או יאמר, זה ספר תולדות אדם, למי שזיכהו השי"ת להוציא לאור ספר בחידושי תורה, הוא תולדות האדם, פירוש, כמו מי שנולד לו בן קורא אותו על שם אבותיו, כמו שמצינו במשפחה הקדושה משפחת רבינו הקדוש רבי יהודה הנשיא, עיין מ"ש בספרי ברית אבות (סי' ח אות ט), ע"ש, כמו כן מי שמחבר ספר, יקרא את שם הספר על שם אבותיו, כדי שיהיה הספר לתפאר'ת להם בעולם העליון
דרופתקי דאורייתא כתב:יש להאי'ר למה שכתב הגאון רבי שבתאי ליפשיץ זצ"ל בספר תפארת יעקב (פרשת בראשית דף ח סע"ד) וז"ל,או יאמר, זה ספר תולדות אדם, למי שזיכהו השי"ת להוציא לאור ספר בחידושי תורה, הוא תולדות האדם, פירוש, כמו מי שנולד לו בן קורא אותו על שם אבותיו, כמו שמצינו במשפחה הקדושה משפחת רבינו הקדוש רבי יהודה הנשיא, עיין מ"ש בספרי ברית אבות (סי' ח אות ט), ע"ש, כמו כן מי שמחבר ספר, יקרא את שם הספר על שם אבותיו, כדי שיהיה הספר לתפאר'ת להם בעולם העליון
ויש לבדוק גם בהקדמות של הספרים הנ"ל שביארו מן הסתם טעמיהם.
בברכה המשולשת כתב:חכם צבי ר"ת שמו ושם אביו
טברייני כתב:בברכה המשולשת כתב:חכם צבי ר"ת שמו ושם אביו
האם משום כך הוא קרא לספר כך, הרי בשמו הטבעי צבי (הירש) מוזכר כבר שם אביו יעקב צ'בי ב'ן י'עקב.
אמנם בנו קרא לעצמו על שם אביו יעב"ץ י'ע'קב ב'ן צ'בי, ואף קרא לאחד מספריו שאילת יעב"ץ.
טברייני כתב:הרב עובדיה עשה זאת בראשי תיבות יחד עם שמו
'יביע אומר', יביע ר"ת עובדיה יוסף בן יעקב
תורה מפוארת כתב:השם אמרי אמת מגור נקרא כן א'ברהם מ'רדכי ר'בקה י'וכבד אמת, [נציין כי לא הוא זה שעשה את השם].
דמשק כתב:אבי עזרי ע"ש אביו ר' עזריאל.
תורה מפוארת כתב:טברייני כתב:הרב עובדיה עשה זאת בראשי תיבות יחד עם שמו
'יביע אומר', יביע ר"ת עובדיה יוסף בן יעקב
ועיי"ש בהקדמה שמצוטט מרבותינו בכבוד הדבר לקרוא ע"ש אבותיו.
טברייני כתב:תורה מפוארת כתב:טברייני כתב:הרב עובדיה עשה זאת בראשי תיבות יחד עם שמו
'יביע אומר', יביע ר"ת עובדיה יוסף בן יעקב
ועיי"ש בהקדמה שמצוטט מרבותינו בכבוד הדבר לקרוא ע"ש אבותיו.
תודה, לא מצאתי, אשמח למיקוד.
תורה מפוארת כתב:טברייני כתב:תורה מפוארת כתב:טברייני כתב:הרב עובדיה עשה זאת בראשי תיבות יחד עם שמו
'יביע אומר', יביע ר"ת עובדיה יוסף בן יעקב
ועיי"ש בהקדמה שמצוטט מרבותינו בכבוד הדבר לקרוא ע"ש אבותיו.
תודה, לא מצאתי, אשמח למיקוד.
ח"ב בפתיחה: קראתי לחיבור זה בשם יביע אומר לרמוז על שמי, כי ר"ת יבי"ע (למפרע) עובדיה יוסף בר' יעקב. גם אומר בגימט' עבדיה יוסף. (וכן הכתוב "יום ליום יביע אומר" גימ' עבדיה יוסף בן יעקב.] וכמ"ש בספרי הקודש שצריך לרמוז איש את שמו בשם חיבורו. כמ"ש בס' הרוקח. וע' באורך במ"ש בשם הגדולים (מע' ספרים, ערך ס' הזכרונות.).
וכלשון הזה יש ג"כ בפתיחה לח"ג.
ח"ו בהקדמה: קראתי לחיבור זה בשם "יביע אומר" לרמוז את שמי, כי ר"ת יבי"ע (למפרע) עובדיה יוסף בר' יעקב. גם "אומר" בגימטריא עבדיה יוסף. והכתוב (בתהלים יט): "יום ליום יביע אומר" בגימט' עבדיה יוסף בן יעקב" וכמ"ש בספר הרוקח שצריך המחבר לרמוז שמו בשם החבור שיחבר.
זכור לי שבחזון עובדיה יש אריכות קצת [אין באוצר].
למדתי קצת בספריו של ר’ שאול ליברמן. יש דברים שהבנתי, ויש דברים שלא הבנתי כל צרכם. אך דבר אחד אוכל להגיד על עצמי: את שערי ספריו הנני מכיר. ובשערי ספריו – עיקרי תורה!
צא ופתח את השערים של ה”תוספתא כפשוטה” ושל ספרו האחרון “ספרי זוטא”, וראה כיצד חותם אותו חכם את שמו. שם האב נדפס באותיות גדולות. שמו הוא – באותיות קטנות.
“הרבה דנתי על כך עם המדפיסים”, סח לי ר’ שאול ליברמן. “הם טענו כי לא יפה שבשורה אחת יופיעו יחד אותיות קטנות וגדולות, אך אני עמדתי בשלי: מוסרי הדבר, אסתיטי הוא!”
“הרי זה מנהג ישראל”, הוא מוסיף ובת-צחוק מרחפת על שפתיו.
“מנהג ישראל?”, אני תמה.
הוא קם, מוציא את הספר “שיירי כנסת הגדולה” ליורה דעה, פותח בהלכות כבוד אב ואם (סימן ר”מ) וקורא: “יש נוהגים כשחותמים שמם ושם אביהם לכתוב שם אביהם למעלה מפני כבוד אביהם, כגון זה ראובן בן יעקב” [השם יעקב נדפס באותיות גדולות ועל כן הוא נראה כאילו עומד למעלה מן השם ראובן].
טברייני כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:יש להאי'ר למה שכתב הגאון רבי שבתאי ליפשיץ זצ"ל בספר תפארת יעקב (פרשת בראשית דף ח סע"ד) וז"ל,או יאמר, זה ספר תולדות אדם, למי שזיכהו השי"ת להוציא לאור ספר בחידושי תורה, הוא תולדות האדם, פירוש, כמו מי שנולד לו בן קורא אותו על שם אבותיו, כמו שמצינו במשפחה הקדושה משפחת רבינו הקדוש רבי יהודה הנשיא, עיין מ"ש בספרי ברית אבות (סי' ח אות ט), ע"ש, כמו כן מי שמחבר ספר, יקרא את שם הספר על שם אבותיו, כדי שיהיה הספר לתפאר'ת להם בעולם העליון
ויש לבדוק גם בהקדמות של הספרים הנ"ל שביארו מן הסתם טעמיהם.
יישר כחכם.
נחלי אפרסמון כתב:טברייני כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:יש להאי'ר למה שכתב הגאון רבי שבתאי ליפשיץ זצ"ל בספר תפארת יעקב (פרשת בראשית דף ח סע"ד) וז"ל,או יאמר, זה ספר תולדות אדם, למי שזיכהו השי"ת להוציא לאור ספר בחידושי תורה, הוא תולדות האדם, פירוש, כמו מי שנולד לו בן קורא אותו על שם אבותיו, כמו שמצינו במשפחה הקדושה משפחת רבינו הקדוש רבי יהודה הנשיא, עיין מ"ש בספרי ברית אבות (סי' ח אות ט), ע"ש, כמו כן מי שמחבר ספר, יקרא את שם הספר על שם אבותיו, כדי שיהיה הספר לתפאר'ת להם בעולם העליון
ויש לבדוק גם בהקדמות של הספרים הנ"ל שביארו מן הסתם טעמיהם.
יישר כחכם.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=7
חד ברנש כתב:מעניינו של האשכול:
סיפר ר' טוביה פרשל:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים