עושה חדשות כתב:מטעם קופות צדקה או ארגוני חסד, ישיבות וכד', נשלחים מתרימים להביא את הענין לידיעת הציבור ולעורר את האנשים לתרום.
מצוי גם שקובעים עם המתרים את שכרו לפי אחוזים ממה שיאסוף, (בתקווה שמדובר באחוזים סבירים).
ולפיכך ראיתי כאלו שמעדיפים שלא לתרום דרך המתרים הזה דווקא, אלא ליצור קשר עצמאי עם הארגון ע"מ להעביר את תרומתם.
מתוך הפרוספקט שבידי המתרים הם נוטלים מס' טלפון או מס' קרן וכד', ותורמים אח"כ בנפרד.
השאלה היא האם יש כאן גזילת מה שמגיע למתרים, לדון אותו כמו מתווך או שדכן שא"א לעקוף אותו,
או שבאמת על דעת כן הוא בא, להשתכר רק ממי שתורם דרכו בפועל.
דרומי כתב:הרב הפשטן, ניכר מתוך דבריך שמעולם לא ניהלת מוסד ובוודאי לא אספת כסף בשביל מוסד.
דרומי כתב:אחיך לא מקבל משכורת?
דרומי כתב:[בכל מקרה, אני דיברתי בעיקר על מוסדות חינוך וכדומה, שיש כסף חיוני הנדרש לטובת המוסד בכל עת ובכל שעה. 'מוסד חסד' הוא בהחלט דבר גמיש, שאפשר לנהל אותו בהתנדבות ואכן הוא ייראה בהתאם...]
דרומי כתב:אני כשמישהו בא ומבקש כסף למוסד כלשהו, בטוח מראש שהוא לוקח אחוזים לעצמו, רק שאני משער שזה גופא הוא לטובת המוסד והם עשו את השיקול שזה שווה להם.
בברכה המשולשת כתב:גם לגבי ישיבות, יודעני שיש ישיבות שמעסיקים מתרימים עם משכורת קבועה, ללא אחוזים מהתרומות, ומיידעות את התורמים שהמתרים הוא שכיר של המוסד.
חיימשה כתב:בברכה המשולשת כתב:גם לגבי ישיבות, יודעני שיש ישיבות שמעסיקים מתרימים עם משכורת קבועה, ללא אחוזים מהתרומות, ומיידעות את התורמים שהמתרים הוא שכיר של המוסד.
זה כבר ענין של סמנטיקה אם המתרים מקבל את שכרו בהתאם לתוצאות או בהתאם לשעות.
אני הק' רואה בכל זה צרות עין גרידא.
כמובן אם אדם פונה לרעהו ומשדל אטותו לעזור למישהו כאילו הוא נתוודע למצוקה במקרה וכדומה יש כאן גניבת דעת. אבל מי שמתרים רשמית מטעם מוסד חסד / קופה/ ישיבה / כולל, ברור שע''ד כן תורמים, ומי שלא מודע לזה הוא זה שמטעה את עצמו וזהו תיקון העולם.
נכון שכאשר המתרים הוא שכיר יש לזה מראית עין טובה יותר, אך אם עי''כ פוחתות הכנסות לצדקה, [ועפ''י רוב זה כך] לא בטוח שמגיע להם צל''ש ע''כ.
גם איני בטוח שמי שנותן ''100 אחוז צדקה'' עושה עסק כ''כ טוב. ייתכן שמי שעל הדרך מקיים גם ''וחי אחיך'' עושה עסק טוב יותר...
אבני גזית כתב:גם אם חלק מהצדקה עובר לשנורר, זה עדיין מאה אחוז צדקה בשבילך.
שהרי אתה נותן למוסד, וסומך עליו שיחלק כראות עיניו. לחברת חשמל עבור המיזוג ולסונול עבור הדלק.
וגם המתרים בכלל הוצאות המוסד.
אבני גזית כתב:גם אם חלק מהצדקה עובר לשנורר, זה עדיין מאה אחוז צדקה בשבילך.
שהרי אתה נותן למוסד, וסומך עליו שיחלק כראות עיניו. לחברת חשמל עבור המיזוג ולסונול עבור הדלק.
וגם המתרים בכלל הוצאות המוסד.
