מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משלוח מנות באדר ונתעברה השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

משלוח מנות באדר ונתעברה השנה

הודעהעל ידי רון » ג' מרץ 26, 2019 1:39 am

מה הדין בזמן שהיו קובעים את החדשים עפ"י הראיה,
וקבעו חודש אדר ועשה משלוח מנות, ואח"כ נתעברה השנה לחודש אדר ב',
האם יכול לתבוע את המשלוח מנות שהרי למפרע נתברר שמה שנתן אינו משלוח מנות כלל? ? ?

משה דוויק

Re: משלוח מנות באדר ונתעברה השנה

הודעהעל ידי משה דוויק » ג' מרץ 26, 2019 1:43 am

מי אמר שאינו משלוח?[אם עיברו את השנה ברכות המגילה לבטלה?].

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: משלוח מנות באדר ונתעברה השנה

הודעהעל ידי רון » ג' מרץ 26, 2019 2:27 am

משה דוויק כתב:מי אמר שאינו משלוח?[אם עיברו את השנה ברכות המגילה לבטלה?].

הרי פשוט שכל מה שנתן הוא על דעת שייקים מצוות משלוח מנות,
ואם נתעברה השנה הרי למפרע אין זה חודש אדר המחוייב במצוות!
וכפי שנראה פשוט שמי שלא נתן משלוח מנות באותו חודש אדר לא ביטל שום מצוה למפרע!

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: משלוח מנות באדר ונתעברה השנה

הודעהעל ידי רון » ג' מרץ 26, 2019 8:48 am

לענין הברכות של המגילה ונתעברה השנה אי הוי ברכות לבטלה,
נראה פשוט דלא הוי ברכה לבטלה שהרי באותו שעה שבירך היה מחוייב לעשות כן,
ועשה כל מעשיו כדין, ולפי הריטב"א הידוע לגבי נט"י ודאי שלא הוי ברכה לבטלה.

אך ביותר לפי דברי החזו"א המחודשים - שאינו ידוע דיו -
החזו"א דן לענין קידושין בטעות אם למפרע הוי ברכה לבטלה
ז"ל החזו"א החזו"א אה"ע סימן ס"ג סקכ"ג וז"ל "וכן בקדושי טעות, הברכה קיימת כיון שברכו בשעה שהיו ראוי לברך, ואף שהיה בטעות ראוי האדם לברך את ד׳ בכל היום אלא שאין רשאי להרבות בזה וכעין שאמרו סיימתינהו לכלהו שבהא, ולכן צריך להתנהג בגדרים מיוחדים ולזה הגדירום חז״ל אימתי לברך וקבעו השעות שהאדם יוחר מוכן בהכרת בוראו וחסדיו וכל העשה ברשות חשיב ברכה ויוצא בה שכבר הגיעה שעה המוכנת אף שהיתה בטעות" עכ"ל החזו"א.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: משלוח מנות באדר ונתעברה השנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 26, 2019 2:04 pm

רון כתב:לענין הברכות של המגילה ונתעברה השנה אי הוי ברכות לבטלה,
נראה פשוט דלא הוי ברכה לבטלה שהרי באותו שעה שבירך היה מחוייב לעשות כן,
ועשה כל מעשיו כדין, ולפי הריטב"א הידוע לגבי נט"י ודאי שלא הוי ברכה לבטלה.

אך ביותר לפי דברי החזו"א המחודשים - שאינו ידוע דיו -
החזו"א דן לענין קידושין בטעות אם למפרע הוי ברכה לבטלה
ז"ל החזו"א החזו"א אה"ע סימן ס"ג סקכ"ג וז"ל "וכן בקדושי טעות, הברכה קיימת כיון שברכו בשעה שהיו ראוי לברך, ואף שהיה בטעות ראוי האדם לברך את ד׳ בכל היום אלא שאין רשאי להרבות בזה וכעין שאמרו סיימתינהו לכלהו שבהא, ולכן צריך להתנהג בגדרים מיוחדים ולזה הגדירום חז״ל אימתי לברך וקבעו השעות שהאדם יוחר מוכן בהכרת בוראו וחסדיו וכל העשה ברשות חשיב ברכה ויוצא בה שכבר הגיעה שעה המוכנת אף שהיתה בטעות" עכ"ל החזו"א.


https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 10#p262581


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים