מה הדין בזמן שהיו קובעים את החדשים עפ"י הראיה,
וקבעו חודש אדר ועשה משלוח מנות, ואח"כ נתעברה השנה לחודש אדר ב',
האם יכול לתבוע את המשלוח מנות שהרי למפרע נתברר שמה שנתן אינו משלוח מנות כלל? ? ?
משה דוויק כתב:מי אמר שאינו משלוח?[אם עיברו את השנה ברכות המגילה לבטלה?].
רון כתב:לענין הברכות של המגילה ונתעברה השנה אי הוי ברכות לבטלה,
נראה פשוט דלא הוי ברכה לבטלה שהרי באותו שעה שבירך היה מחוייב לעשות כן,
ועשה כל מעשיו כדין, ולפי הריטב"א הידוע לגבי נט"י ודאי שלא הוי ברכה לבטלה.
אך ביותר לפי דברי החזו"א המחודשים - שאינו ידוע דיו -
החזו"א דן לענין קידושין בטעות אם למפרע הוי ברכה לבטלה
ז"ל החזו"א החזו"א אה"ע סימן ס"ג סקכ"ג וז"ל "וכן בקדושי טעות, הברכה קיימת כיון שברכו בשעה שהיו ראוי לברך, ואף שהיה בטעות ראוי האדם לברך את ד׳ בכל היום אלא שאין רשאי להרבות בזה וכעין שאמרו סיימתינהו לכלהו שבהא, ולכן צריך להתנהג בגדרים מיוחדים ולזה הגדירום חז״ל אימתי לברך וקבעו השעות שהאדם יוחר מוכן בהכרת בוראו וחסדיו וכל העשה ברשות חשיב ברכה ויוצא בה שכבר הגיעה שעה המוכנת אף שהיתה בטעות" עכ"ל החזו"א.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים