מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1334
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' מרץ 25, 2019 7:34 pm

מצו"ב ספר "ברכת מעין שבע", להרה"ג החפץ בעלום שמו שליט"א, בענין ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת, כולל הרבה חידושים והוספות.
קבצים מצורפים
ברכת_מעין_שבע.pdf
(2 MiB) הורד 169 פעמים

תורה מפוארת
הודעות: 504
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' מרץ 28, 2019 11:19 am

ואם נפשכם לדעה עוד עיינו בילקוט יוסף שמאריך באש וגופרית בעניין זה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1334
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' מרץ 28, 2019 5:08 pm

תורה מפוארת כתב:ואם נפשכם לדעה עוד עיינו בילקוט יוסף שמאריך באש וגופרית בעניין זה.


הקונטרס הנזכר בא לאפוקי משיטת בעל הילקוט"י, ו"להחזיר עטרה ליושנה", כאשר היה המנהג הקדום בספרד כדברי אבודרהם המובא בבית יוסף, וכך נהגו אצל חלק גדול (אם לא רוב) ק"ק הספרדים בדורות האחרונים.

תורה מפוארת
הודעות: 504
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' מרץ 28, 2019 5:28 pm

איני כ"כ קולט איך עובד הפינק- פון הזה, הגר"ע יוסף הורה שלא לומר ושזה איסור של ברכה לבטלה לומר, בקיצור הולכים אחריו רק כשמתחשק? תסביר לי מה כוונתך?

תורה מפוארת
הודעות: 504
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' מרץ 28, 2019 5:30 pm

הגר"י יוסף מאריך איך שאסור לעשות כדעת המקובלים היכן שההלכה סותרת ובפרט שגם דברי הרש"ש המובאים בקונטרס הנ"ל אינם מוכחים, וכן נראה מתשובת היבי"א

כדכד
הודעות: 4396
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 28, 2019 6:01 pm

תורה מפוארת כתב:איני כ"כ קולט איך עובד הפינק- פון הזה, הגר"ע יוסף הורה שלא לומר ושזה איסור של ברכה לבטלה לומר, בקיצור הולכים אחריו רק כשמתחשק? תסביר לי מה כוונתך?

לא הבנתי מה זה "פינק פון". הרב עובדיה הורה שלא לומר ויש כאלה שהורו אחרת.
אין הולכים אחריו "רק כשמתחשק" - מי שקיבל עליו את פסקי הרב עובדיה ילך אחריו גם כאן ולא יאמר, אך מי שלא קיבל עליו - יכול לנהוג כדעת החולקים.

תורה מפוארת
הודעות: 504
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' מרץ 28, 2019 6:03 pm

אכן קיבלתי, מנין לך שכך נהגו אצל חלק גדול (אם לא רוב) ק"ק הספרדים בדורות האחרונים. אתה משוייך לעדה זו? לשם סקרנות, כי החסידים לדוג' אשר ג"כ רוב מנהגיהם זה ע"פ הקבלה [אומנם קבלת האר"י ולא הרש"ש] לא אומרים מעין שבע בש.ז.

מה שנכון נכון
הודעות: 9373
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 28, 2019 6:57 pm

נכב"ב בשנה שעברה שגם בה חל פסח בשבת, וכן בשנים תשע"ה ותשע"ו, ויכב"ב בע"ה עבגא"צ (ונקוה שלא עד בכלל) בשנים תשפ"ב, תשפ"ט, תשצ"ב וכו'.

ישראל אליהו
הודעות: 1647
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' מרץ 28, 2019 7:26 pm

תורה מפוארת כתב:הגר"י יוסף מאריך איך שאסור לעשות כדעת המקובלים היכן שההלכה סותרת ובפרט שגם דברי הרש"ש המובאים בקונטרס הנ"ל אינם מוכחים, וכן נראה מתשובת היבי"א

כאן נתבאר שמנהג בני ספרד לילך אחר הקבלה, גם אם ע"פ הפשט אין לעשות כן.
viewtopic.php?f=17&t=42864&hilit=%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%AA+%D7%94%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%A7%D7%94#p499756

ואם נמשיך לפי מטבע לשונך,
הרי זה לא "פינק-פון", שכשרוצים, מברכים הנותן ליעף כח כהקבלה, וכשלא מתחשק הולכים אחרי הפשט.
[ואגב, זה מחלוקת בפשט, כי ישנם כעשרה ראשונים שסוברים לומר גם ע"פ הפשט.
גם מה שכתבת שהחסידים נוהגים שלא לברך, זה לא מדוייק, כי חלקם נוהגים לברך].

תם מה הוא אומר
הודעות: 1282
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' מרץ 28, 2019 9:35 pm

תורה מפוארת כתב:
תורה מפוארת כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:
תורה מפוארת כתב:ואם נפשכם לדעה עוד עיינו בילקוט יוסף שמאריך באש וגופרית בעניין זה.


הקונטרס הנזכר בא לאפוקי משיטת בעל הילקוט"י, ו"להחזיר עטרה ליושנה", כאשר היה המנהג הקדום בספרד כדברי אבודרהם המובא בבית יוסף, וכך נהגו אצל חלק גדול (אם לא רוב) ק"ק הספרדים בדורות האחרונים.

איני כ"כ קולט איך עובד הפינק- פון הזה, הגר"ע יוסף הורה שלא לומר ושזה איסור של ברכה לבטלה לומר, בקיצור הולכים אחריו רק כשמתחשק? תסביר לי מה כוונתך?

הגר"י יוסף מאריך איך שאסור לעשות כדעת המקובלים היכן שההלכה סותרת ובפרט שגם דברי הרש"ש המובאים בקונטרס הנ"ל אינם מוכחים, וכן נראה מתשובת היבי"א


איני מבין דבריך, הרב עובדיה ואחריו בנו סוברים לא לברך. ואם כן מה כוונתך "הולכים אחריו רק כשמתחשק"??

כמעיין המתגבר
הודעות: 308
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ג' אפריל 02, 2019 8:20 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:מצו"ב ספר "ברכת מעין שבע", להרה"ג החפץ בעלום שמו שליט"א, בענין ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת, כולל הרבה חידושים והוספות.



קשור למחבר הספר אורחותיך למדני?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1334
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' אפריל 02, 2019 10:15 pm

כמעיין המתגבר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:מצו"ב ספר "ברכת מעין שבע", להרה"ג החפץ בעלום שמו שליט"א, בענין ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת, כולל הרבה חידושים והוספות.



קשור למחבר הספר אורחותיך למדני?


לא, מה הקשר? שניהם בעילום שם?

הוגה ומעיין
הודעות: 1679
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' אפריל 02, 2019 11:24 pm

הרב אהרן גבאי סיפר לי שבחודש הקרוב עומד להתפרסם מאמר שלו בו הוכיח שהמנהג הקדום היה לברך.

מה שנכון נכון
הודעות: 9373
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 02, 2019 11:27 pm

הוגה ומעיין כתב:הרב אהרן גבאי סיפר לי שבחודש הקרוב עומד להתפרסם מאמר שלו בו הוכיח שהמנהג הקדום היה לברך.

viewtopic.php?f=7&t=45138

אראל
הודעות: 1324
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי אראל » ג' אפריל 02, 2019 11:28 pm

הוגה ומעיין כתב:הרב אהרן גבאי סיפר לי שבחודש הקרוב עומד להתפרסם מאמר שלו בו הוכיח שהמנהג הקדום היה לברך.

התפרסם כבר בקובץ 'עץ חיים' החדש שזה י"ל

כמעיין המתגבר
הודעות: 308
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ד' אפריל 03, 2019 5:27 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:
כמעיין המתגבר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:מצו"ב ספר "ברכת מעין שבע", להרה"ג החפץ בעלום שמו שליט"א, בענין ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת, כולל הרבה חידושים והוספות.



קשור למחבר הספר אורחותיך למדני?


לא, מה הקשר? שניהם בעילום שם?



שהוא כותב בעמוד הראשון שנת אורחותיך למדני

נותן טעם לפגם

משה דוויק

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי משה דוויק » ד' אפריל 03, 2019 5:29 pm

מה הכונה נטל"פ?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1334
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אפריל 18, 2019 2:19 pm

בספר דברי יעקב חיים ח"ב הנדפס כעת, נדפס בראשו תשובה מכת"י הכף החיים לבאר על פי סודם של דברים.

הצעיר באלפי
הודעות: 779
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' מאי 01, 2019 4:58 am

תורה מפוארת כתב:אכן קיבלתי, מנין לך שכך נהגו אצל חלק גדול (אם לא רוב) ק"ק הספרדים בדורות האחרונים. אתה משוייך לעדה זו? לשם סקרנות, כי החסידים לדוג' אשר ג"כ רוב מנהגיהם זה ע"פ הקבלה [אומנם קבלת האר"י ולא הרש"ש] לא אומרים מעין שבע בש.ז.

מנין לך ?!?!?
אני נמנה על עדת החסידים (ויז'ניץ), וכן אמרו אצלינו ברכת מעין שבע, ואכן היו אלו שהסתכלו בתמהון, אך התברר שהמנהג אצלינו הוא כן לומר !

תורה מפוארת
הודעות: 504
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ד' מאי 01, 2019 10:38 am

הצעיר באלפי כתב:
תורה מפוארת כתב:אכן קיבלתי, מנין לך שכך נהגו אצל חלק גדול (אם לא רוב) ק"ק הספרדים בדורות האחרונים. אתה משוייך לעדה זו? לשם סקרנות, כי החסידים לדוג' אשר ג"כ רוב מנהגיהם זה ע"פ הקבלה [אומנם קבלת האר"י ולא הרש"ש] לא אומרים מעין שבע בש.ז.

מנין לך ?!?!?
אני נמנה על עדת החסידים (ויז'ניץ), וכן אמרו אצלינו ברכת מעין שבע, ואכן היו אלו שהסתכלו בתמהון, אך התברר שהמנהג אצלינו הוא כן לומר !

מעניי מאוד ! היכן בביהמ"ד הגדול של האדמו"ר או סתם באיזה שטיבל?

יוצא פוניבז'
הודעות: 1091
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 01, 2019 11:12 am

נטעי גבריאל מעין שבע.JPG
נטעי גבריאל מעין שבע.JPG (29.54 KiB) נצפה 3981 פעמים

הצעיר באלפי
הודעות: 779
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' מאי 01, 2019 12:47 pm

תורה מפוארת כתב:
הצעיר באלפי כתב:
תורה מפוארת כתב:אכן קיבלתי, מנין לך שכך נהגו אצל חלק גדול (אם לא רוב) ק"ק הספרדים בדורות האחרונים. אתה משוייך לעדה זו? לשם סקרנות, כי החסידים לדוג' אשר ג"כ רוב מנהגיהם זה ע"פ הקבלה [אומנם קבלת האר"י ולא הרש"ש] לא אומרים מעין שבע בש.ז.

מנין לך ?!?!?
אני נמנה על עדת החסידים (ויז'ניץ), וכן אמרו אצלינו ברכת מעין שבע, ואכן היו אלו שהסתכלו בתמהון, אך התברר שהמנהג אצלינו הוא כן לומר !

מעניי מאוד ! היכן בביהמ"ד הגדול של האדמו"ר או סתם באיזה שטיבל?

כ"ה במחזור מאור החיים של ויז'ניץ ! (למעט א' מהמדורות הקודמות שטעו בזה)
והבעל תפלה היה א' מהבנשקי"ם המכיר המנהגים, ואחר התפלה כשנשאל על כך ידע להשיב שאכן יש ויש, אך המנהג בויזניץ הוא אכן לאומרו.

לבי במערב
הודעות: 2722
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 01, 2019 1:20 pm

הצעיר באלפי כתב:
תורה מפוארת כתב:אכן קיבלתי, מנין לך שכך נהגו אצל חלק גדול (אם לא רוב) ק"ק הספרדים בדורות האחרונים. אתה משוייך לעדה זו? לשם סקרנות, כי החסידים לדוג' אשר ג"כ רוב מנהגיהם זה ע"פ הקבלה [אומנם קבלת האר"י ולא הרש"ש] לא אומרים מעין שבע בש.ז.

מנין לך ?!?!?
אני נמנה על עדת החסידים (ויז'ניץ), וכן אמרו אצלינו ברכת מעין שבע, ואכן היו אלו שהסתכלו בתמהון, אך התברר שהמנהג אצלינו הוא כן לומר !

הכוונה בפשטות לרוב מקהלות החסידים.

הצעיר באלפי
הודעות: 779
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' מאי 01, 2019 8:35 pm

לבי במערב כתב:
הצעיר באלפי כתב:
תורה מפוארת כתב:אכן קיבלתי, מנין לך שכך נהגו אצל חלק גדול (אם לא רוב) ק"ק הספרדים בדורות האחרונים. אתה משוייך לעדה זו? לשם סקרנות, כי החסידים לדוג' אשר ג"כ רוב מנהגיהם זה ע"פ הקבלה [אומנם קבלת האר"י ולא הרש"ש] לא אומרים מעין שבע בש.ז.

מנין לך ?!?!?
אני נמנה על עדת החסידים (ויז'ניץ), וכן אמרו אצלינו ברכת מעין שבע, ואכן היו אלו שהסתכלו בתמהון, אך התברר שהמנהג אצלינו הוא כן לומר !

הכוונה בפשטות לרוב מקהלות החסידים.

הרב יוצאי פוזנוביז הביא מקור של כמה מהחסידיות שכן אומרים.
וראוי לשים לב לדעת שאם "זידיטשוב" אומרים, אז בדרך כלל זה כולל גם "קאמארנא", "ספינקא" (שאכן מופיע ברשימה), "מונקאטש", "טאהש" ועוד.
אם "ראפשיץ" אומרים אז בדרך כלל זה גורר אחריו גם "דזיקוב", "סטוטשין", "צאנז", וכן כמובן "צאנז קלויזנבערג", "באבוב" ועוד.
ואם "סקווירא" אומרים אז הדבר תלוי כי כידוע מנהגי סקווירא מחולקים חלקם הם מנהגי "טשערנוביל" וחלקם הם מנהגי "בעלזא", אך מנהג זה הוא מנהג כללי של כל החסידיות שיוצאים מגזע טשערנוביל, ולא של בעלזא כי הם אינם נוהגים לאומרו.
אך עכ"פ הראנו לדעת שספק גדול אם אכן רוב מקהלות החסידים לא אומרים מעין שבע בשנה זו!?!?!
נערך לאחרונה על ידי הצעיר באלפי ב ה' מאי 02, 2019 8:07 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דיוניםבהלכה
הודעות: 109
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ד' מאי 01, 2019 9:40 pm

אכן מנהג טשרנוביל לאומרו - וכ"ה בכל חצרות טשרנוביל (כולל טשרנוביל סקווירא ראחמסטרוייקא טריסק טאלנא ועוד)

ישראל אליהו
הודעות: 1647
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' מאי 01, 2019 10:17 pm

וכן מנהג ברסלב [גליון חוט של חסד 414, בשם רבי שמעון שפירא]

נחלי אפרסמון

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' מאי 02, 2019 12:19 am

וכן מנהג בריסק כך העידו לי נאמני ביתו של רא"י.

עובר ושב
הודעות: 1748
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' מאי 02, 2019 8:18 pm

כדכד כתב:הרב עובדיה הורה שלא לומר ויש כאלה שהורו אחרת.
אין הולכים אחריו "רק כשמתחשק" - מי שקיבל עליו את פסקי הרב עובדיה ילך אחריו גם כאן ולא יאמר, אך מי שלא קיבל עליו - יכול לנהוג כדעת החולקים.


אין מושג כזה "קיבל עליו את פסקי הרב עובדיה". זוהי שטות והבל. הספרדים קיבלו עליהם את הוראות מרן (השו"ע כמובן) ולא אף אחד אחר. אם מקבלים את פסקיו כתורה מסיני, ואי אפשר לחלוק, אזי ניתן לסגור את כל הישיבות והכוללים, אפשר רק ללמוד ילקוט יוסף ותו לא.

במשנה "עשה לך רב" פירש רע"ב "אם בא לפניך דין ונסתפקת בו, עשה לך רב". פירוש הדבר שאם אינו יודע הלכה, צריך לשאול רב אחד וכדבריו כן יעשה, ולא יעשה משאל עם בין המו"צים ויבחר את מה שנוח לו. או לחילופין, שיפתח את ספרי ההלכה ויראה מה אומרים פוסקי הדור בנדון, ויבחר מביניהם את מה שנראה ישר בעיניו.

יכול להיות שאדם רגיל בספרי הרב עובדיה (מטבע הדברים, ההלכות יותר נגישות בילקוט יוסף), אבל בשאלות המתעוררות ביום יום הוא יהיה חייב לשאול את המו"צ הקרוב למקום מגוריו, ויש הרבה פעמים שהשאלה כלל לא מופיעה בספרי הרב עובדיה (וגם לא בספרי בניו או תלמידיו, עוד המצאה של ימינו... "פוסקים לפי שיטת הרב עובדיה") ואין לנו שמץ של מושג מה היה פוסק בזה, אבל המו"צ הקרוב למקום מגוריו של השואל, הוא זה שיפסוק. ונמצא שאין אף אחד בעולם ש"קיבל עליו את פסקי הרב עובדיה".

במחלוקת מסויימת שהיתה בין הפוסקים, והגר"ש משאש זצ"ל היקל בדבר, הוא התבטא בחריפות על התמימים שמקבלים את פסקי הרב עובדיה כתורה מסיני, מבלי לחקור ולדרוש (ועוד חושבים שהדבר הוא "חיוב"... כמו התמים המצוטט כאן בהודעה זו). "וזהו שאמרתי שהתלמידים הם תמימים... נתכוונתי לומר שעדיין לא הגיעו להכריע בעניני הלכה, וכל מה שאומרים להם קדוש. ואמרתי, שבעוד זמן יפקחו עיניהם להעמיק ולדעת האמת לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא ויבואו גם להתיר".

תם מה הוא אומר
הודעות: 1282
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' מאי 02, 2019 8:32 pm

מאיפה המצאת את מה שכתבת בשם הרב משאש?

ואולי כבודו יביא דברי הרב משאש בשו"ת שמש המגן ח"ד (ענינים שונים סי' ט), ובמכתבו הניצב בראש שו"ת יביע אומר העשירי?! בבקשה...

אני בכלל לא מבין, מה זה "קבלת הוראות השו"ע", מאיזה טעם זה נובע ומחייב את כל הספרדים? ומדוע לפי הטעם הזה זה לא יהיה שייך על הרב עובדיה?? (כל זה אני כותב רק לאלה הסוברים ש"קיבלנו הוראות השו"ע" כדין חלוט בלא טעמא, ואכמ"ל)

והנני להעתיק ממקו"א בענין זה:
בשו"ת אז נדברו ח"ו (סי' סח) בהערה, כ' בזה"ל: ובפרט שהראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף שהוא בבחינת מרא דאתרא פסק וכו', ומי יעשה את ההיפך. ע"כ. ובהשמטות (שם עמוד קנו) כתב, וכבר גיליתי דעתי, כי הספרדים צריכים לקבל עליהם פסקי הגאון ר' עובדיה יוסף שליט"א. ע"ש.

וכיו"ב כתב בשו"ת מנחת יצחק ח"ד (ס"ס פד) וז"ל: ומכל מקום כאמור יש להתייעץ בזה עם רב ספרדי מפורסם, והנכון הוא עם הגאון מוה"ר עובדיה יוסף ס"ט שליט"א חבר בית הדין בירושלים עה"ק, בעל מחבר שו"ת יביע אומר, ויוכל להציע לפניו דברינו, ואם יסכים להיתרא בודאי כן יקום. ע"כ. וע"ע בס' דברי שלום ואמת ח"ב (במבוא עמוד כב). ע"ש.

גם ראיתי בקובץ התורני בית יוסף (טבת תשע"ה עמוד ל) שהעתיק בשם שו"ת מקוה המים ח"ד (סי' לג) בתשו' על השגה על דברי הגר"ע יוסף בהל' שבת, וכתב, שהרי הגאון האמיתי מורינו הגר"ע יוסף שליט"א כבר העלה להתיר בזה בשו"ת יחוה דעת, ומי יבוא אחר המלך, ומי לא יירא ממנו ואימתו לא תבעיתנו. ואם רוצתה להחמיר, יחמיר לעצמו, ואל יורה הוראה נגד גדולי הדור. עכת"ד.

עובר ושב
הודעות: 1748
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' מאי 02, 2019 8:46 pm

תם מה הוא אומר כתב:מאיפה המצאת את מה שכתבת בשם הרב משאש?


שו"ת שמש ומגן חלק ב', אה"ע סימן טו. ציטוט מילה במילה.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1282
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' מאי 02, 2019 8:48 pm

האם תוכל להעלות דבריו?

עובר ושב
הודעות: 1748
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' מאי 02, 2019 9:13 pm

העליתי את דבריו לעיל, אין צורך להעלות יותר - לא רלוונטי.

תם מה הוא אומר כתב:ואולי כבודו יביא דברי הרב משאש בשו"ת שמש המגן ח"ד (ענינים שונים סי' ט), ובמכתבו הניצב בראש שו"ת יביע אומר העשירי?


שם רואים את חכמתו העצומה של הגר"ש משאש, חכמה המלווה בענווה מופלגת (כי ללא ענווה מופלגת אי אפשר לעשות זאת). שהצליח להתחבב על הגר"ע יוסף ולרכוש את אהבתו ע"י דברי חיבה ושבחים שהרעיף עליו לרוב.

וכידוע, הגר"ע יוסף התבטא בחריפות על כל אלה שחלקו עליו. על החזון איש זצ"ל התבטא "זה לא חזון איש, זה חזון אשה", על הגרב"צ אבא שאול אמר "זה לא אור לציון, זה חושך לציון", על הגר"מ שטרנבוך אמר "איזה שוטה, איזה בהמה... זה בן אדם לא נורמלי" (כל הנ"ל בדרשות מוקלטות), על הגר"א תופיק כתב "אפרוח שלא נפתחו עיניו... נער בער... דבריו מהבל ימעטו ובמקום שעמד לא ישב" (שו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים סימן לח), על הגר"מ אליהו אמר "זה לא תלמיד חכם אומר דברים כאלה - זה בושה וחרפה לומר דברים כאלה. דברים תמוהים מאוד. כבר כתבתי בספרי נגד זה" (דרשה), וכתב עליו "אחד המתיימר להיקרא רב... כל השומע יצחק לו" (חזו"ע ט"ו בשבט), על הרב אמנון יצחק אמר "אידיוט, עם הארץ" (שיחת וידאו עם נכדו הרב ששון), "אין לו יראת שמים. הוא קורא את עצמו חכם. חושב את עצמו גבוהה גבוהה" (שיחה אחרת), על הגרש"מ עמאר התבטא "אדם מכניס סכין בלב חברו ואומר עשיתי לשם שמים" (עוד שיחה מוקלטת), על הרב דוד טהרני אמר "תלמיד המבעט ברבותיו", על הרב ברדא כתב "עומד במרדו, וכל יראי ה' יתרחקו מהוראותיו" (חזו"ע חנוכה עמ' ס"ג), וכן הלאה.

היחיד (!) שחלק עליו בתוקף ועוז בעשרות הלכות, ועמד על שלו שוב ושוב (כידוע לכל המתמצא בשיחתם הפרושה בשו"ת יביע אומר ושו"ת שמש ומגן), ועם זאת זכה לכבוד עצום, הוא הגר"ש משאש. מכתבו הוא היחיד שהודפס בראש שו"ת יביע אומר חלק י', וגם חלק י"א בהתאם לצוואתו. שמו מוזכר מאות פעמים בשו"ת יביע אומר. האהבה שהיתה ביניהם, ידועה ומפורסמת לכולי עלמא.

בהקדמה לשו"ת שמש ומגן חלק ד', שיצא לאור לאחר פטירתו של מרן הגר"ש משאש זצ"ל, כתב הגאון רבי עובדיה יוסף בזה הלשון: "נודע בשערים המצויינים בהלכה, הגאון המפורסם בקצוי תבל רבי שלום משאש זצ"ל, שהיה רבה של ירושלים במשך עשרים וחמש שנה... כל באי שער עמי יודעים כי נקשרנו בעבותות אהבה כל ימי חייו של הגאון הצדיק זצ"ל, ובאו לידי ביטוי בדברי הערכה שכתב בספר הנוכחי (עמ' קפח-קפט) בשבח הספרים אשר זכיתי לחבר, ועוד הוסיף לשבח ולפאר את הנהגתי, מרוב ענוותו, ואהבת התורה היוקדת בקרבו. והנה למרות שבכמה עניינים היינו חלוקים בהלכה, אולם נתקיים בנו את והב בסופה (ראה קידושין ל:) והיינו תמיד באהבה ואחווה, וכמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם".

לסיכום, דברי שבח לחוד, והלכה לחוד. הגר"ש משאש לא וויתר על קוצו של יו"ד בהלכה.

עובר ושב
הודעות: 1748
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' מאי 02, 2019 9:19 pm

תם מה הוא אומר כתב:אני בכלל לא מבין, מה זה "קבלת הוראות השו"ע", מאיזה טעם זה נובע ומחייב את כל הספרדים? ומדוע לפי הטעם הזה זה לא יהיה שייך על הרב עובדיה?? (כל זה אני כותב רק לאלה הסוברים ש"קיבלנו הוראות השו"ע" כדין חלוט בלא טעמא, ואכמ"ל)


הילק"י מביא שורה של אחרונים המעידים שקבלנו הוראות מרן. וכמובן, חוץ ממה שלא נהגנו כמותו, או סב"ל, או בענייני תפילה שהלכו בזה אחרי האריז"ל. ומאתיים אחרונים נסמך, וכו'.

הטעם הזה לא יהיה שייך על הרב עובדיה, כי אף אחד לא ביטל את דעתו אליו, אלא אם כן רצה להתקדם במשרתו הרבנית. לאחרונה היה ניסיון של איזה אדם שניסה להחתים רבנים "בדומה" למה שעשו לשו"ע שקבלו הוראותיו, וגם זה לא עלה בידו אלא להחתים רבנים בודדים, ולאחר מכן רבים הכחישו חתימתם או חזרו בהם, והמארגן בעצמו חזר בו והצהיר שרצה רק "שיחלקו על הרב עובדיה בכבוד ובדרך ארץ" ותו לא מידי.

עובר ושב
הודעות: 1748
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' מאי 02, 2019 9:28 pm

תם מה הוא אומר כתב:בשו"ת אז נדברו ח"ו (סי' סח) בהערה, כ' בזה"ל: ובפרט שהראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף שהוא בבחינת מרא דאתרא פסק וכו', ומי יעשה את ההיפך. ע"כ. ובהשמטות (שם עמוד קנו) כתב, וכבר גיליתי דעתי, כי הספרדים צריכים לקבל עליהם פסקי הגאון ר' עובדיה יוסף שליט"א. ע"ש


גם זה פיטומי מילי בעלמא. בשו"ת אז נדברו חלק י"א סי' נ' חלק עליו והפריך דבריו, ופסק לספרדים דלא כמותו.

גם בדוגמא השניה שהבאת, לא חסר דוגמאות שהגר"מ מלכה חלק על הגר"ע יוסף.

נחלי אפרסמון

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' מאי 02, 2019 10:06 pm

דברי הרשב"א בתשובותיו (חלק א' סימן רנג) שאע"פ שבשל תורה הלך אחר המחמיר וכו', "מכל מקום אם היה רב אחד במקומם ולמדם תורה הרי הם הולכים אחר דבריו בין להקל ובין להחמיר," והביא ראיות לדבר, וסיים שעל פי זה כל שנהגו לעשות מעשיהם ע"פ אחד מגדולי הפוסקים כגון הרי"ף או הרמב"ם, הרי עשו אלו הגדולים כרבם. ע"ש. וכן כתב מרן בשו"ת אבקת רוכל (סימן ל"ב) שיכולים לקבל בני מקום אחד את הרמב"ם לרבם ולנהוג בכל דבריהם על פיו, והביא ג"כ ראיה לדבר. ע"ש. ועיין עוד בכללי הפסיקה שבסוף שו"ת יחוה דעת חלק ה' (אות ב). ועיין עוד בשו"ת דברות יעקב חלק א' בכללי ההוראה שבראשו מאמר א'.

נחלי אפרסמון

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' מאי 02, 2019 10:09 pm

ולהרבה הרב אחד הוא חכם עובדיה.

עובר ושב
הודעות: 1748
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' מאי 02, 2019 10:36 pm

אין היום מקום (בארץ או בחו"ל) שבו שומעים רק לרב אחד. וכיום כל אחד שרוצה לדעת הלכה, פותח את ספרי השו"ת ורואה מה כותבים כולם, ולפי זה מסיק מסקנתו.

וגם הקהילות הקטנות, בדרך כלל לכל קהילה יש מו"צ, או כמה וכמה מו"צים שאותם שואלים שאלות.

היום אכשר דרא ויש גם קבוצות וואטסאפ שבהם שואלים שאלות.

נחלי אפרסמון

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' מאי 02, 2019 10:44 pm

מה הקשר וואטסאפ על זה דוה ליבנו שההלכה בכלים אלו ולא יושבים מול הב"י.
ומה התשובה על דברי הרשב"א?

תם מה הוא אומר
הודעות: 1282
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' מאי 02, 2019 11:42 pm

עובר ושב כתב:
וכידוע, הגר"ע יוסף התבטא בחריפות על כל אלה שחלקו עליו. על החזון איש זצ"ל התבטא "זה לא חזון איש, זה חזון אשה", על הגרב"צ אבא שאול אמר "זה לא אור לציון, זה חושך לציון", על הגר"מ שטרנבוך אמר "איזה שוטה, איזה בהמה... זה בן אדם לא נורמלי" (כל הנ"ל בדרשות מוקלטות),


תמצא הקלטה שאומר על החזו"א "חזון אשה", דבריך הוצאת שם רע! בכל ספרו יביע אומר הוא מתייחס אליו בכבוד גדול ומכנה אותו "פאר הדור" "מופת הדור"

עובר ושב
הודעות: 1748
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (כמו השנה - תשע"ט)

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' מאי 02, 2019 11:57 pm

נכון מאוד, אבל פעם אחת נפלט הנ"ל מפיו, בעידן רתחא או מתוך בדיחות הדעת. וכי את ידידו ורעו הגרב"צ אבא שאול לא כיבד? ובכל זאת אמר מה שאמר.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים