מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆הארת פטירת הצדיק עד ג' ימים

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' יוני 25, 2019 6:51 pm

מה המקור שהארת פטירת צדיק נמשכת ג' ימים?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 812
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 25, 2019 11:27 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:ראיתי בס' עבודה וקדושה לתלמיד הגר"ח (בחלק ב' בביאור על ק"ש בפסוק וסרתם ועבדתם) שמביא ששמע מאיזה מגיד, בשם הרמב"ם במכתב לבנו ר"א, שמעיר לו על מה שהוא שקוע בלימודו ללא אכילה ושתיה, וכשמגיע לאפיסת כוחות, הוא אוכל, והרמב"ם מעיר לו שעי"ז הוא "נהנה" מהאוכל, והרי זה בכלל מ"ש בפסוק "וסרתם" - ועבדתם. וכביכול ה"ז כע"ז.[כלו' כל מה שאינו תורה ה"ז כבר בגדר ע"ז, יעי"ש בדברי המנוחה וקדושה].

במהדורה החדשה לא ציינו מקור לזה,
האם ידוע למישהו כזאת ממכתבי הרמב"ם לבנו ר"א?


הנה הדברים הנ"ל
קבצים מצורפים
מנוחה וקדושה עמוד קכה מהדו''ח.PNG
מנוחה וקדושה עמוד קכה מהדו''ח.PNG (92.25 KiB) נצפה 2852 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 812
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 25, 2019 11:29 pm

מה ההבדל בין לשון "שירה" לבין לשון "זמרה"?

שייף נפיק
הודעות: 2022
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 26, 2019 12:29 am

שייף נפיק כתב:בהקדמה לתהילים של הרש'ר הירש מבאר שספר תהילים הוא ספר אוניברסאלי המיועד לכל המין האנושי, אני מחפש מקורות קדומים יותר.
מה שאני מחפש כלפי ת''ת - שאין איסור ת''ת האסור לגויים - בספר התהילים.
הרעיון הוא מפאת היותו שבח ותהילה ולא ספר לימוד.
והמסייעני שכמ''ה


הקפצה.
זקוק בהקדם
ויישר כחו

פרנצויז
הודעות: 692
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' יוני 26, 2019 1:21 am

איקטורין כתב:ראיתי מביאים מהרב וולבה באגרות וכתבים [מצורף ציון 12] - שכתב שהח"ח בסוף שמיה"ל כותב שיש מצווה בכל יום להתבונן בבריאה שנאמר "שאו מרום עיניכם" וכו'.
היש ח"ח כזה?
[הרב וולבה.pdf[/]

בסוף ס' שמירת הלשון ח"ב, בחתימת הספר, אות י"ב, (ד"ה עוד), כותב בעל החפץ חיים שצריך להתבונן בגדולת הבורא, וראוי לעשות את זה אחרי התפילה לפני האוכל, עיי"ש. (כמדומה שלא כתוב להתבונן בבריאה).
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =36&hilite

איקטורין
הודעות: 91
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי איקטורין » ד' יוני 26, 2019 1:31 am

פרנצויז כתב:
איקטורין כתב:ראיתי מביאים מהרב וולבה באגרות וכתבים [מצורף ציון 12] - שכתב שהח"ח בסוף שמיה"ל כותב שיש מצווה בכל יום להתבונן בבריאה שנאמר "שאו מרום עיניכם" וכו'.
היש ח"ח כזה?
[הרב וולבה.pdf[/]

בסוף ס' שמירת הלשון ח"ב, בחתימת הספר, אות י"ב, (ד"ה עוד), כותב בעל החפץ חיים שצריך להתבונן בגדולת הבורא, וראוי לעשות את זה אחרי התפילה לפני האוכל, עיי"ש. (כמדומה שלא כתוב להתבונן בבריאה).
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =36&hilite

ייש"כ
הלום ראיתי שכן ציין גם הרב שילה בן דוד בספרו הפרשה המחכימה.
והן אומנם לא כתב להדיא בבריאה - אבל הח"ח ציין מקורו לחוה"ל ושם הזכיר זאת החוה"ל וז"ל: "אבל איך הדרך אל אהבת האלהים יתברך אומר בתשובת שאלה זאת, כי הבקשה הזאת לא תתכן לשואל אלא אחר הקדמות רבות וכאשר תתקיימנה ההקדמות תתילד מהם האהבה באלהים יתברך אבל מי שמכוין אליה בעצמה לא יוכל להגיע אליה. וההקדמות אשר ראוי למאמין להקדים לה בנפשו הם שני יחודי הלבבות ושתי כניעות ושני חשבונות ושתי בחינות. אבל שני יחודי הלבבות אחד מהם ליחד הלב ביחוד הבורא והשני ליחד המעשה לשמו ולעבדו לכבודו בלבד. אבל שתי הכניעות אחת מהן הכניעה לאלהים יתעלה והשנית הכניעה ליראי האלהים ובחיריו. אבל שני החשבונות אחד מהם חשבונו עם נפשו על מה שחייב לאלהים להתמדת טובותיו והשני חשבונו עם נפשו על הסתירו עונותיו והאריכו לו ומחילתו. אבל שתי הבחינות אחת מהם הבחינה במה שעבר לראשונים בעמדו על ספרי הנביאים ודברי הקדמונים ע"ה כמ"ש (תהלים קמג) זכרתי ימים מקדם וגו' והשנית הבחינה בעולם במה שהוא רואה מפלאי הבורא ית' בבריאותיו. וכבר בארתי בספר זה כללים מן הענין הזה כפי יכלתי מה שיש בו די למי שמבין ומכוין למה שיש בו הצלתו והמלטו בעוה"ז ובעוה"ב.

וכאשר יתקן כל זה ויחבר אליו הפרישות מתענוגי העולם ותאותיו ויבין גדולת הבורא ועצמותו ואמתותו ורוממותו וישכיל קטנות ערך נפשו וזעירותו וזלותו ואח"כ יכיר רב טוב הבורא עליו וגודל חסדו עמו, אז תהיה האהבה באלהים מן המאמין סמוכה לזה בלב שלם ואמתות זך נפשו והכספו לו בהשתדלות וחריצות וזריזות דומה למה שנאמר (ישעיה כו) נפשי אויתיך בלילה ואמר (שם) לשמך ולזכרך תאות נפש ואמר (תהלים מב) צמאה נפשי לאלהים. והחזק שבדברים שתעזר בהם על המדרגה הזאת העליונה הוא המורא הגדול מאלהים והאימה ממנו והפחד ממצותיו והמחשבה תמיד בהשקפתו על סתרך וגלויך ומצפונך ונראך והנהגתו אותך וחמלתו עליך ודעתו הנסתר והנגלה בעבר ובעתיד ממעשיך ומחשבותיך והבטחתו לך והקרבתו אותך ולא תוכל עם כל זה לעמוד מנטות אליו בלבך ובמצפונך בבר לבב ובאמונה שלמה. ותחלה נפשך באהבתו ותבטח על חמלתו וגודל חנותיו ורחמיו, ולא תשתתף בעת ההיא עם אהבתו אהבת זולתו ולא ישקיף עליך שאתה ירא עם יראתך ממנו בלתו ולא תפקדהו מרעיוניך ולא יסור מנגד עיניך ויהיה צוותך בבדידות וישב עמך במדברות ויהיה מקום מלא בני אדם בעיניך כלא מלא והריק מהם כלא ריק לא תשומם בהפקדם ולא תדאג בהעדרם ותהיה תמיד שמח באלהיך שש בבוראך עלז ברצונו וכוסף לפגיעתו כמ"ש (שם סד) ישמח צדיק בה' וחסה בו ואמר הנביא (חבקוק ג) ואני בה' אעלוזה אגילה באלהי ישעי ואמר דוד עליו השלום (תהלים סד) ה' אורי וישעי ממי אירא ושאר המזמור".

ישראליק
הודעות: 639
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ד' יוני 26, 2019 6:55 pm

בקרו טלה כתב:
שייף נפיק כתב:בהקדמה לתהילים של הרש'ר הירש מבאר שספר תהילים הוא ספר אוניברסאלי המיועד לכל המין האנושי, אני מחפש מקורות קדומים יותר.
מה שאני מחפש כלפי ת''ת - שאין איסור ת''ת האסור לגויים - בספר התהילים.
הרעיון הוא מפאת היותו שבח ותהילה ולא ספר לימוד.
והמסייעני שכמ''ה

במאמר המוסגר יש להעיר לאידך גיסא שהא"א מבוטשאטש כתב באו"ח סי' רל"ח וז"ל "כיון שקבע השי"ת שאמירת תהלים יהיה חשוב כנגעים ואהלות, א"כ הרי זה כלימוד משניות שזמנו בתחילת הלילה"


להעיר מפסקו של החזון איש זצ"ל (מגליון דברי שיח)


תהלים.JPG
תהלים כתפלה או כלימוד התורה
תהלים.JPG (88.5 KiB) נצפה 2640 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 2022
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 26, 2019 11:44 pm

יישר כחך!

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' יוני 27, 2019 12:49 am

מה המקור לסיפור שאמו של החוסן יהושע העלילו עליה עלילה ולכן זכתה לבנים צדיקים.[אנא מקור קדום לא סיפרי אחרוני זמננו]

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יוני 27, 2019 1:01 am

נחלי אפרסמון כתב:מה המקור לסיפור שאמו של החוסן יהושע העלילו עליה עלילה ולכן זכתה לבנים צדיקים. [אנא מקור קדום לא ספרי אחרוני זמננו]

ראה כאן.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 812
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יוני 27, 2019 11:39 am

תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » ה' יוני 27, 2019 5:23 pm

היכן מקורו של מדרש זה?

תודה
קבצים מצורפים
שלמה המלך.PNG
שלמה המלך.PNG (9.8 KiB) נצפה 2554 פעמים

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יוני 27, 2019 5:36 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

viewtopic.php?f=46&t=45719&p=545066&hilit#p545066
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יוני 27, 2019 5:42 pm

שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

viewtopic.php?f=7&t=30792&start=2080#p542062

קמצן_קדוש
הודעות: 149
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ה' יוני 27, 2019 5:46 pm

לא ברור לי אם קשור לאשכול, אבל ננסה.

בזמנו קראתי באיזה ספר על הרש"ר הירש,
שבצוואתו ציווה את כל רכושו לאשתו (אולי לכל ילדיו כולל הבנות..?) ורק שאת ספרי הקודש שלו ביקש שילכו או"ק לבנים כדי שתהיה "ירושה דאורייתא".

אינני זוכר באיזה ספר קראתי.

מישהו יודע או יש ברשותו ספר על הרש"ר ויוכל לבדוק?
(כמדומני זה היה בסוף הספר ממש).

ייש"כ!

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » ה' יוני 27, 2019 5:47 pm

כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 80#p542062


יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יוני 27, 2019 5:50 pm

שמן ודבש כתב:
כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

viewtopic.php?f=7&t=30792&start=2080#p542062

יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

בשעתו חפשתי, ולא עלתה בידי כזאת.

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » ה' יוני 27, 2019 5:57 pm

כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:
כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 80#p542062

יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

בשעתו חפשתי, ולא עלתה בידי כזאת.


אם קבלה היא נקבל

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 812
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יוני 28, 2019 1:01 am

כרמי שלי כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... it#p545066
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=


תודה רבה!

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » ו' יוני 28, 2019 12:27 pm

האם יש מקור לכך שישנו עוף שכאשר הוא שר שירה, מתקבצים אליו הרבה עופות לשורר יחד עמו?

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » א' יוני 30, 2019 5:13 pm

שלום
האם ידוע מקור הדברים שהביא השם משמואל?
קבצים מצורפים
שם משמואל.png
שם משמואל.png (16.52 KiB) נצפה 2364 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 2763
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יוני 30, 2019 8:11 pm

האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

בקרו טלה
הודעות: 3049
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יוני 30, 2019 8:22 pm

מחולת המחנים כתב:האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

פטור ללא כלום א"א
או' יא
קבצים מצורפים
אור תורה.PDF
(142.65 KiB) הורד 30 פעמים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 346
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' יוני 30, 2019 8:24 pm

שמן ודבש כתב:שלום
האם ידוע מקור הדברים שהביא השם משמואל?

התגלות לובן העליון ביוהכ"פ נמצא הרבה בספרי קבלה ולמשל במגיד מישרים פרשת וישב.

עזריאל ברגר
הודעות: 5835
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 30, 2019 8:26 pm

בקרו טלה כתב:
מחולת המחנים כתב:האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

פטור ללא כלום א"א
או' יא

יישר כח, ואשכחנא מרגניתא מלעילא...

מצפה
הודעות: 148
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ עצת אחיתופל

הודעהעל ידי מצפה » א' יוני 30, 2019 10:59 pm

מה המקור שכל הנוטל עצה מאחיתופל מצליח?

יישר כחכם, המצפה

מחולת המחנים
הודעות: 2763
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יוני 30, 2019 11:07 pm

"ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל איש בדבר האלקים" (שמואל ב טז, כג) ועיין רד"ק שם.

מצפה
הודעות: 148
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מצפה » א' יוני 30, 2019 11:10 pm

מחולת המחנים כתב:"ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל איש בדבר האלקים" (שמואל ב טז, כג) ועיין רד"ק שם.

יישר כח.
בכ"ז אני חושב שיש איזה שהוא מקור ללשון מצליח


(לזה קוראים בושות?)

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 812
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יולי 01, 2019 3:34 am

כף החיים סי' רמא אות ז [סוף ח"ג]:
כל המרבה בחסידות - מאריך חיים


מה המקור?

.השוחט
הודעות: 325
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יולי 01, 2019 11:27 am

אולי במשלי? [יראת ה' תוסיף ימים. בערך].

ואולי על משקל מה שאמרו המאריך בדבר פלוני [שעניין כל מאריך הוא מדת חסידות] מאריכין לו ימיו ושנותיו.

מצפה
הודעות: 148
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ירושלמי

הודעהעל ידי מצפה » ב' יולי 01, 2019 3:25 pm

מעשה בי"ג אחים אשר שניים עשר מביניהם נסתלקו מן העולם בלא יבום, וחפצו נשותיהם של שניים עשר האחים שהאח האחרון ייבמם, אבל הוא לא רצה וכו'.

איה המראה מקום?

יישר כח, המצפה

בקרו טלה
הודעות: 3049
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ירושלמי

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יולי 01, 2019 5:51 pm

מצפה כתב:מעשה בי"ג אחים אשר שניים עשר מביניהם נסתלקו מן העולם בלא יבום, וחפצו נשותיהם של שניים עשר האחים שהאח האחרון ייבמם, אבל הוא לא רצה וכו'.
איה המראה מקום?
יישר כח, המצפה

ירושלמי יבמות פרק ד הלכה יב
דלמא תלת עשר אחין הויין ומתין תרין עשר דלא בנין אתיון בעיון מתייבמה קומי רבי אמר ליה רבי איזיל ייבם אמר ליה לית בחיילי. והם אומרות כל חדא וחדא אנא מזייננא ירחי. אמר ומאן זיין ההוא ירחא דעיבורא. אמר רבי אנא זייננא ירחא דעיבורא וצלי עליהון ואזלון להון בתר תלת שנין אתון טעינין תלתין ושיתא מיינוקין אתון וקמנו להן קומי דרתה דרבי. סלקין ואמרין ליה לרע קרייא דמיינוקין בעיין מישאל בשלמא. אודיק ר' מן כוותא וחמתון. אמר לון מה עיסקיכון. אמרין ליה אנן בעיין תיתין לן ההוא ירחא דעיבורא. ויהיב להון ההוא ירחא דעיבורא.

בן_אליעזר
הודעות: 869
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ב' יולי 01, 2019 6:29 pm

א] אשמח להפניות ומראי מקומות, בכלל, על שניתן לפרש תיבת "אף" במשמעות של "אפילו" (ובפרט באם יש כזה בפרק"א בייחוד)

כולל גם במאמרים ונימוקים מאוחרים יותר.

ב-1] ומענין לענין באותו ענין: האם מצינו מי שפירש במשנה (אבות פ"ה) "עשרה דברים נבראו בע"ש בין השמשות", שהג' פעמים "אף" שם במשנה ("ויש אומרין אף המזיקין.." וכיו"ב - עכ"פ לכמה מהגירסאות) הם במובן של "אפילו"?
ב-2] והאם יש מי שדייק - עכ"פ לכמה מהגיר' - בדברי המשנה "וי"א אף קברו של משה רבינו, ואילו של אברהם אבינו, וי"א אף המזיקין וי"א אף צבת בצבת עשוי'". בזה שאין "אף" נוספת ל"אילו של א"א", האם נכלל בקודמו. או דיוקים דומים בחסרונו של "אף" זו?

בתודה מראש למסייעים בכהנ"ל,

ושא_נס
הודעות: 1149
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יולי 01, 2019 9:00 pm

והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ

א_צאנזער
הודעות: 25
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי א_צאנזער » ב' יולי 01, 2019 9:25 pm

ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.

ושא_נס
הודעות: 1149
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יולי 01, 2019 9:36 pm

א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.


ייש"כ

אלו הם הדברים בשרשם.
ספר זרע אהרן (ווילנא תרע"א):
"דאמרו בפרק שירה: כלבים אומרים [תהלים צה ו] באו נשתחוה (ונברכה) [ונכרעה נברכה]. ונראה לפרש על פי מאמרם ז"ל בפסחים דף קי"ח [ע"א] דכל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, ונראה לפרש להשליכו לחוץ למקום שהכלב שוכן, מפני שגם הוא דומה לכלב, דאמרו (בספרי) [בשמות רבה] [פרשה לא פיסקא ט] על פסוק [שמות כב ל] ואנשי קדש תהיון לי - אל תהיו ככלבים שכשאחד נובח כולם מתקבצים ונובחים על חנם. והמקובלים [????] אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח. וכשנתרבו המוסרים עשרה פעמים יותר ממספר הכלבים מתגלגלים עשרה מוסרים בכלב אחד, ולכן אומר הכלב למוסרים המגולגלים בתוכו בואו ונשתחוה ונברכה, ונעשה ברכו, כי יש לי מנין שלם של מוסרים בכרסי. ומוסרים גרועים על פי דין מעכו"ם, דבעכו"ם לא מורידים ולא מעלים, אבל מסור מורידים ולא מעלים [ע"ז כו א-ב]...".

הביאור הזה שיש מנין של מוסרים וכו', מוזכר בספרים קדומים יותר?

בינתיים מצאתי זה:
עמק המלך: "וגם מי שמוסר ממונו של ישראל בידי גוים, על ידי מלשינותו, דינו בכלב נובח, שנאמר "ויקרא לה נובח בשמו" [במדבר ל"ב מ"ב], ומלת ל"ה נוטריקון ל'שון ה'רע, רוצה לומר יבוא מלשין עבדא למאריה, נובח בלשונו, בכלב נובח".
נערך לאחרונה על ידי ושא_נס ב ב' יולי 01, 2019 9:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 812
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יולי 01, 2019 9:48 pm

עי' מדרש תלפיות ענף גלגול ערך המוסר.

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' יולי 01, 2019 11:28 pm

א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.

כן כתב החת"ס בתורת משה וישב עמ' קנ"ז.

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' יולי 01, 2019 11:38 pm

ילקוט ראובני - חלק דבר שבקדושה
מי שמוסר ממון של חבירו ע"י מלשינים דינו יגולגל בכלב נב"ח שנאמר ויקרא לה נבח לה"ה ר"ת ל'שון ה'רע:
\{עמק המלך דף י"ז\}:

רצון
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2018 11:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי רצון » ג' יולי 02, 2019 12:51 am

ושא_נס כתב:
א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.


ייש"כ

אלו הם הדברים בשרשם.
ספר זרע אהרן (ווילנא תרע"א):
"דאמרו בפרק שירה: כלבים אומרים [תהלים צה ו] באו נשתחוה (ונברכה) [ונכרעה נברכה]. ונראה לפרש על פי מאמרם ז"ל בפסחים דף קי"ח [ע"א] דכל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, ונראה לפרש להשליכו לחוץ למקום שהכלב שוכן, מפני שגם הוא דומה לכלב, דאמרו (בספרי) [בשמות רבה] [פרשה לא פיסקא ט] על פסוק [שמות כב ל] ואנשי קדש תהיון לי - אל תהיו ככלבים שכשאחד נובח כולם מתקבצים ונובחים על חנם. והמקובלים [????] אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח. וכשנתרבו המוסרים עשרה פעמים יותר ממספר הכלבים מתגלגלים עשרה מוסרים בכלב אחד, ולכן אומר הכלב למוסרים המגולגלים בתוכו בואו ונשתחוה ונברכה, ונעשה ברכו, כי יש לי מנין שלם של מוסרים בכרסי. ומוסרים גרועים על פי דין מעכו"ם, דבעכו"ם לא מורידים ולא מעלים, אבל מסור מורידים ולא מעלים [ע"ז כו א-ב]...".

הביאור הזה שיש מנין של מוסרים וכו', מוזכר בספרים קדומים יותר?

בינתיים מצאתי זה:
עמק המלך: "וגם מי שמוסר ממונו של ישראל בידי גוים, על ידי מלשינותו, דינו בכלב נובח, שנאמר "ויקרא לה נובח בשמו" [במדבר ל"ב מ"ב], ומלת ל"ה נוטריקון ל'שון ה'רע, רוצה לומר יבוא מלשין עבדא למאריה, נובח בלשונו, בכלב נובח".





ספר פלא יועץ [ערך גלגול] ואפילו על עבירות שנראין קלות ודשו בהן רבים כגון המדבר לשון הרע שמתגלגל בכלב נובח וסימניך ויקרא ל"ה נובח ל"ה ר"ת לשון הרע


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 31 אורחים