רעואל המדייני כתב:אם כוונתך לומר שהשיר מורכב משירים קטנים בנושאים שונים, הרי כיוונת לדברי הנצי"ב [וכן נקטו בדע"מ].
אך אם המגילה הינה שיר אחד ארוך, איזה משמעות [פשטנית!] יש לשיר זה אם אינו מבטא יחס אמיתי בין שני בני זוג?
בן מיכאל כתב:דרך אגב, בעניין ההבדל בין מלך לרועה, יתכן שכאן (וכמו בריש קהלת) נרמז שגלה ממלכותו לזמן מה.
ונראה כי נשאה בגלות, ושב למלכותו.
ונתנו ידידים כתב:בן מיכאל כתב:דרך אגב, בעניין ההבדל בין מלך לרועה, יתכן שכאן (וכמו בריש קהלת) נרמז שגלה ממלכותו לזמן מה.
ונראה כי נשאה בגלות, ושב למלכותו.
כאילו שיש מי שחושב ששיר השירים הוא איזה סיפור אמיתי בין שלמה לאיזה אשה
ונתנו ידידים כתב:בן מיכאל כתב:דרך אגב, בעניין ההבדל בין מלך לרועה, יתכן שכאן (וכמו בריש קהלת) נרמז שגלה ממלכותו לזמן מה.
ונראה כי נשאה בגלות, ושב למלכותו.
כאילו שיש מי שחושב ששיר השירים הוא איזה סיפור אמיתי בין שלמה לאיזה אשה
בברכה המשולשת כתב:ונתנו ידידים כתב:בן מיכאל כתב:דרך אגב, בעניין ההבדל בין מלך לרועה, יתכן שכאן (וכמו בריש קהלת) נרמז שגלה ממלכותו לזמן מה.
ונראה כי נשאה בגלות, ושב למלכותו.
כאילו שיש מי שחושב ששיר השירים הוא איזה סיפור אמיתי בין שלמה לאיזה אשה
הובא כאן לעיל שכן פרש הגריז"ש
צביב כתב:שמעתי פעם על ספרו של רבי יוסף ועקנין תלמיד הרמב''ם, בביאור שיר השירים בדרך פשט.
רעואל המדייני כתב:בברכה המשולשת כתב:ונתנו ידידים כתב:בן מיכאל כתב:דרך אגב, בעניין ההבדל בין מלך לרועה, יתכן שכאן (וכמו בריש קהלת) נרמז שגלה ממלכותו לזמן מה.
ונראה כי נשאה בגלות, ושב למלכותו.
כאילו שיש מי שחושב ששיר השירים הוא איזה סיפור אמיתי בין שלמה לאיזה אשה
הובא כאן לעיל שכן פרש הגריז"ש
לא כי אלא הריז"ש מסביר בדרך משל על יחס שלמה עם עמו וכדומה.
רעואל המדייני כתב:הלא תסכים שבחלקו של הספר יש עלילה.
ניקח את החלק המרכזי והמרגש מפרק ה פסוק ב עד פרק ו פסוק ג: הרעיה שוכבת בביתה, הדוד דופק והרעיה מתעצלת, הדוד בורח והרעיה רודפת, הרעיה מבקשת והשומרים מכים, הרעיה מתארת לחברותיה מדוע היא מחפשת את הדוד.
מעתה, האם שאר הספר הינו חלק מעלילה זו או קטעים נפרדים?
ההמשך הבא לאחר הסיפור - השבח שהדוד משבח את הרעיה, האם זהו שלב נוסף בו נפגשו הדוד והרעיה לאחר שברח הדוד?
[נפקא מינה לפירוש, האם ההבדלים בין שבח זה לשבח הדומה בפרק ד הינם תוצאה של התנהגות הרעיה? נראה שכן!]
החלק הקודם מסוף פרק ג עד תחילת פרק ה האם מתאר הוא את החופה?
האם זה אומר שמתחילת הספר עד אמצע פרק ג מתואר דווקא יחס של אירוסין ולא נישואין?
[ואכן בחלק זה אין הדוד משבח את הרעיה על אברי גופה].
בוודאי שהתיאורים יכולים לקרות בצורות שונות בכל חיי נישואין, אולם בכל זאת מסגרת הספר הינה עלילה [או עלילות].
אברהם כתב:יש לציין למאמרו הנפלא של אברהם קריב 'שובי השולמית' בתוך 'שבעת עמודי התנ"ך'
בו הוא מבסס את דרשת חז"ל בשה"ש דוקא מכוח הסתירות הפנימיות הרבות שבמשל. ולועג כפי שרק הוא יודע ללעוג למבקשי הפשט המתעקשים להתעלם מהנימה האלגורית של שה"ש...
חובה לקרוא...
בן מיכאל כתב:אברהם כתב:יש לציין למאמרו הנפלא של אברהם קריב 'שובי השולמית' בתוך 'שבעת עמודי התנ"ך'
בו הוא מבסס את דרשת חז"ל בשה"ש דוקא מכוח הסתירות הפנימיות הרבות שבמשל. ולועג כפי שרק הוא יודע ללעוג למבקשי הפשט המתעקשים להתעלם מהנימה האלגורית של שה"ש...
חובה לקרוא...
תוכל לתת קישור? תודה רבה.
רעואל המדייני כתב:במשפט המשורר שכתבת יש דימוי ברור מתחילה ועד סוף [מעין עלילה קצרה].
לפי הבנת כ"ת בשיר השירים יש להמשיל למשורר שיכתוב כך:
"יצאתי אל האחו ונשמתי את אויר הים הנפלא, ניגון הפסנתרן מעין שירת כוכבי השמים". [סליחה שאני משורר דל כשרון]
נשאל את המשורר מה פשר הסתירות, יענה לנו שהתכוון להמחיש הרגשת רוגע ושלווה, ולכל הדימויים תוכן שווה...
הקצנתי בכך שהכנסתי סתירות בתוך משפט אחד, ובשה"ש הסתירות בין משפטים שונים, אולם העיקרון זהה.
אין לי הוכחה ששה"ש לא נכתב כך, אדרבה, מרוב המפרשים נראה שפירשו כך את שה"ש, אולם וודאי אעדיף פירוש שיסביר את הרצף באופן מתקבל על הדעת.
רעואל המדייני כתב:איזה חיבור מסביר את המשל והעלילה שבשיר השירים בצורה ברורה?
זכורני שיש ספר באוצר החכמה מאחד מחכמי ליטא, ואיני מצליח למוצאו.
לאחר שיובן המשל בצורה ברורה, נוכל לשוב ולנסות להבין את הנמשל בצורה שתתאים לפשוטו של משל.
אוצר החכמה כתב:רעואל המדייני כתב:במשפט המשורר שכתבת יש דימוי ברור מתחילה ועד סוף [מעין עלילה קצרה].
לפי הבנת כ"ת בשיר השירים יש להמשיל למשורר שיכתוב כך:
"יצאתי אל האחו ונשמתי את אויר הים הנפלא, ניגון הפסנתרן מעין שירת כוכבי השמים". [סליחה שאני משורר דל כשרון]
נשאל את המשורר מה פשר הסתירות, יענה לנו שהתכוון להמחיש הרגשת רוגע ושלווה, ולכל הדימויים תוכן שווה...
הקצנתי בכך שהכנסתי סתירות בתוך משפט אחד, ובשה"ש הסתירות בין משפטים שונים, אולם העיקרון זהה.
אין לי הוכחה ששה"ש לא נכתב כך, אדרבה, מרוב המפרשים נראה שפירשו כך את שה"ש, אולם וודאי אעדיף פירוש שיסביר את הרצף באופן מתקבל על הדעת.
חשבתי שזה מובן מאליו ולכן התעצלתי להוסיף בית אחר לשיר. המשפט ראוי שיהיה קוהרנטי והדימוי ברור. ויש גם שירים שגם זה לא כל כך קיים ובזה יפים. אבל כיוון שמדובר בדימויים ולא בסיפור אין צורך שתיווצר עלילה לאורך השיר. אני קצת מתפלא על הדיון כי בתהלים רבים המזמורים שאין בהם עלילה ברורה.
אם אתה מסכים שרוב המפרשים הבינו כמוני כנראה שנקודת הויכוח נשארה שאתה טוען שהם לא פירשו על דרך הפשט ולענ"ד במקרה של שיר זה עצמו הוא פשט.
מאידך גיסא גם לא הבנתי את מה שכתבו כאן על הגריז"ש. אם מישהו יכול להציע גם פירוש שמדובר במעשה שאירע לשלמה והפירוש עולה יפה מה רע בכך?
\
אוצר החכמה כתב:השאלה מניחה דבר לא נכון שיש כאן סיפור ויש רעיה ממשית ויש דוד ממשי.
מדובר על שירים שמבטאים אהבה. בין איש לאשה במשל ובין הקב"ה לכנס"י בנמשל. בשירי אהבה מתארים מה מרגישים האוהבים והדברים באים בדימויים שונים.
מקדש מלך כתב:אוצר החכמה כתב:השאלה מניחה דבר לא נכון שיש כאן סיפור ויש רעיה ממשית ויש דוד ממשי.
מדובר על שירים שמבטאים אהבה. בין איש לאשה במשל ובין הקב"ה לכנס"י בנמשל. בשירי אהבה מתארים מה מרגישים האוהבים והדברים באים בדימויים שונים.
זה אמנם עניין של טעם וריח, אך לענ"ד אם לא מדובר בקובץ שירים נפרדים שאוגדו יחדיו, אין טעם לקפוץ מדימוי לדימוי באופן קיצוני כל כך, ואיני מכיר שירים כאלו.
רעואל המדייני כתב:איזה חיבור מסביר את המשל והעלילה שבשיר השירים בצורה ברורה?
זכורני שיש ספר באוצר החכמה מאחד מחכמי ליטא, ואיני מצליח למוצאו.
לאחר שיובן המשל בצורה ברורה, נוכל לשוב ולנסות להבין את הנמשל בצורה שתתאים לפשוטו של משל.
ארי שבחבורה כתב:המהדורה החדשה נערכה בידי שרה יפת ודב וולפיש וראתה אור בהוצאת מאגנס תחת השם 'דרך החושקים - פירוש אנונימי לשיר השירים'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים