מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עזריאל ברגר
הודעות: 5690
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 20, 2019 8:58 am

זקן ששכח כתב:היכן מופיע בירושלמי אודות מי שנשק סלע שיש עליו רבו ולימד תורה?

לא מצאתי ירושלמי אלא מדרש רבה (שיר השירים א,ג), ולא רבו אלא בר-פלוגתיה:
ובית מדרשו של רבי אליעזר היה עשוי כמין ריס ואבן אחת הייתה שם והיתה מיוחדת לו לישיבה. פעם אחת נכנס רבי יהושע התחיל ונושק אותה האבן ואמר האבן הזאת דומה להר סיני וזה שישב עליה דומה לארון הברית

י. אברהם
הודעות: 1449
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' יוני 20, 2019 11:59 am

א] "בבעל הטורים? מגנה הרמת קול"

ב] "יהיה נזהר לדבר אמת, ועל זה אנו אומרים בתפילתינו ודובר אמת בלבבו. וכן מזהיר בספר חובת הלבבות?"

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 764
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יוני 20, 2019 2:14 pm

האם ידוע מקור להדליק נר נשמה לע"נ הנפטרים
בערב שבת?
בערב ראש חודש?
כי זמן זה הוא עילוי הנשמות??

בתודה מראש

פרנצויז
הודעות: 666
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' יוני 20, 2019 10:42 pm

לענין כתב:
בן איש חי.PNG
בן איש חי.PNG (111.16 KiB) נצפה 2652 פעמים

אכיר טובה למי שיראני מקומו ברב פעלים.

ראה בס' בן איש חי (מהדורת כסא רחמים) בהקדמה עמ' 16, בהערה למטה, שכתבו שלא מצאו את הרב פעלים הנ"ל.
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?51120&pageid=P0016

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ה' יוני 20, 2019 10:48 pm

אודה לך!

אוהב עמו
הודעות: 566
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אוהב עמו » ו' יוני 21, 2019 6:31 am

האם יש מקור בחז"ל להכניס לבית האסורים נידון מחשש שמא יזיק עוד עד שייגמר דינו?
[ידועים לי דברי הרמ"א בסי' של"ט, על נידון שיש חשש שיברח]

עזריאל ברגר
הודעות: 5690
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 21, 2019 8:30 am

אוהב עמו כתב:האם יש מקור בחז"ל להכניס לבית האסורים נידון מחשש שמא יזיק עוד עד שייגמר דינו?
[ידועים לי דברי הרמ"א בסי' של"ט, על נידון שיש חשש שיברח]

מקור מפורש - איני יודע.
אבל זה שייך לדין "כופין על המצוות" ורשות יש לב"ד לענוש ולאסור כפי ראות עיניהם "למיגדר מילתא".

אוהב עמו
הודעות: 566
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אוהב עמו » ו' יוני 21, 2019 11:12 am

עזריאל ברגר כתב:
אוהב עמו כתב:האם יש מקור בחז"ל להכניס לבית האסורים נידון מחשש שמא יזיק עוד עד שייגמר דינו?
[ידועים לי דברי הרמ"א בסי' של"ט, על נידון שיש חשש שיברח]

מקור מפורש - איני יודע.
אבל זה שייך לדין "כופין על המצוות" ורשות יש לב"ד לענוש ולאסור כפי ראות עיניהם "למיגדר מילתא".

יישר כח
רק לדייק, איני מחפש מקור שהחבישה תהיה בתור עונש, אלא כמניעה לפשע עתידי.

בברכה המשולשת
הודעות: 10377
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יוני 21, 2019 11:24 am

אוהב עמו כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אוהב עמו כתב:האם יש מקור בחז"ל להכניס לבית האסורים נידון מחשש שמא יזיק עוד עד שייגמר דינו?
[ידועים לי דברי הרמ"א בסי' של"ט, על נידון שיש חשש שיברח]

מקור מפורש - איני יודע.
אבל זה שייך לדין "כופין על המצוות" ורשות יש לב"ד לענוש ולאסור כפי ראות עיניהם "למיגדר מילתא".

יישר כח
רק לדייק, איני מחפש מקור שהחבישה תהיה בתור עונש, אלא כמניעה לפשע עתידי.


למיטב זכרוני, יש על זה מקורות בספר הלכות מדינה של הצי"א זצ"ל בחלק העוסק בנושא בית כלא וכה"ג.

זקן ששכח
הודעות: 2648
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' יוני 21, 2019 12:56 pm

עזריאל ברגר כתב:
זקן ששכח כתב:היכן מופיע בירושלמי אודות מי שנשק סלע שיש עליו רבו ולימד תורה?

לא מצאתי ירושלמי אלא מדרש רבה (שיר השירים א,ג), ולא רבו אלא בר-פלוגתיה:
ובית מדרשו של רבי אליעזר היה עשוי כמין ריס ואבן אחת הייתה שם והיתה מיוחדת לו לישיבה. פעם אחת נכנס רבי יהושע התחיל ונושק אותה האבן ואמר האבן הזאת דומה להר סיני וזה שישב עליה דומה לארון הברית


תודה רבה. תבורך!

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 764
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יוני 21, 2019 2:20 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:האם ידוע מקור להדליק נר נשמה לע"נ הנפטרים
בערב שבת?
בערב ראש חודש?
כי זמן זה הוא עילוי הנשמות??

בתודה מראש


נחוץ לי מאד לדעת, שמעתי שיש על כך בספרי סגולות [ולא כמו שחפצתי למצוא מקור קדום יותר בכתבי האר"י או לכה"פ גורי האר"י ז"ל], ולע"ע לא מצאתי

אוהב עמו
הודעות: 566
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אוהב עמו » ו' יוני 21, 2019 4:05 pm

בברכה המשולשת כתב:
אוהב עמו כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אוהב עמו כתב:האם יש מקור בחז"ל להכניס לבית האסורים נידון מחשש שמא יזיק עוד עד שייגמר דינו?
[ידועים לי דברי הרמ"א בסי' של"ט, על נידון שיש חשש שיברח]

מקור מפורש - איני יודע.
אבל זה שייך לדין "כופין על המצוות" ורשות יש לב"ד לענוש ולאסור כפי ראות עיניהם "למיגדר מילתא".

יישר כח
רק לדייק, איני מחפש מקור שהחבישה תהיה בתור עונש, אלא כמניעה לפשע עתידי.


למיטב זכרוני, יש על זה מקורות בספר הלכות מדינה של הצי"א זצ"ל בחלק העוסק בנושא בית כלא וכה"ג.

ייש"כ
לצי"א יש פרק ארוך על חבישה בבית האסורים כעונש ועוד, אך לא מזכיר שם כלל ענין של חבישה כמניעת נזק עתידי

תורה מפוארת
הודעות: 211
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ הנפש מסתלקת בזמן החטא

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' יוני 23, 2019 5:59 pm

אני מחפש את המקור בדברי המקובלים, שכשהאדם חוטא, הנשמה מסתלקת ממנו קודם לכן ואינה מתלכלכת בחטא כלל.

יקוב
הודעות: 54
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקוב » א' יוני 23, 2019 6:02 pm

ראה אלשיך בראשית ג טז: כי הנה באדם ארבע חלקים החומר והנפש והרוח והנשמה והנה הנשמה שהיא החלק אלהי אינה מקבלת עונש על עון כי לא תמצא באדם כאשר יחטא כי אם שבבא האדם לחטא היא מסתלקת ממנו כקבלת חכמי האמת.

תורה מפוארת
הודעות: 211
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' יוני 23, 2019 6:04 pm

יקוב כתב:ראה אלשיך בראשית ג טז: כי הנה באדם ארבע חלקים החומר והנפש והרוח והנשמה והנה הנשמה שהיא החלק אלהי אינה מקבלת עונש על עון כי לא תמצא באדם כאשר יחטא כי אם שבבא האדם לחטא היא מסתלקת ממנו כקבלת חכמי האמת.

יישר כח הרב יקוב, זכורני כי בשנות דור היית פעיל יותר והיו הארותיך לנו לעיניים 'השיבנו וכו' חדש ימינו כקדם'.

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יוני 23, 2019 6:41 pm

יקוב כתב:ראה אלשיך בראשית ג טז: כי הנה באדם ארבע חלקים החומר והנפש והרוח והנשמה והנה הנשמה שהיא החלק אלהי אינה מקבלת עונש על עון כי לא תמצא באדם כאשר יחטא כי אם שבבא האדם לחטא היא מסתלקת ממנו כקבלת חכמי האמת.

וכ"כ מהר"א ההכהן בחידושיו על הירושלמי אגדת אליהו מסכת ברכות (עמ' רכ"ב בנדמ"ח)

שמואל שלומוביץ
הודעות: 319
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' יוני 23, 2019 6:46 pm

נחלי אפרסמון כתב:
יקוב כתב:ראה אלשיך בראשית ג טז: כי הנה באדם ארבע חלקים החומר והנפש והרוח והנשמה והנה הנשמה שהיא החלק אלהי אינה מקבלת עונש על עון כי לא תמצא באדם כאשר יחטא כי אם שבבא האדם לחטא היא מסתלקת ממנו כקבלת חכמי האמת.

וכ"כ מהר"א ההכהן בחידושיו על הירושלמי אגדת אליהו מסכת ברכות (עמ' רכ"ב בנדמ"ח)

ספר נפש החיים - שער ב - פרק טז
והם הג' בחי' נר"ן. ובחטאי האדם המה מסתלקים ממנו מעט מעט כסדר. שמעת שעולה על רעיות האדם לבד מצד הנפש לעשות שום חטא. אז מסתלקת בחי' הנשמה תיכף. כי היא בחי' גבוה ונעלה מאד. ואם ח"ו חטא יותר. גם בחי' הרוח מסתלק ממנו לגמרי. או נפגם ונתקלקל ח"ו. ואז אין התקשרותו בבחי' הנשמה בשלימות כראוי. ואם ח"ו הרבה והוסיף לחטוא יותר. אז גם בחי' נפשו נפגמת או נכרתת ח"ו לגמרי מהתקשרותה בבחי' הרוח. וכשהוא חוזר בתשובה הוא חוזר להשיג אותם כסדר ממטה למעלה היפך מסדר הסתלקותם תחלה. תחלה הוא משיג לבחי' הנפש. ואח"כ בא ושורה עליה הרוח ומתקשרת בו. ואח"כ באים וחופפשים עליהם ניצוצי אור הנשמה. ואז מתקשרים כל אחד בחבירו כראוי. ובזה מבואר הכתוב מאליו:

כנראה מקור הדברים בזוהר או בכתבי האר"י ויל"ע במצייני המקורות.

יקוב
הודעות: 54
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקוב » א' יוני 23, 2019 8:49 pm

ראה עוד אור החיים ויקרא כב יב: ופגם נשמה לנשמה הגם שלא יגיע עליה מהפגם ולא הפחתה אורה אלא שיסובב שתצא ממנו שלא כרצונה, כמו שאמרו בתיקונים (תיקון ע') בסוד פסוק לא יאונה לצדיק כל און שמדבר הכתוב במי שיש לו נשמה לנשמה וכשבא אדם לידי חטא מסתלקת הנשמה הקדושה שלא יאונה לה און, וסילוקה זה תקפיד עליו כפי ערך מעלתה.

תלמוד ירושלמי
הודעות: 1
הצטרף: ד' פברואר 13, 2019 9:46 am
שם מלא: תלמוד

עזרה במציאת מקור

הודעהעל ידי תלמוד ירושלמי » ב' יוני 24, 2019 8:33 am

בספר תולדות שמשון פרשת בראשית סוף אות ד' כתב:
וְהַהוֹנָאָה וְהַשְּׂחוֹק שֶׁעוֹשִׂים לָנוּ הָאֻמּוֹת בְּחֶסְרוֹנֵנוּ וּבְגָלוּתֵנוּ, זֶה הוּא לָנוּ לִישׁוּעָה, שֶׁמְּקָרֵב אֶת הַגְּאֻלָּה, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ זַ"ל עַל פָּסוּק (ישעיה לח, יד) 'ה' עָשְׁקָה לִּי עָרְבֵנִי'.

לא הצלחתי למצוא מאמר זה על הפסוק הנזכר.

אשמח מאד אם אחד מתלמידי החכמים כאן יוכל לאלפני בינה

יישר כח

יקוב
הודעות: 54
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקוב » ב' יוני 24, 2019 1:14 pm

מה המקור למדרש זה: במדרש דבני קרח שראו משה אמרו היכי נעביד ניקום מקמיה יקצוף אבינו לא ניקום יקצוף רבינו כשראו כל ישראל עמדו אף המה עמדו.
יש משהו דומה בילקוט תשנ"ב אבל זה לא זה.
תודה.

בקרו טלה
הודעות: 3035
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יוני 24, 2019 2:49 pm

יקוב כתב:מה המקור למדרש זה: במדרש דבני קרח שראו משה אמרו היכי נעביד ניקום מקמיה יקצוף אבינו לא ניקום יקצוף רבינו כשראו כל ישראל עמדו אף המה עמדו.
יש משהו דומה בילקוט תשנ"ב אבל זה לא זה.
תודה.

עי' בספר נחלת יעקב [אבני שוהם] בפרשתן או' י שכותב והמדרש הנ"ל במדרש ילקוט בשינוי לשון וכו', ואוקי גברא ההוא (השואל שם) על חזקתו

יקוב
הודעות: 54
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקוב » ב' יוני 24, 2019 4:01 pm

תודה.

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' יוני 24, 2019 5:15 pm

......................
נערך לאחרונה על ידי נחלי אפרסמון ב ג' יוני 25, 2019 11:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובדיה חן
הודעות: 1128
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' יוני 24, 2019 8:43 pm

על איזה והיכן נאמר הביאני לבית היין משל לאדם הנכנס למרתף היין מטבע שמשתכר ככה תורה וכו

בקרו טלה
הודעות: 3035
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יוני 24, 2019 9:29 pm

עובדיה חן כתב:על איזה והיכן נאמר הביאני לבית היין משל לאדם הנכנס למרתף היין מטבע שמשתכר ככה תורה וכו

שיר השירים רבה א
ומהו הביאני אל בית היין אמרה כנסת ישראל הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין זה סיני, ונתן לי שם דגלי תורה ומצות ומעשים טובים ובאהבה גדולה קבלתי אותם. רבי אבא בשם ר' יצחק אמר, אמרה כנסת ישראל הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין זה סיני ונתן לי משם התורה שנדרשת מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים טמא מנין ודגלו, ומאהבה גדולה קבלתיה שנא' ודגלו עלי אהבה.
עי' זכרון שמואל או' ד - ה
קבצים מצורפים
זכרון שמואל - רוזובסקי.PDF
(356.04 KiB) הורד 33 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 2006
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' יוני 24, 2019 11:38 pm

בהקדמה לתהילים של הרש'ר הירש מבאר שספר תהילים הוא ספר אוניברסאלי המיועד לכל המין האנושי, אני מחפש מקורות קדומים יותר.
מה שאני מחפש כלפי ת''ת - שאין איסור ת''ת האסור לגויים - בספר התהילים.
הרעיון הוא מפאת היותו שבח ותהילה ולא ספר לימוד.
והמסייעני שכמ''ה

בקרו טלה
הודעות: 3035
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יוני 24, 2019 11:46 pm

שייף נפיק כתב:בהקדמה לתהילים של הרש'ר הירש מבאר שספר תהילים הוא ספר אוניברסאלי המיועד לכל המין האנושי, אני מחפש מקורות קדומים יותר.
מה שאני מחפש כלפי ת''ת - שאין איסור ת''ת האסור לגויים - בספר התהילים.
הרעיון הוא מפאת היותו שבח ותהילה ולא ספר לימוד.
והמסייעני שכמ''ה

במאמר המוסגר יש להעיר לאידך גיסא שהא"א מבוטשאטש כתב באו"ח סי' רל"ח וז"ל "כיון שקבע השי"ת שאמירת תהלים יהיה חשוב כנגעים ואהלות, א"כ הרי זה כלימוד משניות שזמנו בתחילת הלילה"
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' יוני 24, 2019 11:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 2006
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' יוני 24, 2019 11:54 pm

יישר כחך. ואכן בנפה''ח כמדומה שמנ''ל שהתקבלה בקשת דוד בזה. ועכ''פ אי''ז סתירה למה שכתבתי לגבי בני נח

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' יוני 25, 2019 12:03 am

שייף נפיק כתב:יישר כחך. ואכן בנפה''ח כמדומה שמנ''ל שהתקבלה בקשת דוד בזה. ועכ''פ אי''ז סתירה למה שכתבתי לגבי בני נח

viewtopic.php?f=7&t=35350&p=387433&hilit=%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%A9+%D7%93%D7%95%D7%93#p387406
וע"ע בנכב"ב.

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ג' יוני 25, 2019 12:05 am

שתי הנהגות חסידיות.
א. זכורני בשם הבעש"ט נ"ע להקפיד לסגור בשעת הקידוש את הפקק של הבקבוק.
ב. זכורני בשם הר"פ מקוריץ זיע"א שלא לישב על כסא מבלי להסתכל קודם שאין עליו כלום.
אשמח מי יוכל למצוא לי
תודה רבה
בברכת התורה

בקרו טלה
הודעות: 3035
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יוני 25, 2019 12:18 am

לענין כתב:שתי הנהגות חסידיות.
א. זכורני בשם הבעש"ט נ"ע להקפיד לסגור בשעת הקידוש את הפקק של הבקבוק.

או' נא
אמרי פנחס ב.PDF
(153.57 KiB) הורד 51 פעמים

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ג' יוני 25, 2019 12:27 am

תודה רבה!

עובדיה חן
הודעות: 1128
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' יוני 25, 2019 8:58 am

בקרו טלה כתב:
עובדיה חן כתב:על איזה והיכן נאמר הביאני לבית היין משל לאדם הנכנס למרתף היין מטבע שמשתכר ככה תורה וכו

שיר השירים רבה א
ומהו הביאני אל בית היין אמרה כנסת ישראל הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין זה סיני, ונתן לי שם דגלי תורה ומצות ומעשים טובים ובאהבה גדולה קבלתי אותם. רבי אבא בשם ר' יצחק אמר, אמרה כנסת ישראל הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין זה סיני ונתן לי משם התורה שנדרשת מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים טמא מנין ודגלו, ומאהבה גדולה קבלתיה שנא' ודגלו עלי אהבה.
עי' זכרון שמואל או' ד - ה

ישר כוח ,עזרתי לי מאוד

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 764
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 25, 2019 11:49 am

ראיתי בס' עבודה וקדושה לתלמיד הגר"ח (בחלק ב' בביאור על ק"ש בפסוק וסרתם ועבדתם) שמביא ששמע מאיזה מגיד, בשם הרמב"ם במכתב לבנו ר"א, שמעיר לו על מה שהוא שקוע בלימודו ללא אכילה ושתיה, וכשמגיע לאפיסת כוחות, הוא אוכל, והרמב"ם מעיר לו שעי"ז הוא "נהנה" מהאוכל, והרי זה בכלל מ"ש בפסוק "וסרתם" - ועבדתם. וכביכול ה"ז כע"ז.[כלו' כל מה שאינו תורה ה"ז כבר בגדר ע"ז, יעי"ש בדברי המנוחה וקדושה].

במהדורה החדשה לא ציינו מקור לזה,
האם ידוע למישהו כזאת ממכתבי הרמב"ם לבנו ר"א?

איקטורין
הודעות: 86
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי איקטורין » ג' יוני 25, 2019 2:36 pm

ראיתי מביאים מהרב וולבה באגרות וכתבים [מצורף ציון 12] - שכתב שהח"ח בסוף שמיה"ל כותב שיש מצווה בכל יום להתבונן בבריאה שנאמר "שאו מרום עיניכם" וכו'.
היש ח"ח כזה?

הרב וולבה.pdf
(1.43 MiB) הורד 26 פעמים

פרנצויז
הודעות: 666
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: עזרה במציאת מקור

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' יוני 25, 2019 5:42 pm

תלמוד ירושלמי כתב:בספר תולדות שמשון פרשת בראשית סוף אות ד' כתב:
וְהַהוֹנָאָה וְהַשְּׂחוֹק שֶׁעוֹשִׂים לָנוּ הָאֻמּוֹת בְּחֶסְרוֹנֵנוּ וּבְגָלוּתֵנוּ, זֶה הוּא לָנוּ לִישׁוּעָה, שֶׁמְּקָרֵב אֶת הַגְּאֻלָּה, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ זַ"ל עַל פָּסוּק (ישעיה לח, יד) 'ה' עָשְׁקָה לִּי עָרְבֵנִי'.
לא הצלחתי למצוא מאמר זה על הפסוק הנזכר.
אשמח מאד אם אחד מתלמידי החכמים כאן יוכל לאלפני בינה. יישר כח

"וכמו שאמרו ז"ל" אינו חייב להיות דוקא בספרי תנאים או אמוראים, והרבה מחברים נוהגים לכתוב כך גם על ספרי ראשונים ואחרונים. (יש לברר איך נוהג המחבר של הספר הזה). וא"כ יש לחפש גם בספרים שאינם מחז"ל.
בענין שהובא כאן, לע"ע לא נמצא באופן מדוייק, אך מצאתי ענין דומה קצת.
ראה בס' דברי שלום, מאת הג"ר יצחק אדרבי, (מתקופת מרן הבית יוסף), בדפוס ווארשא, ח"ב, דרוש כ"א, (עמ' 190), [בדפוס ראשון הוא דרוש כ"ב, דף פ"ט ע"א].

דברי שלום - לרבי יצחק אדרבי - דרוש כא - דפוס ווארשא עמוד 190.jpg
דברי שלום - לרבי יצחק אדרבי - דרוש כא - דפוס ווארשא עמוד 190.jpg (41.9 KiB) נצפה 2498 פעמים

דברי שלום - לרבי יצחק אדרבי - דרוש כב - דפוס ראשון דף פט עמוד א.jpg
דברי שלום - לרבי יצחק אדרבי - דרוש כב - דפוס ראשון דף פט עמוד א.jpg (43.73 KiB) נצפה 2498 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 1206
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' יוני 25, 2019 6:12 pm

ראיתי היום דבר פלא בגורנן ארנ"ן לתלמיד הרמ"ע מפאנו - כי השליו הגיע מים כנרת, חיפשתי רבות ולא מצאתי מקור לדבר זה (בת"י כתוב ים הגדול, ויש מפרשים ים סוף), מישהו יודע? תודה רבה.

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆הארת פטירת הצדיק עד ג' ימים

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' יוני 25, 2019 6:51 pm

מה המקור שהארת פטירת צדיק נמשכת ג' ימים?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 764
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 25, 2019 11:27 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:ראיתי בס' עבודה וקדושה לתלמיד הגר"ח (בחלק ב' בביאור על ק"ש בפסוק וסרתם ועבדתם) שמביא ששמע מאיזה מגיד, בשם הרמב"ם במכתב לבנו ר"א, שמעיר לו על מה שהוא שקוע בלימודו ללא אכילה ושתיה, וכשמגיע לאפיסת כוחות, הוא אוכל, והרמב"ם מעיר לו שעי"ז הוא "נהנה" מהאוכל, והרי זה בכלל מ"ש בפסוק "וסרתם" - ועבדתם. וכביכול ה"ז כע"ז.[כלו' כל מה שאינו תורה ה"ז כבר בגדר ע"ז, יעי"ש בדברי המנוחה וקדושה].

במהדורה החדשה לא ציינו מקור לזה,
האם ידוע למישהו כזאת ממכתבי הרמב"ם לבנו ר"א?


הנה הדברים הנ"ל
קבצים מצורפים
מנוחה וקדושה עמוד קכה מהדו''ח.PNG
מנוחה וקדושה עמוד קכה מהדו''ח.PNG (92.25 KiB) נצפה 2452 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 764
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 25, 2019 11:29 pm

מה ההבדל בין לשון "שירה" לבין לשון "זמרה"?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ביקורת תהיה, יחזקאל ר, לב האבן, שבתי ו־ 40 אורחים