א) 'הַחֹדֶשׁ הַזֶּה' - נִתְקַשָּׁה משֶׁה עַל מוֹלַד הַלְּבָנָה בְּאֵיזֶה שִׁעוּר תֵּרָאֶה וְתִהְיֶה רְאוּיָה לְקַדֵּשׁ, וְהֶרְאָה לוֹ בְּאֶצְבַּע אֶת הַלְּבָנָה בָּרָקִיעַ וְאָמַר לוֹ 'כָּזֶה רְאֵה וְקַדֵּשׁ'.
ב) 'זֶה יִתְּנוּ' – הֶרְאָה לוֹ כְּמִין מַטְבֵּעַ שֶׁל אֵשׁ וּמִשְׁקָלָהּ מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, וְאָמַר לוֹ 'כָּזֶה יִתְּנוּ'.
ג) 'כִּי זֶה משֶׁה הָאִישׁ' – כְּמִין דְּמוּת משֶׁה הֶרְאָה לָהֶם הַשָּׂטָן, שֶׁנּוֹשְׂאִים אוֹתוֹ בַּאֲוִיר רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם.
ד) 'וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה' – שֶׁהֶרְאָהוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּאֶצְבַּע, לְפִי שֶׁנִּתְקַשָּׁה בָּהּ, לְכָךְ נֶאֱמַר 'וְזֶה'.
ביקורת תהיה כתב:אין ההפניה מחוורת די צרכה.
חד ברנש כתב:ידוע שהרבה דרשות בחז"ל מבוססות על הכלל, ש'זה' נאמר על דבר המצוי לנגד הדובר.
אבל היכן מפורש הכלל הזה בחז"ל?
זכור לי גם מאמר שאסף הרבה דרשות, ואיני מצליח להיזכר במי מדובר (אולי במבוא ל'מקור ברוך'? חיפשתי כעת ולא מצאתי).
דרופתקי דאורייתא כתב:ראה עוד אור החיים הק' בראשית כה, כב, "פירוש זה מורה באצבע, חוזר אל ההריון".
חד ברנש כתב:ידוע שהרבה דרשות בחז"ל מבוססות על הכלל, ש'זה' נאמר על דבר המצוי לנגד הדובר.
אבל היכן מפורש הכלל הזה בחז"ל?
זכור לי גם מאמר שאסף הרבה דרשות, ואיני מצליח להיזכר במי מדובר (אולי במבוא ל'מקור ברוך'? חיפשתי כעת ולא מצאתי).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 225 אורחים