ראיתי בס' חו"ב (להגרחש"ג זצ"ל) שכ' דהוי רק כעין תשלומין, ואם אח"כ ביום הפורים יזדמן להם קריאת המגילה, קוראים אותה בברכה.
מה תוכלו להוסיף על חידוש זה?
עושה חדשות כתב:ראיתי בס' חו"ב (להגרחש"ג זצ"ל) שכ' דהוי רק כעין תשלומין, ואם אח"כ ביום הפורים יזדמן להם קריאת המגילה, קוראים אותה בברכה.
מה תוכלו להוסיף על חידוש זה?
עושה חדשות כתב:ראיתי בס' חו"ב (להגרחש"ג זצ"ל) שכ' דהוי רק כעין תשלומין, ואם אח"כ ביום הפורים יזדמן להם קריאת המגילה, קוראים אותה בברכה.
מה תוכלו להוסיף על חידוש זה?
עושה חדשות כתב:ראיתי בס' חו"ב (להגרחש"ג זצ"ל) שכ' דהוי רק כעין תשלומין, ואם אח"כ ביום הפורים יזדמן להם קריאת המגילה, קוראים אותה בברכה.
מה תוכלו להוסיף על חידוש זה?
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יט עמוד א
ואמר רבא: בן כפר שהלך לעיר - בין כך ובין כך קורא עמהן. מאי טעמא? האי כבני העיר בעי למקרי, ורבנן הוא דאקילו על הכפרים כדי שיספקו מים ומזון לאחיהם שבכרכין. הני מילי - כי איתיה בדוכתיה, אבל כי איתיה בעיר - כבני עיר בעי למקרי.
רש"י מסכת מגילה דף יט עמוד א
בן כפר - שהקדים וקרא ליום הכניסה, ואחר כך הלך לעיר והיה שם לילי ארבעה עשר.
בין כך ובין כך - אפילו עתיד לחזור ולצאת משם קודם היום - קורא עמהן בלילה.
כבני העיר בעי מקרי - כל הפרזים זמנם בארבעה עשר, בין כפרים בין עיירות, ורבנן הוא דאקילו עלייהו להקדים ליום הכניסה.
והני מילי - דאקילו עלייהו דאין צריך לחזור ולקרות בארבעה עשר - כי איתיה בכפר.
יוצא פוניבז' כתב:זה פלא עצום, ופתחתי וראיתי שמביא ראיה מהגמ' בדף יט ע"א, אך ע"ש בתוס' וברשב"א ובריטב"א שמבואר היפך דבריו
בן כפר שהלך לעיר בין כך ובין כך קורא עמהם. פרש"י ז"ל אף על פי שקרא כבר ביום הכניסה, והא דאמרי' דכפרים מקדימין ליום הכניסה ומפרשינן טעמא מפני שמספקין מים ומזון לאחיהם שבכרכין כלומר ולעיירות דאלמא אף על פי שהן בתוך העיר בי"ד אפי' הכי פטורין התם בשלא היו שם לילי י"ד אבל אם היו שם בלילי י"ד קורין עמהם.
יוצא פוניבז' כתב:מבואר בראשונים הנ"ל כי אם בני הכפרים נמצאים בעיר ביום י"ד אינם חייבים בקריאת המגילה. ורק כשנמצאים מהלילה אז חייבים.
וז"ל הרשב"א (למי שהספר אינו מצוי תח"י):בן כפר שהלך לעיר בין כך ובין כך קורא עמהם. פרש"י ז"ל אף על פי שקרא כבר ביום הכניסה, והא דאמרי' דכפרים מקדימין ליום הכניסה ומפרשינן טעמא מפני שמספקין מים ומזון לאחיהם שבכרכין כלומר ולעיירות דאלמא אף על פי שהן בתוך העיר בי"ד אפי' הכי פטורין התם בשלא היו שם לילי י"ד אבל אם היו שם בלילי י"ד קורין עמהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים