שמואל דוד כתב:וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יִהְיֶה בוֹ נָגַע בְּרֹאשׁ אוֹ בְזָקָן. לכאורה הול״ל כי יהיה ״בהם״ וצ״ע.
שמואל דוד כתב:וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יִהְיֶה בוֹ נָגַע בְּרֹאשׁ אוֹ בְזָקָן. לכאורה הול״ל כי יהיה ״בהם״ וצ״ע.
תוכן כתב:כשמדברים על כל אחד מהרבים האם כותבים לשון יחיד או לשון רבים. רואים במשנה שזה מחלוקת בית שמאי ובית הלל. ושיטת בית הלל קרוב לפסוק שהבאת.
עזריאל ברגר כתב:המילה "כל" בדברי ב"ש אינה באותה משמעות בדברי ב"ה.
בתרגום ליידיש: "כל אדם" דב"ש משמעותו "אלע מענטשן", ודב"ה - "יעדער מענטש".
שמואל דוד כתב:גם יש חילוק בין ״כל אדם״ ל״איש או אשה״
תוכן כתב:עזריאל ברגר כתב:המילה "כל" בדברי ב"ש אינה באותה משמעות בדברי ב"ה.
בתרגום ליידיש: "כל אדם" דב"ש משמעותו "אלע מענטשן", ודב"ה - "יעדער מענטש".
למה אותו בטוי כמעט באותו שורה, אתה מתרגם בשני אופנים שונים?
ובנוסח המשנה שבתלמוד הירושלמי הכל בלשון רבים:בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: בָּעֶרֶב כָּל אָדָם יַטֶּה וְיִקְרָא, וּבַבֹּקֶר יַעֲמֹד; וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים: כָּל אָדָם קוֹרֵא כְּדַרְכּוֹ.
יתכן כי הנוסח שבספרי המשניות שלנו הוא נוסח שלישי דווקני (משום האבחנה שציין הרב ברגר), אך הדעת נוטה כי נוסח כלאים הוא.בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: בָּעֶרֶב כָּל אָדָם יַטּוּ וְיִקְרוּ, וּבַבֹּקֶר יַעַמְדוּ; וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים: כָּל אָדָם קוֹרִין כְּדַרְכָּן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים