חיים כתב:לא הבנתי הרי מבואר בשו"ע תק"ג סעיף ב שממלא נחתום חבית של מים אעפ"י שאינו צריך אלא לקיתון אחד, משום שהוא חד טירחא, כמבואר במשנה ברורה שם. הרי שמותר להרבות בשיעורים במקום שאין טירחה יתירה.
[עצם הדבר שאינו יכול ליהנות מן המים בלא בישול מים אחרים, לא נכלל בכלל ההיתר של "אוכל נפש"?]
חכם באשי כתב:לאלו הנימנים על החסידים ומסיימים את תפילת מוסף סמוך לבין השמשות אין כל שאלה בנוגע ל"מקלחת בראש השנה". פשוט אין זמן...
חכם באשי כתב:אסור!
(ובלילה - למי יש כוח?...)
נטורי קרתא כתב:תשובת הרב אליעזר מלמד, מתוך הקישור הנ"ל.
רחצה במקלחת בראש השנה
שאלה: אדם שרגיל להתרחץ בכל יום, האם מותר לו להתרחץ בראש השנה, ובמיוחד בשנה זו, שיש לנו שלושה ימים רצופים של איסור מלאכה?
תשובה: הרגיל להתרחץ בכל יום, וסובל מעט מזה שלא יתרחץ שלושה ימים רצופים, רשאי לרחוץ עצמו במים פושרים שהתחממו בדוד שמש גם ביום ראשון של ראש השנה וגם ביום שני של ראש השנה. וביום חם מאוד שמניעת הרחיצה גורמת צער רב מותר לרחוץ במים אלו אף בשבת. ואם הוא מצטער כאשר אינו רוחץ בחמים, רשאי אף לרחוץ במים חמים שהתחממו בדוד השמש.(ע' אג"מ ח"ד עה, א).
אפרקסתא דעניא כתב:חכם באשי כתב:אסור!
(ובלילה - למי יש כוח?...)
רק לסעוד סעודת שלמה בשעתו מותר?...
אפרקסתא דעניא כתב:פלא עליו שמתיר לפתוח דוד שמש ביו"ט.
הרי אסור לבשל ביו"ט שלא לצורך יו"ט, והרי בפתיחת דוד"ש נכנסים מים חדשים ומתבשלים, ואותם אינו צריך ביו"ט ואסור לבשלם. וא"ת שיזדקק למים החדשים, הרי לא יוכל להשתמש בהם, שהרי תחתם ייכנסו מים שלישיים שאותם אינו צריך ביו"ט, וכך הלאה. סוף דבר, תמיד יישארו בדוד מים שנתבשלו ביו"ט והוא אינו זקוק להם ביו"ט, וממילא יוצא שאינו יכול לבשלם. ממילא אין אפשרות להשתמש בדוד שמש ביו"ט.
תולעת ספרים07 כתב:ב. אילו הייתה מותרת הרחיצה [רחיצת גופו] ביו"ט אין כל טעם לאסור על ידי מקלחת מדוד שמש מפני הבישול, שהרי אינו יכול להתרחץ באופן אחר, ומדוע לא נאמר בזה שהותר הבישול בדוד שמש לצורך אוכל נפש [ולצורך הרחיצה - שדינה כאוכל נפש וצורך קצת] וכפי שכבר כתב להעיר חיים קודמי, וכל הפלפולים כאן כאילו שיש לאסור משום שמוסיף אינו שייך לכאן, שהרי אינו מוסיף ולא כלום, אלא כך הוא דרך הרחיצה במקלחת על ידי הוספת מים צוננים המתבשלים.
אפרקסתא דעניא כתב:היכן מצינו שלצורך או"נ הותר לעשות מלאכות שאינו נהנה מהן צורך או"נ? הגע עצמך, לו יצויר שבמקום מסוים מתירים לי לבשל בתנאי שאבשל בסיר נפרד מנה אחרת לגוי, האם נאמר שמכיוון שאין לי אפשרות לבשל לעצמי ביו"ט אא"כ אבשל לגוי בנפרד - מותר לי לבשל גם בשבילו?!
תולעת ספרים07 כתב:אפרקסתא דעניא כתב:היכן מצינו שלצורך או"נ הותר לעשות מלאכות שאינו נהנה מהן צורך או"נ? הגע עצמך, לו יצויר שבמקום מסוים מתירים לי לבשל בתנאי שאבשל בסיר נפרד מנה אחרת לגוי, האם נאמר שמכיוון שאין לי אפשרות לבשל לעצמי ביו"ט אא"כ אבשל לגוי בנפרד - מותר לי לבשל גם בשבילו?!
יתכן בהחלט שיותר לו לבשל לעצמו ולגוי וזה בעצם הדיון כאן, אם כי שלא בדקתי בפוסקים.
ומה שכתבת שאינו נהנה מהן צורך או"נ, לא ידעתי למה, שהרי מבעיר אש ומבשל לצורך אוכל נפש, להתרחץ במקרה הנ"ל, ולבשל במקרה של הגוי.
חיים כתב:ויש להוסיף כי הדוגמא מבישול לגוי אינה דומה. באותה דוגמא מדובר בשני פעולות נפרדות שאין קשר ביניהם, מלבד ההתנייה של קבלת הרשות שזה דבר חיצוני. אבל כאן מדובר בפעולה אחת של פתיחת ברז הגורמת לבישול. וכיון שכך דרך הנאתו ושימושו, למה שלא יהיה נכלל בהיתר של "אוכל נפש", וכפי שהעיר ר' תולעת.
אפרקסתא דעניא כתב:ב. המים שבהם לא יכול להשתמש ביו"ט אינם נחשבים צורך או"נ, והרי בפתיחת הברז האחרונה ביו"ט בהכרח יבשל מים לצורך חול וזה אסור, א"כ גם פתיחת הברז שלפניה אסורה שהרי לא יוכל לפתוח את הברז אחריה וכך הלאה.
תולעת ספרים07 כתב:אפרקסתא דעניא כתב:ב. המים שבהם לא יכול להשתמש ביו"ט אינם נחשבים צורך או"נ, והרי בפתיחת הברז האחרונה ביו"ט בהכרח יבשל מים לצורך חול וזה אסור, א"כ גם פתיחת הברז שלפניה אסורה שהרי לא יוכל לפתוח את הברז אחריה וכך הלאה.
פתיחת ברז המקלחת הוא מעשה המותר ביו"ט לצורך אוכל נפש, ומה איכפת לי שעל ידה מתבשל מים לצורך מחר, סוף סוף בלעדי פתיחת הברז על כל המשתמע מכך לא יהיה לו אוכל נפש ולא יוכל להתרחץ, והרי משום אוכל נפש התירו להבעיר ולבשל.
חכם באשי כתב:לאלו הנימנים על החסידים ומסיימים את תפילת מוסף סמוך לבין השמשות אין כל שאלה בנוגע ל"מקלחת בראש השנה". פשוט אין זמן...
לייטנר כתב:אפרקסתא דעניא כתב:פלא עליו שמתיר לפתוח דוד שמש ביו"ט.
הרי אסור לבשל ביו"ט שלא לצורך יו"ט, והרי בפתיחת דוד"ש נכנסים מים חדשים ומתבשלים, ואותם אינו צריך ביו"ט ואסור לבשלם. וא"ת שיזדקק למים החדשים, הרי לא יוכל להשתמש בהם, שהרי תחתם ייכנסו מים שלישיים שאותם אינו צריך ביו"ט, וכך הלאה. סוף דבר, תמיד יישארו בדוד מים שנתבשלו ביו"ט והוא אינו זקוק להם ביו"ט, וממילא יוצא שאינו יכול לבשלם. ממילא אין אפשרות להשתמש בדוד שמש ביו"ט.
לפי ההנחה שדוד שמש עצמו הוא גדר 'חמה', המים המתבשלים בו הם 'תולדות חמה' ואסור מדרבנן והרי מדובר בגרמא וכו'.
לפילפולא כתב:רבבות איסטניסטים שואלים: האם מותר להתקלח ביו"ט?
גוראריה כתב:חכם באשי כתב:לאלו הנימנים על החסידים ומסיימים את תפילת מוסף סמוך לבין השמשות אין כל שאלה בנוגע ל"מקלחת בראש השנה". פשוט אין זמן...
צ"ל על אותם החסידים המסיימים וכו'
חצקל כתב:
יש לך תשובה? השנה בשומרי אמונים האדמור גמר את התקיעות של היום השני כבר בשבת. אתה יודע?
אותו חצקל כבר עזב בשעה טובה את הפורום וחבל להתלכלך שוב עם סרחונו שהשאיר כאן ולדון מה כוונתו בחרחורי הריב שלווואס כתב:חצקל כתב:
יש לך תשובה? השנה בשומרי אמונים האדמור גמר את התקיעות של היום השני כבר בשבת. אתה יודע?
מה הכוונה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים