חיימשה כתב:קצת מילתא דבדיחותא לצנן את הויכוח.
סיפור אמיתי מכלי ראשון.
סיפר לי יהודי יקר בעל תשובה, שהיה קבלן מפורסם ועשיר, וקיבל ע''ע לצורך תשובה לאסוף צדקה בכותל.
הוא החליט לאסוף כל יום 300 או 400 ש''ח [אינני זוכר].
לדברין בימי שני וחמישי בשעה 8.00 כבר היה בידו מלוא הסכום.
ביום הרביעי כבר הספיק להתיידד עם בני אומנותו שבמקום.
אחד קבצנים ניגש אליו ושאלו: תאמר לי בכנות, כמה דירות יש לך?
הלה ענהו בהן צדקו כי הוא מתגורר בשכירות.
אמר לו הקבצן: תמשיך כאן ומובטח אתה שיהיו לך כמה וכמה דירות!
בברכה המשולשת כתב:אבני גזית כתב:גם אם חלק מהצדקה עובר לשנורר, זה עדיין מאה אחוז צדקה בשבילך.
שהרי אתה נותן למוסד, וסומך עליו שיחלק כראות עיניו. לחברת חשמל עבור המיזוג ולסונול עבור הדלק.
וגם המתרים בכלל הוצאות המוסד.
ובכ"ז, אנשים רבים מעדיפים לתרום כך שכמה שיותר מתוך התרומה הולך למוסד ולא להוצאות נלוות.
קשיאמקדש מלך כתב:חיימשה כתב:קצת מילתא דבדיחותא לצנן את הויכוח.
סיפור אמיתי מכלי ראשון.
סיפר לי יהודי יקר בעל תשובה, שהיה קבלן מפורסם ועשיר, וקיבל ע''ע לצורך תשובה לאסוף צדקה בכותל.
הוא החליט לאסוף כל יום 300 או 400 ש''ח [אינני זוכר].
לדברין בימי שני וחמישי בשעה 8.00 כבר היה בידו מלוא הסכום.
ביום הרביעי כבר הספיק להתיידד עם בני אומנותו שבמקום.
אחד קבצנים ניגש אליו ושאלו: תאמר לי בכנות, כמה דירות יש לך?
הלה ענהו בהן צדקו כי הוא מתגורר בשכירות.
אמר לו הקבצן: תמשיך כאן ומובטח אתה שיהיו לך כמה וכמה דירות!
אם הוא מפורסם ועשיר, למה גר בשכירות?
חזר והעשיר?
חיימשה כתב:משהו לא ברור מספיק?
חיימשה כתב:ייתכן כי פסיכולוגית זה משפיע לרעה כששמים את 'על השולחן' גם אם הדבר ידוע, וכך היה תמיד. זה גם פוגע בכבוד המתרימים שגם הם בני אדם.
חיימשה כתב:באשר לקלא דלא פסיק, מאז קראתי עלון או שניים אשר הכרתי את המקרה המתואר בהן מקרוב, חדלתי לגמרי מלהקדיש זמן עבור קריאתם, והרבה שעות נחסכו לי...
חיימשה כתב:בעיני החילוק היחיד הוא צרות עין.
נוצר תאנה כתב: אגב הוזכר כאן שבציבור הכללי המתרימים עובדים בהתנדבות, אינני מכיר מקרוב, אך למיטב ידיעתי גיוס משאבים זה מקצוע לכשעצמו ולא משנה לאיזה מטרה.
חיימשה כתב:הבאתי 2 תשובות שמדברות בדיוק על הנושא הזה.
חיימשה כתב:ברירת המחדל לפחות בציבור החרדי היא ברורה, וע"כ אין כאן שום חשש גזל.
חיימשה כתב:לא נשתנה דבר מאז ימי השדרי''ם של שנות התרל''ו, גם אז ברור לי שחכמי ישראל שיצאו לחו''ל לא דפקו על הבימה ואמרו אני מתרים למען יתומי ירושלים ורבע הולך לפרנסתי חוץ מהוצאות הדרך.
חיימשה כתב:וגם אז מסתמא היו הרבה סנדלרים תמימים שלא העלו בדעתם שהרב הנכבד העומד ודורש לפניהם בפאתוס מקבל לעצמו חלק ניכר.
חיימשה כתב:משום מה נשמטה ממך ידיעה פשוטה זו שזה המצב בדורנו
חיימשה כתב:אתה מוצש''ר
חיימשה כתב:אתה...הופך את כולם לגזלנים.
חיימשה כתב:גם לא הבנתי כלל את החילוק שעשית בין הוצאות פרסום לבין הוצאות עבור הפעלת המתרימים.
חיימשה כתב:בעיני החילוק היחיד הוא צרות עין.
חיימשה כתב:אבל לומר שכל פסק שלא מובן לי אסור להאמינו מדין לה''ר, זוהי דמגוגיה במיטבה.
חיימשה כתב:כנ''ל השימוש במונח 'אשם גזילות' בכל שאלה של גזל.
חיימשה כתב:מעולם לא שמעתי על אדם שמודיע לתורם משהו על חלקו בענין... וברור שהדרישה הזו לא לענין.
חיימשה כתב:יתכן שאם מישהו מציג את עצמו כידיד או בן משפחה, שמשתמע שעושה לש''ש, ואליבא דאמת נוטל שכר, יש בזה טעם לפגם. אבל סתמא בוודאי מותר.
חיימשה כתב:התשובות המצוטטות לעיל נכתבו דוקא באופן שהמתרים אינו מודיע.
חיימשה כתב:שאל''כ מה השאלה בכלל? אם התורם יודע למה הוא נותן איזה בית מיחוש יש?
חיימשה כתב:לא מובן גם החילוק ביו שד''ר למתרים.
חיימשה כתב:אתה כותב שהשד''ר היה מתייצב ואומר 'אני שד''ר''
חיימשה כתב:זאת מנין לך? בעיני פשוט שלא.
חיימשה כתב:הוא היה מופיע בביהמד''ר, מלהיב את הציבור על גודל הענין, מקבל את שלו וממשיך לעיר הבאה...
חיימשה כתב:בדיוק כנהוג היום.
חיימשה כתב:השאלה היא האם הצדקה יוצאת נשכרת או נפסדת...
חיימשה כתב:וכיון שפשוט בעיני שזהו מנהג העולם, אין כלל נפ''מ אם התורם יודע.
חיימשה כתב:כשם שאין נפ''מ אם התורם יודע על הוצאות אחרות של פרסום וכדומה.
חיימשה כתב:אם זה נחשב לצדקה אז התורם נתן צדקה.
חיימשה כתב:יתכן לומר דבר מחודש [ומבחינתך מקומם] עוד יותר: אם נכונה השמועה שזה נחשב כופין על הצדקה, אזי אפילו אם המתרים אומר בפירוש שאינו נוטל, ואין זה אמת, עדיין לא נכלל בגזל, אלא בכפייה...
חיימשה כתב:כשהמשנה אומרת על משהו שזה חיוב חטאת מדובר במשהו תיאורטי. אתה מדבר על מצב קיים ונפוץ, קרי: אתה מדבר על מעשים שנעשים בפועל.
חיימשה כתב:בודאי אינו מן הראוי לנקוט בלשון 'אשם גזלות' ולהגביר קטגוריה על ישראל.
עתניאל בן קנז כתב:מי יתננו ירחי קדם
אלי כהן, וחוות היחמורים.
אנו מתגעגעים.
חיימשה כתב:לצערי דבריך אינם משכנעים כי כולם בנויים על הנחה שגויה אחת
חיימשה כתב:כאשר כ''כ הרבה סעיפים מוחלטים אצלך להיפוך...
חיימשה כתב:לדידי אין כאן שום בית מחוש...אני משוכנע שהוא יצליח להרגיע את חששותיך.
חיימשה כתב:ואני מציע שתציע הדבר לפני מורה הוראה בעל שיעור קומה המתמצא בעניינים אלו.
חיימשה כתב:תסלח לי מאד.
אם אתה מציע למתרים שיודיע לתורמים שהוא מקבל אחוזים -
מורה הוראה לא תוכל להיות.
הפשטן כתב:הגריש"א הי' זהיר מאד באיסור גזל, וגם באיסור שקר.
הפשטן כתב:חיימשה כתב:תסלח לי מאד.
אם אתה מציע למתרים שיודיע לתורמים שהוא מקבל אחוזים -
מורה הוראה לא תוכל להיות.
תסלח לי מאד, אבל אני מעולם לא התיימרתי להיות מורה הוראה: להפך, טענתי שאני סתם אדם מן השוק.
חיימשה כתב:אוי ואבוי, רק בשוק אל תעיז להסתובב עם התמימות שלך, שמא תיאלץ לשוב בלי כתונת לעורך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 194 אורחים