משולש כתב:אבל תזכור שהגר"א דיבר מפורשות על שנת ת"ר (כמו שהבאתי לעיל, והגר"א מעיד בסד"צ שהוא יודע בבירור את סוד הקץ של משיח בן יוסף ואת הקץ האחרון) כשנת התחלה של משיח בן יוסף ועל רקע כזה מובן כל ההתלהבות של תלמידיו בביאתם לארץ ואח"כ ר' יושעה כממשיך דרכם.
אבל כמו שטוען איש אחד נמרצות, אין בכל זה להעיד שום דבר על תפיסתם של בני הדור הראשון.
וכי משפחת ריבלין לא גילו את אזניו של ר"י משקלוב שסבל כ"כ הרבה על ישוב הארץ,
ותיאר כ"כ הרבה את סבלו בהקדמותיו הארוכות, ואין בהם רמז לרעיונות כל התור של חבלים ונעימים.
להסביר את הלהיטות של תלמידי הגר"א מכח השקעתם העצומה ע"י שנכניס לפיהם מתפיסות מאוחרות שלא מפורשות בדבריהם זה אנרכוניזם, יכולות להיות גם סיבות אחרות. בטחון בהקב"ה, חיבת א"י, הידיעה שא"י נקנית ביסורים, כבודה של א"י, שלא להיות כמרגלים ולתלות הצרות בארץ, ועוד ועוד, א"א להניח שהנושא היה גאולה, ודאי שאיפת המקרו היא גאולה, כל תפילה כל רינה היא לזה. ובוודאי אצלם, אבל מי אמר שבאו לפעול זאת.
כשכתבתי פעם לאחד מגדולי העוסקים בהפצת תורת הגאולה של הגר"א שימצא לי מקורות ראשוניים שהעליה הייתה כדי לפעול גאולה בדרך הטבע הוא השיב לי כך:
אנחנו היינו מצפים שמפעל כזה שתלמידי הגר"א מסרו את נפשם ממש כפשוטו עבורו, היה צריך להשתייר לפחות עשרה אזכורים נרחבים לבאר את העניין של אתערותא דלתתא, והנה אנחנו רואים שתיקה רועמת, עד כמה שזכור לי אלו שתי המקורות היחידים שנמצאים בידינו, שמסבירים את הפעולות של תלמידי הגר"א בעניין של אתערותא דלתתא, ואילו מתלמידי הגר"א אין אפילו אזכור אחד שכל מה שהם עושים זה בגלל שיש צורך באתערותא דלתתא [עשרת השבטים זה היה מפעל פרטי של ר' ישראל משקלוב], ומאידך, אין הסבר אחר לכל הפעולות המוזרות שלהם, מלבד ההסבר הזה, שאנחנו רואים שכאשר בני תלמידי הגר"א מנסים לשכנע את עם ישראל לעזור להם, הם מנמקים שהסיבה שצריך לעזור להם היא משום אתערותא דלתתא.
וההסבר לשתיקה הרועמת של תלמידי הגר"א משום שהם אכן נזהרו לא לפרסם את הרעיונות שלהם, כי בצורה כזו לא היה יכול להתקיים כל מה שהם עשו מצד השלטונות.
וזה שומט את הטענות של החוקרים שהטענות המרכזיות שלהם הם שאין מספיק אזכור אצל תלמידי הגר"א, והנה אנחנו רואים כאן דבר מאד מרכזי שלפי הבנתנו היה צריך להיות מוזכר בצורה מאד בולטת ובאמת אין עליו שום אזכור כמעט
והשבתי לו כך:
שים לב מה קורה כאן. אתה מגבש דעה שודאי הכל נועד לפעול באתערותא דלתתא, ואחר משלא נמצא חומר תומך בזה אתה מניח שהסתירו זאת, שיטה זו כבר נקט מחבר קול התור, שהחליט או המציא שהעליה נועדה להחיש הגאולה בידים, ולמה לא מצאנו, ולא ידענו עד כעת, כי הכל בסוד ושים באזני יהושע, בהצנע לכת וכו' וכו', ורק משפחת ריבלין מסוגלת בחכמתה ומבינותה להעביר הסוד הזה, שנמסר מהגר"א רק ל.. ול.. ולא לתלמידיו הגדולים.
השתגעתי להאמין להם הרי הם הוכחו כזייפנים ולמה אאמין שיש להם מסורה נעלמה שאסור לאף אחד מלבדם להכירה והיא יוצאת לאור רק אחר הצהרת בלפור, מתואמת ומשולבת בשאר אידאות הזמן.
זה שאין הסבר למסירות תלמידי הגר"א לא יכול להיות סיבה להחליט על מה שנראה לנו, צריך להקשיב לדבריהם ולראות מה הסיבות לכך מפיהם ולא להכניס לפיהם ולהשתכנע שודאי שכך וכך, אני יכול להציע עוד אפשרויות אבל ההשערות אינם רלוונטיות לנידון וא"א להסתמך עליהם כפי שא"א להסתמך על ההשערה של אתערותא דלתתא.
ומעתה זה יהיה מקור לאישוש כל טענות הזייפנים לבית ריבלין שנזהרו לא לפרסם ולכן לא ידוע וצריך להמציא מחדש, ולהכניס הדברים בפי חכמים קודמים, ולשכתב סביבם היסטוריה שקרית, אזי אכן משפחת ריבלין השתמשו בשיטה זו כאמור, והכל שב אל העפר. עד שתקום שכינה מעפרה במשפט וצדקה קנאת ה"צ תעשה זאת.
ר"א בהגר"א כותב בפירוש ברכת תקע בשופר:
בא"י מקבץ נדחי עמו ישראל לא הזכיר אלא הנדחים מפני שהן יתקבצו באחרונה כאמור ואז כבר יהיו הצולעה ואשר הרעותי נגאלים ויחדיו יבואו מארץ צפון ונכלל בברכה ראשונה בתואר מלך כו' מושיע כי הגאולה אינה בידי אדם כלל רק בידי שמים כמו שאמר אליהו על אימתי יבוא משיח לכשירצה אדון זה.