מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השראת השכינה בהר סיני עד מתי?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

השראת השכינה בהר סיני עד מתי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 24, 2019 8:41 pm

דברי רש"י בתענית על שהיית השכינה בהר סיני עד שהוקם המשכן

איתא בתענית (כא, ב),
אמר ליה תנינא, רבי יוסי אומר לא מקומו של אדם מכבדו, אלא אדם מכבד את מקומו. שכן מצינו בהר סיני שכל זמן שהשכינה שרויה עליו אמרה תורה גם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר ההוא, נסתלקה שכינה ממנו אמרה תורה במשך היבל המה יעלו בהר.

ופירש"י,
אל מול ההר ההוא - מדכתיב ההוא משמע כל זמן שהוא בגדולתו, שהשכינה עליו, נסתלקה השכינה במשוך היובל וגו', ואף על גב דהאי קרא בלוחות הראשונות כתיב לא נסתלקה שכינה עד לוחות האחרונות שניתנו ביום הכפורים, וגם כל ימות החורף שעסקו במלאכת המשכן שהתה שכינה בהר, ומשם ניתנו כל המצות בקולי קולות ולפידים כיום קבלת עשרת הדברות, עד אחד בניסן שהוקם המשכן, ונסעה וזזה שכינה מן ההר וישבה לה על הכפורת, ושם באהל מועד נשנית התורה כללותיה ופרטותיה, ועל אותה שעה היה מתיר להם בלוחות הראשונות לעלות, כדאמרינן במסכת ביצה (ה, א) כל דבר שבמנין - צריך מנין אחר להתירו, ובראש קונטרס רומי אתה מוצא תשובת רבים בכך.

ובדברי רש"י הללו נגנזו כמה מטמוניות, נשתדל למשמש ולפשפש בהם ולמצוא בהם טעם ודעת.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השראת השכינה בהר סיני עד מתי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 24, 2019 8:42 pm

המשך 'מתן תורה' עד להקמת המשכן

שמעינן מיהת חדא, שה'מתן תורה' נמשך ממש עד להקמת המשכן, והכל זה המשך אחד ממש, אותה השראת השכינה של מעמד הר סיני ומתן תורה 'ישבה לה על הכפורת', והרי זה נותן טעם מחודש במה שתנו רבנן בשילהי מסכתא תענית,
וכן הוא אומר צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתונתו וביום שמחת לבו ביום חתונתו זו מתן תורה וביום שמחת לבו זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו אמן.

ובמדרש תנחומא (פרשת אחרי מות) איתא בשינוי קצת,
ביום חתונתו זה סיני יום מתן תורה וביום שמחת לבו זה אהל מועד.
וכן הוא בפי' רש"י לשה"ש שם,
בעטרה שעטרה לו אמו - אהל מועד שהוא מעוטר בגוונין תכלת וארגמן ותולעת שני... ביום חתונתו - יום מתן תורה שעטרוהו להם למלך וקבלו עולו, וביום שמחת לבו - זה שמיני למילואים שנתחנך בו המשכן במדבר.

ובפשוטו הביאור הוא שהשלמת מתן תורה היתה בבנין המשכן שבו קבעה התורה והלוחות משכנם הקבוע, ומשם תצא האורה וההוראה, וכמו שנקרא שם המשכן 'משכן העדות' על שם לוחות העדות.
ובמדרש אגדה (בובר; פרשת נשא),
מה הוא ביום כלות משה, ביום שנכנסה כלה לחופתה, לפי שמתן תורה היה קידושין, מנין, נאמר בהם וקדשתם היום ומחר, ובמעשה משכן נישואין היו ועל זה נאמר צאינה וראינה בנות ציון, וכתיב ביה ביום חתונתו וביום שמחת לבו, ביום חתונתו זה מתן תורה שנתחתן עמהם, וביום שמחת לבו, זה המשכן שהיה נישואין.

והרי זה שופך אור על דברי חז"ל בשבת בסוגיא דמ"ת (פח, ב) ובגיטין (לו, א),
אמר עולא עלובה כלה מזנה בתוך חופתה. אמר רב מרי ברה דבת שמואל מאי קרא עד שהמלך במסבו נרדי וגו'.
ופירש"י בגיטין,
שזינתה בקרב חופתה - בעוד שכינה וישראל בסיני עשו את העגל שהרי לא נסעו מסיני עד לאחר הקמת המשכן בשנה שניה כדכתיב ויהי בשנה השנית בחדש השני וגו' ויסעו בני ישראל למסעיהם ממדבר סיני (במדבר י).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השראת השכינה בהר סיני עד מתי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 24, 2019 8:45 pm

בדברי רש"י בגיטין ובביצה שנקט גם התאריך של חודש אייר

ברם, בדברי רש"י בגיטין נקט את התאריך של חודש אייר, 'בחודש השני', ולא את 'ראש חודש ניסן' שזה התאריך שבו הוקם המשכן, ופליאה זו כבר מתעוררת ועולה בדברי רש"י בריש ביצה (ה, ב),
מכדי כתיב - בלוחות האחרונות ואיש לא יעלה עמך וגו' (שמות לד) מסיפיה דקרא יליף אל מול ההר ההוא כל זמן שהוא בהויית קדושתו, שהשכינה עליו אסור, אבל נסתלק שכינה מותר, שמעינן ממילא, למה ליה לאדכורי שריותא בהדיא בלוחות הראשונות, ולמימר נסתלקה שכינה המה יעלו, והלא לא נסתלקה שכינה ממנו מיום מתן תורה עד אחד בחדש שהוקם המשכן, ועד בעשרים באייר שנעלה הענן, והיה לו ללמוד היתר כשמסתלק מאל מול ההר ההוא, ובמסכת תענית (כא, ב) נמי מההוא קרא ילפינן... הלכך, למה ליה לכתוב בהדיא המה יעלו ולא אישתרי ממילא מדוקיא דההר ההוא, שמע מינה: צריך מנין אחר להתירו כו'.

וכבר עמד בזה הצל"ח בביצה שם, וז"ל הזהב,
דברי רש"י הללו נאחזים בסבך שרש"י אחז שני זמנים אחד בניסן שהוקם המשכן ועשרים באייר שנעלה הענן, וממ"נ אם בא' בניסן פסק קדושת ההר לפי שאז שוב לא שכנה השכינה בהר רק במשכן א"כ אז הותר לעלות בהר ולמה הזכיר רש"י עשרים באייר שנעלה הענן, ואטו מן ההר נעלה אז הענן והלא מן המשכן נעלה הענן. ובמס' תענית דף כ"א ע"ב שם פירש רש"י בהדיא שבאחד בניסן שהוקם המשכן הותרו לעלות בהר, ע"ש ברש"י בד"ה אל מול וכו' עד אחד בניסן שהוקם המשכן נסעה וזזה השכינה מן ההר וישבה על הכפורת ושם באוהל מועד נשנית התורה וכו' על אותה שעה היה מתיר להם בלוחות הראשונות לעלות וכו', ודברי רש"י כאן צריכין אצלי עיון.

ובהגהות הרש"ש בביצה שם כתב,
נראה דהוא"ו מן ועד כ' הוא ו' המחלקת במקום או כמו שמסתפק בדבר, אבל בתענית פי' בהחלט דבא' בניסן זזה שכינה מן ההר כו'.

וכ"כ בהגהות חכמת מנוח שם וז"ל,
נ"ב ועד עשרים באייר כלומר או עד עשרים באייר. רש"י מסופק אימתי נסתלקה שכינה אם מיד שהוקם המשכן בר"ח ניסן משום [ש]אז שרתה במשכן לבד, או אם שרתה גם בהר סיני עד שנעלה הענן מעל המשכן ונסעו ישראל משם ואז פשיטא שנסתלקה גם מהר סיני.

[וצ"ב גדר הך ספיקא, וגם מהיכי תיתי שהשכינה תשרה גם בהר סיני, מאחר שכבר 'ישבה על הכפורת' במשכן].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: השראת השכינה בהר סיני עד מתי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 24, 2019 8:48 pm

נתינת כל המצוות בקולי קולות ובלפידים

והנה שמעינן עוד בדברי רש"י בתענית הנ"ל "ומשם ניתנו כל המצות בקולי קולות ולפידים כיום קבלת עשרת הדברות", ומבואר בדברי רש"י שגם ההמשך של מתן תורה ונתינת כל המצוות בלוחות אחרונות וכן בהר סיני במהלך כל ימות החורף היה בקולי קולות ובלפידים.

ומטו להקשות בזה מדברי המדרש (תנחומא פרשת כי תשא) הידועים:
הלוחות ראשונות על שנתנו בפומבי לפיכך שלטה בהם עין הרע ונשתברו וכאן א"ל הקדוש ברוך הוא אין לך יפה מן הצניעות שנאמר ומה ה' דורש ממך כי אם עשה משפט ואהבת חסד והצנע לכת.

וכבר נרמזה קושיא זו בלשון התוס' בביצה שם שהקשו על שיטת רש"י בתוך דבריהם, וז"ל,
ודוחק הוא דהא במשוך היובל משמע שגם בו ביום דמתן תורה הותרו לעלות כשימשוך היובל שלא היו קולות רק בלוחות הראשונות בסיון וא"כ ליכא למימר שריותא דבמשוך היובל לא היה עד השנה שניה וכו'.

ובאמת גם לולי התמיהה בדברי רש"י, יש ליתן את הדעת, אם אמנם אין לך יפה מן הצניעות מפני מה לוחות ראשונות ניתנו בפרסום גדול.

ברם יתכן לבאר פשר דבר בהקדם תיבה אחת שנתווספה בלשונו המזוקק של רש"י בפירושו עה"ת פר' כי תשא (לד, ג)
ואיש לא יעלה עמך - הראשונות על ידי שהיו בתשואות וקולות וקהלה, שלטה בהן עין רעה, אין לך מדה יפה מן הצניעות.

ופתח השמועה בדברי הגמ' במועד קטן (טז, א-ב),
שוב פעם אחד גזר רבי שלא ישנו לתלמידים בשוק. מאי דרש חמוקי ירכיך כמו חלאים, מה ירך בסתר אף דברי תורה בסתר. יצא רבי חייא ושנה לשני בני אחיו בשוק, לרב ולרבה בר בר חנה. שמע רבי איקפד... מאי טעמא עבד מר הכי. אמר ליה דכתיב חכמות בחוץ תרנה. אמר ליה אם קרית לא שנית, ואם שנית לא שילשת, ואם שילשת לא פירשו לך. חכמות בחוץ תרנה כדרבא. דאמר רבא: כל העוסק בתורה מבפנים תורתו מכרזת עליו מבחוץ. והא כתיב לא מראש בסתר דברתי. ההוא ביומי דכלה.

ובדברי הגמ' הנ"ל נראה לבאר החילוק שכאשר התורה מכוונת לרבים כגון ביומי דכלה, אזי לא נאמר הכלל ש'אין לך יפה מן הצניעות, אלא אדרבה חכמות בחוץ תרנה, ו'לא בסתר דברתי', וענין 'חמוקי ירכיך' נאמר על דברי תורה שנמסרים ליחידים שלא יוציאו אותם לשוק. [ובדומה לזה פירש בספר ערוך לנר סוכה מט, ב].

ומעתה מבואר שגדר לוחות ראשונות היה שנמסרו לכל העולם כולו, והיה זה דומיא ד'יומי דכלה', ולכן היה דינם להיות בקולי קולות ובתשואות, וזה לפי היו ל'קהלה', אולם לוחות אחרונות ניתנו בצנעה ובסתר, לפי שלא היו מיועדות לכל העולם, אלא רק אל עם ישראל.

והענין מבואר בשפת אמת (בלק תרמ"ח) שלוחות ראשונות שהיו "קודם החטא היו מוכנים בנ"י לקבל לוחות הראשונות בקולי קולות היינו שהיה מתוקן כל העולם והיו משועבדים כל האומות תחת בנ"י ולא הי' הסט"א יכול לעכב התפשטות התורה והיה הולך מסוף העולם כו'. אך אחר החטא נאמר אין לך יפה מן הצניעות שצריך להיות התקונים בהסתר". [וראה עוד בשפ"א ויקרא וזכור תרמ"ג].

ולפי"ז מיושבים היטב דברי רש"י, שאף כי דברי התורה והמצוות שנמסרו בהר היו בקולי קולות, אבל לא היו ב'קהילה' אלא נמסרו ליחידים, והם שמעו את הקולות וראו את הלפידים ואין זולתם.

ויתירה מזו שמעינן בדברי התנחומא גופא בפרשת עקב (סי' י), וז"ל,
כראשונים מה הראשונים נתנו בקולי קולות אף השניים כן, מה הראשונים בששים רבוא אף השניים כן, והרי כתיב ואיש לא יעלה עמך, אלא שהעמיד הקדוש ברוך הוא ממשה רבינו ששים רבוא באותה שעה, שכן כתיב בדברי הימים ובני רחביה רבו למעלה ודרשו רבותינו למעלה מששים רבוא.


ועדיין צריך תלמוד טעמא דמילתא דהך גיסא דמספקא ליה לרש"י שהשכינה לא נסתלקה מן ההר גם אחר הקמת המשכן עד ליום בו בו נעלה הענן בכ' באייר.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים