מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ויאמר יי לה" = שם בן נח

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

"ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' מאי 28, 2019 10:59 pm

בראשית כה כג: "וַיֹּאמֶר יְיָ לָהּ: שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ, וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר".
ובפירוש רש"י:
ויאמר ה' לה - על ידי שליח, לשם נאמר ברוח הקודש והוא אמר לה:

האם ניתן להבין את רש"י, שהוא סובר ששם בן נח התנבא כאן באופן חד פעמי? היינו, הוא מעולם לא היה נביא (ולא כדעת סדר אליהו רבה, עמ' 114) ורק כאן הוא התנבא באופן יחידאי.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 28, 2019 11:01 pm

אפשר להבין כך ואפשר להבין אחרת. לא נראה לי שרש"י בכלל מייחס חשיבות לזה, הוא רק בא להסביר את מה שאירע במקרה הספציפי הזה.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי דמשק » ג' מאי 28, 2019 11:22 pm

חד ברנש כתב:האם ניתן להבין את רש"י, שהוא סובר ששם בן נח התנבא כאן באופן חד פעמי? היינו, הוא מעולם לא היה נביא (ולא כדעת סדר אליהו רבה, עמ' 114) ורק כאן הוא התנבא באופן יחידאי.

כ"כ באור החמה (לר' זונדל), [אמנם לא שמיע ליה דברי חז"ל שהיה נביא]. ועי' בהדר יעקב להגריח"ס ח"ה סי' ח'.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' מאי 28, 2019 11:26 pm

אם שם לא היה נביא, למה הלכה אליו רבקה "לדרוש את ה'" (ופרש"י: שיגיד לה מה תהא בסופה)?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי לענין » ג' מאי 28, 2019 11:52 pm

והלא מדברי רש"י במגילה י"ד א' (שחיסר שנים ממנין הנביאים) מוכח דשם ועבר אינם בכלל הנביאים, מיהו הרמ''ע מפאנו ז''ל מנאם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 28, 2019 11:53 pm

לענין כתב:והלא מדברי רש"י במגילה י"ד א' (שחיסר שנים ממנין הנביאים) מוכח דשם ועבר אינם בכלל הנביאים, מיהו הרמ''ע מפאנו ז''ל מנאם.

הם לא התנבאו לישראל. גם את אדם ונח לא מנה.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' מאי 29, 2019 8:42 am

חד ברנש כתב:בראשית כה כג: "וַיֹּאמֶר יְיָ לָהּ: שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ, וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר".
ובפירוש רש"י:
ויאמר ה' לה - על ידי שליח, לשם נאמר ברוח הקודש והוא אמר לה:

האם ניתן להבין את רש"י, שהוא סובר ששם בן נח התנבא כאן באופן חד פעמי? היינו, הוא מעולם לא היה נביא (ולא כדעת סדר אליהו רבה, עמ' 114) ורק כאן הוא התנבא באופן יחידאי.

מסכת מכות כ"ג ע"ב
א''ר אלעזר בג' מקומות הופיע רוח הקודש בבית דינו של שם ובבית דינו של שמואל הרמתי ובבית דינו של שלמה בבית דינו של שם דכתיב {בראשית לח-כו} ויכר יהודה ויאמר צדקה ממני מנא ידע דלמא כי היכי דאזל איהו לגבה אזל נמי אינש אחרינא [לגבה] יצאת בת קול ואמרה ממני יצאו כבושים: בבית דינו של שמואל דכתיב {שמואל א יב-ג} הנני ענו בי נגד ה' ונגד משיחו את שור מי לקחתי ויאמרו לא עשקתנו ולא רצותנו ויאמר עד ה' ועד משיחו כי לא מצאתם בידי מאומה ויאמר עד ויאמר ויאמרו מיבעי ליה יצאת בת קול ואמרה אני עד בדבר זה בבית דינו של שלמה דכתיב {מלכים א ג-כז} ויען המלך ויאמר תנו לה את הילד החי והמת לא תמיתוהו (כי) היא אמו מנא ידע דלמא איערומא מיערמא יצאת בת קול ואמרה היא אמו
יעויין גם ברש"י שם

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 29, 2019 10:42 am

שם כבר לא היה בין החיים במעשה דתמר, כדמוכחי קראי.
ואאל"ט רש"י גם לא מנה את שלמה בין הנביאים!

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מאי 29, 2019 1:05 pm

תודה רבה לכולם.
הרב דמשק, תודה על ההפניות.

ואחרי הכל, שרירה תמיהת הרב בן ראובן:
אם שם לא היה נביא, למה הלכה אליו רבקה "לדרוש את ה'" (ופרש"י: שיגיד לה מה תהא בסופה)?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 29, 2019 1:50 pm

חד ברנש כתב:אחרי הכל, שרירה תמיהת הרב בן ראובן:
אם שם לא היה נביא, למה הלכה אליו רבקה "לדרוש את ה'" (ופרש"י: שיגיד לה מה תהא בסופה)?

יל"פ לדרוש את ה' דהיינו להתפלל כמ"ש הרמב"ן ועוד ראשונים.
או לשאול פסק הלכה אם מותר לה להפיל, או לא כי דינה כב"נ שמצווה על העוברים, או משום שהולדות ממון הבעל וכו' וכו', כמ"ש הדרשנים והפלפלנים.
ואף ששם השיב לה תשובה ברוה"ק, אין הכרח לפרש כרש"י שלשם כך הלכה מתחילה.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי דמשק » ד' מאי 29, 2019 1:58 pm

כנראה מהודעתו הרב ח"ב רצה להוציא את הדברים מדיוק לשון רש"י, ואם ברש"י זה לא מסתדר הוא לא הרויח כלום.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מאי 29, 2019 1:59 pm

אני פשוט רוצה להבין פשט ברש"י.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 29, 2019 2:02 pm

ברש"י - אה"ן. אך מאחר ודרכו של הרח"ב לפשפש ולחקור בגנזי קדמונים, חוששני שמא ואולי גם שאלה זו שייכת למלאכתו, וככל הנוגע לזה יש לבדוק באותן גנוזות אם הקדמונים הולכים אחר רש"י גם בפרט זה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מאי 29, 2019 4:15 pm

הרב משנ"נ,
אכן צדקת. תקעתי עצמי לעניין לא בגלל רש"י אלא בגלל קדמון אחר.
אבל ברצוני להבין, מדוע בנוגע לרש"י אתה כ"כ בטוח (גם איני יודע מה אתה בטוח לגביו, האם אתה בטוח שכוונת רש"י לומר ששם בן נח היה נביא קבוע? ואם כן, מניין לך זאת?)

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 29, 2019 4:53 pm

הטענה הנ"ל היא טענה חזקה. אם לא היה שם נביא למה הלכה אליו ע"מ לידע מה יהיה בסופה. ובפשטות הוא כעין שאול והאתונות.

אך אולי כוונת רש"י שהלכה לדרוש את ה' בבית מדרשו של שם ע"מ שתזכה היא עצמה לנבואה בהיותה שם, וכך תדע מה יהיה בסופה. [והרי האמהות נביאות היו כמ"ש רש"י גבי לאה ורחל ומנין השבטים, וכן רבקה עצמה נתנבאה למה אשכל גם שניכם יו"א, הגם שלא נמנו בז' נביאות. אמנם לדעת המהרש"א היתה נבואת רבקה שלא מדעת]. והיות והשכינה שורה במדרשו של שם ובמקום ת"ח היה מקום זה מוכן יותר לקבלת נבואה. אמנם לבסוף לא זכתה היא לנבואה, אלא נאמר לשם שיגיד לה.
וכך משמע קצת מאריכות לשונו של רש"י כאן: "ותלך לדרוש - לבית מדרשו של שם. לדרש את ה' - להגיד לה מה תהא בסופה. ויאמר ה' לה - על ידי שליח, לשם אמר ברוה"ק והוא אמר לה". (ע"פ מק"ג הכתר). ודו"ק.
ויתכן שיש ליישב בזה את קושית הרמב"ן ערש"י שלא מצינו לשון דרישה אצל ה' אלא להתפלל ולא לשאול עתידות. ולפה"א גם לרש"י הלכה ע"מ להשיג קרבת ה', ומש"כ רש"י להגיד וכו' הוא התכלית, שרצתה להשיג מעלת הנבואה ע"מ לדעת מה תהא בסופה.
וגם אפשר ליישב בזה מ"ט לא הלכה לאברהם.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: "ויאמר יי לה" = שם בן נח

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 29, 2019 5:35 pm

עזריאל ברגר כתב:ואאל"ט רש"י גם לא מנה את שלמה בין הנביאים!

רש"י מנה את שלמה.
אבל אין צורך לפרש משום שהופיעה רוח הקדש בבית דינו, אלא משום שה' "נראה אליו פעמים" (מלכים א' יא ט. והם: פעם אחת בגבעון (שם ג ה) ופעם אחת אחר בנין הבית (שם ט ב)).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים