מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפילה מעומק הלב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' אוקטובר 02, 2011 1:23 am

כידוע שעיקר מעלתה של תפילה היא כשבאה בכוונה, עבודה שבלב.
ומצאנו מקורות שדוקא כשכואב לאדם אז התפילה מעומקא דליבא.
ויהי רצון שלא נצטרך זירוזים כאלו, אלא מעצמנו נגיע לכך

א. תפילת כה"ג ביוכ"פ, שלא תכנס לפניך תפילת עוברי דרכים, ומבארים שתפילתם יכולה להתקבל בגלל שמפריע להם מאד הגשם ומתפללים בכוונה גדולה...
ב. חנה: וכיעסתה צרתה בעבור הרעימה, למרות שודאי חנה היתה מתפללת, אבל פנינה רצתה שתתפלל יותר, כשיכאב לה מאד כאב הבושה
ג. יונתי בחגוי הסלע וכו', ונמצא במדרש שהיו סגורים מכל הרוחות בלי מוצא, ואז התפללו מעומק הלב לקב"ה.

אשמח לעוד מקורות ורעיונות בענין.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' אוקטובר 03, 2011 7:04 am

ברכות י: תפילת חזקיהו "מקירות ליבו"

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 03, 2011 10:09 am

גאולה בקרוב כתב:ברכות י: תפילת חזקיהו "מקירות ליבו"

וכן מנשה בנו. דברי הימים ב לג, סנהדרין קא:

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי כרם » ב' אוקטובר 03, 2011 3:55 pm

ההגדרה "שעיקר מעלתה של תפילה היא כשבאה בכוונה, עבודה שבלב" לענ"ד אינה מדויקת.
תפילה ואמירת המלים שבסידור, נראים חיצונית כפעולה זהה, אבל הם שני דברים שונים. בלי כוונה אין כאן תפילה, אלא אמירת סידור.
אלא שבכונה עצמה יש דרגות שונות, יש מי שבגלל שהגיע זמן התפילה הרי הוא מכוון ומתפלל, ויש מי שכואב לו ואיכפת לו ולכן הוא מתפלל.
ויפה שאל השואל.

גלאגוזים
הודעות: 1105
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי גלאגוזים » ב' אוקטובר 03, 2011 9:43 pm

גאולה בקרוב כתב:כידוע שעיקר מעלתה של תפילה היא כשבאה בכוונה, עבודה שבלב.
ומצאנו מקורות שדוקא כשכואב לאדם אז התפילה מעומקא דליבא.
ויהי רצון שלא נצטרך זירוזים כאלו, אלא מעצמנו נגיע לכך

א. תפילת כה"ג ביוכ"פ, שלא תכנס לפניך תפילת עוברי דרכים, ומבארים שתפילתם יכולה להתקבל בגלל שמפריע להם מאד הגשם ומתפללים בכוונה גדולה...
ב. חנה: וכיעסתה צרתה בעבור הרעימה, למרות שודאי חנה היתה מתפללת, אבל פנינה רצתה שתתפלל יותר, כשיכאב לה מאד כאב הבושה
ג. יונתי בחגוי הסלע וכו', ונמצא במדרש שהיו סגורים מכל הרוחות בלי מוצא, ואז התפללו מעומק הלב לקב"ה.

אשמח לעוד מקורות ורעיונות בענין.


כעין זה מצינו דאמהותיהן של כה"ג היו ממציאין מים ומזון לגולים לעיר מקלט כדי שלא יתפללו על בניהן שימותו.
ומבואר דחששו אף לתפילת הרוצח בשוגג מאחר והיא מן הסתם נאמרת מעומקא דליבא של הגולה העצור בעיר מקלטו.

וכן יש להביא מהנאמר "ויחר אף יעקב ברחל" אחר שאמרה לו "ואם אין מתה אנכי" ונתבאר דרחל טענה כנגדו מדוע אינו
מתפלל שיהיו לה בנים כשם שאביו יצחק העתיר, ותשובת יעקב היתה כי לאביו יצחק לא היו בנים ואילו לו יש כבר מלאה.
וביארו בזה דאין הפשט שליעקב לא היה צר בצרתה של רחל, אלא דכוונתו היתה דמאחר ולו יש כבר בנים לא תהיה תפילתו
ממעמקי לב כמו מי שלא נפקד עדיין בפרי בטן.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 03, 2011 11:01 pm

יונה במעי הדגה וכן אנשיו נינוה "וְיִקְרְאוּ אֶל-אֱלֹקִים, בְּחָזְקָה".

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי ידידיה » ג' אוקטובר 04, 2011 12:54 pm

ודאי צדקו דבריכם בחשיבות הכוונה בתפילה.
מ"מ חובה להביא דברי הנפש החיים בשער ג,(ולו עבור מי אשר כמוני שפעמים הרבה מוצא עצמו בסיות תפלה ללא כוונה, ותוהה האם ישנו ערך כלשהו לתפילה אומללה כזו) ואלו דבריו:

ולא זו בלבד שבמצות מעשיות העיקר בהם הוא חלק המעשי אלא שגם במצות התפלה שנקראת עבודה שבלב, ולמדוהו ז"ל בריש פרק קמא דתענית מכתוב ולעבדו בכל לבבכם, עם כל זה העיקר שצריך האדם לחתך בשפתיו דוקא כל תיבה ממטבע התפלה כמו שאמרו רז"ל בריש פרק אין עומדין מקראי דחנה דכתיב בה רק שפתיה נעות מכאן למתפלל צריך שיחתוך בשפתיו, וכן איתא בשוחר טוב שמואל פרק ב' יכול יהא מהרהר בלב תלמוד לומר רק שפתיה נעות כו' הא כיצד מרחיש בשפתיו, וברור הוא דלאו לענין לכתחלה ולמצוה בעלמא הוא דאגמרוהו אלא גם לעכובא דיעבד, שאם הרהר תיבות התפלה בלב לבד לא יצא ידי חובת תפלה כלל, ואם עדיין לא עבר הזמן צריך להתפלל פעם אחרת בחתוך שפתים כל תיבה, ואם עברה זמנה צריך להתפלל שתים תפלה שאחריה כדין מי שלא התפלל כל עיקר, כמו שהעיר על זה המגן אברהם בסי' ק"א ס"ק ב' בראיות נכונות, שהמה כדאי להכריע בצדק דבהרהור התפלה לבד לא יצא ידי חובה, וידוע בזוהר וכתבי האריז"ל שענין התפלה הוא תיקון העולמות והתעלות פנימיותם כל בחינות נר"ן שבהם ממטה למעלה, והוא על ידי התדבקות והתקשרות נפש האדם ברוחו ורוחו בנשמתו כמ"ש בע"ה לעיל סוף שער ב' עיין שם, והם נקשרים על ידי עקימת ותנועת שפתיו בחתוך תיבות התפלה שהוא בחינת המעשה שבדבור, כמו שאמרו רז"ל עקימת שפתיו הוי מעשה, ובפ' כל כתבי (קי"ט ע"ב) אמרו מנין שהדבור כמעשה שנאמר כו', והוא בחינת הנפש שבדבור, וההבל והקול שהוא הדבור עצמו הוא בחינת רוח שבה, וכוונת הלב בהתיבות בעת אמירתם הוא בחינת הנשמה שבדבור, לזאת לא יצא ידי חובת ענין התפלה במחשבה והרהור התיבות בלב לבד, כי איך אפשר להגיע להתקשר בבחינת הנשמה אם לא ילך בסדר המדרגות ממטה למעלה שיתקשר הנפש של הדבור שהוא תנועת השפתים ברוח של הדבור שהוא ההבל והקול, ואחר כך יתקשרו גם שניהם בנשמה שהוא המחשבה והכונה שבלב, וכשהתפלל רק במחשבה לבד, לא הועילה תפלתו ולא תיקן כלום, אמנם כשהתפלל בקול וחתוך אותיות הדבור לבד אף על פי שלא צירף המחשבה וכונת הלב אליה הגם שודאי אינה במדריגה שלימה וגבוה כראוי, ואינה יכולה לעלות לעולם המחשבה עולם הנשמה, כיון שחסר ממנה בחינת מחשבת האדם, עם כל זה אינה לריק ח"ו ויוצא בה ידי חובתו, כי על כל פנים הרי העלה וקישר נפשו ברוחו ועולם הנפש בעולם הרוח, ועיין בזוהר פקודי רס"ב ב' דאצטריך צלותא מגו מחשבה ורעותא דלבא וקלא ומלה דשפוון למעבד שלימו וקישורא ויחודא לעילא כגוונא דאיהו לעילא כו' לקשרא קשרא כדקא יאות כו' מחשבה ורעותא קלא ומלה אלין ד' מקשרין קשרין לבתר דקשירו קשרין כלא כחדא אתעבידו כלהו רתיכא חדא לאשראה עלייהו שכינתא כו' קלא דאשתמע סליק לקשרא קשרין מתתא לעילא כו' עיין שם היטב, ובפרשת במדבר ק"כ ע"ב אמרו דרך כלל דעקרא דצלותא תליא בעובדא בקדמיתא ולבתר במילולא דפומא דוקא עיין שם סדרן ובאדרא זוטא רצ"ד ב' כל מה דחשיב בר נש וכל מה דיסתכל בלביה לא עביד מלה עד דאפיק ליה בשפוותיה כו' ובגין כך כל צלותא ובעותא כו' בעי לאפקא מלין בשפוותיה דאי לא אפיק לון לאו צלותיה צלותא ולאו בעותיה בעותא. וכיון דמלין נפקין מתבקעין באוירא וסלקין כו' ונטיל לון מאן דנטיל ואחיד לון לכתרא קדישא כו' ודרך כלל אמרו בזוהר אמור ק"ה א' מאן דאמר דלא בעיא עובדא בכולא או מלי לאפקא לון ולמעבד קלא בהו תיפח רוחיה רחמנא ליצלן, ולא הצריכו רז"ל ענין הכוונה לעכובא אלא בברכת אבות לבד, ובפרשת ויחי רמ"ג סוף ע"ב מאן דלביה טריד ובעי לצלאה צלותיה ואיהו בעקו ולא יכיל לסדרא שבחא דמאריה כדקא יאות מאי הוא, א"ל אף על גב דלא יכיל לכוונא לבא ורעותא סדורא ושבחא דמאריה אמאי גרע, אלא יסדר שבחא דמאריה אף על גב דלא יכיל לכוונא כו':

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 04, 2011 12:59 pm

וכמ"ש הגר"א שגם תפילה בלי כוונה היא כמנחת סולת אך עכ"פ מנחה היא.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' אוקטובר 04, 2011 1:28 pm

ויש להוסיף את ב"ר נג, יד שתפילת חולה על עצמו עדיפה מאחרים עליו, מפני שלב יודע מרת נפשו ואצלו היא ממעמקים
וכן: ממעמקים קראתיך השם
וכן מה שזימנה אסתר את המן, כדי שירגישו בצרתם ויתפללו ולא יאמרו אחות יש לנו בבית המלך

ודבר נפלא מאד נמצא בסליחות של היום בבוקר (לנוסח פולין) המתחיל"אלוקים אין בלתך":
"עיני סביב הרימותי, שמאל וימין ציפיתי, ומכיר לי לא ראיתי, פניתי לכל צד ואין עזרה, צעקתי לך ואקרא, א-ל עונה בעת צרה". צעקה חזקה כשמגיעה ההכרה שרק השם יכול לעזור.
שנזכה.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' אוקטובר 09, 2011 10:08 pm

בקשר להערתו של יאיר מיונה ממעי הדגה, כתוב בילק"ש שתחילה היה בדג ולא התפלל בחזקה, והקב"ה העבירו לדגה ששם יותר צפוף, כדי שירגיש את צרתו ויתפלל מעומק הלב

בחושךאור1
הודעות: 41
הצטרף: ד' מרץ 30, 2011 3:14 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי בחושךאור1 » ב' אוקטובר 10, 2011 3:10 pm

אין הספר "שם משמואל" לפני אך זכורני שלקראת סוף חומש דברים הוא מדבר לגבי תפילת חנה והגמ' הלומדת שתפילה צריכה להיות בלחש
ומקשה שם מדוע לומדים להלכה מהנהגת חנה ולא נפסק להלכה כדעת עלי, שהיה גדול הדור, שתפילה צריכה להיות בקול (שהרי חשבה לשיכורה).
ובתרוצו שם מביא שיש שתי סוגי תפילות אחת שמקורה במוח ואחת שמקורה בלב.

אודה למי שיוכל להביא מהאוצר (איני מנוי).

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' אוקטובר 10, 2011 3:34 pm

ברכות ל"ד. חברותא כלפי שמאי מי איכא אי לא כיוון דעתיה מעיקרא מחינן ליה במרזפתא דנפחא עד דמכוין דעתיה [לגבי מודים מודים].
אמנם בירו' [מובא בתוס' ר"ה ט"ז:] א"ר מנא מחזיק אנא טיבו לרישיה דכי מטי למודים הוה כרע מגרמיה. [אמנם יש שביארו את הירו' באופנים יותר נעלים אך בתוס' משמע לא כך.]

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 10, 2011 3:59 pm

בחושךאור1 כתב:אין הספר "שם משמואל" לפני אך זכורני שלקראת סוף חומש דברים הוא מדבר לגבי תפילת חנה והגמ' הלומדת שתפילה צריכה להיות בלחש
ומקשה שם מדוע לומדים להלכה מהנהגת חנה ולא נפסק להלכה כדעת עלי, שהיה גדול הדור, שתפילה צריכה להיות בקול (שהרי חשבה לשיכורה).
ובתרוצו שם מביא שיש שתי סוגי תפילות אחת שמקורה במוח ואחת שמקורה בלב.

אודה למי שיוכל להביא מהאוצר (איני מנוי).

לא סוף החומש אלא יותר בתחילתו פר' ואתחנן - לינק פתוח לכולם:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?144208&&page=37

בחושךאור1
הודעות: 41
הצטרף: ד' מרץ 30, 2011 3:14 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי בחושךאור1 » ב' אוקטובר 10, 2011 4:50 pm

צודק. תודה.
אכן, לזה התכוונתי.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' אוקטובר 10, 2011 9:53 pm

וידועים הם דברי הרמב"ן [שמות יג טז]: וזו כוונתם במה שאמרו ז"ל (ירושלמי תענית פ"ב ה"א) ויקראו אל אלהים בחזקה (יונה ג ח), מכאן אתה למד שתפלה צריכה קול, חציפא נצח לבישה".

אגב, לא רק תפילה, אלא כל דבר היוצא מן הלב, למשל ברכה, היינו כשמברך את חברו או בנו, מעלת וסיכויי הברכה גדולים פי כמה להתקיים כשנובעים מעומק הלב.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 10, 2011 9:56 pm

זקן ששכח כתב:"חציפא נצח לבישה".


מה זה אומר?

נטיעות
הודעות: 486
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי נטיעות » ג' אוגוסט 19, 2014 12:25 pm

גאולה בקרוב כתב:ברכות י: תפילת חזקיהו "מקירות ליבו"


מה המקור לסגולת אמירת תפילת חזקיהו?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: תפילה מעומק הלב

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' אוגוסט 19, 2014 8:53 pm

תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים