מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקדמת "הודו לה' כי טוב" לקידוש ליל הסדר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
הוגה ומעיין
הודעות: 1964
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

הקדמת "הודו לה' כי טוב" לקידוש ליל הסדר

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' מרץ 28, 2019 8:49 am

בדרשה הלכתית עתיקה לפסח נאמר (בתרגום מל"ע):
וביאור הקידוש הוא, שמתחיל החכם מהם ואומר "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו" וכו', כפי שהוא מבואר ב"סדור", עד ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.

באיזה מקום מתועד מנהג כזה, לפתוח את הקדוש ב"הודו לה' כי טוב"? ובאיזה סדור הוא מבואר?
(בסידור רס"ג לא מצאתי, אך לחלק זה של תחילת הקידוש אין לנו כתבי יד רבים זולת כה"י הפרסי עליו מבוססת המהדורה).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת "הודו לה' כי טוב" לקידוש ליל הסדר

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 28, 2019 8:57 am

בארץ ישראל היתה פתיחה כזו לכל הקידושים, יתכן שהיו שינויים בפסח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת "הודו לה' כי טוב" לקידוש ליל הסדר

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 28, 2019 9:01 am

עי' פליישר באסופות ז' עמ' רמ בהערה.
בחיפוש באוצר ראיתי גם שבהרבה תכלאלים פתחים בפסוק זה. לא בדקתי אם מדובר רק בקדמונים או אלו המשמרים נוסח קדמונים דייקא ויש לבדוק אצל גברא.

הוגה ומעיין
הודעות: 1964
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: הקדמת "הודו לה' כי טוב" לקידוש ליל הסדר

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' מרץ 28, 2019 3:35 pm

יישר כח!
אם אכן זו פתיחה ארצישראלית, מעניין איך התגלגלה דווקא לתימן.
בדקתי בספרי גברא ומביא שכבר הר"י ונה בתכלאלו מביא את הפסוק הזה בפתיחת הקידושים.

הוגה ומעיין
הודעות: 1964
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: הקדמת "הודו לה' כי טוב" לקידוש ליל הסדר

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' מרץ 31, 2019 2:17 pm

ב"ה הוברר שאכן בעל הדרשה השתייך לבית כנסת אלשאמיין בפוסטאט. סביר שהוא ר' מצליח הכהן גאון עצמו, ויתכן שמדובר בדיין ר' זכאי ב"ר משה.

אחד החידושים המעניינים העולים מתגלית זו, שהדורש ראה עצמו "ממשיך" של רס"ג. בכך מתבאר היטב מה שלאחר זמן, כשבני בית כנסת זה מנו את שרשרת הגדולים שאותם הם ממשיכים, הם מתחילים ברס"ג (ומונים כמובן גם את ר' מצליח גאון). מאידך, מבואר בכך מה שקהילת הבבליים בפוסטאט עמלו באותה תקופה ממש להראות שבארץ ישראל נהגו כרס"ג בפולמוסו עם בן מאיר, וזאת כדי להראות שרס"ג הוא בבלי ולא שאמי. החוקרים העלו השערות שונות בשתי פרשיות אלו, וכעת נראית השערתי יותר...

הוגה ומעיין
הודעות: 1964
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: הקדמת "הודו לה' כי טוב" לקידוש ליל הסדר

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' יוני 06, 2019 2:24 pm

כעת בקובץ באו"י הטרי הופיע ב"ה מאמר הסוקר בהרחבה את עניין קשר קהילת אלשאמיין לרס"ג, כפי שהובל בעיקר על ידי רבי מצליח גאון.
מתברר שרבי מצליח ראה עצמו כממשיכו של רס"ג, ובכך נשפך אור על תופעות נוספות המוסברות מעתה, שהמשותף להן הוא שקהילת אלשאמיין בפוסטאט ראתה עצמה כממשיכת דרכו בנאמנות ומתוך התאמה לנסיבותיהם.
להנחה זו השלכות לחקר עיבודים של כתבי רס"ג הנמצאים בגניזת קהיר, שהיתה בבית כנסת עזרא, הלא הוא בית הכנסת של אלשאמיין; לחקר סידור רס"ג; להכרת דמותו התורנית של רבי מצליח גאון, ועוד.
במאמר באה גם ההדרה של שני שרידים מדרשת רבי מצליח לשבועות, המבוססת על דרשת רס"ג לשבועות, אותה חשף דן גרינברגר והוא עומד לפרסמה.
מצורף המאמר.
קבצים מצורפים
זייבלד י', דרשה לחג השבועות, סדרת דרשות וחיבורים מבית מדרשו של רס''ג - קובץ בית אהרן וישראל רג, סיון תמוז תשע''ט, עמ' יד-לג.pdf
(531.43 KiB) הורד 241 פעמים


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים