מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 10, 2019 5:26 pm

לא הבנתי את הדו שיח בין הקב"ה למידת הדין לאחר שאמר לה שישראל עסקו בתורה ואומות העולם לא עסקו בתורה. אשמח אם יחכימוני בזה

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אפריל 10, 2019 8:24 pm

שאדרבה משום שעסקו בתורה נדרשת מהם הנהגה אחרת.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הודעהעל ידי החושב » ה' אפריל 11, 2019 12:34 am

בדקדוקי סופרים (על פי דפוסים ישנים וכתבי יד) כותב שיש להשמיט מילים "אמר לה הקדוש ברוך הוא ישראל עסקו בתורה אומות העולם לא עסקו בתורה"
ובאמת, הגמרא לעיל לא מדברת כלל על אומות העולם.
וכן תמוה, שיוצא שהמילה האחרונה היא המילה של מידת הדין.

רשום אצלי עוד שביאור העניין נמצא ביד רמה (סנהדרין קיא:), ואינו תחת ידי כעת.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' אפריל 11, 2019 1:14 am

החושב כתב:בדקדוקי סופרים (על פי דפוסים ישנים וכתבי יד) כותב שיש להשמיט מילים "אמר לה הקדוש ברוך הוא ישראל עסקו בתורה אומות העולם לא עסקו בתורה"
ובאמת, הגמרא לעיל לא מדברת כלל על אומות העולם.
וכן תמוה, שיוצא שהמילה האחרונה היא המילה של מידת הדין.

כמדומה זו הוספת מהרש"א ולא נודע מקורו

בתבונה
הודעות: 1301
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הודעהעל ידי בתבונה » ה' אפריל 11, 2019 6:41 pm

החושב כתב:בדקדוקי סופרים (על פי דפוסים ישנים וכתבי יד) כותב שיש להשמיט מילים "אמר לה הקדוש ברוך הוא ישראל עסקו בתורה אומות העולם לא עסקו בתורה"
ובאמת, הגמרא לעיל לא מדברת כלל על אומות העולם.
וכן תמוה, שיוצא שהמילה האחרונה היא המילה של מידת הדין.

רשום אצלי עוד שביאור העניין נמצא ביד רמה (סנהדרין קיא:), ואינו תחת ידי כעת.

אכן בסנהדרין קיא עמוד ב מופיע כל המאמר בשלמותו מלבד מילים אלו

וביד רמ"ה
אמרה מדת הדין לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע מה נשתנו אלו מן השאר שעושין צביונו של מקום ואין בהן מדות הללו והלא כולם צדיקים הן אמר לו הקדוש ברוך הוא גם אלה ביין שגו גם אלה שאין בהן [מדות] הללו אעפ"י שיש בידם מעשים טובים כאן שגו כו':

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הודעהעל ידי החושב » ה' אפריל 11, 2019 7:01 pm

וכן רשום אצלי לעיין בביאור העניין בפירוש "חומך אנך". כנראה הכוונה לפירוש על אותם הפסוקים בנביא. (וגם אינו תחת ידי כעת)

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 11, 2019 8:12 pm

החושב כתב:וכן רשום אצלי לעיין בביאור העניין בפירוש "חומ[ת] אנך". כנראה הכוונה לפירוש על אותם הפסוקים בנביא. (וגם אינו תחת ידי כעת)

לזה כוונת כת"ר?
הרחיד"א (חומת אנ"ך, ישעי' כח) כתב:(ה) לעטרת צבי ולצפירת תפארה וכו'. אמרו פ"ק דמגילה לשאר עמו דמשים עצמו כשריים ולגבורה שמתגבר על יצרו משיבי מלחמה השערה שנושאין ונותנין במלחמתה של תורה. ואפשר לרמוז ביום ההוא יהיה ה"צ לעטרת צבי רמז שתשרה השכינה ולצפירת תפארה בחינת אור מקיף המסבב לצדיק לשאר עמו לענוים ולרוח משפט ליושב על המשפט כדכתיב והיה ה' עם השופט דישפיע עליו רוח חכמה לכוין אל האמת וז"ש ולרוח משפט רוח נכון יחדש ליושב על המשפט. ולגבורה שמתגבר על יצרו דמי שהוא עניו אין סט"א שולט בו ויכול להתגבר על יצרו כמשז"ל. ועוד משיבי מלחמה וכו' כמ"ש התוספ' פ"ג דסוטה דסתם ת"ח גדול מהרהר בתורה תדיר ואינו חוטא וז"ש משיבי מלחמה דחוזר על לימודו ומשיב מה שלמד ועי"כ נמצא הוא עוסק בתורה תדיר ואינו חוטא כמדובר:
(ז) וגם אלה ביין שגו. אפשר ביין שגו בתורה שנמשלה ליין שגו שלא למדו. ובשכר תעו כי על ידי שלא למדו נפלו ברשת היצה"ר ונשתכרו וסברו שהם אנוסים מהיצה"ר כמו שסבר איוב כמ"ש פ"ק דבתרא ולא צדקו כמ"ש שם דהי"ל ללמוד והתורה מצלת מהיצה"ר. כהן ונביא שגו בשכר אפשר דהיו לומדים ואינם מחשיבים התורה על דרך שכתב הר"ן במ"ש שלא ברכו בתורה תחילה ועי"כ התורה אינה מצלת מהיצה"ר אדרבא לימוד זה מוסיף כח היצה"ר להחטיא יותר וז"ש כהן ונביא שלמדו שגו בשכר היצה"ר. נבלעו מן היין מסיבת התורה שלמדו שלא היו מחשיבים אותה וזה הלימוד מקלקל וזהו נבלעו מן היין תעו בשכר היצה"ר:
שגו ברואה פקו פליליה. אפשר כי טענת היצה"ר כי טובות העה"ז נראים לעין מה שאין כן מה שאומר היצה"ט משכר העה"ב הוא נעלם ופירש הרב כלי יקר שזש"ה ותרא האשה ראתה דברי הנחש וישרו בעיניה טענותיו כי טוב העץ למאכל וכו' כי תאוות העה"ז עין בעין יראו לאפוקי שכר העה"ב אין רואה עכ"ד וז"ש שגו ברואה הלכו אחרי מראית העין רואה תאוות העה"ז דמקרבא הנאתייהו והיינו שגו ברואה טעו בראיה החוש"ה אל העי"ן ולזה פקו פליליה פקפקו במשפטי התורה ודברי סופרים:

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מגילה טו: "אמר לה גם אלה ביין שגו" - בקשת ביאור

הודעהעל ידי החושב » ה' אפריל 11, 2019 8:49 pm

בהחלט.
ישר כוח!


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים