מאז שהתחלתי ללבוש ציצית, לפני כ-35 שנה, לימדוני שאין ללבוש אותה על הגוף, אלא יש ללבוש גופיה תחתיה.
כעת ראיתי שמקור הדבר מדברי הגרח"ק שליט"א בספרו על ציצית, מובא גם בספר דעת נוטה ובפסקי תשובות שאין ללכת בט"ק באופן קבוע על הגוף, דהוי כבגד העשוי לזיעה, ויש חשש שפטור מציצית, ומקורו בברייתא שאפיקרסין פטורה, ופירש כדעת הרא"ש שמאחר ואין עשוי אלא לקבל את הזיעה - אין עליו שם בגד, וא"כ ה"ה לגבי ט"ק שאין עליו שם בגד כי לא עשוי להנאת חימום אלא לקבל את הזיעה, ור"ע שמחייב לטעמו שחייב בקריעה לפיכך יש עליו שם בגד, וה"ה לעניין ציצית, לכן יש להזהר שלא ללובשו סמוך לבשרו.
אמנם, לענ"ד י"ל שבזמן שהבגדים היו עשויים מצמר - היו חייבים בגד תחתון מחומר סופג, כגון פשתן, כדי לספוג את הזיעה, דאל"ה התחושה של זיעה הדבוקה לגוף ללא אפשרות להתאדות - היתה מעיקה, אך כיום, שהחולצות עשוייות מחומרים סופגים, כגון כותנה, הרי לא מצוי כלל שילכו בקיץ גם בגופיה (אצל נשים, ואצל חילונים - שלא הולכים בציצית), וא"כ גם מי שלובש ציצית על הגוף - אין זה כדי לקבל את הזיעה, וממילא לא הוי ביזוי.
אמנם, כדאי להשתדל ללבוש גופיה תחתיה כדי שלא יצטרכו לכבסה מדי הרבה פעמים, ולהזיק לה.
כתב לי הרב ערבה [לקוח מספרו מאיר עוז א' סימן י סעיף יב]:
גופי' שיש לה ד' כנפות ושיעור טלית, כתב מו"ר בספרו עמ"ס ציצית (הל' ה' בפירוש ארגמן ד"ה אפיקרסין) לדון שכיון שהוא בגד לקבלת הזיעה, פטור מציצית, וכמו שמצינו לענין קריעה. ונראה להוסיף ולפרש דבריו, דהיינו דווקא בגופיה שמטרתו לזיעה אלא שיש לה ד' כנפות שפטורה, אבל אם אדם מלכתחילה רוצה ללבוש ציצית אלא שקשה לו ריבוי הבגדים, יכול לעשות בגד אחד שיהיה על בשרו ויהיה גם למטרת גופי' וגם למטרת ציצית, ולמדנו דבר זה מבגד המיוחד ללילה שפטור מציצית, ואם יחדו גם ליום חייב בציצית, והסברא כאן שהוי זה וזה גורם, וכיון שהוא רוצה את הבגד לבגד למצות ציצית, והי' לובשו גם לולי הזיעה, הרי זה לבישה גמורה שחייבת.
ומכאן שיש מקום להקל בציציות גופיה המצויות היום, שכיון שמלכתחילה עושים אותם למטרת ציצית, הוא העיקר, ורק שדרך אגב משתמשים בהם גם לגופי', אבל מצד עצם זה שמונח על הבשר אין חסרון, דהרי גם תפילין מונחות על הבשר במקום זיעה, ועיין בסימן יג, ב שחייב לפשוט טליתו שנפסלה למרות שעי"ז ישאר ערום, א"כ משמע בפשטות הדברים שזה הבגד היחיד שלובש, ועיין בסימן טז בה"ל ד"ה לשוק.