מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי סליחות » ג' יולי 23, 2019 3:10 am

מה המשמעות של המילה "מחר" בלשה"ק? (בתנ"ך, או במשנה וכו')
בימינו יש שתי אפשרויות:
אפשרות אחת: ניתן לומר "מחר" רק לפני הלילה שקודם ליום (כי היום מתחיל מהלילה).
אפשרות שניה: ניתן לומר "מחר", גם בלילה עצמו שקודם ליום.

האם לפי חז"ל שתי האפשרויות נכונות או אחת מהן בלבד.

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי כחול הים » ג' יולי 23, 2019 10:03 am

סליחות כתב:מה המשמעות של המילה "מחר" בלשה"ק? (בתנ"ך, או במשנה וכו')
בימינו יש שתי אפשרויות:
אפשרות אחת: ניתן לומר "מחר" רק לפני הלילה שקודם ליום (כי היום מתחיל מהלילה).
אפשרות שניה: ניתן לומר "מחר", גם בלילה עצמו שקודם ליום.

האם לפי חז"ל שתי האפשרויות נכונות או אחת מהן בלבד.

אפשרות נוספת - בעברית אי אפשר לומר מחר על הלילה הקרוב כשעומדים ביום דהיינו בעברית (וכן בכמה הלכות כמו הלכות ברכת הרעם ) הלילה הולך אחר היום (כדין קדשים ) אך בלשון הקודש לכאורה אפשר לומר מחר גם אם עומדים ביום ומתכוונים ללילה הקרוב כמו "ממחרת השבת תספרו 50 יום" שהכוונה ללילה שאחרי השבת.

ויש בלשון הקודש גם מחר שהוא לאחר זמן ואינו מתייחס דוקא ליום שאחריו כמו "כי ישאלו ביניכם מחר לאמר"

בבנות לוט "ויהי ממחרת ותאמר הבכירה אל הצעירה הן שכבתי אמש וכו" ולכאורה אמרה לה ביום דהיינו שכבה בלילה והיום שלאחריו נקרא ממחרת (אם כי אינו מוכרח שמא אמרה לה בלילה) וכן נראה בכמה מקומות כמו שמואל א פרק ה פסוק ד "וישכימו בבוקר ממחרת "

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי סליחות » ג' יולי 23, 2019 12:16 pm

כחול הים כתב:
סליחות כתב:מה המשמעות של המילה "מחר" בלשה"ק? (בתנ"ך, או במשנה וכו')
בימינו יש שתי אפשרויות:
אפשרות אחת: ניתן לומר "מחר" רק לפני הלילה שקודם ליום (כי היום מתחיל מהלילה).
אפשרות שניה: ניתן לומר "מחר", גם בלילה עצמו שקודם ליום.

האם לפי חז"ל שתי האפשרויות נכונות או אחת מהן בלבד.

אפשרות נוספת - בעברית אי אפשר לומר מחר על הלילה הקרוב כשעומדים ביום דהיינו בעברית (וכן בכמה הלכות כמו הלכות ברכת הרעם ) הלילה הולך אחר היום (כדין קדשים ) אך בלשון הקודש לכאורה אפשר לומר מחר גם אם עומדים ביום ומתכוונים ללילה הקרוב כמו "ממחרת השבת תספרו 50 יום" שהכוונה ללילה שאחרי השבת.

ויש בלשון הקודש גם מחר שהוא לאחר זמן ואינו מתייחס דוקא ליום שאחריו כמו "כי ישאלו ביניכם מחר לאמר"

בבנות לוט "ויהי ממחרת ותאמר הבכירה אל הצעירה הן שכבתי אמש וכו" ולכאורה אמרה לה ביום דהיינו שכבה בלילה והיום שלאחריו נקרא ממחרת (אם כי אינו מוכרח שמא אמרה לה בלילה) וכן נראה בכמה מקומות כמו שמואל א פרק ה פסוק ד "וישכימו בבוקר ממחרת "


ייש"כ.
האם יש מקור לכך שאפשר לומר בלילה "מחר" על היום? לדוגמה בליל שישי לומר מחר על יום שישי. או שזה נחשב עברית חדשה?

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי כחול הים » ג' יולי 23, 2019 12:20 pm

סליחות כתב:
כחול הים כתב:
סליחות כתב:מה המשמעות של המילה "מחר" בלשה"ק? (בתנ"ך, או במשנה וכו')
בימינו יש שתי אפשרויות:
אפשרות אחת: ניתן לומר "מחר" רק לפני הלילה שקודם ליום (כי היום מתחיל מהלילה).
אפשרות שניה: ניתן לומר "מחר", גם בלילה עצמו שקודם ליום.

האם לפי חז"ל שתי האפשרויות נכונות או אחת מהן בלבד.

אפשרות נוספת - בעברית אי אפשר לומר מחר על הלילה הקרוב כשעומדים ביום דהיינו בעברית (וכן בכמה הלכות כמו הלכות ברכת הרעם ) הלילה הולך אחר היום (כדין קדשים ) אך בלשון הקודש לכאורה אפשר לומר מחר גם אם עומדים ביום ומתכוונים ללילה הקרוב כמו "ממחרת השבת תספרו 50 יום" שהכוונה ללילה שאחרי השבת.

ויש בלשון הקודש גם מחר שהוא לאחר זמן ואינו מתייחס דוקא ליום שאחריו כמו "כי ישאלו ביניכם מחר לאמר"

בבנות לוט "ויהי ממחרת ותאמר הבכירה אל הצעירה הן שכבתי אמש וכו" ולכאורה אמרה לה ביום דהיינו שכבה בלילה והיום שלאחריו נקרא ממחרת (אם כי אינו מוכרח שמא אמרה לה בלילה) וכן נראה בכמה מקומות כמו שמואל א פרק ה פסוק ד "וישכימו בבוקר ממחרת "


ייש"כ.
האם יש מקור לכך שאפשר לומר בלילה "מחר" על היום? לדוגמה בליל שישי לומר מחר על יום שישי. או שזה נחשב עברית חדשה?


משתי הדוגמאות האחרונות שהבאתי משמע שאפשר דהיינו שהכתוב קורא ליום שאחרי הלילה ממחרת.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יולי 23, 2019 12:21 pm

סליחות כתב:האם יש מקור לכך שאפשר לומר בלילה "מחר" על היום? לדוגמה בליל שישי לומר מחר על יום שישי. או שזה נחשב עברית חדשה?

ייתכן שאפשר להוכיח כן מדברי משה לקורח ועדתו.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' יולי 23, 2019 1:52 pm

ומה לגבי "אתמול"?
לדוגמא, "ליל האתמול" האם יתפרש על הלילה האחרון - לילו של היום הנוכחי, או על קודמו - ליל היום הקודם.

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי כחול הים » ג' יולי 23, 2019 2:46 pm

כרמי שלי כתב:ומה לגבי "אתמול"?
לדוגמא, "ליל האתמול" האם יתפרש על הלילה האחרון - לילו של היום הנוכחי, או על קודמו - ליל היום הקודם.

המילה אתמול בלשון הקודש איננה מתפרשת על היום הקודם אלא על יום שעבר בין קרוב ובין רחוק רדק בשורשים שורש תמול

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' יולי 23, 2019 3:09 pm

ייש"כ. עכ"פ, האם יחול שם "אתמול" על לילו של היום בו אנו עומדים?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי סליחות » ג' יולי 23, 2019 5:16 pm

כחול הים כתב:משתי הדוגמאות האחרונות שהבאתי משמע שאפשר דהיינו שהכתוב קורא ליום שאחרי הלילה ממחרת.


לכאורה אין מוכרח לפרש כן שם.
אפשר לפרש שכל מה שאירע שם היה לפני השקיעה.

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי כחול הים » ג' יולי 23, 2019 5:40 pm

סליחות כתב:
כחול הים כתב:משתי הדוגמאות האחרונות שהבאתי משמע שאפשר דהיינו שהכתוב קורא ליום שאחרי הלילה ממחרת.


לכאורה אין מוכרח לפרש כן שם.
אפשר לפרש שכל מה שאירע שם היה לפני השקיעה.

מסכים.
אבל אצל בנות לוט אכן אפשר לפרש שאמרה לה אחרי השקיעה (ולזה נתכוון מר ) אם כי לכאורה תכננו מראש מבעוד יום לכן בפשטות נראה לי שיש ראיה משם.

לבי במערב
הודעות: 9371
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 25, 2019 11:27 am

כרמי שלי כתב:ייש"כ. עכ"פ, האם יחול שם "אתמול" על לילו של היום בו אנו עומדים?

לכאו' יחול עליו רק אם נאמר שהלילה מוצאי היום הוא.
וכיון ששיטת תוה"ק היא ש"ויהי ערב ו(אח"כ) יהי בקר", ולא להיפך - ק"ק לומר כן.
ועצ"ע.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יולי 25, 2019 3:25 pm

לבי במערב כתב:וכיון ששיטת תוה"ק היא ש"ויהי ערב ו(אח"כ) יהי בקר", ולא להיפך - ק"ק לומר כן.
ועצ"ע.

עיין ברשב"ם שם.

עושה חדשות
הודעות: 12763
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: באיזה אופן אפשר לומר "מחר" בלשה"ק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 26, 2019 5:02 pm

בספרו של הר"י ענבל (תושבע"פ) יש רשימת מקומות במקרא בהם נקרא ה'מחר' כלשונינו, גם בלילה שלפניו. עי"ש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים