בברכה המשולשת כתב:אני הקטן נוהג להשיב על שאלת הרב פותח האשכול שליט"א שזה עניינם של הגויים ימש"ו- רשעות וטומאה, ולכן זה הנביא שלהם (ואגב, גם לינקולן ימש"ו היה רשע)
עקביה כתב: מה ידוע להדר"ג כתר"ה על לינקולן שמזכה אותו בתואר שהצמיד לו הדר"ג כתר"ה?
אוצר החכמה כתב:תראה את הרמב"ן. אני לא חושב שהוא סבר שמאמרי חז"ל שונים מדבריו. אלא שהכוונה שבלעם היתה לו נבואה לפי שעה. וכך גם אפשר לפרש את מאמר חז"ל שהביא רש"י. בלשון אחרת הייתי אומר. תראו מה הם גויים. הגוי שיצא לו להגיע לדרגה הגבוהה ביותר של קירבה לבורא כי ה' נגלה עליו. מה הוא כבר עשה עם זה. זה החזיר אותו בתשובה? תיקן את נפשו? גרם לו להיות שונה? לא. מייד אח"כ נתן עצה איך לפרוץ גדרו של עולם.
קו ירוק כתב:מעיקרא לק"מ.
ואילו היה נביא אחר לאומות, היו שואלים למה ההוא.
ולמה בלק היה מלך למואב ולא אחר? (הרי בלעם ניבא לו שימלוך, כלומר משמים הודיעוהו כבר לפני כן).
קו ירוק כתב:מעיקרא לק"מ.
ואילו היה נביא אחר לאומות, היו שואלים למה ההוא.
ולמה בלק היה מלך למואב ולא אחר? (הרי בלעם ניבא לו שימלוך, כלומר משמים הודיעוהו כבר לפני כן).
עקביה כתב:
אילו היה נביא אחר רשע ומושחת כבלעם אה"נ שהיו שואלים למה ההוא. השאלה היא למה לא אדם טוב והגון.
עקביה כתב:לינקולן גם לא חי בזמן התורה.
הנושא הוא לא מדוע דמות מסוימת לא הייתה נביא, אלא מה טעם יש לתת לאוה"ע נביא רשע כבלעם, ואז לומר שאין להם פתחון פה לומר אילו היו לנו נביאים חזרנו למוטב.
לעמל יולד כתב:ולכן לא נשאל למה לא הגיע לגוי אחר, כי לא היה גוי אחר שהיה בתורת נביא כלל.
לעמל יולד כתב:ומה שהוקשה לך, שהלא בלעם רשע היה, ואולי אם היה להם נביא צדיק יותר היו חוזרים למוטב.
א. עיקר טענתם לא היה על אישיות הנביא, אף לא על אזהרותיו וכו', אלא רצו נביא שידע את רצונו ית', וכך ידעו את המעשה אשר יעשון. הנה ה' מילא את חסרונם, ולא חזרו למוטב. הן הם שהחטיאו את ישראל על דבר פעור, כזבי בת צור המלך ירדה ממעלתה לזנות את העם, אף שהנביאות היה במילים מבוארות וידעו מה חפצו ית' ועברו על רצונו. אין לנו לקשר את אישיות הנביא למעשיהם, אלא עצם הנבואה במדרגתו, והידיעה שידעו מזה.
ב. כפי שכתבתי לעיל מדברי רבינו בפרשת האזינו, שורש הגוי רע, ושורש ישראל טוב, ועל זה טענת שזה רק לעובדי ע"ז.
הנה בלעם לא עבד ע"ז באותו שעה, אלא הכיר את בוראו, גם על דעתך היה צדיק יותר מרוב גויי הארצות עכו"ם, ואעפ"כ לא החזירם למוטב.
אין זה מקרה שרוב אומות העולם עובדי ע"ז הם, כי שרשם מרע, ואף אלו שלא היו עובדי ע"ז כבלעם לא הלכו בדרך הטוב והישר, סוף סוף רק ישראל שרשם מטוב כמבואר שם בדברי רבינו.
ג. הקב"ה יתן נבואתו לפי חפצו, אבל לא יזמין להם צדיק אם אין להם כזה, כי זה כל האדם בוחר בטוב ורע, הנה לא היה להם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, אף ההוא שהכיר את בוראו.
עקביה כתב:לעמל יולד כתב:ומה שהוקשה לך, שהלא בלעם רשע היה, ואולי אם היה להם נביא צדיק יותר היו חוזרים למוטב.
א. עיקר טענתם לא היה על אישיות הנביא, אף לא על אזהרותיו וכו', אלא רצו נביא שידע את רצונו ית', וכך ידעו את המעשה אשר יעשון. הנה ה' מילא את חסרונם, ולא חזרו למוטב. הן הם שהחטיאו את ישראל על דבר פעור, כזבי בת צור המלך ירדה ממעלתה לזנות את העם, אף שהנביאות היה במילים מבוארות וידעו מה חפצו ית' ועברו על רצונו. אין לנו לקשר את אישיות הנביא למעשיהם, אלא עצם הנבואה במדרגתו, והידיעה שידעו מזה.
ב. כפי שכתבתי לעיל מדברי רבינו בפרשת האזינו, שורש הגוי רע, ושורש ישראל טוב, ועל זה טענת שזה רק לעובדי ע"ז.
הנה בלעם לא עבד ע"ז באותו שעה, אלא הכיר את בוראו, גם על דעתך היה צדיק יותר מרוב גויי הארצות עכו"ם, ואעפ"כ לא החזירם למוטב.
אין זה מקרה שרוב אומות העולם עובדי ע"ז הם, כי שרשם מרע, ואף אלו שלא היו עובדי ע"ז כבלעם לא הלכו בדרך הטוב והישר, סוף סוף רק ישראל שרשם מטוב כמבואר שם בדברי רבינו.
ג. הקב"ה יתן נבואתו לפי חפצו, אבל לא יזמין להם צדיק אם אין להם כזה, כי זה כל האדם בוחר בטוב ורע, הנה לא היה להם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, אף ההוא שהכיר את בוראו.
א. אני לא מבין. בלעם אמר להם מה ה' רוצה מהם? וכי ה' רוצה שיחטיאו את ישראל? היכן מילא ה' את חסרונם בכך שנתן נבואה לבלעם?
ב. בלעם היה רשע ומושחת. מתי אמרתי שהיה צדיק מרוב גויי הארצות? אמנם לא היה עובד ע"ז אבל היה רשע בכל מקרה, וכנראה שלא היה לו שום עניין וכוונה להחזיר מישהו למוטב.
ג. אני לא ממש מכיר את הגויים בזמן התנ"ך, אבל גם אז היו את רעי איוב, שמן הסתם היו טובים מבלעם.
לעמל יולד כתב:נחלקו רבותנו אם איוב היה קיים (והרמב"ם קים ליה כשיטה שלא היה ולא נברא).[/i]
אוצר החכמה כתב:אני בעצם בכלל לא מבין מה אתה רוצה.
הצורך של עם ישראל הוא במרגלים כמו פנחס וכלב שיעשו את מלאכתם נאמנה ויגרמו לעם ישראל להכנס לארץ מייד למה נבחרו נחבי בן ופסי וחבריו?
אוצר החכמה כתב:וגם למה זה כך שהנביא כזה כי הגויים הם כאלה. הנביא הוא כמו העם והעם מושפע מהנביא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים