מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 10, 2019 11:32 pm

הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

שבענו מטובך
הודעות: 643
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' יולי 10, 2019 11:58 pm

לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

יפה!
בפר' קרח היה בהפטרה.

הבטחתי
הודעות: 595
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 12:01 am

שבענו מטובך כתב:
לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות


נחש.

יפה!
בפר' קרח היה בהפטרה.


אמת, בשביל זה כתבתי לפני שבועים, שכן זה לא היה בפרשה.
(בחוקת גם יש דומם - נחש נחושת)

לבנון
הודעות: 480
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 12:09 am

לענין כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חיים, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 אותיות

נחש.

אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 11, 2019 12:14 am

ונמר חברבורותיו
כי גמל עלי
כוס ישועות אשא
איה מקום בינה
ראה חיים עם אשה

לבנון
הודעות: 480
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 12:21 am

לענין כתב:ונמר חברבורותיו
כי גמל עלי
כוס ישועות אשא
איה מקום בינה
ראה חיים עם אשה
והנה רחל בתו

נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.
גמל איה וראה, כולם לא שוים לשם הבע"ח בנקודותיהם.
רחל, שמות אנשים הוחרגו במפורש.

נשאר לעת עתה רק כוס

הבטחתי
הודעות: 595
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 12:28 am

עטרת צבי
עגלות צב
ואת האריה דפקח בן רמליהו לחלק מן הפירושים שם
נערך לאחרונה על ידי הבטחתי ב ה' יולי 11, 2019 1:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 9119
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 11, 2019 12:34 am

בלחי החמור חמור חמרתים.
לביא אותו בבלה.
ובהגיע תור נערה.
ערב ערבה לפני רעו.
הרבה ארבה עצבונך.
הנותן לך כח.
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).
העתידים עורר לויתן.
חרב היונה.
ותחש על מרמה רגלי.
בכי ואנקה.
פרא אדם?

הבטחתי
הודעות: 595
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 1:09 am

מה שנכון נכון כתב:
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).

פרא אדם?


גם מעלה עקרבים

הבטחתי
הודעות: 595
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 1:10 am

הבטחתי כתב:
מה שנכון נכון כתב:
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).


גם מעלה עקרבים

לבנון
הודעות: 480
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 2:09 am

מסתבר שגם הפירוש השני ברש"י שפירש ואל עקרבים, שאינו עקרבים ממש, אבל הוא נקרא כך כי הוא עוקץ כעקרבים. וכן בפסוק ואני איסר אתכם בעקרבים.
ואף מעלה עקרבים, נראה שהמקום נקרא ע"ש הבע"ח.

לבנון
הודעות: 480
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 2:11 am

הבטחתי כתב:ואת האריה דפקח בן רמליהו לחלק מן הפירושים שם

או שכך היה שם האיש, או שהיתה שם צורת אריה.

לבנון
הודעות: 480
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 2:28 am

מה שנכון נכון כתב:בלחי החמור חמור חמרתים.
לביא אותו בבלה.
ובהגיע תור נערה.
ערב ערבה לפני רעו.
הרבה ארבה עצבונך.
הנותן לך כח.
ואל עקרבים אתה יושב (לחד פירושא).
העתידים עורר לויתן.
חרב היונה.
ותחש על מרמה רגלי.
בכי ואנקה.
פרא אדם?

יפה מאוד!

ויש להסיף עוד:
כיולדה אפעה (מהם אפעה ושרף מעופף)
ותשימם בכר הגמל (שלחו כר מסלע)
ואנוכי איש שעיר
בעל זבוב (ישרוק ה' לזבוב)
וקראתם דרור בארץ (ודרור קן לה)
כאשר ראה יעקב את רחל
כי הנני קורא לכל משפחות (קורא דגר ולא ילד)
שרפים עומדים ממעל לו (הנחשים השרפים)
ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים

מה שנכון נכון
הודעות: 9119
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 11, 2019 2:51 am

לפניו יכרעו ציים. (ופגשו ציים את איים).
ישמחו איים רבים. (כנ"ל).
ויסתבל החגב.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ה' יולי 11, 2019 3:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

.השוחט
הודעות: 301
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ה' יולי 11, 2019 2:59 am

נתלויתי פעם להגר"ד לנדו שליט"א בהליכתו לצרכי רפואה במשך כשעה
ושאלני חידות רבות.
ביניהם:
ג' בעלי חיים טמאים שיש לכל אחד מהם דין מיוחד בתורה. מדאורייתא ברמה של מצוה, (חד עשה ותרי לאווי).
כמובן מלבד הנזכרים בהקשר לאיסור אכילתם או טומאתם.

איש גלילי
הודעות: 2409
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יולי 11, 2019 3:08 am

לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

לבי במערב
הודעות: 1260
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 11, 2019 4:28 am

.השוחט כתב:ג' בעלי חיים טמאים שיש לכל אחד מהם דין מיוחד בתורה. מדאורייתא ברמה של מצוה, (חד עשה ותרי לאווי).
כמובן מלבד הנזכרים בהקשר לאיסור אכילתם או טומאתם.

בתור התחלה: פטר חמור?

שבענו מטובך
הודעות: 643
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' יולי 11, 2019 5:54 am

מחיר כלב.
לא ירבה המלך סוסים.
ידעוני? (לידעוני יש ב' לאוין)

לבנון
הודעות: 480
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 9:13 am

איש גלילי כתב:
לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

מי מפרש אחרת?

קראקובער
הודעות: 2805
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יולי 11, 2019 9:54 am

לבנון כתב:אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

בת היענה=יען
והאנקה והכח והלאטה
ואת תחש ואת מעכה
שפן הסופר

.השוחט
הודעות: 301
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ה' יולי 11, 2019 10:40 am

שבענו מטובך כתב:מחיר כלב.
לא ירבה המלך סוסים.
ידעוני? (לידעוני יש ב' לאוין)


אכן, הוא שליט"א התכוון, פטר חמור, מחיר כלב, ולא ירבה לו סוסים.

הבטחתי
הודעות: 595
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' יולי 11, 2019 2:28 pm

קראקובער כתב:
לבנון כתב:אדאתינן להכא, אף אנכי אשאל, עשרים מילים בתנ"ך, שהם שמות של בעלי חיים, ואין הכוונה לבעלי חיים כלל.
כל אותם בעלי החיים, אף הם נזכרים בתנ"ך.
אין כוונתי לשמות משותפים לאדם ובע"ח, כמו רחל עורב נחש וכד'.

בת היענה=יען
והאנקה והכח והלאטה
ואת תחש ואת מעכה
שפן הסופר


כבר כתב השואל שאין כונתו לשמות משותפים לאדם ובע"ח.

עוד מצאתי
אלים שנים - כמוכה באלים, הנחמים באלים.

מה שנכון נכון
הודעות: 9119
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 11, 2019 3:04 pm

וכחול אשר על שפת הים (וכחול ארבה ימים).

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 11, 2019 4:11 pm

שבענו מטובך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:לפני שבועים היה אדם, שבוע שעבר בעל חי, והשבוע פועל (ע בפתח). מילה בת 3 מילים

ג תיקונים:
א. האם שאלתך נשאלת בארה"ק (שהשבוע זה בלק) או בחו"ל (חוקת)?
ב. בעל חיים.
ג. מילה בת 3 אותיות.

מה ההבדל בין 'בעל חי' לבין 'בעל חיים'?

מעתיק מתוך האתר של האקדמיה ללשון העברית (ה' ירחם עליהם ויחזירם בתשובה שלמה):
בעל חיים או בעל חי
יש המשתמשים בצירוף "בעל חי" לציון חיה, ואולם צירוף זה נחשב שיבוש והצירוף התקני הוא בעל חיים.

מבחינה מילולית בעל חיים הוא 'מי שיש לו חיים'. מקור הצירוף בספרות חז"ל, והוא מציין יצור חי שאיננו אדם, כגון בצירוף הידוע 'צער בעלי חיים'.

שם התואר חַי כשהוא לעצמו עשוי גם הוא לשמש לציון יצורים חיים – בעיקר כשם לכלל בעלי החיים: 'עולם החי', 'החי והצומח'.

השיבוש "בעל חי" ותיק למדי בלשוננו, והוא מתועד כבר בחיבורים מימי הביניים – כנראה למן המאה השש עשרה. ייתכן שהורתו בהכלאה של המונחים הקרובים 'חי' ו'בעל חיים' – כמו שקרה בצירופים "בעל קורא" (במקום 'קורא' או 'בעל קריאה') ו"בעל המחבר" (במקום 'המחבר' או 'בעל החיבור') האופייניים לעברית האשכנזית. אפשרות אחרת היא שמדובר בגזירה לאחור מצורת הריבוי 'בעלי חיים'. על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 11, 2019 4:15 pm

לבנון כתב:
איש גלילי כתב:
לבנון כתב:נמר חברבורותיו, הכוונה לאותו בע"ח הנקרא נמר.

לא לכו"ע.

מי מפרש אחרת?

תלמודא דילן במסכתא שבת, סבורני בריש פרקא דשמונה שרצים.

לבי במערב
הודעות: 1260
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 11, 2019 4:34 pm

עזריאל ברגר כתב:
'בעל' האקדמי' העברית כתב:על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

אולי יש מן הצחוק בלתקן את האקדמי', אך בכ"ז - כמדומני, שב"עברית האשכנזית" קיימת רק הצורה של 'בעל הבית' ו'בית המדרש' [גם כשלא מדובר על בעל הבית הידוע ובית המדרש הידוע, ועל-אף העיוות-לכאורה שבזה], ודלא כמ"ש.

לבנון
הודעות: 480
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 11, 2019 5:42 pm

עזריאל ברגר כתב:
שבענו מטובך כתב:מה ההבדל בין 'בעל חי' לבין 'בעל חיים'?

מעתיק מתוך האתר של האקדמיה ללשון העברית (ה' ירחם עליהם ויחזירם בתשובה שלמה):
בעל חיים או בעל חי
יש המשתמשים בצירוף "בעל חי" לציון חיה, ואולם צירוף זה נחשב שיבוש והצירוף התקני הוא בעל חיים.

מבחינה מילולית בעל חיים הוא 'מי שיש לו חיים'. מקור הצירוף בספרות חז"ל, והוא מציין יצור חי שאיננו אדם, כגון בצירוף הידוע 'צער בעלי חיים'.

שם התואר חַי כשהוא לעצמו עשוי גם הוא לשמש לציון יצורים חיים – בעיקר כשם לכלל בעלי החיים: 'עולם החי', 'החי והצומח'.

השיבוש "בעל חי" ותיק למדי בלשוננו, והוא מתועד כבר בחיבורים מימי הביניים – כנראה למן המאה השש עשרה. ייתכן שהורתו בהכלאה של המונחים הקרובים 'חי' ו'בעל חיים' – כמו שקרה בצירופים "בעל קורא" (במקום 'קורא' או 'בעל קריאה') ו"בעל המחבר" (במקום 'המחבר' או 'בעל החיבור') האופייניים לעברית האשכנזית. אפשרות אחרת היא שמדובר בגזירה לאחור מצורת הריבוי 'בעלי חיים'. על פי השערה זו 'בעלי חיים' נתפס בטעות כריבוי של "בעל חי", כמו ש'בעלי בתים' הוא ריבוי של 'בעל בית', ו'בתי מדרשות' – ריבוי של 'בית מדרש'. המילה חַיִּים מציינת כידוע הן במשמעות מופשטת הן כצורת רבים של חַי, כגון 'אנשים חיים' (כנגד 'אנשים מתים').

החיפוש במאגר התורני של ב"א, מניב כאלפים וחמש מאות תוצאות ל'בעל חי'.
אולי זה לא תקני, אבל אם לקדמונים היה נח להשתמש בשיבוש זה, גם אני אהיה חלקי עמהם.

שבענו מטובך
הודעות: 643
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' יולי 11, 2019 10:33 pm

בענין 'בעל חי' יש לתקן בדברי האקדמאים הנ"ל, שלשון זה מצוי כבר הרבה לפני המאה השש-עשרה, ולא רק באשכנז אלא גם בספרד. לדוגמא במדרש רבינו בחיי.

מקדש מלך
הודעות: 2300
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 17, 2019 5:31 pm

חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 17, 2019 6:11 pm

מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.

מקדש מלך
הודעות: 2300
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 17, 2019 6:13 pm

כל הכבוד

דרומי
הודעות: 5162
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 17, 2019 6:39 pm

אפשר להסביר את העוקץ? לא הבנתי...

מקדש מלך
הודעות: 2300
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 17, 2019 6:44 pm

לא הבנת את התשובה, או לא הבנת את העוקץ שבה?

התשובה פשוטה. היות והגר הזה יהודי רק לפי רבי חיים נאה, אם כן ממה נפשך, אם הלכה כחזון איש הרי הוא גוי ופטור ממצוות, שהרי טבל במקווה חסר, וכל חיובו הוא רק על הצד שהלכה כרבי חיים נאה, ולן אינו צריך להחמיר יותר משיטתו.

העוקץ? לטעמי זה חאפ יפה (בפרט בתור מענה לחידה). אם לדעתך לא (בהנחה שזה העניין הדורש ביאור), הרי שזה עניין של טעם וריח שעליו כידוע אין להתווכח.

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 11:34 pm

בכלל לא פשוט.
אם הוא טבל במקוה של ר' חיים נאה, אז חסר לו בקבלת מצוות.
וגם הב"ד שגייר אותו לא ראויים להקרא ב"ד, וממילא מקרי שלא התגייר בפני שלשה.
כ"ז לפו"ר ול"ע כה"צ.

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 18, 2019 10:03 am

לענין כתב:בכלל לא פשוט.
אם הוא טבל במקוה של ר' חיים נאה, אז חסר לו בקבלת מצוות.
וגם הב"ד שגייר אותו לא ראויים להקרא ב"ד, וממילא מקרי שלא התגייר בפני שלשה.
כ"ז לפו"ר ול"ע כה"צ.

א. כל מה שכתבת הוא לאוחזים משיטת הצל"ח. לדידי (שאינני מקפיד תמיד על שיטת הצל"ח אפילו בשיעור סוכה דאורייתא וכיו"ב) הוא יהודי כשר למהדרין, ואני מוכן לשמוע ממנו "זכור", ולהניח תפילין שהוא כותב וכיו"ב.
ב. אפילו לדידך איכא לאוקומי שטעו במדידת המקווה, שסברו שיש בו כשיעור אף לשיטת הצל"ח, והתברר שלא כך הם הדברים.

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 18, 2019 1:54 pm

לתומי הייתי סבור כי השיטה האחרונה תוכיח לכל כי המדובר הוא בוויץ.

קראקובער
הודעות: 2805
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יולי 18, 2019 6:42 pm

עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.

ואיך יתכן הפוך שאם נמצא כרגע במקוה עם ארבעים סאה בשיעור רבי חיים נאה לפי החזון איש הוא יהודי ולפי רח'"נ הוא גוי?

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 18, 2019 7:34 pm

קראקובער כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.

ואיך יתכן הפוך שאם נמצא כרגע במקוה עם ארבעים סאה בשיעור רבי חיים נאה לפי החזון איש הוא יהודי ולפי רח'"נ הוא גוי?

אולי מקווה שנפסל בג' לוגין לשיטת הגראח"נ?
אבל כמדומני שזהו פסול דרבנן, ונכנסנו לשאלת גר שנתגייר במקווה פסול מדרבנן.

קראקובער
הודעות: 2805
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יולי 18, 2019 7:36 pm

יפה, אבל לא לזה התכוונתי.

שום בעל בכי
הודעות: 65
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ו' יולי 19, 2019 5:15 pm

בוצינא כתב:איך יתכן מצב ששנים יגנבו את אותו דבר באותו זמן באותה כמות לאותו צורך מאותו סוג ואחד יקיים מצוה מדאוריתא והשני יעבור איסור מן התורה?


פורסמה התשובה -

שניים שגנבו חתיכת מצה קטנה שאין בה שווה פרוטה, לצורך אכילת מצה בליל הסדר. רק ההבדל ביניהם הוא, שלראשון יש שיעור כזית מצה לקיום המצווה. ואם כן, החתיכה שגנב, אמנם היא חצי שיעור, אבל חצי שיעור אסור מהתורה, ולכן עבר איסור תורה של גניבה. אבל השני שיש לו כזית חסר קצת, וכאשר גנב את החתיכה נשלם לו שיעור לכזית, פסק הרב יצחק אלחנן ספקטור בספרו באר יצחק, שאם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה. ולפי זה, כיוון שהחתיכה שגנב, פחותה משווה פרוטה ודינה כחצי שיעור, נדחה איסור זה בכדי לקיים מצוה מן התורה של אכילת מצה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אלטנוישול, בעל אחריות, ושא_נס ו־ 29 אורחים