מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

חיפושי מקורות וכדומה
בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' מרץ 05, 2019 10:27 am

שייף נפיק כתב:קדמון שאומר 'יגעת ומצאת תאמין' שקאי המציאה על מה שלמדו המלאך כל התורה ושכח ועכשיו מצאה?

עי' במעלות התורה viewtopic.php?t=30792&p=511285#p511285

תורה מפוארת
הודעות: 630
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' מרץ 05, 2019 10:49 am

שייף נפיק כתב:קדמון שאומר 'יגעת ומצאת תאמין' שקאי המציאה על מה שלמדו המלאך כל התורה ושכח ועכשיו מצאה?

חפש באוצר יגעת ומצאת מלאך ותצמא הרבה תוצאות הרווח הוא שזה מהגר"א.

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

בתיה וציפורה אחיות תאומות שנולדו עם משה

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' מרץ 05, 2019 1:48 pm

האם מישהו מכיר את החידוש המוזר הזה, שמופרך מתוכו?
קבצים מצורפים
IMG-20190305-WA0020.jpg
IMG-20190305-WA0020.jpg (196.04 KiB) נצפה 9620 פעמים
נערך לאחרונה על ידי עובר ושב ב ג' מרץ 05, 2019 2:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בתיה וציפורה אחיות תאומות שנולדו עם משה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 05, 2019 1:52 pm

עובר ושב כתב:(עוד ראיתי מי שמצטט זאת בשם "מדרש תלפיות", אשמח לשמוע מי שנתקל ב'מדרש" כזה)

הצלום שהבאת הוא מספר מדרש תלפיות של ר"א הכהן בעל שבט מוסר.

לעצם הענין ראה מש"כ בברכת אברהם.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אספקלריא » ג' מרץ 05, 2019 3:31 pm

תורה מפוארת כתב:אמרו (ר"ה יז.) מעביר ראשון ראשון פעמים שלש עם גבר, ואיך אדם הראשון על מצוה ראשונה נענש הוא וכל הדורות. ויש כמה תשובות בדבר, [b]והרמ"ע זלה"ה תירץ () דמדקדק עם חסידיו כחוט השערה (יבמות קכא:), ולכך נענש על מצוה ראשונה אדם הראשון. [/b]
היכן זה?

מה שהבאת הוא לשון מרן החיד"א בס' פני דוד פ' וישב אות כ"ב (ד"ה ובאופן אחר).
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 109&hilite
ומה שהביא בשם הרמ"ע, יש להעיר שבאמת מצאנו שהרמ"ע מפאנו מביא את השאלה בספרו עשרה מאמרות מאמר חקור דין ח"א פ"ד, וכותב על זה שלושה תירוצים, (וראה שם בפי' יואל משה, ובילקוט ראובני פ' בראשית דף מד: ד"ה הן פעמים ושלש), אך התירוץ הזה לא הובא שם.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =24&hilite
וצריך חיפוש במקומות אחרים בספרי הרמ"ע מפאנו.

ולכאורה אפשר לדייק מלשון מרן החיד"א (במקומות אחרים) שהוא לא ראה בעצמו את התירוץ הזה בספרי הרמ"ע מפאנו, משום שהוא כותב שהתירוץ הזה הובא במפרשים (?) בשם הרמ"ע, ראה ראש דוד פ' בראשית ד"ה ומכלל הדברים (עמ' כ'): "וכבר ראיתי למפרשים שכתבו משם הרמ"ע ז"ל", וכן ראה פתח עינים שבת נ"ה ד"ה מפני מה קנסת מיתה (דף ע"ב: במהדורת ירושלים): "במ"ש המפרשים משם הרמ"ע ז"ל".
[דרך אגב, יש להעיר שיש עוד תירוץ חמישי שהובא בתחילת ס' נחלת בנימין [לרבי יצחק בנימן וואלף ב"ר אליעזר ליפמן אשכנזי, אמשטרדם תמ"ב], (ריש מצוה א'), בשם ס' עשרה מאמרות, דשאני אדה"ר שהיה יציר כפיו של הקב"ה, וגם תירוץ זה לא נמצא במאמר חקור דין ח"א פ"ד שהובא לעיל].

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: בתיה וציפורה אחיות תאומות שנולדו עם משה

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' מרץ 05, 2019 4:16 pm

יישר כח, אכן נודע הדבר.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2515
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 06, 2019 3:43 am

תפלה היא מהדברים העומדים ברומו של עולם כמבואר ברכות ו: ורש"י שם.
מבארים (בשם הסבא מקעלם?) שהכוונה ברומו של "עולם" ל"עולם קטן" שזה האדם (תנחומא פקודי) והתפלה יכולה להעמידו "ברומו" של עולם.
יש"כ מראש למסייעים.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' מרץ 06, 2019 4:02 am

דרופתקי דאורייתא כתב:תפלה היא מהדברים העומדים ברומו של עולם כמבואר ברכות ו: ורש"י שם.
מבארים (בשם הסבא מקעלם?) שהכוונה ברומו של "עולם" ל"עולם קטן" שזה האדם (תנחומא פקודי) והתפלה יכולה להעמידו "ברומו" של עולם.
יש"כ מראש למסייעים.

בספרו חכמה ומוסר ח"ב מאמר קנ

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2515
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 06, 2019 5:47 am

אנא עזרתכם,
שני מקורות מהח"ח,
המשל הידוע על אותו אחד שדפי הש"ס שלו מטושטשים, כי לא למד כראוי, ודיבר בדברים בטלים וכו', היכן מקורו? ראיתיו בעבר כתוב באחד מספרי הח"ח, ואיני מצליח למצוא.

אפי' אם האדם יחזיר נשמתו "טהורה" כמו שקיבלה מבוראו, עכ"ז לא יינצל מהתביעה על שלא ניצל כראוי וכנצרך לו במשך כל שנות חייו בעוה"ז.

תורה מפוארת
הודעות: 630
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ד' מרץ 06, 2019 9:42 am

דרופתקי דאורייתא כתב:אנא עזרתכם,
שני מקורות מהח"ח,
המשל הידוע על אותו אחד שדפי הש"ס שלו מטושטשים, כי לא למד כראוי, ודיבר בדברים בטלים וכו', היכן מקורו? ראיתיו בעבר כתוב באחד מספרי הח"ח, ואיני מצליח למצוא.

אפי' אם האדם יחזיר נשמתו "טהורה" כמו שקיבלה מבוראו, עכ"ז לא יינצל מהתביעה על שלא ניצל כראוי וכנצרך לו במשך כל שנות חייו בעוה"ז.

אולי כוונתך לזה?

