עזריאל ברגר כתב:כידוע בארה"ק ע"פ חוקי המדינה אסור לומר לאדם שיעבור מקום בתחבורה הציבורית בשביל לעשות הפרדה כמנהג קהילות מסוימות שדורשות שהגברים יישבו מקדימה והנשים מאחורה.
ניסיתי לחשוב אם מישהו עובר על החוק ואומר לאשה שתעבור מקום אחורה, מה אפשר לומר לו כדי לקיים "ענה כסיל כאיוולתו" בדברי תורה?
ועלה בדעתי שאפשר לענות לו שהוא עובר ב"לא תחמוד ... כל אשר לרעך", שהרי ברגע שהיא התיישבה במקום מסוים - המקום הזה קנוי לה למשך כל הנסיעה, והוא עכשיו מנסה להכריח אותה לוותר על מקום זה תמורת מקום אחר, דהיינו ממש איסור "לא תחמוד"!
מה דעתכם?
אוהב אוצר כתב:לא נראה לי שכך צריך לענות לת"ח.
אוצר החכמה כתב:יושב לידך באוטובוס אדם שעושה משהו שאינך רוצה בו. למשל מעשן. שומע מוסיקה שלא לטעמך. ואתה מבקש ממנו בנימוס ובאופן מכובד ביותר לשבת במקום אחר. הוא עושה את זה ברצון ואינו כועס עליך.
אבל לדעתך אתה עברת בלאו דאורייתא של לא תחמוד ?
אוצר החכמה כתב:מה המקור לדבר זה?
עזריאל ברגר כתב:אוהב אוצר כתב:לא נראה לי שכך צריך לענות לת"ח.
הראב"ד חולק עליך.
עזריאל ברגר כתב:אוצר החכמה כתב:מה המקור לדבר זה?
בכל הפוסקים הדגישו שלאו דלא תחמוד הוא רק כאשר "הכביר עליו רעים והפציר בו", אבל לא עלה על לב אדם שאסור לשאול אדם אם הוא מוכן למכור את ביתו!
וזכור לי שכך שמעתי פעם בשיעור מהר"י פרקש, וכמדומני שאמר זאת מתוך דברי א' האחרונים.
אוצר החכמה כתב:עזריאל ברגר כתב:אוצר החכמה כתב:מה המקור לדבר זה?
בכל הפוסקים הדגישו שלאו דלא תחמוד הוא רק כאשר "הכביר עליו רעים והפציר בו", אבל לא עלה על לב אדם שאסור לשאול אדם אם הוא מוכן למכור את ביתו!
וזכור לי שכך שמעתי פעם בשיעור מהר"י פרקש, וכמדומני שאמר זאת מתוך דברי א' האחרונים.
אם אתה שואל אדם אם הוא מוכן למכור את ביתו אינך מפציר בו כלל אלא רק שואל אותו והוא אומר שלא איכפת ואולי הוא חפץ. אני דיברתי על המקרה הדומה למקרה שאתה דיברת עליו. שהאדם עובר למקום שאילולי שביקשת ממנו לא היה עושה אותו אבל עובר ברצון למענך בלי כעס. זה דבר מצוי מאד. המקום השני פחות טוב אבל הוא רואה שאתה מבקש אז הוא עושה ללא שום כעס.
אני לא מכיר את מהר"י פרקש אבל מה המקור?
אוצר החכמה כתב:אני לא דיברתי בכלל על הפצרה מיוחדת ואיני יודע אם כן או לא. צריך ראיות.
הרב עזריאל ברגר גם לא דיבר על ההפצרה. אמר שאם הנותן נותן שלא בכעס אין בזה משום לא תחמוד ועל זה שאלתי מה מקורו.
אוצר החכמה כתב:בא נחזור לעיקר העניין מה הקשר ללא תחמוד גם במקרה שהתחלת בו וגם במקרה שאני נתתי עם המעשן אינך רוצה שום דבר שלו.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הספק בזה למה שזה יהיה לא תחמוד. אתה הופך את הדבר שעשית אותו לתנאי כלומר המפציר לעצם האיסור וזה וודאי לא כך. האיסור הוא לחמוד את השייך לרעך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים