כדכד כתב:"תכין" אינו משורש "כנן" כמו "כוננו ידיך, אלא משורש "כון" ואיני חושב שיש להם אותה משמעות
וכן הוא אומר בעזרא: 'וַיָּכִינוּ הַמִּזְבֵּחַ עַל מְכוֹנֹתָו'. ורבות במקרא הכנה במובן כינון, כמו:.השוחט כתב:'תכין' מובנו תכונן.
והרבה כיוצא בהם.'וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ' האמור אצל דוד
'לְהָכִין פֶּסֶל לֹא יִמּוֹט'
'מֵכִין תֵּבֵל בְּחָכְמָתוֹ'
Tut mir leidכדכד כתב:לא הבנתי
לא הבנתי כלל
שייף נפיק כתב:הלשון 'חדש' מצינו לכאורה רק כאן, לא מבקשים בנה לנו בית חדש. וצ''ב. והל' הנ''ל נמצא גם במסכת סופרים שהקורא פסוק בזמנו כאילו בנה מזבח חדש. ועיין.
והלשון 'תכין' נראה כרש''י בסוכה מ''א שביהמ''ק ירד בנוי. וי''ל שגם המזבח. שו''ר כן בפי' הרוקח.
כדכד כתב:ערבובי דברים חזינא הכא
"מכון" הוא משורש "כנן" ולא משורש "כון" כמו "ת[כ]ין" והוראת השורש "כנן" היא לשון כן ובסיס כמו "ועל נהרות יכוננה"...
בן ראובן כתב:הצורה "לכונן" יכולה להיות הן משורש "כון" (כמו "לקומם" משורש "קום") והן משורש "כנן" (כמו "לסובב" משורש "סבב").
סגי נהור כתב:כדכד כתב:ערבובי דברים חזינא הכא
"מכון" הוא משורש "כנן" ולא משורש "כון" כמו "ת[כ]ין" והוראת השורש "כנן" היא לשון כן ובסיס כמו "ועל נהרות יכוננה"...
זאת מנין לך? אשמח לראות את המקור. במילוני זמננו איתא שהוא משורש כון, והפועל שמשורש כנן הוא מכנן ולא מכונן.
כדכד כתב:איך הגעתי לכך ש"מכון" הוא מגזרת "כ'נ'ן" ולא "כ' ו'ן, כנראה בשל המשמעות שהיה נשמע לי לשון כן ובסיס כמו "ועל נהרות יכוננה".
על כל פנים דברי מר ש"מקומם" הוא מגזרת "קום" וכן "מכונן" מגזרת "כון" אינם נראים לי. וכי "נפשי ישובב" הוא מגזרת שוב"? היה נדמה לי שהוא "ש ב ב" ובמשמעות שונה מז[?]
בן ראובן כתב:גם אילו היה מן הכפולים היה נכתב בחולם חסר
במסתרים כתב:בן ראובן כתב:גם אילו היה מן הכפולים היה נכתב בחולם חסר
"מעוז" מלא ו' בישעיה ל ב ואפשר עוד.
כדכד כתב:אם יש לי תירוץ מקומי על כל ראיה שמביא ושלא מביא כת"ר איני רואה סיבה שתאלץ אותי להכיר בכלל רק משום שהוא מוסכם על כת"ר אך אליבא דאמת יתכן שצודק כת"ר
חלמישצור כתב:אני לא חושב שזו פשטות הלשון בהודעת הפתיחה. הוא שאל מדוע דווקא מזבח חדש ולא בית [המקדש] חדש וכד'. לשאלת הייחודיות דווקא בר"ח אין לי תשובה. ניסיתי להעלות הצעה או שתיים להבנת הביטוי "מזבח חדש" עצמו, ייתכן שיהיה בהם כיוון לפתרון השאלה הכללית.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים