מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מחולת המחנים
הודעות: 2763
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' מרץ 12, 2019 3:24 pm

האם יש חשש להשתכר בפורים שחל להיות בערב שבת, יותר מכל שנה, וזאת משום שעל ידי כן יתכן שלא יוכל לאכול סעודת שבת?

האם נתבאר הדבר בפוסקים?

עזריאל ברגר
הודעות: 5909
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 12, 2019 3:41 pm

שו"ע הרב, רמט,ו (בהמשך לאיסור קביעת סעודה גדולה של משתה בעש"ק):
במה דברים אמורים בסעודת הרשות או אפילו סעודת מצוה אלא שאין זמנה בערב שבת שיכול לדחותה ליום אחר ולעשות הסעודה באותו יום אבל אם זמנה היום ... לפיכך מותר לעשות הסעודה ג"כ בו ביום ואם אח"כ לא יוכל לקיים סעודת שבת שבלילה אין בכך כלום כיון שזוהי גם כן סעודת מצוה ויאכל למחר ביום שלש סעודות כמ"ש בסי' רע"ד:

תורה מפוארת
הודעות: 259
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' מרץ 12, 2019 4:23 pm

זכור לי בשם החידושי הרי"ם שראה פעם אדם שיכור בשבת ושאל איך יתכן להיות שיכור בשבת הרי כתוב ושמרו בני ישראל את השבת שלכל ישראל יש דיני שומר בשת ושומר חייב להיות דרוך וכיצד אפשר להשתכר. כוונתו כנראה הייתה כפי שרואים היום ל"ע בחוש שאותם המשתכרים באים ל"ע לידי חטא וד"ל.
כידוע הוא שנא שיכורים מאוד עיין ליקוטי הרי"ם פורים.

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 12, 2019 4:52 pm

מזה שמצויין ש'הוא שנא שיכורים' - משמע שאכן היו הרבה כאלה בתקופתו...

תורה מפוארת
הודעות: 259
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' מרץ 12, 2019 10:16 pm

ראה המצו"ב להנאתך ולטובתך.
אשמח אם מישהו ימצא לי את מה שהבאתי לעיל שלא מצאתי.
קבצים מצורפים
החידושי הרים היה שונא שיכורים.pdf
(585.22 KiB) הורד 53 פעמים

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 12, 2019 11:47 pm

לא ראיתי כאן שהוא שנא שיכורים מאוד

פלוריש
הודעות: 900
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי פלוריש » ד' מרץ 13, 2019 9:59 pm

מחולת המחנים כתב:האם יש חשש להשתכר בפורים שחל להיות בערב שבת, יותר מכל שנה, וזאת משום שעל ידי כן יתכן שלא יוכל לאכול סעודת שבת?

האם נתבאר הדבר בפוסקים?

למה הדיון כאן שונה מבכל שנה, שיש חשש שלא יברך ברכת המזון ולא יתפלל ערבית?

לענין
הודעות: 2341
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי לענין » ד' מרץ 13, 2019 10:20 pm

כשחז"ל תקנו לשתות עד דלא ידע הם סברו שאחרי זה אפשר לברך ברכת המזון?

שומע ומשמיע
הודעות: 1888
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' מרץ 14, 2019 12:09 am

שמעתי טענה כזאת:
לכאורה קשה על אזהרת הפוסקים שלא ישתכר באופן שלא יוכל לקיים מצות, הרי הוא עוסק במצוה?
ותירץ המתרץ, שכ ברי הפוסקים הם כשיבוא לזלזל במצות מתוך קלות ראש, אבל אם יאנס בגופו שרי, והוכיח זה ממעשה דבני ר"ג.
מה דעתכם?

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 14, 2019 12:13 am

שאלת תם: איך קיימו הכהנים בבית המקדש - שהיתה משמרתם בשבוע של פורים - את החיוב לבסומי בפוריא?

ובשלמא הכהנים האשכנזים, הסתמכו על דברי הרמ"א, אך הכהנים הספרדים איך קיימו את פסקו הברור של מרן?

שומע ומשמיע
הודעות: 1888
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' מרץ 14, 2019 12:16 am

על מקרא מגילה נאמר שדוחה עבודה, לא על חייב לבסומי.

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 14, 2019 10:33 am

אפשר לכאורה להביא כהנים מערים אחרות שכבר חגגו פורים בי"ד ויבואו מאוחר כך שלא יתחייבו בט"ו, ואז הכהנים הירושלמים פנויים לקיים מצות היום.

עזריאל ברגר
הודעות: 5909
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 14, 2019 11:54 am

דרומי כתב:שאלת תם: איך קיימו הכהנים בבית המקדש - שהיתה משמרתם בשבוע של פורים - את החיוב לבסומי בפוריא?

ובשלמא הכהנים האשכנזים, הסתמכו על דברי הרמ"א, אך הכהנים הספרדים איך קיימו את פסקו הברור של מרן?

אולי סיימו את העבודה בזריזות של כהנים, ואח"כ החלו לשתות.

יקוב
הודעות: 56
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי יקוב » ה' מרץ 14, 2019 11:16 pm

דרומי כתב:אפשר לכאורה להביא כהנים מערים אחרות שכבר חגגו פורים בי"ד ויבואו מאוחר כך שלא יתחייבו בט"ו, ואז הכהנים הירושלמים פנויים לקיים מצות היום.

אפשר גם להביא כהנים ספרדים .....

לענין
הודעות: 2341
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי לענין » ה' מרץ 14, 2019 11:27 pm

מזכיר לי את השאלה של הרב ארוש מי יעבוד בבית המקדש בראש השנה?
[לפי השיטות שביהמ"ק יקדם לתחיית המתים]

משה דוויק

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי משה דוויק » ו' מרץ 15, 2019 12:13 am

איפה הרב ארוש הזה?

לענין
הודעות: 2341
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי לענין » ו' מרץ 15, 2019 12:23 am

בישיבת חוט של חסד.

שומע ומשמיע
הודעות: 1888
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' מרץ 15, 2019 3:20 am

לענין כתב:מזכיר לי את השאלה של הרב ארוש מי יעבוד בבית המקדש בראש השנה?
[לפי השיטות שביהמ"ק יקדם לתחיית המתים]

הוא גם שאל את זה בפורום פורים, או בפורום ר"ה?

אחרון התלמידים
הודעות: 183
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ו' מרץ 15, 2019 10:01 am

שומע ומשמיע כתב:
לענין כתב:מזכיר לי את השאלה של הרב ארוש מי יעבוד בבית המקדש בראש השנה?
[לפי השיטות שביהמ"ק יקדם לתחיית המתים]

הוא גם שאל את זה בפורום פורים, או בפורום ר"ה?

בס"ד
התמיהה נשגבה הרבה הרבה יותר, היאך ייתכן שבית המקדש יקום וייבנה בירושלים, הרי המקום הקדוש שכל העליונים ותחתונים תשוקתם אליו היא אומן. ולמה לעזוב את המקום המקודש ביותר וללכת למקום ש.. נו ס"ה כותל מערבי.
פליאה לא אוכל לה.

לענין
הודעות: 2341
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי לענין » ו' מרץ 15, 2019 11:49 am

אבקש שלא להכליל בהודעה אחת ציטוט ממני בכפיפה אחת עם כזאת אמירה.

במחילה מכבוד תורתו שיחיה - שאני מכבדו כרום ערכו ומעלתו - ואת ימיו אנו שותים. אחרון אחרון חביב.

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 15, 2019 11:54 am

עם כל הכבוד לכל מה שהזכירו כאן, אינו דומה כלל לפסק דין בשולחן ערוך (ולמעלה בקודש).

בברכה המשולשת
הודעות: 10501
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' מרץ 15, 2019 2:43 pm

דרומי כתב:עם כל הכבוד לכל מה שהזכירו כאן, אינו דומה כלל לפסק דין בשולחן ערוך (ולמעלה בקודש).


היכן נאמר בשו"ע לגבי שכרות בפורים שחל בערב שבת? (כת"ר הביא זאת לעיל משו"ע של בעה"ת. הלא כן?)

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי דרומי » ש' מרץ 16, 2019 9:02 pm

התכוונתי לפסק השו"ע בסי' תרצה, לגבי חיוב עד דלא ידע, ולא חילק בין פורים לפורים.

עזריאל ברגר
הודעות: 5909
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' מרץ 16, 2019 11:30 pm

בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב:עם כל הכבוד לכל מה שהזכירו כאן, אינו דומה כלל לפסק דין בשולחן ערוך (ולמעלה בקודש).


היכן נאמר בשו"ע לגבי שכרות בפורים שחל בערב שבת? (כת"ר הביא זאת לעיל משו"ע של בעה"ת. הלא כן?)

אני הבאתי מבעל התניא, שלא כתב במפורש על פורים, אבל כתב במפורש שלא צריכים להיות מוטרדים מסעודת שבת כשעוסקים בסעודת מצווה בעש"ק.

עזריאל ברגר
הודעות: 5909
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' מרץ 16, 2019 11:32 pm

שומע ומשמיע כתב:
לענין כתב:מזכיר לי את השאלה של הרב ארוש מי יעבוד בבית המקדש בראש השנה?
[לפי השיטות שביהמ"ק יקדם לתחיית המתים]

הוא גם שאל את זה בפורום פורים, או בפורום ר"ה?

צריך לזכור שמכנים אותו בשם "שר החיוך", וברור שהוא אמר את זה כ"מילי דשטותא".
ובאווירת ימי הפורים הבעל"ט, זה מזכיר לי את מה שאומרים על קבוצה מסוימת באוכלוסיה, שגם אחרי בנין ביהמ"ק - הם ימשיכו ללכת לכותל...

בברכה המשולשת
הודעות: 10501
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 17, 2019 9:17 am

עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב:עם כל הכבוד לכל מה שהזכירו כאן, אינו דומה כלל לפסק דין בשולחן ערוך (ולמעלה בקודש).


היכן נאמר בשו"ע לגבי שכרות בפורים שחל בערב שבת? (כת"ר הביא זאת לעיל משו"ע של בעה"ת. הלא כן?)

אני הבאתי מבעל התניא, שלא כתב במפורש על פורים, אבל כתב במפורש שלא צריכים להיות מוטרדים מסעודת שבת כשעוסקים בסעודת מצווה בעש"ק.


ועל זה בודאי שאין פסק של השו"ע.

בברכה המשולשת
הודעות: 10501
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 17, 2019 9:18 am

דרומי כתב:התכוונתי לפסק השו"ע בסי' תרצה, לגבי חיוב עד דלא ידע, ולא חילק בין פורים לפורים.


השו"ע הביא את לשון הגמרא. מה גם שבקלות אפשר לומר שהכוונה היא לסעודת פורים בבוקר (כמנהג המקובלים ועוד), שהרי השו"ע לא ציין שיש לעשות סעודת פורים אחה"צ, לא כל שנה וק"ו לא כשפורים חל בער"ש

איש הגבעה
הודעות: 103
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: להשתכר בפורים שחל בערב שבת

הודעהעל ידי איש הגבעה » א' מרץ 17, 2019 11:12 am

מחולת המחנים כתב:האם יש חשש להשתכר בפורים שחל להיות בערב שבת, יותר מכל שנה, וזאת משום שעל ידי כן יתכן שלא יוכל לאכול סעודת שבת?

האם נתבאר הדבר בפוסקים?


הביאור הלכה (סי’ רמ”ט ד”ה מותר) הביא את דברי המג”א וכפי שביארו הפמ”ג, שאם סועד סעודת ברית מילה ביום ששי ויודע שמחמת זה לא יוכל לקיים כלל את סעודת ליל שבת משום שזו תהיה אכילה גסה, חל עליו דין “העוסק במצוה פטור מן המצוה” ולא יאכל סעודת ליל שבת אלא יאכל למחרת ג’ סעודות ביום, כפי שנפסק בסי’ רע”ד במי שלא סעד סעודת ליל שבת. והביאור הלכה פליג על כך כיון דסעודת ליל שבת היא חובה מצד הדין, מה שאין כן סעודת מילה ופדיון הבן שאינן אלא למצוה בעלמא אך לא חובה כלל, וא”כ אם משער שע”י אכילתו יתבטל לגמרי מסעודת לילה יש לו למנוע מזה.
אולם, נראה לכאו' שגם הבה”ל יודה שסעודת פורים שחייבים בה מעיקר הדין כן תדחה סעודת ליל שבת באופן הנ”ל. - אמנם, יש לציין שאם יודע שסעודת הפורים עצמה לא תפריע לו כלל לסעודת ליל שבת, אולם אם ישתכר לא יוכל לקיים את סעודת ליל שבת, לכאורה היה צ"ל שיהא אסור לו להשתכר. שכן פרט זה של שכרות בפורים ודאי שאינו מעיקר הדין, שהרי פסק כבר הרמ”א (תרצ”ה ס”ב) שישתה יותר מלימודו ודיו.
וכבר הביא הבה”ל (שם) את דברי החיי אדם: “היודע בעצמו שיזלזל אז במצוה מן המצוות, בנטילת ידיים וברכה וברכת המזון, או שלא יתפלל מנחה או מעריב, או שינהג קלות ראש, מוטב שלא ישתכר, וכל מעשיו יהיו לשם שמים” עכ”ל.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים