל"כ יהפכו הפרשיות לפתוחות. האמנם?

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 13, 2019 10:44 am

א. איכא לאוקומי בדוחק שהחסיר תיבות באופן שלא יצר פרשה פתוחה.
ב. איכא לייתובי בדוחק ש"פסולה" היינו לכתחילה, וע"ד דעת הרמב"ם שהקריאה כשרה גם אם הספר תורה פסול, ואין קוראים בו לכתחילה.

רב טקסט
הודעות: 193
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' מרץ 13, 2019 1:07 pm

דין זה של השמטה נאמר בשני אופנים, (עי' מגילה יח:)
1. השמיט בה הסופר אותיות או פסוקים, עד חציה.
2. היו בה אותיות מטושטשות.

פשטות הדברים הוא שהכותב שהשמיט לא הניח מקום לכתוב אותן פסוקים אלא השמיטן בטעות, ולא נעשה שם פרשה.
מאידך היכא שיש אותיותמטושטשותשאין רשומן ניכר, יש לעיין אם זה מייצר פרשה. ואם ננקוט שזה נידון כפרשה צריך לומר דמיירי שלא היו הרבה אותיותמטושטשות ביחד בענין שאין רשומן ניכר.
וזה לפי הפוסקים הפוסלים גם דיעבד כשעשה פרשה פתוחה, או שינה בצורת הפרשיות. עי"ש במ"א שהביא ממהר"ם מינץ שהקיך דיעבד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 13, 2019 9:09 pm

יש"כ למשיבים ואכתי לא איפריק לענ"ד

הגאון הירושלמי כל רז לא אניס ליה, רב"צ כהנא שפירא שליט"א ציווה לעיין בדברי המאירי שכתב במגילה יח לגבי תרגום שכתבו מקרא, שהקשו בדומה לזה ולא יהיה אלא כמי שהחסיר אותן תיבות וכתב המאירי וז"ל: שהשינוי מוכיח שהוא שינוי נעשה בכוונה ודרך מחשבת תיקון. ויש לומר בדומה לזה בענייננו.

רב טקסט
הודעות: 193
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' מרץ 13, 2019 9:23 pm

לא הבנתי, המאירי הרי בא לומר דהיכא שנעשה במכוון גרע, ומאי ענינו לכאן.

שמא כוונתך לומר, דמבואר בדבריו דדין זה דהשמיט לא נאמר אלא כשנעשה בטעות, וממילא דלא הניח ריוח לחזור לשם לכתוב מה שהשמיט, ולא נעשה פרשה?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 13, 2019 9:41 pm

נראה בכוונת הגאון המשיב שר"ל ע"ד המאירי שדוקא אם כוונתו לכתוב באופן שתהיה הפרשה פרשה פתוחה אז פסול (לסוברים כן וכן הלכה) אבל אם החסיר תיבות בשגגה שאין כוונתו לפתוח עי"כ את הפרשה, אינו פוסל.

רב טקסט
הודעות: 193
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' מרץ 13, 2019 9:52 pm

אני מבין שהכוונה לומר, דמצד עצם השינוי לא חמיר השינוי בפרשיות טפי מהשמטת אותיות, אלא דמה שנעשה בכוונה פוסל גם בהשמטת אותיות.
אלו דברים של טעם

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 24, 2019 9:12 am

שו"מ את הקושיא בספר ימי הפורים שקישור ממנו ניתן כאן

viewtopic.php?f=26&t=32360&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%90

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מרץ 24, 2019 10:23 am

איש_ספר כתב:שו"מ את הקושיא בספר ימי הפורים שקישור ממנו ניתן כאן

viewtopic.php?f=26&t=32360&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%90

האם יוכל כת"ר לכתוב את העמוד שבו דן בזה?

רב טקסט
הודעות: 193
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: מגילה החסרה תיבות ופרשיות שנהפכו לפתוחות - הא כיצד?

הודעהעל ידי רב טקסט » א' מרץ 24, 2019 10:45 pm

מסתמא כוונתו לעמוד 178
אבל זה לא שאלה זו


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים