שאלה כללית. סתם 'מיטה' בש"ס, כמה טפחים רחבה?
במשנה כלים פרק כ' מבואר שפחות מד' טפחים אינה ראויה (לקבל טומאת מושב), וכך פירש בתפארת ישראל שאע"פ שגברא באמתא יתיב, מ"מ אסור לשכב פרקדן ועל צידו סגי בד' טפחים.
יש משהו יותר מפורש?
מקורות לדיון.
תוספתא סוכה פרק ב': מעשה באנשי ירושלם שהיו משלשלין מטותיהן בחלונות שגבוהין עשרה טפחים ומסככין על גביהן וישנין תחתיהן.
אני מעונין לדעת כמה רוחב אותה מיטה, ז"א האם צריך להניח בפשטות שהן היו של ז' טפחים. (יש להניח שהוציא כמה שפחות רוחב, א. מפני שהוא יותר בטוח. ב. מפני שעיקר מטרתם היתה מחמת הדוחק, ואין סיבה להוציא את המיטה הרחבה).
נפק"מ לפירוש התוספתא, דאם אין בה ז' טפחים, הרי שמוכרחים לפרש ההיתר משום פסל - הדין המובא במשפט הבא שבאותה הלכה: פסל היוצא מן הסוכה נדון כסוכה.
אבל לא ראיתי לאחד מן המפרשים שיפרש כן, ובגמ' פירשו את התוספתא הנ"ל בד' אופנים (!) שונים, ורק אחד מהן קרוב לפירוש שהעליתי.