סגי נהור כתב:אבני גזית כתב:גם אם חלק מהצדקה עובר לשנורר, זה עדיין מאה אחוז צדקה בשבילך.
שהרי אתה נותן למוסד, וסומך עליו שיחלק כראות עיניו. לחברת חשמל עבור המיזוג ולסונול עבור הדלק.
וגם המתרים בכלל הוצאות המוסד.
ארגון צדקה שלוקח כספים מהציבור איננו יכול סתם כך "לחלק כראות עיניו". מה תאמר על אותם מוסדות וארגונים (שחלקם ידועים בשמותם) שבהם רוב מוחלט של הכספים משמש למשכורות ולתפעול הארגון ולהמשך הגיוס וחוזר חלילה? הרי גם אם חלק מזערי של הכסף אכן הולך לצדקה, ברור שמדובר בגזל והונאה, ואסור להקים מוסד צדקה כזה על מנת להתפרנס ממנו. זאת אומרת שמצופה שאחוז הוצאות התפעול מתוך כלל ההוצאות יהיה סביר, ואם לא כן מדובר בגזל הציבור.
חיימשה כתב:אני הק' רואה בכל זה צרות עין גרידא.
חיימשה כתב:מי שמתרים רשמית מטעם מוסד חסד / קופה/ ישיבה / כולל, ברור שע''ד כן תורמים.
חיימשה כתב:ייתכן שמי שעל הדרך מקיים גם ''וחי אחיך'' עושה עסק טוב יותר...
הפשטן כתב:חיימשה כתב:אני הק' רואה בכל זה צרות עין גרידא.
אמנם צרות עין היא מידה רעה, אבל אל תשכח - שזכותו של התורם להיות צר עין, וכבר נתנו חז"ל שיעור לצרות העין - ואעפ"כ הכשירוה: אחד לשישים בתרומת דגן תירוש ויצהר - שהולכת כולה בשלמותה לכהנים בלבד כרכושם הבלעדי - בלי שום אחוזים לאף מתרים. אבל בעוד שלתורם יש זכות להיות צר עין, הרי שלמתרים אין זכות לקחת לעצמו חלק מהתרומה מבלי ליידע על כך את התורם - דהא שמא התורם רוצה להיות צר עין - בעוד שלמתרים אין זכות למנוע זאת מהתורם.חיימשה כתב:מי שמתרים רשמית מטעם מוסד חסד / קופה/ ישיבה / כולל, ברור שע''ד כן תורמים.
"ברור"? תלוי למי. מוסכם עלי, שמה שכתבת הוא מאד ברור, לפחות לאותו חלק מקרב המתרימים שנוקט בהיתרא דרב הונא ("כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה נעשית לו כהיתר"); וגם מוסכם עליך, שמה שכתבת ממש לא ברור, לפחות לאותו חלק מקרב התורמים אשר מתוך צרות-עינם רוצים - שמאה אחוזים מתרומתם (לא פחות) ילכו לאותה משפחת אברך מסוים שנתהפך עליו הגלגל ושמטופל כעת בתשעה יתומים קטנים וכו' כפי שנתפרסם - וששום חלק פעוט מהתרומה לא ילך לשום משפחה אחרת ואפילו לא למתרים עצמו ולמשפחתו, אבל גם ברור - אליבא דכו"ע - שלצידם של תורמים טובי עין ישנם גם תורמים צרי עין, ולכן ברור - אליבא דכו"ע - שהמתרים אינו רשאי לקבוע בשביל התורם איזה חלק (אם בכלל) ילך למתרים ואיזה חלק ילך לאותה משפחת-אברך המטופל בתשעה יתומים שנתהפך עליו הגלגל וכו' כפי שנתפרסם.חיימשה כתב:ייתכן שמי שעל הדרך מקיים גם ''וחי אחיך'' עושה עסק טוב יותר...
נניח שפירסמו שיש אברך שמטופל בתשעה יתומים קטנים ושזקוק כעת לעזרה דחופה. לפי הקריטריונים של התורם, הוא מסייע רק לאברכים שמטופלים בתשעה יתומים, לא לאברכים שמטופלים בשמונה. אלה הם הקריטריונים של התורם, אז מה נעשה אתו עכשיו? האמנם נכריח אותו בכח לשנות את הקריטריונים צרי העין שלו? עכשיו הבה נניח שהיום הוא ראה את הפירסום על אותה משפחת תשעה יתומים: נכמרו רחמיו עלי' (ובפרט שמתוך מה שהתפרסם נודע לתורם גם שהאברך אבי המשפחה הוא מאנ"ש שגם לומד בכולל פלוני שבו עוסקים כעת בלימוד מסכת גיטין שמאד חביבה על התורם), ועל דעת כן החליט התורם לתרום, ואילו ידע שיש שם רק שמונה יתומים - לא הי' תורם - ואפילו לא הי' מעלה את זה על דל דעתו. עכשיו מגיע המתרים ליטול מהתורם את תרומתו עבור אותו אברך מסוים בעל "תשעה" וכו' ש"נתהפך" וכו' (כפי שנתפרסם). אמנם יכול כעת המתרים לנסות ולשכנע את התורם - שמא יואיל בטובו להסכים לקיים את מצות וחי אחיך עמך גם עם המתרים עצמו - הואיל וגם הוא מטופל ביתומים אם כי רק בשישה, ויכול התורם להחליט - האם הוא מסכים לבקשה - או שמא מעדיף מתוך צרות עין להימנע מלהנמיך את הקריטריונים שאותם קבע מלכתחילה: תשעה יתומים ולא פחות (ודווקא עם הגלגל וכו' כפי שנתפרסם - ולא אחרת, ודווקא עם אברך-הכולל של מסכת גיטין וכו' כפי שנתפרסם - ולא אחרת). אבל אם המתרים - לא ביקש רשות מהתורם - ואעפ"כ לוקח לעצמו חלק מהתרומה, אז פשיטא שלא זו בלבד שעובר על הונאת דברים ועל גניבת דעת אלא לענ"ד הוא גם חייב אשם גזלות (אם לא גם אשם מעילות אחרי שמעל בכספי התורם צר העין שאינו מוכן לקיים את מצות וחי אחיך עמך עם משפחה בת שישה יתומים גרידא). עכשיו תגיד לי אתה מה חמור יותר, האם חמורה יותר הימנעות התורם מלקיים - את מצות עשה של וחי אחיך עמך - עם משפחת המתרים (אשר אגב שכחתי לספר שהוא אינו מטופל ביתומים כלל ורק ניסה לבדוק עם סיפור ששת יתומיו את מידת רוחב לבו של התורם), או שמא חמורים יותר כמה וכמה חבילי איסורי לא תעשה של גזלה ושל מעילה בכספי הצדקה - השייכים לתורם בעל הקריטריונים צרי העין - שתרם רק על דעת זה שמאה אחוזים מתרומתו (לא פחות) ילכו לאברך המסוים ההוא שמטופל בתשעה יתומים קטנים?
ורק שלא תבין אותי לא נכון: גם אני חושב כמוך - שיש חשיבות עליונה לקיים מצוות עשה של וחי אחיך עמך - גם אם אחיך הוא המתרים עצמו שאינו מטופל ביתומים כלל (לא תשעה ואפילו לא שישה), וגם אני חושב כמוך - שצרות עין היא מידה רעה - אע"פ שחז"ל הכשירוה (ע"י שנתנו לה שיעור של אחד משישים בתרומת דגן תירוש ויצהר). אבל אם המתרימים רוצים להיות חכמים, אז לענ"ד ראוי שיתכבדו ויודיעו מראש לתורם האם הם לוקחים לעצמם חלק מכספו, וכך ינצלו מכל איסורי תורה, כי באמת איסורי תורה - זה לא עניין של מה בכך. רק מה, יש מתרימים שחוששים מלספר זאת לתורם, שמא זה יעורר אותו לשאול אותם "כמה" אחוז הם לוקחים לעצמם, אז כדי לחסוך מעצמם את הבושה - הם מלכתחילה אינם מספרים לו שהם לוקחים לעצמם חלק מכספו - ובלבד שלא ישאל שאלות מיותרות...
בברכה המשולשת כתב:אבני גזית כתב:גם אם חלק מהצדקה עובר לשנורר, זה עדיין מאה אחוז צדקה בשבילך.
שהרי אתה נותן למוסד, וסומך עליו שיחלק כראות עיניו. לחברת חשמל עבור המיזוג ולסונול עבור הדלק.
וגם המתרים בכלל הוצאות המוסד.
ובכ"ז, אנשים רבים מעדיפים לתרום כך שכמה שיותר מתוך התרומה הולך למוסד ולא להוצאות נלוות.
חיימשה כתב:בנוסף לכך, ברוב עלוני הצדקה 'משפצים' את הסיפור כך שירכך לבבם של תורמים בעלי עקרונות כאלו שתיארת, ושמעתי פעם שגדולי הפוסקים התירו זאת לא מהתירא דרב הונא אלא בגלל שכופים על הצדקה.
חיימשה כתב:די ברור לי שמבחינה הלכתית אתה טועה.
חיימשה כתב:שכבר נהגו דורות רבים ששד''ר מתפרנס מהתרומות.
חיימשה כתב:מי שלא מודע לזה זו בעייתו בלבד.
חיימשה כתב:שכופים על הצדקה.
חיימשה כתב:ברוב עלוני הצדקה 'משפצים' את הסיפור כך שירכך לבבם של תורמים בעלי עקרונות כאלו שתיארת.
חיימשה כתב:ושמעתי פעם שגדולי הפוסקים התירו זאת לא מהתירא דרב הונא.
עמקן כתב:חיימשה כתב:בנוסף לכך, ברוב עלוני הצדקה 'משפצים' את הסיפור כך שירכך לבבם של תורמים בעלי עקרונות כאלו שתיארת, ושמעתי פעם שגדולי הפוסקים התירו זאת לא מהתירא דרב הונא אלא בגלל שכופים על הצדקה.
מי הם גדולי הפוסקים שהתירו? זה נשמע יותר כמו א היתר פון פעטער, להתיר גזל באופן סיטונאי.
הפשטן כתב:חיימשה כתב:די ברור לי שמבחינה הלכתית אתה טועה.
גם לי די ברור, שהתוה"ק אינה מרשה לנהוג כפי שהרבה מתרימים נוהגים (כמובן לא כולם ח"ו) - לקחת לעצמם חלק מהתרומה מבלי להודיע על כך לתורם.חיימשה כתב:שכבר נהגו דורות רבים ששד''ר מתפרנס מהתרומות.
ובלבד שמלכתחילה יציג את עצמו - בתור שד"ר - דהיינו בתור מי שמתפרנס מהתרומות, אחרת הוא עלול להישאר מוחזק בעיני התורמים - לא כשד"ר אלא כמתנדב - ממש כפי שגם הם עצמם מתנדבים: שהלא יתכן שבעיניהם - הם מתנדבים לתרום מכספם - והוא מתנדב לתרום מזמנו.חיימשה כתב:מי שלא מודע לזה זו בעייתו בלבד.
האמנם, בעייתו של מי שלא מודע לכך - שאותם העומדים מולו - הם שדרים ולא מתנדבים, היא הבעי' היחידה העומדת על הפרק? ואני חשבתי כל הזמן, שחיוב אשם גזלות - הוא בעי' גדולה יותר.
על כל פנים: עדיף לו לאדם שיכשל בכך שבטעות יחשוב כי - העומדים מולו אשר מנסים להתרימו הם מתנדבים - אף שלמעשה הם שדרים המתפרנסים מהתרומה מבלי שעידכנו אותו שהם שדרים, מאשר שיכשל באיסור הונאת דברים ובגניבת דעת ובאשם גזלות (אם לא גם באשם מעילות) - בעודו מנסה להתרים תורמים צרי עין אשר בטוחים כי - כשם שהוא כמתרים מצפה מהם לפעול מתוך התנדבות בלבד כך הוא עצמו כמתרים פועל מתוך התנדבות בלבד.חיימשה כתב:שכופים על הצדקה.
לכפות על הצדקה - היינו לחייב את בני האדם לתת צדקה (לפי השיעור שראוי להם בהתאם אל סך ממונם), אבל אם הם כבר נותנים צדקה (לאלמנה אלמונית וכו') - לא שייך לכפות עליהם להוסיף ולתת עוד צדקה גם למוסד פלוני או למתרים פלמוני - יותר מהשיעור הראוי להם שאותו הם כבר תרמו (לאלמנה ההיא וכו').
ולשיטתך, למה לא כופים על כל אדם לתרום לאותו מתרים (או לפחות לאותו אברך המטופל בתשעה יתומים), והלא כופין על הצדקה?חיימשה כתב:ברוב עלוני הצדקה 'משפצים' את הסיפור כך שירכך לבבם של תורמים בעלי עקרונות כאלו שתיארת.
הגע בעצמך: אילו הירשתי לך לפתוח את ארנקי ולקחת משם - כתרומה שלי עבורך - 99 פרוטות, והיית פותח את ארנקי - ומוצא שם רק שטר של מאה פרוטות - מבלי שתהי' לך בכיסך אף פרוטה לעודף, אז האם היית מרשה לעצמך "לשפץ' קצת (כלשונך) את הסכום שאמרתי לך - דהיינו לעגלו - וכך לקחת מארנקי לעצמך את שטר מאת הפרוטות, אבל מבלי להודיע לי על 'השיפוץ' הנ"ל? אני בטוח שלא היית מעלה על דעתך לנהוג כן, כי גם אתה יודע - שדין פרוטה כדין מאה. ובכן, גם דינו של 'שיפוץ' הסיפור בעלונים - כדי שיתאים למאה אחוזים של העובדות ולא רק ל-99 אחוזים מהן, אינו שונה מהדין של סיפור - שכולו כזב במאה אחוזים - ושמסופר כדי להונות את התורמים לשלם עבור דבר שאינו קיים.
זה הכלל: כשם - שדין איסור גזל של פרוטה אחת - הוא כדין איסור גזל של מאה פרוטות, ככה - דין איסור העיוות של אחוז אחד של המידע (כדי להוציא ממון) - הוא כדין איסור העיוות של מאה אחוזים של המידע (כדי להוציא ממון).חיימשה כתב:ושמעתי פעם שגדולי הפוסקים התירו זאת לא מהתירא דרב הונא.
אינני מאמין (ולדעתי גם אתה לא מאמין), אפילו לא לרגע, שמישהו מגדולי הפוסקים יתיר להונות כך את התורמים. אילו האמנתי לזה, הייתי למעשה מאמין ללשון הרע על גדולי הפוסקים.
שמע-נא: אשם גזלות, זה לא עניין של מה בכך (ואתה יודע את זה); בין אם מדובר ב'שיפוץ' של סכום-הצדקה (כמו במשל דלעיל על ארנקי), ובין אם מדובר ב'שיפוץ' של סיפור - כדי לשכנע תורמים להוציא כסף - שאותו הם לא היו מוציאים לולי שיפוץ הסיפור.
חיימשה כתב:קודם כל אנסה לברר: באיזה הכי תמצי מדובר, שהתורם חושב שמדובר במתנדבים. תן דוגמה בבקשה.
הפשטן כתב:חיימשה כתב:קודם כל אנסה לברר: באיזה הכי תמצי מדובר, שהתורם חושב שמדובר במתנדבים. תן דוגמה בבקשה.
אף אני אנסה קודם כל לברר: באיזה הכי תמצי מדובר, שהתורם חושב שמדובר בשדרים - למרות שהם עצמם לא מציגים את עצמם ככאלה. תן דוגמה בבקשה.
ולשאלתך: אני מדבר למשל, על מישהו שדופק על הדלת ומודיע שהוא מתרים למשפחת-אברך שמטופל בתשעה יתומים. כמובן לא חייב להיות שהוא דופק על הדלת, יכול להיות שהוא מודיע זאת בעומדו על בימת בית הכנסת בין מנחה למעריב, או סתם מתקשר טלפונית. ברירת המחדל היא א"כ (לפחות בעיני חלק מהתורמים) שגם הוא מתנדב - כשם שהוא מצפה מהקהל להתנדב, אלא אם כן הוא מתוודה מראש שהוא לא כזה (או מודיע שהוא שד"ר).
אוצר החכמה כתב:אני מאד התפלאתי על הדין שנכתב כאן בשם הגריש"א שמותר לרמות בעלונים מדין כופין על הצדקה.
הלא כופין מצריך שהן אומדין בדעתם שהאדם הזה ראוי לתת כפי ששתו עליו. אבל ברמאות בעלונים מאן יימר שזה שייתן הוא זה שבאמת יש לו לתת באופן שמחייב כפייה. ואדרבה הלא מצוי שדווקא מי שיש לו צרות והרבה פעמים צרותיו גם מפחיתות מממונו מתפתה להאמין לדברי העלונים ונותן ממה שאין לו בתקווה לישועה.
חיימשה כתב:אשאל לפי''ד הזועקים חמס כאן.
אם התורם סבר בתמימות כי כל התרומה עוברת למטרה לשמה הוא תרם, ונתברר לו אח"כ ש15 אחוזים הופרשו למתרים, + 10 % להוצאות העמותה המארגנת, האם הוא צריך לנכות מהמעשר את הת הרביע ולהחזירו לחשבון המעשרות?
בברכה המשולשת כתב:חיימשה כתב:אשאל לפי''ד הזועקים חמס כאן.
אם התורם סבר בתמימות כי כל התרומה עוברת למטרה לשמה הוא תרם, ונתברר לו אח"כ ש15 אחוזים הופרשו למתרים, + 10 % להוצאות העמותה המארגנת, האם הוא צריך לנכות מהמעשר את הת הרביע ולהחזירו לחשבון המעשרות?
למיטב ידיעתי, ההוראה בזה היא שאם הוא אכן לא ידע (ולא יכול היה לדעת- זאת אומרת, שהארגון לא נמצא בגיידסטאר)- אז אה"נ.
חיימשה כתב:בברכה המשולשת כתב:חיימשה כתב:אשאל לפי''ד הזועקים חמס כאן.
אם התורם סבר בתמימות כי כל התרומה עוברת למטרה לשמה הוא תרם, ונתברר לו אח"כ ש15 אחוזים הופרשו למתרים, + 10 % להוצאות העמותה המארגנת, האם הוא צריך לנכות מהמעשר את הת הרביע ולהחזירו לחשבון המעשרות?
למיטב ידיעתי, ההוראה בזה היא שאם הוא אכן לא ידע (ולא יכול היה לדעת- זאת אומרת, שהארגון לא נמצא בגיידסטאר)- אז אה"נ.
לא הבנתי מה קשור הדבר לידיעה המוקדמת של התורם.
אם זה נכלל בצדקה לחיי, ואם לאו צריך לנכות בכל אופן.
בברכה המשולשת כתב:חיימשה כתב:בברכה המשולשת כתב:חיימשה כתב:אשאל לפי''ד הזועקים חמס כאן.
אם התורם סבר בתמימות כי כל התרומה עוברת למטרה לשמה הוא תרם, ונתברר לו אח"כ ש15 אחוזים הופרשו למתרים, + 10 % להוצאות העמותה המארגנת, האם הוא צריך לנכות מהמעשר את הת הרביע ולהחזירו לחשבון המעשרות?
למיטב ידיעתי, ההוראה בזה היא שאם הוא אכן לא ידע (ולא יכול היה לדעת- זאת אומרת, שהארגון לא נמצא בגיידסטאר)- אז אה"נ.
לא הבנתי מה קשור הדבר לידיעה המוקדמת של התורם.
אם זה נכלל בצדקה לחיי, ואם לאו צריך לנכות בכל אופן.
זה כמו השאלה על עמלה לבנק בהעברה בנקאית. מה שאני ראיתי בתשובות הוא שמכיוון שזה נצרך בשביל הצדקה בדרך הזו אז זה נכלל בצדקה. הפוסקים כתבו שה"ה הוצאות נלוות אחרות וכנ"ל. אולם, אם התורם התכוון לתרום 100% לצדקה עצמה בלא הוצאות נלוות (כגון שנתן מזומן, כדי לא לשלם עמלה בבנק, או שבדק מה יותר זול- עמלה להעברה בנקאית או הניכוי בחברת אשראי וכו') אז כוונתו הייתה לתת צדקה בלבד, ומה שהלך להוצאות איננו צדקה והוא לא יוצא בזה ידי חובת מע"כ לפי הצורה בה הוא קיבל עצמו מע"כ.
חיימשה כתב:ובכן ידידי, תנוח דעתך. בכל האופנים שמנית, אין כאן לא גזל ולא אשם, לא רמאות ולא רמיה.
חיימשה כתב:שדרי''ם מעולם לא הצהירו ע"כ שהם נוטלים ממון על מלאכתם.
חיימשה כתב:בכל דבר יש מנהג המדינה שעל פיו יפול דבר, ודעתו של התורם התמים לא מעלה ולא מורידה.
חיימשה כתב:אם מתוך צרות עין חשקה נפשו לתת דוקא לעניים מרודים ובלי שמתרים יהנה מזה כמלוא נימה, יתכבד ויעשה את עבודת הבילוש בעצמו.
חיימשה כתב:הגע בעצמך, כשאתה תורם לקופת העיר אלף ש"ח, כמה מתוך זה מופרש עבור הפרסום שבגללו תרמת? האינך רואה שהם המפרסם מס' 1 בעיתונות החרדית? אולי נראה לך שיתד נאמן מממן את זה מהמעשרות שלו?
חיימשה כתב:אינני מורה הוראה, אך הדברים פשוטים בעיני מתוך הכרת עולמנו הקטן בו אנו חיים, ואם יש בידי מאן דהוא פסק הלכה שונה, ממורה הוראה שמצוי אצל השאלות הללו יתכבד ויעדכננו.
חיימשה כתב:אם כבודו נפל בתמימות יתירה, הגיע זמנה שתפנה את מקומה לריאליות בריאה...גם אני הייתי פעם תמים, וחוששני שההבדל בינינו הוא מספר שנותינו במקום הזה, הא ותו לא.
חיימשה כתב:הוא קלא דלא פסיק.
חיימשה כתב:בברכה המשולשת כתב:חיימשה כתב:בברכה המשולשת כתב:חיימשה כתב:אשאל לפי''ד הזועקים חמס כאן.
אם התורם סבר בתמימות כי כל התרומה עוברת למטרה לשמה הוא תרם, ונתברר לו אח"כ ש15 אחוזים הופרשו למתרים, + 10 % להוצאות העמותה המארגנת, האם הוא צריך לנכות מהמעשר את הת הרביע ולהחזירו לחשבון המעשרות?
למיטב ידיעתי, ההוראה בזה היא שאם הוא אכן לא ידע (ולא יכול היה לדעת- זאת אומרת, שהארגון לא נמצא בגיידסטאר)- אז אה"נ.
לא הבנתי מה קשור הדבר לידיעה המוקדמת של התורם.
אם זה נכלל בצדקה לחיי, ואם לאו צריך לנכות בכל אופן.
זה כמו השאלה על עמלה לבנק בהעברה בנקאית. מה שאני ראיתי בתשובות הוא שמכיוון שזה נצרך בשביל הצדקה בדרך הזו אז זה נכלל בצדקה. הפוסקים כתבו שה"ה הוצאות נלוות אחרות וכנ"ל. אולם, אם התורם התכוון לתרום 100% לצדקה עצמה בלא הוצאות נלוות (כגון שנתן מזומן, כדי לא לשלם עמלה בבנק, או שבדק מה יותר זול- עמלה להעברה בנקאית או הניכוי בחברת אשראי וכו') אז כוונתו הייתה לתת צדקה בלבד, ומה שהלך להוצאות איננו צדקה והוא לא יוצא בזה ידי חובת מע"כ לפי הצורה בה הוא קיבל עצמו מע"כ.
דומני שמע''כ הפריז על מידותיו בזה במחכ"ת.
הניחא אם בתחילת נתינת מעשרותיו קיבל על עצמו לתת בהידור כזה, הדבר דומה למי שקיבל על עצמו לתת חומש או רביע שודאי חייב בזה, אבל אם רק בשעת הנתינה הספציפית השתדל שבכספו ייעשה יותר צדקה בפועל, והתברר למפרע שהכל היה צדקה מדינא, אבל לא לפי ההידור שהוא התכוון לו ( עפ"י צרות עינו ודעתו), איפה יש פה קבלה שלא עמד בה?
אם התדפק על דלתי עני לבוש קרעים ונתתי לו מאה שקלים, ואח"כ התברר שהוא ראוי ליטול מן הצדקה, אבל לבוש הקרעים היה רק כדי לסחוט את רחמי, האם זה יחייב אותי לחפש עני 'לבוש קרעים אמיתי' כדי לקיים את נדרי?
חיימשה כתב:ברור לי לגמרי שזהו הפסק הרווח.
חיימשה כתב:וכבר ציטר רבינו אשר ציווה אתו ד' את הברכה כמה פסקים כאלו, ואתה מוזמן להביא פסק להיפוך.
בברכה המשולשת כתב:מתוך אתר דין:
דיין בבית הדין נתיבות חיים
ט"ו סיון ה'תשע"ב
שלום רב לרבנים שליט”א
אדם העובד בארגון מסויים, ותפקידו של אותו אדם הוא להתרים כספים מאנשים בעבור אותו ארגון, שכר העבודה של אותו אדם בנוי על אחוזים מהתרומות שהוא מרוויח. התורמים אינם יודעים שכך אלו פני הדברים, האם יש כאן צד של אונאה, או שמא התרומות בעצם הולכות לארגון אלא שהם מתמחרים את משכורותו ע”פ התרומות שהוא הצליח להשיג, וכמו כן האם יש הבדל בכמות האחוזים שהוא מקבל בעבור התרומות?
תודה
תשובה:
שלום רב,
אם הוא מקבל אחוזים כמקובל והתורם אמור להעלות על דעתו שהוא מקבל אחוזים אלו, אין חשש גזל. כיון שהתורם לא התנה שהמתרים לא יקבל שכר.
אבל אם הוא מקבל אחוזים גבוהים מהמקובל ואם התורם היה יודע שחלק כה גדול מתרומתו יילך למתרים לא היה תורם והיה מעדיף לתרום לארגונים אחרים, יש בכך איסור גזל, כיון שעל דעת כן לא תרם. ואפילו אם המתרים מקבל את שכרו מהארגון, מכל מקום התורם אינו מסכים לתרום, אם בפועל חלק גדול מדי מהתרומה ילך למתרים.
אין שיעורים מדוייקים כמה מותר לקחת, תלוי לפי העניין ועיין כאן.
מקורות:
עיין שו”ת משנה הלכות ח”ד סוף סי’ רלז
דיין בבית הדין נתיבות חיים
ח' אדר ה'תשע"ב
האם גבאי צדקה אמור/יכול/רשאי לקחת מהמגבית לעצמו בעבור האיסוף?
הם יש הלכה ברורה בזה?
תשובה:
שלום רב,
גבאי צדקה רשאי לקחת אחוזים מינימאליים כשכר טרחה. אבל ברור שאם יעבוד ללא שום שכר, שכרו משמים יהיה כפול ומכופל.
אין שיעור קבוע כמה אחוזים מותר לקחת. 50 אחוז ודאי שלא, עיין שו”ת משנה הלכות ח”ד סוף סי’ רלז. אם מתרימים עבור מוסד ידוע, מותר לקחת אחוזים נמוכים בלבד, כיון שהמוסד מדבר מצד עצמו והמתרים אינו צריך לטרוח הרבה, אם אוספים למוסד בלתי ידוע או לאנשים פרטיים, מותר לקחת אחוזים יותר גבוהים.
שמעתי בשם ראש כולל אחד ששאל למרן הגרש”ז אויערבאך, ואמר לו שייקח 10-15 אחוז בלבד, שמעתי עוד מראש כולל אחר ששאל להגרי”ש אלישיב שליט”א והשיב לו שייקח כמה שפחות.
כאמור, אין בזה שיעורים קבועים, ותלוי בשיקול הדעת. אולם יש להקפיד לקחת אחוזים רק בשיעור שהתורם ודאי יודע שרוב המתרימים לוקחים, כדי שלא יהיה איסור גזילה מהמתרים. עיין שו”ת משנה הלכות שם.
ע"כ דבריהם (ויש שם עוד הרבה תשובות כאלה- שמותר לקחת אחוזים, אבל לא יותר מדי/יותר מהמקובל)
וענ"ד לא כן היא, שכן בשום נושא אחר אין תשלום מסוג כזה על תרומות, אלא רק משכורת קבועה.
ואגב, יש גם פרסום רשמי באתר שבו מפורטות ההוצאות והתשלומים של עמותות, כך שהתורם יכול להיווכח ולבדוק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים