מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת ביצים בראש השנה...

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
פלפלת בחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

אכילת ביצים בראש השנה...

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » ג' אוגוסט 28, 2018 4:49 am

למה לא שמענו ולא ראינו להקפיד שלא לאכול ביצים בראש השנה כיון שהוא מאכל אבלים ולא מסמנא מילתא בפרט דיש מקדמונים שכתבו שלא לאכול ביצים במוצאי שבת דלא מסנא מילתא להתחיל השבוע במאכל אבלים, ואם כן למה לא מובא כן בר״ה, או שמא כן מובא???

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: אכילת ביצים בראש השנה...

הודעהעל ידי דודי צח » ה' אוגוסט 30, 2018 7:32 pm

דווקא לובשים קיטל לבן - כדי להזכיר את יום המיתה

אריה הכהן
הודעות: 325
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: אכילת ביצים בראש השנה...

הודעהעל ידי אריה הכהן » ו' אוגוסט 31, 2018 5:25 pm

פלפלת בחכמה כתב:למה לא שמענו ולא ראינו להקפיד שלא לאכול ביצים בראש השנה כיון שהוא מאכל אבלים ולא מסמנא מילתא בפרט דיש מקדמונים שכתבו שלא לאכול ביצים במוצאי שבת דלא מסנא מילתא להתחיל השבוע במאכל אבלים, ואם כן למה לא מובא כן בר״ה, או שמא כן מובא???

עי' מגן אברהם סי' קלא' ס"ק יד'.

נחלי אפרסמון

Re: אכילת ביצים בראש השנה...

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ו' יולי 05, 2019 1:22 am

כ”כ הגאון ר’ חיים פלאג’י בס’ כף החיים (סי’ ל”א אות נ"ד) לאחר שהרחיב בענין אכילת ביצה בג’ סעודות כתב, ומ”מ בליל מוצאי שבת אפילו משיורי שבת אינו טוב לאכול ביצה, כי לא מסמנא מילתא, ואפי’ אם התינוק שואל לו, יתן לו דבר אחר תמורתו ולא ביצה, כי הזמן למבעי סימנא דחיי, ושמחה וששון ליהודים עכ”ד. וראה עוד בס’ ערך השלחן (סי’ תע”ג אות ו’ דין ד’) שכתב וז”ל: ונהגו בבשר וביצה, דבמוצאי שבת אין מביאין זכר לחגיגה, דאין חגיגה דוחה שבת, ואין לחוש לזה, שלא יראה כקדשים בחוץ אבל אחרים “חוששין שלא לעשות ביצה סימן אבלות במוצאי שבת” ועושין שני מיני בשר (בשם הרשב”ץ דף ל) וכן פסק בשו”ת שערי צדק (חאו”ח סי’ ס”ב). וע”ש מה שפלפל בזה וביאר מה עדיפות יש למוצאי שבת מהשבת עצמה שכן נוהגים לאכול ביצה

נחלי אפרסמון

Re: אכילת ביצים בראש השנה...

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ו' יולי 05, 2019 2:52 pm

זכרוני שבס' חסידים כתב שזה לא תעוננו
וכעת מצאתי בסימן נ"ט .
"כי לא נחש ביעקב וכו' (במדבר כג כג), צונו צורינו לא תנחשו (ויקרא יט כו), ובעונותינו שרבו כיום הזה מנחשים בישראל, בודקים בעונות, אומרים להזכיר במוצאי שבת שלא לאכול בצים, או שלא לקחת אש שתי פעמים כשיש חולה בבית, או יולדת תוך תשעה ימים, וכמה דברים שאין הפה יכול לדברם ועוברים על מצות מלכנו. ועוד יש ניחוש ורב הוא ונוהג בין בני אדם, רואין אש וגחלות בוערות מעומד, אומרים יהי' לנו אורח, אם תכבהו במים האורח יפול במים, ואין לך ניחוש גדול מזה, ואמת ויציב הדבר כמה בני אדם ניסוהו, אך הוא השטן הוא המתעה אותם. כשרואה השטן שזה מנחש ואומר יפול האורח במים, אז אומר השטן אלך ואפיל האורח במים להטעות זה, להיות לסימן זה בידו לנחש לעולם, ואוי להם לעושים כך, כי עוברים על כמה לאוין לא תנחשו (ויקרא יט כו) לא ימצא בך וגו' ומנחש (דברים יח י) ובחקותיהם לא תלכו (ויקרא יח ג), ועוד שעושים עדות התורה שקר כי לא נחש ביעקב (במדבר כג כג)"


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים