אספה לי - הרי תשובה לתלונתך שאמרת לא אוכל אנכי לבדי. והזקנים הראשונים היכן היו, והלא אף במצרים ישבו עמהם, שנאמר לך ואספת את זקני ישראל, אלא באש תבערה מתו. וראוים היו לכך מסיני, דכתיב ויחזו את האלהים, שנהגו קלות ראש, כנושך פתו ומדבר בפניז המלך. וזהו ויאכלו וישתו, ולא רצה הקדוש ברוך הוא ליתן אבלות במתן תורה ופרע להם כאן.
אשר ידעת כי הם וגו' - אותם שאתה מכיר שנתמנו עליהם שוטרים במצרים בעבודת פרך והיו מרחמים עליהם ומוכים על ידם, שנאמר ויכו שוטרי בני ישראל, עתה יתמנו בגדולתן כדרך שנצטערו בצרתן.
ויהושע לזקנים. ולא רצה למסרה לשבעים זקנים שהיו בימי משה אלא מסרה לזקנים שהיו רודים ושוטרים על ישראל כמו שנאמר ויעבדו העם את ה' כל ימי יהושע וכל ימי הזקנים אשר האריכו ימים אחרי יהושע , וזקנים הללו מסרו לכל זקנים שהיו בכל דור ודור כמו לעתניאל ועתניאל לאהוד ושאר שופטים שהיו אחריו עד [שהגיע לנבואת עלי הכהן ולשמואל הרמתי.
ויהושע לזקנים. פי' לא לע' זקנים שכתב משה שנאמר אספה לי שבעים איש מזקני ישראל שאותם הזקנים לא למדו מפי יהושע אלא מפי משה ואהרן שכך שנינו בעירובין נ"ד ב' כיצד סדר המשנה משה למד תורה מהגבורה נכנס אהרן ושנה לו פרקו נסתלק אהרן וישב לו לשמאל משה נכנסו אלעזר ואיתמר ושנה להם משה הפרק נסתלקו בניו ישב אלעזר לימין משה ואיתמר לשמאל אהרן נכנסו זקנים ושנה להם [משה] פרקו [נסתלקו זקנים] נכנסו אחריהם כל העם ושנה להם משה פרקן נמצא ביד אהרן ד' וביד בניו שלש וביד הזקנים שנים וביד כל העם א' נסתלק משה שנה אהרן לכולם את פרקו נסתלק אהרן שנו בניו פרקם לכולם נסתלקו בניו שנו זקנים לכל העם את פרקן נמצא ביד כל אחד ד' עד שמכוין למודו שם במדת הלימוד שחייב אדם לשנות לתלמידו ד' פעמים ולא נזכר בסדר זה הלימוד יהושע שבודאי יהושע לא היה זז מאצל משה והרי היה שם עמו כל ד' פעמים שלמד ונמצא מ"מ שזקנים אלו הנזכרים לא אותם שבעים זקנים היו אלא זקנים אחרים שהיו רודים את העם בימי יהושע ובמצותו הרי הם אותם שנא' עליהם ויאסוף יהושע [את] כל שבטי ישראל [שכמה] ויקרא לזקני ישראל וכן ויעבד ישראל את ה' כל ימי יהושע וכל ימי הזקנים כו' אחרי יהושע ואמר שיהושע בעת מותו מסרה לאותם הזקנים ועתניאל בן קנז היה מראשוניהם ועלי הכהן מאחרוניהם עד זמן החרבן וכו'.
וכשם שעמדו [שבט לוי] בימי משה כך בא"י בימי יהושע היו מלמדים ישראל שיעבדו להקב"ה שנא' ויעבוד ישראל את ה' כל ימי יהושע וגו'. מי היו הזקנים הללו ר' יהודה הלוי בשם רבותינו אמר אלו היו בני לוי. רבי ברכיה ב"ר חלבו בשם אבא סמוקיד אלדד ומידד היו. נמצאת אומר שהאריכו ימים אחר יהושע . ומנין שנכנס שבט לוי לא"י וכו'.
חד ברנש כתב:ועי' גנזי חג הסוכות, עמ' קכג והערה 260.
קו ירוק כתב: ולפי המסורת קבורים בעוורתא, הלא היא 'גבעת פנחס'. (ואולי רק אלדד ומידד קבורים שם)].
קו ירוק כתב:קשה להניח שבמערה המיוחסת קבורים 70 זקנים
ואלדד ומידד ממשפחת עמרם.
כך שמעתי מידען שנתן אפשרות - אך לא יודע עם על סמך מקור. לא ביררתי בעצמי ולכן סגרתי בסוגריים
בברכה המשולשת כתב:קו ירוק כתב:קשה להניח שבמערה המיוחסת קבורים 70 זקנים
ואלדד ומידד ממשפחת עמרם.
כך שמעתי מידען שנתן אפשרות - אך לא יודע עם על סמך מקור. לא ביררתי בעצמי ולכן סגרתי בסוגריים
ייש"כ גדול על התשובה!
ככהן, אף פעם לא הייתי שם (למרות הקירבה הגדולה לביתי)
קו ירוק כתב:בברכה המשולשת כתב:קו ירוק כתב:קשה להניח שבמערה המיוחסת קבורים 70 זקנים
ואלדד ומידד ממשפחת עמרם.
כך שמעתי מידען שנתן אפשרות - אך לא יודע עם על סמך מקור. לא ביררתי בעצמי ולכן סגרתי בסוגריים
ייש"כ גדול על התשובה!
ככהן, אף פעם לא הייתי שם (למרות הקירבה הגדולה לביתי)
אי משו"ה, הגרח"ק הולך לציון אביו הסטייפלער זצ"ל, מאחרי מחיצה לכהנים - אף שנוהג כהחזו"א שנהג כהגר"א לא ללכת לבית החיים.
ולא חיישינן לבית קברות כשלא ידוע (מלבד קברות נכרים מסביב).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 240 אורחים