(1) ספר שמירת הלשון ח"ב - פרק כו
וְהִנֵּה אִם הָאָדָם הַזֶּה לָמַד בְּכָל יוֹם מִקְרָא וּמִשְׁנָה אוֹ גְּמָרָא, וּבִשְׁעַת הַדִּין יֵדַע שֶׁיַּצִּיעוּ לְנֶגֶד עֵינָיו כָּל הַמִּשְׁנָה וְהַגְּמָרָא שֶׁלָּמַד, מַה גְּדוֹלָה תְּשׁוּקָתוֹ לָזֶה כָּל שָׁעָה וְשָׁעָה, אֵימָתַי יָבוֹא לָזֶה וְיַמְלִיצוּ עָלָיו. אָכֵן, כַּאֲשֶׁר יָבוֹאוּ אַחַר כָּךְ כָּל אוֹתָם הַסְּפָרִים, וְיִרְאֶה שֶׁנִּמְשַׁךְ עַל כָּל דַּף וְדַף רוּחַ הַטֻּמְאָה עַל יְדֵי דִּבּוּרִים הָאֲסוּרִים, שֶׁדִּבֵּר מִתְּחִלָּה אוֹ בְּאֶמְצַע, וְאֵין שָׁוִים מְאוּמָה, מַה גְּדוֹלָה תִּהְיֶה תּוּגָתוֹ אָז, כַּאֲשֶׁר יִתְבּוֹנֵן בְּנַפְשׁוֹ, אֵיךְ בִּשְׁאָט נֶפֶשׁ אִבֵּד בְּעַצְמוֹ אֶת תּוֹרָתוֹ:
וּמָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה? לְאֶחָד שֶׁקָּנָה מֵחֲבֵרוֹ שַׁ"ס שָׁלֵם וּמְכֹרָךְ בְּעוֹר יָפֶה, וּבְלִי רְאִיָּה בִּפְנִים, שֶׁסָּמַךְ כֵּיוָן שֶׁלְּמַעְלָה הוּא נָאֶה, וְשִׁלֵּם בַּעֲדוֹ, וְהַמּוֹכֵר נָסַע לְדַרְכּוֹ. וַיְהִי כַּאֲשֶׁר לְקָחוֹ לְבֵיתוֹ, רָאָה שֶׁכָּל הַשַּׁ"ס הָיָה מְטֻשְׁטָשׁ מְאֹד, מִפְּנֵי חֵלֶב וְשׁוּמָן שֶׁנִּשְׁפַּךְ עָלָיו, וַאֲפִלּוּ מַסֶּכֶת אַחַת לֹא מָצָא כַּהֹגֶן, וְכַמָּה הִתְמַרְמֵר עַל נַפְשׁוֹ אֵיךְ נִתְפַּתָּה לְדִבְרֵי הַמּוֹכֵר, שֶׁשִּׁבְּחוֹ בְּפָנָיו, וְלֹא פְּתָחוֹ בְּעַצְמוֹ לִרְאוֹת מַה שֶּׁקָּנָה:
כֵּן הוּא הַדָּבָר הַזֶּה. מִי שֶׁפִּיו פָּתוּחַ תָּמִיד, וְאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל עַצְמוֹ, אֲפִלּוּ אִם יִלְמַד כָּל שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה וְכָל הַשַּׁ"ס כַּמָּה פְּעָמִים, כְּשֶׁיָּבוֹא לְמַעְלָה, לֹא יִמְצָא אֲפִלּוּ גְּמָרָא אַחַת שֶׁתָּגֵן עָלָיו, כִּי כָּל אַחַת נִמְשָׁךְ עָלֶיהָ רוּחַ הַטֻּמְאָה, וּמָאוּס לְהִסְתַּכֵּל עָלֶיהָ.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2515
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 06, 2019 10:37 am

תודה.
אבל לא לזה כוונתי. זה היה משהו אחר. לא בשמירת הלשון וגם לא במשנ"ב או בח"ח. זה היה בא' הספרים האחרים. ולע"ע לא הצלחתי למצוא.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ד' מרץ 06, 2019 11:20 am

דרופתקי דאורייתא כתב:אנא עזרתכם,
שני מקורות מהח"ח,
המשל הידוע על אותו אחד שדפי הש"ס שלו מטושטשים, כי לא למד כראוי, ודיבר בדברים בטלים וכו', היכן מקורו? ראיתיו בעבר כתוב באחד מספרי הח"ח, ואיני מצליח למצוא.

לקוטי אמרים פרק ו

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' מרץ 06, 2019 9:24 pm

האם יש מקור שכתיבת ספרים נחשב כתורה שבכתב ואמירת דברי תורה ושיעורים נחשב כתורה שבע"פ?

בתודה מראש לעונים.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 07, 2019 1:17 am

לא הצלחתי להבין מה אתה מתכוון. וכי כיצד כתיבת ספר העוסק בתורה שבעל פה תיחשב 'תורה שבכתב'?

[אם כבר, ראיתי פעם שמסמיכים את שני הענינים על הפסוק בסוף פרשת בשלח: "א) כתב זאת זכרון בספר" - כתיבת ספרים, ב) "ושים באזני יהושע" - הרבצת תורה בדיבור לתלמידים]

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מרץ 07, 2019 7:52 am

הוד_והדר כתב:קל וחומר מחנותו של בשם (ראה מדרש משלי פי"ג, טז), ומעיר שעובר בה הקיסר, שמטיב למלון אשר לן שם.


מישהו מכיר את המשל הנזכר?


במדרש משלי: משל למי שנכנס לחנותו של בשם, אף על פי שאינו מוכר לו ואינו לוקח ממנו הוא יוצא וריחו וריח בגדיו מבושמין, ואין ריח זז ממנו כל היום. עליו הוא אומר, הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע.
לגבי המשל השני, אף כי לא ידעתי לו מקור, הרעיון ברור:
כאשר המלך עובר בעיר ונח במלון, בודאי ייטיב עם בעלי המלון.

הוד_והדר
הודעות: 2389
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' מרץ 07, 2019 3:48 pm

זקן ששכח כתב:
הוד_והדר כתב:קל וחומר מחנותו של בשם (ראה מדרש משלי פי"ג, טז), ומעיר שעובר בה הקיסר, שמטיב למלון אשר לן שם.


מישהו מכיר את המשל הנזכר?


במדרש משלי: משל למי שנכנס לחנותו של בשם, אף על פי שאינו מוכר לו ואינו לוקח ממנו הוא יוצא וריחו וריח בגדיו מבושמין, ואין ריח זז ממנו כל היום. עליו הוא אומר, הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע.
לגבי המשל השני, אף כי לא ידעתי לו מקור, הרעיון ברור:
כאשר המלך עובר בעיר ונח במלון, בודאי ייטיב עם בעלי המלון.


תודה על המאמץ, המדרש משלי זה הציון שלי. לגבי המשל השני אכן ברור הכוונה לכאורה, אבל חשבתי אולי זה גם מובא באיזה מדרש וכו'.
הגם שלכאורה המשלים אינו דומים, כי הנכנס לחנותו של בשם, אף אם לא עושה כלום וכו' בהכרח נקלט בו ריחו של בושם וכו', משא"כ לענין המשל השני

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 07, 2019 8:25 pm

אני מחפש מקורות כתובים לצדיקים בדורות הקודמים - לפני מלחמת העולם השני' - שזמן התפלה הרשמי בבית מדרשם היה לאחר השעה 9 בבוקר.

כמובן אני מחפש עובדות 'יבשות' ואין צורך להוסיף פרשנות...

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2515
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' מרץ 09, 2019 11:42 pm

ידוע כי הגר"א היה באסרו חג מזדרז להניח תפילין מוקדם, אחרי שלא הניח כבר שבוע בכל ימי חוה"מ, וכמובא במעשה רב סימן קע"ד.

ראיתי מובא תיאור בשם "עליות אליהו" שהגר"א לא היה יכול לישון באותו לילה. וחיפשתי בספר הנ"ל ללא הצלחה. ייתכן שיש כאן טעות. האם ידוע היכן נמצא תיאור כיו"ב על הגר"א?
ייש"כ למסייעים

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 10, 2019 2:08 am

דרומי כתב:אני מחפש מקורות כתובים לצדיקים בדורות הקודמים - לפני מלחמת העולם השני' - שזמן התפלה הרשמי בבית מדרשם היה לאחר השעה 9 בבוקר.

כמובן אני מחפש עובדות 'יבשות' ואין צורך להוסיף פרשנות...


אף שלא שייך ישירות, אולי יעניין אותך - ראה ארץ צבי סי' לו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2515
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מרץ 10, 2019 6:04 am

נחוץ לי מאד למצוא מקור לדברים הבאים - ייש"כ גדול למסייעים

היכן מובא בחז"ל שר"ח ניסן קידשו הקב"ה ביחד עם משה ואהרן, והקב"ה אמר על החודש מקודש, ופמליא של מעלה ענו כנגדו מקודש מקודש, והעידו על החודש מיכאל וגבריאל, ומהאי טעמא חודש ניסן הוא חודש של מלכות, ר"ה למלכים, כי הקב"ה ממ"ה קידשו.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' מרץ 10, 2019 6:50 pm

היכן המקור בחז"ל ששברית בית הביתרים הקב"ה הראה לא"א ע"ה ד' מלכויות שעתידים ישראל להשתעבד בהם?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 10, 2019 6:52 pm

תפתח 'תורה שלימה' ותראה בקל

משה דוויק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי משה דוויק » א' מרץ 10, 2019 9:22 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:נחוץ לי מאד למצוא מקור לדברים הבאים - ייש"כ גדול למסייעים

היכן מובא בחז"ל שר"ח ניסן קידשו הקב"ה ביחד עם משה ואהרן, והקב"ה אמר על החודש מקודש, ופמליא של מעלה ענו כנגדו מקודש מקודש, והעידו על החודש מיכאל וגבריאל, ומהאי טעמא חודש ניסן הוא חודש של מלכות, ר"ה למלכים, כי הקב"ה ממ"ה קידשו.

עיין שמו"ר פרשה ט"ו אות כ' ובעץ יוסף שם.
ובתורה שלמה חלק י-יא ע"מ מ"ד.

יקוב
הודעות: 89
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקוב » ב' מרץ 11, 2019 12:13 pm

במאמר רבותינו זכרונם לברכה (......) במדרש, הקדוש ברוך הוא עושה ללשון שלשה שמירות, אחד, עשה לו חומה של בשר שהן השפתים, לפנים מהם חומה שניה שהם השינים, שמירה שלישית עשה מקום של מים תחתיה שהיא הרוק, לכבות אש שלה כדי שלא ישלח לשונו לדבר רע, ועם כל זה לא הועיל, ע"כ.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2515
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' מרץ 11, 2019 3:24 pm

אני מחפש מקור מתורת בריסק (דווקא, כולל 'שמועות' וכיו"ב) לגבי הטעם שלא מקפידים להתפלל ותיקין, אע"פ שמדברי הרמב"ם פ"א מהל' ק"ש הי"א מבואר שהזמן של התפלה לכתחילה הוא בנץ.

יישר כח גדול מאד למסייעים.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ב' מרץ 11, 2019 5:34 pm

תשובות והנהגות ח"א סי' סו:

ותיקין.jpg
ותיקין.jpg (92.28 KiB) נצפה 9545 פעמים

הוד_והדר
הודעות: 2389
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' מרץ 11, 2019 8:02 pm

ובזה אשכחן פתרא למה שנחלקו בספרים הקדושים ספרי מוסר (*), יש מהם אומרים שישב וילמוד בבית קטן בלי ציורים ובלי יופי כלל, כדי שלא ישגיח ולא ישא עיניו אל יופי הבית כלל, רק ישים עיניו ולבו אל הספר שלומד ומעיין בו, להגות בו בלי ראייה ומחשבה אחרת. ויש אומרים דהרחבת הדעת של הבית שהוא יפה ומרווח בכל ענינים, זהו עדיף, כדי להרחיב דעתו לתורה.


האם ידוע לכם באיזה ספרי מוסר?

הוד_והדר
הודעות: 2389
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' מרץ 11, 2019 8:04 pm

בתפלת מנחה שבת, יכירו בניך וידעו כי מאתך היא מנוחתם, ועל מנוחתם יקדישו את שמך. יש לפרש בדרך מליצת זכות על כנסת ישראל, כי הנה הכונה בכתבי האריז"ל בזה, כי באמרו תיבת 'יקדיש"ו (את שמך') יכוין למסור נפשו על קידוש השם. והנה שמעתי להקשות מכמה גדולים, דהא נראה הפירוש הפשוט דקאי בהמשך על נוסח התפלה 'ועל מנוחת"ם יקדישו את שמ"ך', שצריך מסירות נפש על השבת קודש בשמירתו ומנוחתו, והלא שבת אינו מהשלש דברים עבודה זרה גילוי עריות ושפיכת דמים שצריך למסור נפשו עליהם.


אני מחפש מקורות ממחברים קודם השואה, אם ידוע לכם

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ איזכור על הצפה בחז"ל

הודעהעל ידי סליחות » ג' מרץ 12, 2019 10:32 am

האם יש מקור בחז"ל (תלמוד בבלי או ירושלמי) על הצפות שאירעו בזמנם או לפני כן?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' מרץ 12, 2019 11:57 am

תענית יט א או נהר
שם כג א ''עד שעלו כולם להר הבית מפני הגשמים''
מו"ק כה ב' ''רבא כי אתא לדיגלת'' וברש"י שם ובפשטות שמדובר שם בהצפת נהר דיגלת.
ובאלו מציאות ירדן שנטל מזה זוטו של ים ורבים בש"ס
ובפרק חלק ששליש עולם נשטף על ידי האוקיינוס בימי דור אנוש

איש פלוני
הודעות: 757
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

חיפוש מקורות

הודעהעל ידי איש פלוני » ג' מרץ 12, 2019 6:46 pm

נתקלתי בספר מאחד מגדולי הדורות שמצטט חז"ל "מאי מלקות קרבן ומאי לוקה לוקה בממונו"
האם ידוע מקור לשון זה או חז"ל במשמעות זו

איש פלוני
הודעות: 757
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: חיפוש מקורות

הודעהעל ידי איש פלוני » ג' מרץ 12, 2019 6:52 pm

תיקון לא מדובר בספר אלא בכת"י מאחד מגדולי הדורות
ומבאר בכך שעיקר נתינת קרבן הוא שמחסר ממונו לה'
ולכך בעינן דוקא קרבנו ולא הגזול ועוד פילפול ארוך בנושא

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: חיפוש מקורות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' מרץ 12, 2019 7:07 pm

שבת ע.
ר"ן נדרים סח.
כתובות מו: ועוד

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי סליחות » ד' מרץ 13, 2019 4:04 pm

שייף נפיק כתב:תענית יט א או נהר
שם כג א ''עד שעלו כולם להר הבית מפני הגשמים''
מו"ק כה ב' ''רבא כי אתא לדיגלת'' וברש"י שם ובפשטות שמדובר שם בהצפת נהר דיגלת.
ובאלו מציאות ירדן שנטל מזה זוטו של ים ורבים בש"ס
ובפרק חלק ששליש עולם נשטף על ידי האוקיינוס בימי דור אנוש

ייש"כ.
(במקור אחד (תענית כג.) שהצגת אכן יש מעשה על הצפה. תודה).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי סליחות » ד' מרץ 13, 2019 4:44 pm

היכן כתוב ברמב"ם שמותר לחלל שבת על פדיון שבויים בשבת?

משה דוויק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי משה דוויק » ד' מרץ 13, 2019 4:49 pm

זה רשב"א בתשובה ח"ז סימן רס"ז,

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2515
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 13, 2019 11:16 pm

שיחו בכל נפלאותיו - רבינו יוסף יעבץ (ממגורשי ספרד) מבאר שבכל דור ע"י הת"ח עמלי התורה רואים הכח של התורה. בזה מתקיים שיחו בכל נפלאותיו. ידוע המקור?
ייש"כ למסייעים.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' מרץ 13, 2019 11:31 pm

סליחות כתב:היכן כתוב ברמב"ם שמותר לחלל שבת על פדיון שבויים בשבת?

כעין זה, עיין שו"ע או"ח סי' ש"ו סעיף י"ד.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' מרץ 13, 2019 11:56 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:שיחו בכל נפלאותיו - רבינו יוסף יעבץ (ממגורשי ספרד) מבאר שבכל דור ע"י הת"ח עמלי התורה רואים הכח של התורה. בזה מתקיים שיחו בכל נפלאותיו. ידוע המקור?
ייש"כ למסייעים.

חיפשתי בספר תהלים עם פירוש רבי יוסף יעבץ הדורש, על הפסוק הזה, תחילת מזמור ק"ה, אך לכאורה לא כתוב שם מה שכתבת. עיין שם
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 446&hilite

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מרץ 14, 2019 10:37 am

מקור קדום (בתורה תמימה ראיתי אבל אני מחפש קדום יותר)
שבתיה בת פרעה עזבה את גילולי בית אביה ונתגיירה וזה היה בגלל שטבלה ביאור שהוא אלהי מצרים ובטבילתה הוכיחה שאינו ע"ז והוי כביטול.
ממש דחוף לי
תודה מראש!!


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים